Organisatie | Boekel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Wind en Zon op land |
Citeertitel | Afwegingskader Wind en Zon op land |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2023 | nieuwe regeling | 04-07-2023 |
In het Klimaatakkoord van Parijs (2016) is afgesproken dat de opwarming van de aarde beperkt moet worden tot ruim onder 2 graden Celsius. Dit akkoord heeft geleid tot ambitieuze doelstellingen voor Nederland op het gebied van besparen en opwekken van (duurzame) energie. Mede door het veranderende klimaat en de stijgende energiekosten is de transitie naar duurzame energie noodzakelijker dan ooit.
Nederland heeft een opgave om voor 2030 55% minder C02 uit te stoten ten opzichte van 1990. Om dit te bereiken is er per regio in Nederland een Regionale Energie Strategie (RES) opgesteld. De gemeente Boekel behoort tot de regio Noordoost-Brabant. Binnen deze regio moet Boekel samen met onze omliggende gemeenten 5,8 PJ aan hernieuwbare energie opwekken in 2030. Dit betekent voor de gemeente Boekel dat er 0,03 TWh aan hernieuwbare energie binnen onze gemeente moet worden opgewekt. In 2050 moet de gemeente zelfs geheel energieneutraal zijn. Zonne-energie, maar ook windenergie, zijn belangrijk om ons doel te halen. Als binnen de gemeente Boekel alle daken* volledig worden benut komt de totale opwek van zonnepanelen op dak uit op een theoretisch vermogen van 132 TJ of o,o36 TWh**. Alleen als ook echt alle daken volledig worden benut is het mogelijk om de opgave voor 2030 te halen. Echter wanneer de opgave voor 2050 verder stijgt is het niet mogelijk om de opgave te halen met alleen zon op dak. Daarom is het van belang om naast zonnepanelen op dak ook te kijken naar de mogelijkheden voor het plaatsen van windturbines (<25m) en zonnepanelen op land.
Door de klimaatverandering, evenals de huidige energiecrisis krijgt gemeente Boekel veel vragen en aanvragen van Boekelse burgers rondom de aanleg en/of plaatsing van zonnepanelen en de realisatie van windenergie op land. Gezien de grote vraag rondom verduurzaming, kiest gemeente Boekel er voor om een afwegingskader 'Wind en Zon op land' op te stellen. Dit document voorziet in een nader afwegingskader rondom Wind- en zonenergie op land. Het afwegingskader geeft invulling aan de bestaande beoordelingsregels opgenomen in bestemmingsplannen en het Omgevingsplan buitengebied 2016.
Dit hoofdstuk bevat een samenvatting van verschillende relevante beleidsstukken. Raadpleeg de betreffende beleidsstukken voor de volledige teksten, regels en voorwaarden.
Het Rijk heeft in 2020 de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) vastgesteld. Met de NOVI geeft het Rijk een langetermijnvisie op de toekomst en de ontwikkeling van de leefomgeving in Nederland. In de NOVI krijgen de volgende vier strategische opgaven prioriteit:
Het ruimtelijk beleid voor zonnevelden en windturbines valt onder de strategische opgave ‘Ruimte voor klimaatadaptatie en energietransitie’. Deze opgave bevat vier beleidskeuzen. De volgende twee beleidskeuzen zijn relevant:
Naast de NOVI gelden er nog regels voor het plaatsen van windturbines. Zo gelden er speciale normen voor geluid en slagschaduw:
Het provinciale beleid is vastgelegd in de Omgevingsvisie Noord-Brabant en de omgevingsverordening Noord-Brabant. In de omgevingsverordening zijn concrete regels opgenomen waar we rekening mee moeten houden.
2.2.1Omgevingsvisie Noord-Brabant
Op 14 december 2018 hebben Provinciale Staten de Brabantse Omgevingsvisie vastgesteld. In de omgevingsvisie worden de volgende vier hoofdopgaven onderscheiden:
Het ruimtelijk beleid voor zonnevelden valt onder de hoofdopgave ‘Werken aan de Brabantse energietransitie’. Hierbij hanteert de provincie een tweesporenbeleid. Dit is enerzijds het verminderen van het energieverbruik en anderzijds de verduurzaming van energie. De provincie gaat hier het volgende voor doen:
2.2.2Omgevingsverordening Noord-Brabant
In de omgevingsverordening Noord-Brabant zijn regels opgenomen waarvan de provincie het belangrijk vindt dat die door iedere gemeente worden toegepast bij ruimtelijke besluiten. Hieronder wordt ingegaan op de specifieke regels voor zonnevelden. Met de ingang van de Omgevingswet zal de definitieve omgevingsverordening in werking treden.
