Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Westland 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels handhaving Wet Kinderopvang Gemeente Westland 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Westland 2019.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-07-2023 | nieuwe regeling | 12-06-2023 |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Hersteltermijn: de termijn die de gemeente aan de houder geeft bij een op herstel gerichte handhavingsmaatregel, om de overtreden kwaliteitseis alsnog na te leven. Hersteltraject: Traject, gestart door de toezichthoudende partij, gericht op herstel van de overtreding. Hier wordt ook een hersteltermijn aan gekoppeld.
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving van de voorschriften inzake de kwaliteit en voorzieningen van kinderopvang, zoals die bij of krachtens de Wko en de bijbehorende besluiten en aanverwante regelingen tot stand zijn gekomen
De GGD is de toezichthouder van de kinderopvang. Met ingang van 2022 is deze toezichthouder gestart met de ‘flexibele inspectieactiviteit’ (verder: ‘Flex’). Flex heeft als einddoel de verhoging van de kwaliteit van kinderopvang. Met de invoering van Flex is de mogelijkheid gecreëerd om variaties aan te brengen in de keuzes aangaande de per inspectie te onderzoeken onderwerpen. Hierdoor is er meer ruimte voor uitgebreider of diepgaander onderzoek alsmede voor maatwerk. De Gemeente en GGD maken samen afspraken over de te toetsen voorwaarden op basis van lokale keuzes, speerpunten en invulling door de toezichthouder en leggen dit schriftelijk vast
Voor de inzet van Flex gelden de volgende voorwaarden:
De GGD voert de volgende onderzoeken namens de gemeente Westland uit:
Nader onderzoek: naar aanleiding van eerder geconstateerde overtreding(en) en als er een handhavingsmaatregel is ingezet, onderzoekt de toezichthouder of de overtreding is hersteld na afloop van de hersteltermijn. Incidenteel onderzoek: een onderzoek naar aanleiding van een incident, een signaal of wijzigingsverzoek van een houder.
Indien gebleken is dat een houder van een kinderopvangvoorziening niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het College in beginsel een hersteltraject. Dit traject is gericht op het beëindigen van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling daarvan
Hoofdstuk 3: Bestraffend traject
Artikel 9 Hoogte bestuurlijke boete
De bestuurlijke boete die wordt opgelegd aan een gastouder of feitelijk leidinggevende is niet meer dan 10% van het boetenormbedrag. Bij de bestuurlijke boete voor een overtreding die alleen kan worden begaan door een gastouder, wordt het boetenormbedrag opgenomen in het afwegingsoverzicht voor die overtreding aangehouden.
Artikel 11 Hoogte van de boete bij recidive
Bij de vaststelling van de hoogte van de boete bij recidive wordt
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meer overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen ten hoogste van €45000.
Indien door één feitelijke gedraging twee of meer kwaliteitseisen worden overtreden, wordt voor elke afzonderlijke overtreding van een kwaliteitseis een boete opgelegd. De overtreding waarvoor het hoogste boetenormbedrag is vastgesteld wordt volledig opgelegd. Voor de overige overtredingen wordt de boete gematigd tot een derde van het boetenormbedrag.
Aldus besloten in de vergadering van 12 juni 2023,
De secretaris,
A.C. Spindler
de burgemeester,
B.R. Arends
In dit afwegingsmodel wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 1. KINDERCENTRA VOOR DAG- EN BUITENSCHOOLSE OPVANG
Registratie, wijzigingen en administratie
| |||
| |||
| |||
|
1.3.1 Verklaring omtrent het gedrag en personenregister kinderopvang | |||
Een persoon die niet voldoet aan de vog/prk-eisen heeft zijn werkzaamheden aangevangen. | |||
| |||
| |||
|
1.3.2 Opleidingseisen en eisen aan de inzet van beroepskrachten in opleidingen stagiairs | |||
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
| Besluit ko 7, lid 1, 2, 4 en 7 (dag), 16, lid 1, 2 en 4 (bso) | ||
| |||
| |||
|
HOOFDSTUK 2. GASTOUDERBUREAUS EN VOORZIENINGEN VOOR GASTOUDEROPVANG
2.1 Registratie, wijzigingen en administratie
2.3 Personeel en eisen aan gastouder
2.7 Kwaliteit gastouderbureau en zorgplicht
Voorbeelden van ‘flex’ handhaving & inspecties:
Beleidsregels gemeentelijke taken toezicht en handhaving Wet kinderopvang Gemeente Landsmeer 2023 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
Toezicht en handhaving kinderopvang Ouder-Amstel 2023 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
Beleidskader toezicht en handhaving Wet kinderopvang Neder-Betuwe 2022 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
Beleidsregels handhaving kinderopvang Den Haag 2020 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
wetten.nl - Regeling - Wet kinderopvang - BWBR0017017 (overheid.nl)