Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dordrecht

Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDordrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht
CiteertitelNadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur Elektrische voertuigen Dordrecht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. Algemene plaatselijke verordening Dordrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-07-2023nieuwe regeling

04-07-2023

gmb-2023-317611

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;

 

gezien het voorstel inzake vaststellen Vaststellen nieuw plaatsingsbeleid openbare oplaadinfrastructuur Dordrecht;

 

gelet op artikel 160, lid 1 onder a van de Gemeentewet en artikel 2.10A en artikel 2.12A van de Algemene plaatselijke verordening Dordrecht;

 

 

B E S L U I T :

 

 

vast te stellen de navolgende

Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de Nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvraag: aanvraag voor een artikel 2:10A APV vergunning;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht;

  • c.

    CPO (Charge Point Operator): de aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt tevens beheerder van een openbaar oplaadpunt en oplaadpunt snelladen en verantwoordelijk voor de realisatie, het beheer, het onderhoud, de instandhouding, de bescherming en de exploitatie van de vergunde oplaadinfrastructuur;

  • d.

    elektrische voertuigen: alle voertuigen, met uitzondering van fietsen en snor/bromfietsen, die op de weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden;

  • e.

    gebruiker:

    • 1.

      een bedrijf dat of organisatie die gevestigd is in de gemeente Dordrecht en eigenaar of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig;

    • 2.

      een particulier die eigenaar of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig of werkzaam is in de gemeente Dordrecht;

    • 3.

      een bedrijf dat of organisatie die in de gemeente Dordrecht één of meerdere elektrische deelauto's aanbiedt;

  • f.

    openbaar oplaadpunt: een oplaadobject op de openbare plaats met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen niet zijnde een oplaadpunt snelladen;

  • g.

    oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpunten, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen op de openbare plaats bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • h.

    oplaadpunt: een oplaadpunt met een vermogen van hoogstens 22kW;

  • i.

    oplaadpunt snelladen: een oplaadobject met een vermogen van meer dan 22 kW, waarmee elektrische voertuigen in kortere tijd kunnen opladen;

  • j.

    plankaart: kaart waarop de locatie(s) voor openbare oplaadpunten in het kader van strategisch plaatsen is/zijn opgenomen en zoals opgenomen in bijlage 1;

  • k.

    projectontwikkelaar: rechtspersoon die een nieuwbouwproject ontwikkelt en de openbare plaats rondom dit nieuwbouwproject aanlegt;

  • l.

    strategisch plaatsen: het plaatsen van een openbaar oplaadpunt op een locatie zoals opgenomen op de plankaart;

  • m.

    vergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 2.10A van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Dordrecht;

  • n.

    verlengd privaat opladen: het opladen van een elektrisch voertuig middels een oplaadpunt gelegen op particulier terrein behorend bij een woning waarbij het elektrisch voertuig staat geparkeerd op een openbare parkeerplaats of een particuliere parkeerplaats die niet direct aansluitend aan de woning is gelegen waardoor de laadkabel gedeeltelijk door de openbare plaats loopt;

  • o.

    vraaggestuurd plaatsen: het plaatsen van een openbaar oplaadpunt, op verzoek van een gebruiker of projectontwikkelaar, op een locatie die niet is opgenomen op de plankaart.

 

Artikel 2 Oplaadinfrastructuur

  • 1.

    In de gemeente mogen oplaadpunten op de volgende locaties en in genoemde volgorde worden geplaatst mits hiervoor de noodzakelijke vergunning en toestemmingen zijn verleend:

    • a.

      de openbare plaats op een locatie zoals opgenomen op de plankaart (strategisch plaatsen);

    • b.

      de openbare plaats op een locatie die niet is opgenomen op de plankaart (vraaggestuurd plaatsen);

    • c.

      oplaadpunt op particulier terrein en parkeerplaats op de openbare plaats of een parkeerplaats op particulier terrein niet aansluitend aan de woning (verlengd privaat opladen) enkel voor zover de vergunninghouder woonachtig is op het op de vergunning vermelde adres.

  • 2.

    Het is verboden op de openbare plaats of op de weg oplaadpunten snelladen te plaatsen.

 

Artikel 3 Volgorde besluitvorming

De vergunning voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt wordt eerst van kracht en kan dus pas worden gebruikt, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.

 

Artikel 4 Indieningsvereisten aanvraag

  • 1.