De voorkeur van de provincie is de plaatsing van zonnepanelen op daken of op braakliggende gronden in of aansluitend op stedelijk gebied. De verwachting is dat dit onvoldoende blijkt om in de behoefte te voorzien. Daarom biedt de provincie ook de mogelijkheid om zonnevelden te ontwikkelen buiten bestaand stedelijk gebied. Hieraan zijn diverse eisen verbonden. Belangrijke voorwaarde is dat de noodzaak daartoe blijkt uit een visie en de mogelijkheden binnen bestaand stedelijk gebied en op daken onvoldoende blijken. De visie moet ingaan op aspecten als:
In hoofdstuk 3 wordt uiteengezet hoe de energiebehoefte van gemeente Boekel zich naar alle waarschijnlijkheid zal ontwikkelen en hoe hierin kan worden voorzien door middel van opwekking van zonne-energie. De locatiekeuze en randvoorwaarden komen ter sprake in hoofdstuk 4.
In het buitengebied stelt de provincie wel eisen aan de gebieden waar wel of geen zonnepanelen mogen.
De aanvraag voor wind of zon op land kan worden getoetst door de Provincie. Eventuele eisen of voorwaarden die hieruit voortkomen worden altijd in acht genomen.
2.2.3Maatschappelijke meerwaarde
Daarnaast heeft de Provincie Noord-Brabant in de voorwaarden een bepaling opgenomen rondom maatschappelijke meerwaarde. Naarmate de inbreuk groter is, verwacht de provincie een grotere inspanning voor een bijdrage aan maatschappelijke doelen. De maatschappelijke meerwaarde wordt bepaald door te kijken naar de mate van meervoudig ruimtegebruik, de maatregelen die getroffen worden om de impact op de omgeving te beperken en de bijdrage die wordt geleverd aan maatschappelijke doelen.
Aan de ontwikkeling van een zonneveld of windturbine is de voorwaarde verbonden dat deze uitsluitend gerealiseerd kan worden met de toepassing van een omgevingsvergunning inhoudende afwijking van het bestemmingsplan waaraan een maximale gebruikstermijn is verbonden. Hierbij moet zijn verzekerd dat het zonneveld na afloop van deze periode wordt verwijderd en dat de situatie van voor de realisatie van het zonneveld wordt hersteld. Het provinciaal belang ligt hierbij in de borging van de tijdelijkheid en het voorkomen dat er op termijn planologische rechten ontstaan. Daarbij gaat de provincie ervan uit dat de realisatie van het zonneveld voorziet in een tijdelijke behoefte.
Met de Regionale Energiestrategie (RES) werkt de gemeente Boekel binnen Noordoost Brabant samen aan de opwek van duurzame energie en de besparing van energie. Dit is vastgelegd in de Regionale Energiestrategie Noordoost Brabant (RES NOB) en hierin staat vermeld welke opgave de regio heeft op het gebied van duurzame opwek van energie. De RES-opgave komt voort uit een vraag van het Rijk aan de regio: hoe gaat de regio vormgeven aan de taakstelling van 55% CO2-reductie uit de gezamenlijke landelijke doelstellingen van de klimaattafels Elektriciteit en Gebouwde Omgeving in 2030. In de regio Noordoost Brabant is gekeken naar waar we moeten staan in 2030 én wat realistisch is om de uiteindelijke doelstelling in 2050 te realiseren. Voor de gemeente Boekel komt dit neer op 0,03 TWh opwek aan duurzame energie, 14% van de huidige energievraag, en 11% energiebesparing in 2030.
De gemeente Boekel heeft verschillende gemeentelijke beleidsstukken welke in acht worden genomen bij het plaatsen van zonnepanelen of windmolens. Hieronder wordt een samenvatting gegeven over de invloed van de betreffende beleidsstukken op het plaatsen van zonnepanelen en windturbines.
Het Omgevingsplan 2016 stelt verschillende voorwaarden voor het plaatsen van windturbines en zonnepanelen op land in het buitengebied. Zo laat onderstaande tabel de hoofdlijnen zien binnen welke functies windturbines en zonnepanelen wel of niet zijn toegestaan. Binnen de functies waar zonnepanelen en windturbines in eerste instantie zijn toegestaan, kunnen extra regels gelden waardoor het plaatsen van zonnepanelen en windturbines toch niet mogelijk is. Voor de exacte voorwaarden wordt verwezen naar het geldende bestemmingsplan en/of omgevingsplan.
Tabel 1. Mogelijkheden voor zonnepanelen en windturbines per functie in het buitengebied
2.4.2Bestemmingsplan Kom Boekel 2007
Binnen de bebouwde kom van Boekel gelden regels die betrekking hebben op het plaatsen van windturbines en zonnepanelen op land. Windturbines en zonnepanelen vallen onder de categorie "overige bouwwerken, geen gebouw zijnde". Tabel 2 laat hoogte beperkingen zien voor overige bouwwerken, geen gebouw zijnde, per bestemming.
