Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Subsidieregeling Sociale activatie en herstel Zwolle 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Sociale activatie en herstel Zwolle 2023
CiteertitelSubsidieregeling Sociale activatie en herstel Zwolle 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp
Externe bijlageAlgemene toelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-2023nieuwe regeling

11-07-2023

gmb-2023-312814

cb 2023-11.07

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Sociale activatie en herstel Zwolle 2023

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle tot vaststelling van de Subsidieregeling Sociale activatie en herstel Zwolle 2023

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle;

overwegende dat het gemeentebestuur het vermogen om zo zelfstandig mogelijk tot betekenisvolle sociale contacten of daginvulling te kunnen komen wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Zwolle 2022;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Sociale activatie en herstel Zwolle 2023

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Zwolle 2022;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    doelgroep: inwoners van de gemeente Zwolle in de leeftijd van 18 jaar tot aan de AOW-leeftijd die door een psychische- of fysieke oorzaak of in een periode van herstel zitten of moeite hebben om geheel zelfstandig tot betekenisvolle sociale contacten of zinvolle daginvulling te komen;

  • d.

    maatschappelijke participatie: volwaardig deelnemen aan de samenleving, ongeacht kwetsbaarheid, beperking of culturele achtergrond;

  • e.

    professional: beroepskracht;

  • f.

    Regulier: niet georganiseerd rondom de individuele behoefte van een inwoner of de behoefte van een doelgroep in brede zin, anders dan leeftijd;

  • g.

    samenwerkingsverband: een verband dat geen rechtspersoonlijkheid behoeft te bezitten, bestaande uit tenminste twee organisaties, waarvan minimaal één organisatie minimaal twee jaar ervaring heeft met een deel van de doelgroep in Zwolle, dat is opgericht ter uitvoering van activiteiten waarvoor op grond van deze subsidieregeling subsidie wordt gevraagd en waarvan één organisatie als penvoerder namens dit samenwerkingsverband optreedt,

  • h.

    Ervaringswerker: een vrijwilliger die op basis van persoonlijke en collectieve ervaringskennis de doelgroep kan ondersteunen

  • i.

    subsidieperiode: de periode waarin de subsidiabele activiteiten plaatsvinden en waarover subsidie kan worden aangevraagd;

  • j.

    zinvolle daginvulling: het op een gestructureerde manier verrichten van activiteiten die bijdragen aan de maatschappelijke participatie en dus aan het meedoen in de samenleving;

Artikel 2. Toepasselijkheid ASV

De ASV is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk van wordt afgeweken.

Artikel 3. Doel

Deze subsidieregeling heeft als doel om aan de doelgroep activiteiten aan te bieden vanuit een algemene voorziening, zoals bedoeld in de Wmo2015, waardoor de doelgroep de mogelijkheid wordt gegeven om zo zelfstandig mogelijk tot betekenisvolle sociale contacten of zinvolle daginvulling te komen.

Artikel 4. Subsidievorm

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.

  • 2.

    De subsidie wordt verstrekt voor de subsidieperiode.

Artikel 5. Aanvrager

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • a.

    een privaatrechtelijke rechtspersoon die minimaal twee jaar ervaring heeft binnen Zwolle met de doelgroep of een deel van de doelgroep;

  • b.

    een samenwerkingsverband.

Artikel 6. Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De subsidie wordt verstrekt voor:

  • a.

    het aanbieden van een activiteit of activiteiten voor de doelgroep;

  • b.

    het begeleiden van door en voor de doelgroep zelf georganiseerde activiteit of activiteiten.

    • 2.

      Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten gericht op het stimuleren van deelname aan reguliere welzijns-, sport- of culturele activiteiten.

Artikel 7. Subsidiecriteria

  • 1.

    Om voor subsidie als bedoeld in artikel 6 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteit vindt plaats in Zwolle;

  • b.

    het aanbod is een aanvulling op reguliere welzijns-, sport of culturele activiteiten, vormen van ondersteuning en voorzieningen.

    • 2.

      Subsidie als bedoeld in artikel 6 wordt slechts verstrekt als:

  • a.

    de activiteit in voldoende mate aansluit bij de behoefte van de doelgroep, zodat er structuur is, sociale contacten, zinvolle daginvulling en sociale vaardigheden worden bevorderd en er aandacht is voor het voorkomen van achteruitgang en sociaal isolement;

  • b.

    de kosten van de activiteit in verhouding staan tot het bereik van de doelgroep in kwantiteit en kwaliteit. We letten hierbij op de mate van collectiviteit, inzet van vrijwilligers en ervaringswerkers in verhouding tot professionals en gebruikmaking van bestaande locaties en voorzieningen;

  • c.

    aanvrager een aantoonbaar netwerk en verbinding heeft in de wijk of buurt en ervaring en kennis heeft over de wijk of buurt;

  • d.

    aanvrager samenwerkt of een samenwerkingsverband vormt als dat bijdraagt aan het bedienen van de breedte van de doelgroep;

  • e.

    aanvrager een gevarieerd aanbod qua activiteiten kan aanbieden.

