Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent organisatie Organisatieverordening van de gemeenteraad van Harderwijk 2023 |
Citeertitel | Organisatieverordening van de gemeenteraad van Harderwijk 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Organisatieverordening van de gemeenteraad van Harderwijk 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2023 | nieuwe regeling | 06-07-2023 |
De raad van de gemeente Harderwijk;
gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad,
overwegende dat er een verandering wordt doorgevoerd in het aantal raadscommissies en dat het daarom de bepalingen Organisatieverordening over de raadscommissie (artikel 7) aangepast moeten worden;
gelet op het bepaalde in de artikelen 16, 82 en 107 tot en met 107e Gemeentewet en artikel V4 van de Kieswet
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent organisatie Organisatieverordening van de gemeenteraad van Harderwijk 2023
Artikel 3 Toelating nieuwe raadsleden en benoeming wethouder
De commissie brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.
De burgemeester kan voor de aanvang van iedere ambtstermijn opdracht geven om de kandidaat-wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De burgemeester brengt over het eindresultaat daarvan verslag uit aan de raad.]
Na een raadsverkiezing (art. 18 Gemeentewet) of ingeval van een tussentijdse vacaturevervulling roept de voorzitter een nieuw benoemd lid van het bestuur (art. 14 en 41.a Gemeentewet) op om in de eerste vergadering de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen.
Artikel 5a Werkgeverscommissie
De raad verleent de werkgeverscommissie mandaat en machtiging tot het uitvoeren van de arbeidsovereenkomst met de griffier. Aan de raad blijft voorbehouden de bevoegdheid tot aanwijzen van de griffier en diens plaatsvervanger en de bevoegdheid tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier, zoals bedoeld in artikel 107 Gemeentewet zoals deze komt te luiden met inwerkingtreding van de Aanpassingswet Wnra en artikel 107d Gemeentewet.
Artikel 6 Vergaderingen vanwege de gemeenteraad
De raad komt in de volgende vergaderingen bijeen:
Artikel 10 Ter inzage leggen en openbare kennisgeving
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, voorzover niet van vertrouwelijke aard, worden zoveel mogelijk gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op de website van de gemeente geplaatst. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 10. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.
Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.
Paragraaf 2 Commissievergaderingen
De raadscommissies zijn informerend van aard. Er worden door commissieleden geen standpunten ingenomen of van hen gevraagd.
De raadsleden kunnen in de commissievergadering het woord voeren over niet op de agenda geplaatste onderwerpen, dit gebeurt bij de rondvraag.
Paragraaf 3 Raadsvergaderingen
Artikel 18 Indeling vergadering
Naast de vaste agendapunten vaststelling agenda, vragenuurtje voor raadsleden, vaststellen notulen, spreekrecht voor inwoners en ingekomen stukken bestaat de agenda van de vergadering uit een besluitvormend gedeelte en een meningsvormend gedeelte. Bij de vaststelling van de voorlopige agenda doet het presidium een voorstel ten aanzien van welke deel van de vergadering het eerst wordt afgewerkt.
Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller de gelegenheid om aanvullende vragen te stellen. De voorzitter kan vervolgens andere leden van de raad het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over het zelfde onderwerp.
De leden van de raad en de collegeleden spreken vanaf het spreekgestoelte of maken gebruik van de interruptiemicrofoons.
Artikel 25 Voorzitter/portefeuillehouder
In het geval de voorzitter van de raad vanuit het oogpunt van zijn portefeuille aan de behandeling van een agendapunt deelneemt, vervangt de plaatsvervangend voorzitter hem voor de duur van de termijn dat de voorzitter als portefeuillehouder het woord voert.
Hoofdstuk IV Rechten van raadsleden
Een initiatiefvoorstel wordt, tenzij de indiener de raad kan overtuigen van het spoedeisend karakter van het voorstel, eerst in een commissievergadering geagendeerd. Ter voorbereiding van de behandeling van het voorstel in de commissievergadering, wordt een advies van het college gevraagd. Het college plaatst het initiatief voorstel binnen drie weken na ontvangst van het initiatiefvoorstel op de agenda van de collegevergadering
Artikel 32 Schriftelijke vragen
Het college of de burgemeester beantwoordt de vragen schriftelijk uiterlijk binnen dertig dagen, tenzij de vragensteller het college of de burgemeester verzoekt de vragen in de eerstkomende raadsvergadering mondeling te beantwoorden indien de beantwoording niet binnen de gestelde termijn kan plaatsvinden.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Hoofdstuk V Besloten vergaderingen
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze organisatieverordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Alle, in Harderwijk beëdigden (raadsleden, fractievertegenwoordigers, wethouders en ambtenaren) hebben toegang tot een besloten vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 38 Motivatie en opheffing geheimhouding
Indien het college, de burgemeester of een commissie de raad op grond van artikel 89 van de Gemeentewet geheimhouding oplegt, motiveert zij de geheimhouding en de noodzaak van een eventuele besloten vergadering op grond hiervan, zorgvuldig. Het college, de burgemeester of een commissie stelt de raad tegelijk met het overleggen van de stukken in kennis van de motivering.
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.