Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Reglement Informatie- en debatbijeenkomsten Tilburg 2023.1

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Informatie- en debatbijeenkomsten Tilburg 2023.1
CiteertitelReglement informatie- en debatbijeenkomsten Tilburg 2023.1
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement informatie- en debatbijeenkomsten Tilburg 2022.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-07-2023nieuwe regeling

06-07-2023

gmb-2023-317734

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Informatie- en debatbijeenkomsten Tilburg 2023.1

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Algemeen

De bepalingen over in de Gemeentewet ten aanzien van commissies, in het bijzonder die over geheimhouding, zijn van overeenkomstige toepassing op de informatie- en debatbijeenkomsten.

Artikel 2. Samenstelling

  • 1.

    Elke fractie kan met één raadslid of burgerraadslid als woordvoerder vertegenwoordigd zijn in de informatie- en debatbijeenkomsten.

  • 2.

    De agendacommissie wijst de voorzitter aan van de informatie- en debatbijeenkomsten.

  • 3.

    De voorzitter is niet-stemhebbend lid van de informatie- en debatbijeenkomsten.

Artikel 3. Burgerraadsleden

  • 1.

    Een fractievoorzitter kan maximaal twee burgerraadsleden voordragen.

  • 2.

    Fractievoorzitters van fracties die een voorzitter leveren voor de informatie- en debatbijeenkomsten mogen een extra burgerraadslid voordragen.

  • 3.

    De benoeming geschiedt door de gemeenteraad voor de zittingsperiode van de raad. Het betreffende burgerraadslid kan tussentijds door de raad worden ontslagen op eigen verzoek of op voorstel van de fractievoorzitter.

  • 4.

    Ten aanzien van burgerraadsleden, zijn de artikelen 10 lid twee en drie , 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Een burgerraadslid is tenminste 16 jaar bij aanvang van de werkzaamheden.

Artikel 4. Vergaderschema

  • 1.

    Vergaderingen en andere bijeenkomsten worden door de agendacommissie gepland conform het vastgestelde vergaderschema.

  • 2.

    De Agendacommissie kan besluiten tot een gecombineerde informatie- en debatbijeenkomst, met een markering van de overgang van de informatie naar de debatfase.

  • 3.

    De agendacommissie stelt in week 3 van elke vergadercyclus de agenda's voor de komende vergadercyclus vast. Daarbij worden de onderwerpen zo veel mogelijk geclusterd naar de thema’s Sociaal / Bestuur en Fysiek / Duurzaam. In bijzondere gevallen, zulks ter beoordeling van de agendacommissie, kan de agendacommissie de planning tussentijds bijstellen.

  • 4.

    De agendacommissie kan een debatbijeenkomst laten vervallen, als daar aanleiding voor is, op basis van de informatiebijeenkomst.

  • 5.

    De agendacommissie bepaalt het verloop van de informatie- en debatbijeenkomsten.

  • 6.

    De griffier draagt er zorg voor dat de raadsleden en burgerraadsleden 10 dagen vóór de vergaderdatum van de Agendacommissie, waarop de agenda's worden vastgesteld, in kennis worden gesteld van de geplande vergaderingen en bijeenkomsten, de onderwerpen en de vergaderstukken en dat de vergaderingen en bijeenkomsten, met inachtneming van de regels omtrent geheimhouding, openbaar worden gepubliceerd.

Artikel 5. Voorzitter

  • 1.

    Informatie- en debatbijeenkomsten worden voorgezeten door één van de door de raad benoemde voorzitters. Indien niemand het voorzitterschap op zich neemt, zal de bijeenkomst geen doorgang vinden.

  • 2.

    Informatiebijeenkomsten die plaatsvinden op initiatief van het college, worden voorgezeten door één van de door de raad benoemde voorzitters. De agendacommissie kan hiervan afwijken.

Artikel 6. Deelname aan de vergaderingen

  • 3.

    De griffier of een door hem aan te wijzen vertegenwoordiger is secretaris van de informatie- en debatbijeenkomsten, met uitzondering van bijeenkomsten, die vanuit het college plaatsvinden.

  • 4.

    Tenzij zwaarwichtige redenen zich daartegen verzetten, worden de collegeleden tot wiens portefeuille de te bespreken onderwerpen behoren, uitgenodigd voor de informatie- en debatbijeenkomsten en, op uitnodiging van de voorzitter, het woord te voeren.

  • 5.

    De collegeleden kunnen zich hierbij steeds doen vergezellen van ambtelijke adviseurs.

  • 6.

    De raadsleden en burgerraadsleden kunnen alle informatie- en debatbijeenkomsten bijwonen.

Artikel 7. Voorbereiding bijeenkomsten

  • 1.

    Raadsleden en burgerraadsleden kunnen tot uiterlijk vier dagen voor de bijeenkomst (tot 12.00 uur), door tussenkomst van de griffie, informatieve vragen stellen aan het college.