    • 3.

      Aan de subsidiabele activiteit als bedoeld in artikel 6 wordt op basis van de criteria in de voorgaande lid een score van maximaal 100 punten toegekend.

    • 4.

      De punten worden als volgt over de criteria, genoemd in het tweede, verdeeld:

  • a.

    maximaal 40 punten voor het criterium, genoemd in het tweede lid, aanhef en onder a;

  • b.

    maximaal 30 punten voor het criterium, genoemd in het tweede lid, aanhef en onder b;

  • c.

    maximaal 20 punten voor het criterium, genoemd in het tweede lid, aanhef en onder c;

  • d.

    maximaal 5 punten voor het criterium, genoemd in het tweede lid, aanhef en onder d;

  • e.

    maximaal 5 punten voor het criterium, genoemd in het tweede lid, aanhef en onder e.

    • 5.

      Om voor subsidie in aanmerking te komen geldt een minimum van 60 punten voor het totaal van de in het tweede lid genoemde criteria met minimaal de helft van de maximaal te behalen punten voor de criteria in het tweede lid onder a, b en c.

Artikel 8. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 12 van de ASV wordt subsidie geweigerd als:

  • a.

    de aanvrager voor dezelfde activiteiten in dezelfde periode al subsidie ontvangt van de gemeente Zwolle;

  • b.

    de activiteit in het geheel gericht is op individuele begeleiding.

Artikel 9. Subsidiabele kosten

Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 6.

Artikel 10. Niet subsidiabele kosten

In aanvulling op artikel 6 van de ASV komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    de kosten van externe inhuur voor zover deze hoger zijn dan € 75 per uur;

  • b.

    de kosten voor activiteiten die al op een andere wijze worden gefinancierd.

Artikel 11. Subsidiehoogte

  • 1.

    De subsidie bedraagt per jaar maximaal 90% van de subsidiabele kosten met een minimum van €10.000 en een maximum van € 500.000.

  • 2.

    Aan een aanvrager, bedoeld in artikel 5, wordt op grond van deze subsidieregeling in dezelfde subsidieperiode maximaal € 500.000 per jaar verleend.

  • 3.

    Aan een aanvrager, bedoeld in het tweede lid, wordt gelijkgesteld:

  • a.

    een aanvrager, bedoeld in artikel 5, onder a, die in dezelfde subsidieperiode meerdere aanvragen heeft ingediend;

  • b.

    een aanvrager die deelnemer is in twee of meerdere samenwerkingsverbanden als bedoeld in artikel 5, onder b;

  • c.

    een aanvrager die zowel een aanvrager, bedoeld in artikel 5, onder a, en tevens deelnemer binnen een of meerdere samenwerkingsverbanden is.

Artikel 12. Bevoorschotting

In afwijking van artikel 14, tweede lid, onder a, bedraagt het voorschot 100%.

Artikel 13. Subsidieplafond, subsidieperiode en aanvraagperiode

Burgemeester en wethouders stellen het subsidieplafond, de subsidieperiode en de aanvraagperiode vast.

Artikel 14. Wijze van verdeling

  • 1.

    Volledige aanvragen om subsidie als bedoeld in artikel 6 worden op basis van een onderlinge vergelijking in een rangorde geplaatst.

  • 2.

    De rangorde wordt bepaald door toepassing van de in artikel 7 opgenomen criteria met de daaraan gegeven weging. Het totaal aantal punten dat na toepassing van deze criteria wordt behaald, bepaalt de plaats in de rangorde.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen besluiten om tot een andere verdeling te komen wanneer zij vinden dat als gevolg van de ranking er onvoldoende evenwichtig aanbod van activiteiten is ontstaan, al dan niet in relatie tot de breedte van doelgroep. Het is hierbij mogelijk dat een lager gescoorde aanvraag verleend wordt boven hoger scorende aanvraag.

Artikel 15. Indieningsvereisten

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 lid 2 van de ASV maakt de aanvrager gebruik van het vastgestelde format voor het activiteitenplan en de begroting.

  • 2.

    Indien de aanvraag wordt ingediend door een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 5, onder b, wordt in de begroting gespecificeerd per deelnemer aan het samenwerkingsverband.

  • 3.

    Indien de aanvraag wordt ingediend door een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 5, onder b, wordt tevens een machtiging bij de aanvraag gevoegd, waaruit blijkt dat de penvoerder gemachtigd is om namens het samenwerkingsverband de aanvraag in te dienen.

Artikel 16. Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 11, eerste lid, van de ASV binnen 13 weken nadat de termijn voor het indienen van een aanvraag als bedoeld in artikel 13 is verstreken.

Artikel 17. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sociale activatie en herstel Zwolle 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 juli 2023

P. Snijders, burgemeester

D. Emmer, secretaris