    Bij het aanvragen van een vergunning strategisch plaatsen maakt een aanvrager gebruik van het door het college vastgesteld aanvraagformulier zoals opgenomen in bijlage 2 en overlegt daarbij ook de in het aanvraagformulier vermelde documenten.

  • 2.

    Bij het aanvragen van een vergunning vraaggestuurd plaatsen maakt een CPO gebruik van het digitaal aanvraagportaal via de website www.laadpaalnodig.nl.

 

Artikel 5 Weigerings- en intrekkingsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 2.10A, lid 2 van de APV kan het college de vergunning weigeren, indien:

    • a.

      de aanvraag strategisch plaatsen of vraaggestuurd plaatsen niet wordt ingediend door een CPO;

    • b.

      de aanvraag wordt ingediend voor een langere periode dan waarvoor vergunning kan worden verleend;

    • c.

      voor de locatie van de aanvraag reeds een vergunning op grond van artikel 2.10A van de APV is verleend.

  • 2.

    Het college kan de vergunning intrekken of wijzigen, indien:

    • a.

      vergunninghouder niet binnen 6 maanden na het verlenen van de vergunning daarvan gebruik heeft gemaakt.

    • b.

      in de praktijk voor minder dan 1.500 KwH per jaar van het openbaar oplaadpunt gebruik wordt gemaakt. Het college kan in dat geval het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken;

    • c.

      er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de parkeerplaatsen met openbare oplaadpunten zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de CPO bezien of er een alternatieve locatie voor het openbaar oplaadpunt met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen vijf jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de CPO, wanneer de wegreconstructie later dan vijf jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt;

    • d.

      een vergunninghouder verlengd privaat opladen verhuist;

    • e.

      de vergunninghouder verlengd privaat opladen geen elektrisch voertuig meer bezit.

  • 3.

    Indien een vergunning wordt ingetrokken dient de CPO de het openbaar oplaadpunt binnen een door het college aangegeven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de CPO.

 

Artikel 6 Privaatrechtelijke toestemming

Voor het verkrijgen van privaatrechtelijke toestemming voor het gebruik van gemeentelijke eigendom op de openbare plaats in verband met het plaatsen van openbare oplaadpalen, dient de aanvrager strategisch plaatsen of de aanvrager vraaggestuurd plaatsen een overeenkomst aan te gaan met de gemeente.

 

Hoofdstuk 2 Vrijstelling

Artikel 7 Vrijstelling

Geen vergunning is vereist voor verlengd privaat opladen in die gevallen waarin de parkeerplaats op de openbare plaats waarop het elektrisch voertuig tijdens het opladen staat geparkeerd direct grenst aan de perceelsgrens van de eigenaar van dat elektrisch voertuig waardoor er geen andere gebruiksfunctie van de openbare plaats tussen de perceelsgrens en die parkeerplaats is gelegen.

 

Hoofdstuk 3 Vergunning strategisch plaatsen

Artikel 8 Strategisch plaatsen

Het college bepaalt de locaties waar een of meerdere openbare oplaadpunten in het kader van strategisch plaatsen mogen worden geplaatst. Deze locatie(s) zijn vastgelegd op de plankaart.

 

Artikel 9 Duur vergunning strategisch plaatsen

Een vergunning strategisch plaatsen wordt voor maximaal tien jaar verleend.

 

Artikel 10 Aanvraagprocedure strategisch plaatsen

  • 1.

    Het college maakt minimaal drie weken van te voren op www.officielebekendmakingen.nl bekend dat een aanvraag strategisch plaatsen kan worden ingediend.

  • 2.

    De aanvraag wordt ingediend in de periode die begint drie weken na de dag van de bekendmaking als bedoeld in het eerste lid en eindigt vijf weken na de dag van deze bekendmaking.

  • 3.

    De aanvraag wordt in behandeling genomen indien is voldaan aan de volgende indieningsvereisten:

    • a.

      de aanvrager is een rechtspersoon, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (of een gelijkwaardig register in een EU-lidstaat of derde land) en heeft blijkens zijn statuten het exploiteren van oplaadpunten en/of andere oplaadinfrastructuur als doelstelling;

    • b.

      de aanvrager is in het bezit van en overlegt bij de aanvraag een getekende overeenkomst als bedoeld in artikel 6 van deze Nadere regels;

    • c.

      het aanvraagformulier is volledig ingevuld en vergezeld van alle documenten die in het aanvraagformulier zijn opgesomd;

    • d.

      de aanvraag is ingediend binnen de in het tweede lid bedoelde periode.

