Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen (NH)

Verordening op het onderzoeksrecht van de Gemeenteraad van Bergen NH 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen (NH)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op het onderzoeksrecht van de Gemeenteraad van Bergen NH 2023
CiteertitelVerordening op het onderzoeksrecht van de Gemeenteraad Bergen NH 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op het onderzoeksrecht van de raad 2008.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 155a van de Gemeentewet
  2. artikel 155b van de Gemeentewet
  3. artikel 155c van de Gemeentewet
  4. artikel 155d van de Gemeentewet
  5. artikel 155e van de Gemeentewet
  6. artikel 155f van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-2023nieuwe regeling

06-07-2023

gmb-2023-311518

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op het onderzoeksrecht van de Gemeenteraad van Bergen NH 2023

De raad van de gemeente Bergen;

 

gelet op het bepaalde in artikel uit artikel 155a t/m 155f Gemeentewet of andere wetgeving,

 

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op het onderzoeksrecht van de Gemeenteraad van Bergen NH 2023

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Onderzoek: een onderzoek als bedoeld in artikel 155a, eerste lid, van de Gemeentewet;

  • b.

    Onderzoekscommissie: een commissie als bedoeld in artikel 155a, derde lid, van de Gemeentewet.

  • c.

    Vergadering: bijeenkomst van de onderzoekscommissie waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen beraadslaging en zitting;

  • d.

    Zitting: deel van de vergadering van de onderzoekscommissie waarin het horen van getuigen en deskundigen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 155c, zesde en zevende lid, Gemeentewet.

Artikel 2 Instellen van het onderzoek/de onderzoekscommissie

  • 1.

    Op voorstel van één of meer van zijn leden kan de raad besluiten een onderzoek in te stellen.

  • 2.

    Alvorens te besluiten tot het instellen van een onderzoek, kan de raad besluiten tot het (laten) verrichten van een voorbereidend onderzoek.

  • 3.

    Het besluit van de Gemeenteraad tot het instellen van een onderzoek omvat een omschrijving van het onderwerp van onderzoek en een toelichting en een besluit over de hoogte van de toelage zoals bedoeld in artikel 8 van deze verordening.

  • 4.

    Indien hangende het onderzoek, de onderzoekscommissie van oordeel is dat de omschrijving van het onderwerp van onderzoek, gewijzigd dient te worden, doet zij de Gemeenteraad een voorstel de omschrijving te wijzigen. De gemeenteraad beslist hierover zo spoedig mogelijk.

  • 5.

    De onderzoekscommissie bestaat uit minimaal drie leden van de Gemeenteraad en representeert een evenwichtige vertegenwoordiging van de Gemeenteraad.

  • 6.

    De leden van de onderzoekscommissie kiezen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. De voorzitter is belast met:

    • a.

      Het leiden van de vergadering van de onderzoekscommissie;

    • b.

      Het handhaven van de orde;

    • c.

      Het (doen) naleven van bij of krachtens deze verordening gestelde regels.

Artikel 3 Werkwijze van de onderzoekscommissie

  • 1.

    De onderzoekscommissie kan besluiten derden in te schakelen voor het uitvoeren van opdrachten die zij in het kader van de onderzoeksopdracht en de uitoefening van haar taak nodig acht.

  • 2.

    De onderzoekscommissie werkt op basis van een plan van aanpak, een planning en voert de regie over het onderzoek en het onderzoeksproces.

  • 3.

    De onderzoekscommissie vergadert op door haar te bepalen tijdstippen.

  • 4.

    De plaats en tijdstippen van openbare hoorzittingen worden tijdig ter openbare kennis gebracht.

Artikel 4 Voorgesprekken

  • 1.

    De onderzoekscommissie kan besluiten dat leden van de onderzoekscommissie of een extern onderzoeksbureau voorgesprekken houden met personen, zoals genoemd in artikel 155b, eerste lid, Gemeentewet. Deze voorgesprekken vinden plaats achter gesloten deuren.

  • 2.

    Niemand is verplicht tot medewerking aan een voorgesprek. Artikel 155b en 155c Gemeentewet zijn niet van toepassing.

  • 3.

    De leden van de onderzoekscommissie of onderzoekers van het extern onderzoeksbureau bewaren geheimhouding over hetgeen hun tijdens een voorgesprek ter kennis komt, tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen met degene met wie het voorgesprek wordt gevoerd.

  • 4.

    Van het voorgesprek kan een geluidsregistratie en een verslag worden gemaakt. Het derde lid is hierop mede van toepassing.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De onderzoekscommissie vergadert in beslotenheid.

  • 2.

    De onderzoekscommissie kan om gewichtige redenen besluiten een openbare hoorzitting of een gedeelte daarvan niet in het openbaar af te nemen. De leden en plaatsvervangende leden bewaren geheimhouding over wat hen tijdens een besloten hoorzitting ter kennis komt.

  • 3.

    De onderzoekscommissie kan geheimhouding opleggen op stukken die zij onder zich heeft. De geheimhouding kan worden opgelegd tijdens een besloten vergadering van de onderzoekscommissie en wordt per document opgelegd zoals bedoeld in de Woo (Wet open overheid).

Artikel 6 Ambtelijke bijstand

  • 1.

    De onderzoekscommissie wordt bijgestaan door de raadsgriffier of diens plaatsvervanger.

  • 2.

    De onderzoekscommissie kan onder opgaaf van redenen gebruik maken van ambtelijke bijstand en bij de gemeentesecretaris een verzoek indienen tot het ter beschikking stellen van één of meerdere ambtenaren voor de duur van het onderzoek.

  • 3.

    Omtrent een verzoek als bedoeld in het tweede lid beslist de gemeentesecretaris binnen twee weken na de ontvangst daarvan.

  • 4.

    Voor deze ambtelijke bijstand kan de gemeenteraad extra budget beschikbaar stellen op voordracht van de gemeentesecretaris na afstemming met de onderzoekscommissie.

Artikel 7 Rapportage en afronding onderzoek

  • 1.

    De bevindingen van de onderzoekscommissie worden op schrift gesteld en openbaar gemaakt, tenzij er gewichtige redenen zijn die zich daartegen verzetten.

  • 2.

    Na afloop van het onderzoek of zo dikwijls als de onderzoekscommissie het nodig oordeelt dan wel de Gemeenteraad daartoe besluit, doet de onderzoekscommissie verslag van haar verrichtingen aan de Gemeenteraad.

  • 3.

    De gemeenteraad evalueert de gebruikmaking van het recht van onderzoek.

Artikel 8 Citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op het onderzoeksrecht van de Gemeenteraad Bergen NH 2023.

  • 2.

    De verordening op het onderzoeksrecht van de raad 2008 wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de

raad van de gemeente Bergen NH van 6 juli 2023,

mr. J.G.S. (Janne) Pijnenborg

griffier

L.Hj. (Lars) Voskuil

voorzitter