  • 2.

    De antwoorden op de vragen worden gepubliceerd bij de vergaderstukken.

  • 3.

    Tijdens de debatbijeenkomsten kunnen geen informatieve vragen worden gesteld.

Artikel 8. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier wijst voor elke informatie- of debatbijeenkomst een secretaris aan.

  • 2.

    De secretaris ondersteunt de voorzitter bij al zijn werkzaamheden.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor beknopte vastlegging van de afspraken, die in de informatie- en debatbijeenkomsten worden gemaakt.

  • 4.

    De secretaris kan op uitnodiging van de voorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Artikel 9. Vragenhalfuur

  • 1.

    De agendacommissie stelt in het vergaderschema tweewekelijks om 18.00 uur een vragenhalfuur vast voor:

    • a.

      het stellen van vragen door (burger)raadsleden aan het college.

      De volgende vragen kunnen niet aan de orde komen in het vragenhalfuur:

      • technische / informatieve vragen;

      • vragen over onderwerpen die voor de korte termijn op termijnagenda staan of het laatste half jaar op de politieke agenda hebben gestaan (informerend, debat of besluit);

      • vragen over een onderwerp waarover al schriftelijke vragen zijn gesteld;

      • vragen over een onderwerp dat onder de rechter is;

      • vragen over niet openbare informatie.

    • b.

      Het doen van mededelingen door het college.

    • c.

      Het van toepassing verklaren van de bepalingen onder lid 1a is ter beoordeling van de voorzitter.

  • 2.

    De agendacommissie kan gemotiveerd afwijken van het moment van inplannen van het Vragenhalfuur.

     

Paragraaf 2. Taak

Artikel 10. Algemene taak informatie- en debatbijeenkomsten

  • 1.

    Informatiebijeenkomsten als technische sessies zijn bedoeld voor het verkrijgen van informatie door het college en de ambtelijke organisatie, organisaties of experts ter voorbereiding op eventuele debatbijeenkomsten en de besluitvorming.

  • 2.

    Informatiebijeenkomsten als inspraakbijeenkomsten zijn bedoeld om informatie te verkrijgen van inwoners en/of organisaties (artikel 15) ter voorbereiding op eventuele debatbijeenkomsten en besluitvorming.

  • 3.

    Een informatiebijeenkomst als technische sessie of inspraakbijeenkomst wordt als vervolgstap gevolgd door een debatbijeenkomst, ook als de agendacommissie hierin niet heeft voorzien, indien ten minste een vijfde van de leden van de raad en/of 3 fracties, hierom verzoekt/verzoeken.

  • 4.

    Debatbijeenkomsten zijn bedoeld voor onderling debat ter voorbereiding van de besluitvorming, alsmede voor het voeren van overleg met het college en de burgemeester over:

    • a.

      voorstellen, die het college, de burgemeester, een commissie, de Rekenkamer, het presidium of een raadslid aan de raad voorlegt;

    • b.

      initiatiefvoorstellen en moties vreemd aan de orde van de dag, die aan de raad zijn aangeboden;

    • c.

      wensen en bedenkingen over ontwerpbesluiten van het college, als bedoeld in de artikelen 160, lid 2, 165 en 169, lid 4 van de Gemeentewet;

    • d.

      ongevraagd advies uitbrengen en voorstellen doen, alsmede het vragen van informatie en inlichtingen aan het college en de burgemeester.

  • 5.

    De wensen en bedenkingen over ontwerpbesluiten van het college, als bedoeld in de artikelen 160, lid 2, 165 en 169, lid 4 van de Gemeentewet, worden altijd ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

     

Paragraaf 3. Werkwijze

Artikel 11. Agendaverzoeken

  • 1.

    Een raadslid of een burgerraadslid kan de agendacommissie gemotiveerd verzoeken een onderwerp op de agenda van een informatie- of debatbijeenkomst te plaatsen.

  • 2.

    De agendacommissie kan besluiten om een onderwerp niet te agenderen, indien:

    • a.

      het onderwerp al op de agenda staat tijdens de komende of lopende vergadercyclus of het laatste half jaar op de politieke agenda heeft gestaan;

    • b.

      over de aangelegenheid bezwaar of beroep open staat of heeft open gestaan of op een andere wijze onder de rechter is;

    • c.

      het een gedraging betreft waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      de aangelegenheid geen betrekking heeft op de huishouding van de gemeente;

    • e.

      de aangelegenheid een privébelang betreft;

    • f.

      het agenderingsverzoek onvolledig of onduidelijk is.

Artikel 12. Besloten vergaderingen

  • 1.

    De agendacommissie kan een geheel of gedeeltelijk besloten informatie- of debatbijeenkomst beleggen.

  • 2.

    Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

  • 3.

    De griffier draagt er zorg voor dat de stukken voor de raadsleden en de burgerraadsleden ter inzage liggen, waaronder begrepen de informatie, waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd.