  • 4.

    Aanvragen die niet voldoen aan de indieningsvereisten genoemd in het derde lid worden buiten behandeling gesteld.

  • 5.

    Indien het aantal aanvragen dat voldoet aan de indieningsvereisten voor één locatie op de plankaart groter is dan één, wordt met behulp van loting bepaald welke aanvraag in aanmerking komt voor vergunningverlening.

  • 6.

    Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag.

 

Hoofdstuk 4 Vergunning vraaggestuurd plaatsen

Artikel 11 Aanvraagprocedure vraaggestuurd plaatsen

  • 1.

    Indien aanvrager voornemens is een aanvraag vraaggestuurd plaatsen in te dienen, treedt hij hierover eerst in overleg met het college. Hiervoor maakt hij gebruik van het digitaal aanvraagportaal via de website www.laadpaalnodig.nl.

  • 2.

    Een vergunning als bedoeld in het eerste lid kan worden verleend indien:

    • a.

      door een gebruiker of projectontwikkelaar een concreet verzoek is ingediend bij de CPO;

    • b.

      de gebruiker geen mogelijkheid heeft het/de elektrisch(e) voertuig(en) op eigen terrein te parkeren en te laden;

    • c.

      de locatie van het openbaar oplaadpunt is gelegen op maximaal 200 meter loopafstand van de woning of bedrijfslocatie van de gebruiker. Voor de aanbieder van deelauto's wordt de afstand van 200 meter berekend vanaf de locatie waar de deelauto wordt aangeboden;

    • d.

      er geen openbaar oplaadpunt aanwezig is of middels strategisch plaatsen binnen 200 meter loopafstand van de aangevraagde locatie geen openbaar oplaadpunt gerealiseerd kan worden, tenzij op het bestaande openbaar oplaadpunt onvoldoende laadruimte is. Een openbaar oplaadpunt biedt voldoende laadruimte als er nog 1 of meer parkeerplaatsen aanvullend gereserveerd kunnen worden en/of verbruik lager ligt dan gemiddeld 250 kWh/openbaar oplaadpunt/maand en/of het aantal transacties lager is dan gemiddeld 25 transacties/openbaar oplaadpunt/maand;

    • e.

      de locatie is gelegen binnen het door de projectontwikkelaar te realiseren openbare plaats;

    • f.

      de locatie op gemeentelijk eigendom is gelegen;

    • g.

      de locatie van het openbaar oplaadpunt voldoende vindbaar en zichtbaar is vanaf het hoofdwegennet of directe ontsluitingswegen en het aannemelijk is dat het openbaar oplaadpunt op de locatie door meerdere elektrische voertuigen wordt gebruikt;

    • h.

      de locatie van het openbaar oplaadpunt op maximaal 25 meter van een aansluitmogelijkheid op het laagspanningsnetwerk van de netbeheerder is gelegen;

    • i.

      de locatie van het openbaar oplaadpunt niet direct voor een monument of voor een deur of raam van een woning is gelegen;

    • j.

      het openbaar oplaadpunt kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en eventueel op termijn twee of meer parkeerplaatsen kan bedienen;

    • k.

      de parkeerdruk op de locatie van het openbaar oplaadpunt de reservering van één parkeerplaats voor elektrische voertuigen toe laat;

    • l.

      op de locatie een bestaande parkeerplaats/bestaande parkeerplaatsen aanwezig zijn, een minimale doorloopruimte van 90 cm op het trottoir en de doorgang voor verkeer;

    • m.

      (auto, fiets, voetganger, rolstoel) gewaarborgd blijft;

    • n.

      er geen belemmeringen zijn voor straatmeubilair of ander (openbaar) groen;

    • o.

      de afstand tussen openbaar oplaadpunt en trottoirband minimaal 45 centimeter is.

  • 3.

    Een vergunning vraaggestuurd plaatsen wordt voor maximaal tien jaar verleend.

  • 4.

    Indien het college besluit tot het verlenen van een vergunning vraaggestuurd plaatsen, wordt met dat besluit de aangewezen locatie geacht te zijn toegevoegd aan de plankaart.

  • 5.

    Een aanvraag vraaggestuurd plaatsen is, indien dit noodzakelijk is, tevens een verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit voor het aanwijzen van een of meerdere benodigde parkeerplaatsen.

