Organisatie | Dordrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht |
Citeertitel | Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur Elektrische voertuigen Dordrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-09-2023 | 1e wijziging ( bijlagen 1-3) | 22-08-2023 | |||
20-07-2023 | 06-09-2023 | nieuwe regeling | 04-07-2023 |
Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;
gezien het voorstel inzake vaststellen Vaststellen nieuw plaatsingsbeleid openbare oplaadinfrastructuur Dordrecht;
gelet op artikel 160, lid 1 onder a van de Gemeentewet en artikel 2.10A en artikel 2.12A van de Algemene plaatselijke verordening Dordrecht;
Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht
In de Nadere regels wordt verstaan onder:
CPO (Charge Point Operator): de aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt tevens beheerder van een openbaar oplaadpunt en oplaadpunt snelladen en verantwoordelijk voor de realisatie, het beheer, het onderhoud, de instandhouding, de bescherming en de exploitatie van de vergunde oplaadinfrastructuur;
verlengd privaat opladen: het opladen van een elektrisch voertuig middels een oplaadpunt gelegen op particulier terrein behorend bij een woning waarbij het elektrisch voertuig staat geparkeerd op een openbare parkeerplaats of een particuliere parkeerplaats die niet direct aansluitend aan de woning is gelegen waardoor de laadkabel gedeeltelijk door de openbare plaats loopt;
Artikel 2 Oplaadinfrastructuur
Artikel 3 Volgorde besluitvorming
De vergunning voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt wordt eerst van kracht en kan dus pas worden gebruikt, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.
Artikel 5 Weigerings- en intrekkingsgronden
Het college kan de vergunning intrekken of wijzigen, indien:
er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de parkeerplaatsen met openbare oplaadpunten zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de CPO bezien of er een alternatieve locatie voor het openbaar oplaadpunt met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen vijf jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de CPO, wanneer de wegreconstructie later dan vijf jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt;
Artikel 6 Privaatrechtelijke toestemming
Voor het verkrijgen van privaatrechtelijke toestemming voor het gebruik van gemeentelijke eigendom op de openbare plaats in verband met het plaatsen van openbare oplaadpalen, dient de aanvrager strategisch plaatsen of de aanvrager vraaggestuurd plaatsen een overeenkomst aan te gaan met de gemeente.
Geen vergunning is vereist voor verlengd privaat opladen in die gevallen waarin de parkeerplaats op de openbare plaats waarop het elektrisch voertuig tijdens het opladen staat geparkeerd direct grenst aan de perceelsgrens van de eigenaar van dat elektrisch voertuig waardoor er geen andere gebruiksfunctie van de openbare plaats tussen de perceelsgrens en die parkeerplaats is gelegen.
Hoofdstuk 3 Vergunning strategisch plaatsen
Artikel 8 Strategisch plaatsen
Het college bepaalt de locaties waar een of meerdere openbare oplaadpunten in het kader van strategisch plaatsen mogen worden geplaatst. Deze locatie(s) zijn vastgelegd op de plankaart.
Artikel 9 Duur vergunning strategisch plaatsen
Een vergunning strategisch plaatsen wordt voor maximaal tien jaar verleend.
Hoofdstuk 4 Vergunning vraaggestuurd plaatsen
Artikel 11 Aanvraagprocedure vraaggestuurd plaatsen
Een vergunning als bedoeld in het eerste lid kan worden verleend indien:
er geen openbaar oplaadpunt aanwezig is of middels strategisch plaatsen binnen 200 meter loopafstand van de aangevraagde locatie geen openbaar oplaadpunt gerealiseerd kan worden, tenzij op het bestaande openbaar oplaadpunt onvoldoende laadruimte is. Een openbaar oplaadpunt biedt voldoende laadruimte als er nog 1 of meer parkeerplaatsen aanvullend gereserveerd kunnen worden en/of verbruik lager ligt dan gemiddeld 250 kWh/openbaar oplaadpunt/maand en/of het aantal transacties lager is dan gemiddeld 25 transacties/openbaar oplaadpunt/maand;
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Artikel 15 Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone
In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone), gelden deze parkeerregels onverminderd ook voor de parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Artikel 16 Bijzondere omstandigheden
Het college kan een artikel van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de 'Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht' zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van dinsdag 4 juli 2023.
Het college van Burgemeester en Wethouders
C.H.W.M. Post, A.W. Kolff
secretaris, burgemeester
Bijlage 2. Aanvraagformulier vergunning strategisch plaatsen
Wilt u laadpalen plaatsen in Dordrecht? Op basis van het nieuwe beleid en nadere regels kunt u een aanvraag doen voor 'strategisch plaatsen'. Er kan dan op de toegewezen locaties een laadpaal aangevraagd worden zonder aanvraag vanuit een inwoner. Bij de vergunningsaanvraag hoort een aantal documenten zoals vermeld onder het kopje ‘nodig bij de aanvraag’. Zonder die documenten wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen.
1 Specificatie van uw aanvraag
Vraagt u deze vergunning aan voor uzelf of als gemachtigde?
0 Mezelf 0 Gemachtigde > voeg een bewijs van machtiging toe
Voor welke laadpaallocaties wilt u een aanvraag doen? (invullen deel B)
Indien u nog geen samenwerkingsovereenkomst met ons heeft ondertekend, stuurt u bij uw aanvraag de volgende stukken mee. Hierbij hanteert u de op dat moment geldende versie van de 'Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht'. Deze geldende versie kunt u opzoeken via https://lokaleregelgeving.overheid.nl/zoeken.
0 Uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Kophandel. Deze is niet ouder dan 3 maanden.
0 Bewijs van adequate verzekering
Als u zich inschrijft, verklaart u dat u voldoet aan en instemt met de nadere regels laadinfrastructuur Dordrecht en dat u zich kunt houden aan de samenwerkingsovereenkomst. Als u een vergunning krijgt voor de aangevraagde laadpaallocatie wordt er verwacht dat u binnen 6 maanden de laadpaal realiseert. Indien u niet binnen 6 maanden na het verlenen van de vergunning daarvan gebruik heeft gemaakt dan wordt deze ingetrokken.
Het formulier (deel A en B) met de benodigde bijlagen stuurt u naar:
Spuiboulevard 3000, 3311 GR Dordrecht
Een digitale kopie hiervan stuurt u aan: laadpalen@dordrecht.nl
De gemeente Dordrecht verwerkt uw persoonsgegevens voor de uitvoering van de aan haar opgedragen publieke taken. De gemeente Dordrecht respecteert de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen. Uw persoonsgegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. De gemeente Dordrecht houdt zich in alle gevallen aan de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Uw voorkeurslocaties maakt u kenbaar door een 'x' in te vullen in de laatste kolom.