Artikel 13. Vergaderorde

  • 1.

    De voorzitter is belast met de handhaving van de orde van de vergadering of bijeenkomst.

  • 2.

    De voorzitter kan een spreektijdregeling vaststellen of afwijken van de door de agendacommissie vastgestelde spreektijdregeling, indien dit voor een ordentelijk verloop van de vergadering gewenst is.

Artikel 14. Adviezen aan de raad

  • 1.

    In de adviezen aan de raad over aan de orde zijnde onderwerpen, de uitgebrachte wensen en bedenkingen over voorgenomen collegebesluiten, de standpunten over initiatiefvoorstellen en moties vreemd aan de orde van de dag, en of een voorstel op de ontwerp-raadsagenda wordt geagendeerd als A-stuk (agendapunten zonder discussie), als B-stuk (agendapunten met moties en amendementen) of als C-stuk (agendapunten met discussie) komen de visies van de in de debatbijeenkomst aanwezige fracties tot uitdrukking.

  • 2.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

  • 3.

    Indien de stemmen staken beslist de voorzitter.

Artikel 15. Insprekers en petities

  • 1.

    Inwoners en organisaties kunnen de agendacommissie verzoeken om in te spreken in een informatiebijeenkomst bij een onderwerp dat op de agenda staat, dan wel over een onderwerp dat niet is geagendeerd. De agendacommissie bepaalt of, en zo ja op welke wijze, de mogelijkheid wordt geboden om in te spreken. Spreekgerechtigd zijn inwoners van de gemeente Tilburg en woordvoerders van organisaties. Ten aanzien van bestemmingsplannen kunnen insprekers slechts inspreken, als zij vooraf bij het college een zienswijze ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan hebben ingediend.

  • 2.

    Met betrekking tot onderwerpen die niet zijn geagendeerd geldt dat niet het woord kan worden gevoerd over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep open staat of heeft open gestaan of op een andere wijze onder de rechter is;

    • b.

      benoemingen, keuzes, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      onderwerpen die louter een privébelang betreffen;

    • e.

      onderwerpen die geen relatie hebben met de huishouding van de gemeente;

    • f.

      onderwerpen waarover men al heeft kunnen inspreken;

    • g.

      onderwerpen waarover al een gemeentelijke inspraakprocedure is geweest of nog komt;

    • h.

      onderwerpen die op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur niet openbaar zijn.

  • 3.

    De personen die van de in lid 1 bedoelde mogelijkheid gebruik wensen te maken, kunnen hiertoe, door tussenkomst van de raadsgriffie, vóór donderdag 12.00 uur, voorafgaande aan de informatiebijeenkomst, een aanvraag doen bij de voorzitter van de agendacommissie, onder opgave van hun naam en adres en van het agendapunt of de agendapunten, waaromtrent zij het woord verlangen.

  • 4.

    De insprekers moeten de door de voorzitter van de informatiebijeenkomst in het belang van de orde gegeven aanwijzingen opvolgen. De voorzitter kan hen het woord ontnemen.

  • 5.

    De vertegenwoordigers van de fracties in de informatiebijeenkomst kunnen aan de insprekers vragen stellen over hetgeen door dezen naar voren is gebracht.

    Hetgeen door de insprekers naar voren wordt gebracht vormt echter geen punt van discussie tussen hen en de vertegenwoordigers van de fracties.

  • 6.

    Via de agendacommissie kunnen petities, vergezeld met een korte toelichting, worden aangeboden tijdens een informatiebijeenkomst.

    Raadsleden en burgerraadsleden krijgen de gelegenheid om toelichtende vragen te stellen aan of in gesprek te gaan met de aanbieder.

    Op verzoek van de agendacommissie kunnen ook anderen dan de indiener deelnemen aan deze informatiebijeenkomst. Tijdens of na de informatiebijeenkomst wordt besloten over het vervolgproces.

Artikel 16. Verslaglegging

Van iedere informatie- en debatbijeenkomst wordt, onder de zorg van de secretaris, een beknopte terugmelding gemaakt. In de terugmelding van de debatbijeenkomst worden per onderwerp de fractiestandpunten aangegeven, de toezeggingen van de portefeuillehouder en in voorkomend geval of een agendapunt als A-, B- of C-stuk wordt geagendeerd voor de concept-raadsagenda.

 

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 17. Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen de openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

Artikel 18. Interpretatie reglement

Bij twijfel omtrent de betekenis of de toepassing van dit reglement en in gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist, afhankelijk van het onderwerp, de agendacommissie c.q. de voorzitter van de informatie- of debatbijeenkomst.

Artikel 19. Tijdstip inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de datum van vaststelling.

  • 2.

    Op het tijdstip als bedoeld in het eerste lid vervalt het “Reglement informatie- en debatbijeenkomsten Tilburg 2022”.

  • 3.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement informatie- en debatbijeenkomsten Tilburg 2023.1”.