Hoofdstuk 5 Vergunning verlengd privaat opladen

Artikel 12 Verlengd privaat opladen

  • 1.

    Een vergunning voor een oplaadpunt verlengd privaat opladen kan worden verleend in de volgende gevallen:

    • a.

      aanvrager in het bezit is van een elektrische leaseauto waarvan de werkgever of leasemaatschappij eist dat deze wordt opgeladen op eigen terrein en aanvrager wel een oplaadpunt op eigen terrein heeft of kan realiseren, maar geen parkeerplaats op eigen terrein heeft;

    • b.

      geen enkele CPO interesse heeft om een laadpunt, als bedoeld in artikel 11, nabij het adres van de aanvrager te realiseren.

  • 2.

    Een vergunning verlengd privaat opladen voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      er wordt gebruik gemaakt van een oplaadpunt op eigen terrein;

    • b.

      de openbare parkeerplaats waarop het elektrisch voertuig staat geparkeerd tijdens het laden is direct voor, naast of achter de woning gelegen of direct grenzend aan het trottoir;

    • c.

      de oplaadkabel ligt maximaal 10 meter over het trottoir gemeten vanaf het eigen terrein tot aan het elektrisch voertuig, zoals opgenomen in bijlage 3;

    • d.

      de oplaadkabel ligt niet door het openbaar groen, op de weg of op het fietspad;

    • e.

      de oplaadkabel mag alleen op het trottoir liggen wanneer er daadwerkelijk wordt opgeladen;

    • f.

      de oplaadkabel verkeert in goede staat;

    • g.

      de oplaadkabel wordt, voor zover mogelijk, parallel aan het trottoir gelegd. De kabel dient haaks op de trottoirband van het oplaadpunt op eigen terrein naar een parkeerplaats gelegd te worden;

    • h.

      de oplaadkabel wordt op de openbare plaats vlak tegen de ondergrond gelegd. Een kabelgoot is niet toegestaan;

    • i.

      de oplaadkabel wordt op de bestaande (half)verharding gelegd;

    • j.

      de oplaadkabel is deugdelijk afgedekt zodat andere gebruikers van het trottoir geen hinder van de kabel ondervinden en hier niet over kunnen struikelen. Deze afdekking moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

      • overrijdbaar met rollator, rolstoel en kinderwagen;

      • zichtbaar in het donker (retroreflecterend uitgevoerd), er moet een duidelijk contrast zichtbaar zijn met het trottoir;

      • voorzien van antislip materiaal en/of profiel;

      • van een voldoende gewicht is zodat deze niet weg waait. Indien de afdekking wegwaait moet deze samen met de oplaadkabel direct worden verwijderd van de openbare plaats;

  • k.

    de oplaadkabel en afdekking worden na ieder gebruik verwijderd.

 

Hoofdstuk 6 Overige bepalingen

Artikel 13 Vereisten openbaar oplaadpunt

  • 1.

    Een openbaar oplaadpunt is 24 uur per dag en zeven dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van een elektrisch voertuig.

  • 2.

    Een openbaar oplaadpunt is interoperabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaardstekkers.

  • 3.

    Een openbaar oplaadpunt voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

 

Artikel 14 Beheer openbaar oplaadpunt

  • 1.

    De CPO is 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en de gemeente in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De contactgegevens van de storingsdiensten en de helpdesk zijn vermeld op het openbaar oplaadpunt.

  • 2.

    De CPO zorgt voor actuele informatie voor gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het openbaar oplaadpunt via kanalen die gebruikelijk zijn in de markt van openbare laaddiensten.

  • 3.

    De CPO mag alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.

  • 4.

    De CPO geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.

 

Artikel 15 Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone

In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone), gelden deze parkeerregels onverminderd ook voor de parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Artikel 16 Bijzondere omstandigheden

Het college kan een artikel van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de 'Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht' zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze Nadere regels en vrijstellingsbesluit treden in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht, zoals vastgesteld op 21 maart 2021, worden ingetrokken.

  • 3.

    Deze Nadere regels en vrijstellingsbesluit kunnen worden aangehaald als "Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur Elektrische voertuigen Dordrecht".

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van dinsdag 4 juli 2023.

Het college van Burgemeester en Wethouders

C.H.W.M. Post, A.W. Kolff

secretaris, burgemeester