Tabel 2. Voorwaarden overige bouwwerken, geen gebouw zijnde per bestemming
In het Duurzaamheidsplan van de gemeente Boekel staan de doelen beschreven voor de opwek van duurzame elektriciteit. Zo zijn de hoofddoelen voor 2030:
Om deze doelen te behalen zijn alleen zonnepanelen op dak niet voldoende. Daarom staat in het Duurzaamheidsplan beschreven, aan de hand van de zonneladder, in welke volgorde zonnepanelen moeten worden geplaatst. Daarnaast stelt het Duurzaamheidsplan dat er moet worden gekeken naar de RES Noordoost Brabant. De doelstellingen die hierboven zijn geformuleerd zijn ook gebaseerd op de RES. Naast doelstellingen worden er ook zoekgebieden voor wind en zon op land gegeven. Afbeelding 1 en 2 laten de zoekgebieden voor wind en zon op land zien.
Afbeelding 1. Zoekgebieden windenergie
Afbeelding 2. Zoekgebieden zonne-energie
De Woonvisie 2020-2030 stipt het plaatsen van windturbines en zonnepanelen kort aan. Binnen het landschap in het buitengebied nemen het aantal agrarische bedrijven af. De gemeente wil de 'groene structuur' in het buiten gebied versterken. Wanneer er bedrijven verdwijnen moet er extra aandacht komen voor vrijkomende bebouwing. Wat hier mee te doen? Zowel in de vorm van hergebruik als in de vorm van sloop. Hierbij wordt er onder andere gedacht aan duurzaam hergebruik, zoals het kweken van algen in putten, of zonne-energieprojecten op daken en het plaatsen van windturbines.
Boekelse inwoners en initiatiefnemers komen steeds vaker bij de gemeente met vragen over het plaatsen van zonnepanelen op land. Daarnaast wordt er ook maandelijks door initiatiefnemers geïnformeerd over de mogelijkheden omtrent commerciële zonnevelden. Geconcludeerd kan worden dat het voor inwoners en initiatiefnemers niet duidelijk is welke mogelijkheden er zijn voor grondgebonden zonnepanelen en windturbines en wat de geldende regels en voorwaarden zijn op het gebied van wind en zon op land.
Daarom is het noodzakelijk om een duidelijk afwegingskader op te stellen zodat het duidelijk is voor inwoners en initiatiefnemers wat er wel en niet kan. Daarnaast is het voor vergunningsverleners en beleidsmedewerkers van de gemeente Boekel makkelijker om een plan te toetsen aan de hand van het afwegingskader. Hierdoor zullen alle projecten op dezelfde manier worden getoetst.
In dit document is onderscheid gemaakt tussen de 5 volgende situaties:
Voor zon op land is een splitsing gemaakt tussen commercieel gebruik en eigen gebruik. Voor eigen gebruik is een maximum van 350 m2 toegestaan omdat blijkt uit andere gemeenten dat dit voldoende capaciteit is voor particulieren en bedrijven om in hun eigen energiebehoefte te voldoen. 350m2 aan zonnepanelen (gericht op het zuiden) zijn goed voor 52.500 kWh. Ter vergelijking, een gemiddeld huishouden verbruikt 2500 kWh op jaarbasis. Daarnaast is voor het eigen gebruik een splitsing gemaakt tussen zonnevelden tot 50 m2 en vanaf 50 m2 tot 350 m2. Dit omdat zonnevelden tot 50m2 een kleinere impact hebben op het landschap dan zonnevelden groter dan 50 m2.
Op het gebied van wind is gekozen om alleen windturbines kleiner of gelijk aan 25 meter toe te staan (tiphoogte). Allereerst, in verband met radarverstoring voor de omliggende vliegvelden is het niet mogelijk om hogere windmolens te plaatsen binnen het grootste gedeelte van de gemeente Boekel. Op plekken waar er mogelijkheden zijn voor grotere windturbines zijn er provinciale regels en voorwaarden die het plaatsen van windturbines groter dan 25m niet mogelijk maken. Naast kleine windturbines zullen ook windwokkels toe worden gestaan als aanvulling op de opwek van zonnepanelen. Windwokkels maken het mogelijk om windenergie op te wekken in stedelijke gebieden zonder overlast voor de nabijgelegen omgeving.
4 Kleinschalig Zon op land – Eigen gebruik
Onder kleinschalig zon op land voor eigen gebruik wordt verstaan: "zonnepanelen op land geïnstalleerd met een maximale oppervlakte tot en met 50m2 waarvan de energie hoofdzakelijk wordt gebruikt voor eigen gebruik".
In dit hoofdstuk staan alle voorwaarden waaraan het plaatsen van zonnepanelen op land tot 50m2 moet voldoen. De algemene voorwaarden in dit hoofdstuk gelden voor alle initiatieven die vallen onder "kleinschalig zon op land - eigen gebruik". Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen zonnepanelen die particulier of zakelijk worden geplaatst.
De zonnepanelen worden alleen gebruikt om te voorzien in het eigen energiegebruik van de woning of het bedrijf waar de zonnepanelen op of bij komen. De energiebehoefte moet aannemelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld met een energierekening. Bij de bepaling van de benodigde zonnepanelen wordt ook de opgewekte energie meegenomen van eventueel reeds aanwezige zonnepanelen op het dak van gebouwen en overkappingen.
De mogelijkheden voor het (vergunningvrij) plaatsen van zonnepanelen op het dak van gebouwen en overkappingen worden eerst benut. Hier wordt alleen van afgeweken als bewezen wordt dat het ondoelmatig is om (alleen) zonnepanelen op deze daken te plaatsen. Bijvoorbeeld door schaduwwerking van dakkapellen en schoorstenen of door de constructie (draagkracht, materiaal) van het dak.
4.2 Voorwaarden particuliere initiatieven
Voor de plaatsing van de zonnepanelen op land geldt de volgende rangorde:
De zonnepanelen worden bij voorkeur binnen het bouwvlak neergezet. Voor zover dat niet mogelijk is, kunnen de zonnepanelen (deels) buiten het bouwvlak van de betreffende woonbestemming worden gebouwd. Als dat ook niet (in voldoende mate) mogelijk is, kunnen de zonnepanelen (gedeeltelijk) op het eventuele overige deel van het achtererfgebied worden gebouwd.
4.3 Voorwaarden zakelijke initiatieven
Voor de plaatsing van zonnepanelen op land bij een agrarisch bedrijf geldt de volgende rangorde:
Indien zonnepanelen binnen "het agrarisch gebied zonder bouwvlak direct grenzend aan het bouwvlak" worden gelegd gelden de volgende regels:
Voor de plaatsing van zonnepanelen op land bij niet-agrarische bedrijven geldt de volgende rangorde:
5 Grootschalig Zon op land – Eigen gebruik
Onder grootschalig zon op land voor eigen gebruik wordt verstaan: "zonnepanelen op land geïnstalleerd met een oppervlakte vanaf 50 m2 tot 350 m2 waarvan de energie uitsluitend bestemd is voor eigen gebruik".
In dit hoofdstuk staan alle voorwaarden waaraan het plaatsen van zonnepanelen op land vanaf 50m2 tot 350m2 moeten voldoen. De algemene voorwaarden in dit hoofdstuk gelden voor alle initiatieven die vallen onder "grootschalig zon op land - eigen gebruik". Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen zonnepanelen die particulier of zakelijk worden geplaatst.
De zonnepanelen worden alleen gebruikt om te voorzien in het eigen energiegebruik van de woning of het bedrijf op het perceel waar de zonnepanelen op of bij komen. De energiebehoefte moet aannemelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld met een energierekening. Bij de bepaling van de benodigde zonnepanelen wordt ook de opgewekte energie meegenomen van eventueel reeds aanwezige zonnepanelen op het dak van gebouwen en overkappingen.
De mogelijkheden voor het (vergunningvrij) plaatsen van zonnepanelen op het dak van gebouwen en overkappingen worden eerst benut. Hier wordt alleen van afgeweken als bewezen wordt dat het ondoelmatig is om (alleen) zonnepanelen op deze daken te plaatsen. Bijvoorbeeld door schaduwwerking van dakkapellen en schoorstenen of door de constructie (draagkracht, materiaal) van het dak.
De zonnepanelen moeten altijd landschappelijk worden ingepast. De zonnepanelen mogen de biodiversiteit niet negatief beïnvloeden, maar moeten de biodiversiteit juist versterken. Dit moet aantoonbaar worden gemaakt door middel van een landschappelijk inpassingsplan, welke voor realisatie wordt getoetst door de gemeente. De zonnepanelen worden, zoveel als mogelijk, aan het zicht onttrokken.
5.2 Voorwaarden particuliere initiatieven
Voor de plaatsing van de zonnepanelen op land geldt de volgende rangorde:
De zonnepanelen worden dus bij voorkeur binnen het bouwvlak neergezet. Voor zover dat niet mogelijk is, kunnen de zonnepanelen deels buiten het bouwvlak van de betreffende bestemming wonen worden gebouwd. Als dat ook niet (in voldoende mate) mogelijk is, kunnen de zonnepanelen (gedeeltelijk) op het eventuele overige deel van het achtererfgebied worden gebouwd.
5.3 Voorwaarden zakelijke initiatieven
Voor de plaatsing van zonnepanelen bij een agrarisch bedrijf geldt de volgende rangorde:
Indien zonnepanelen binnen "het agrarisch gebied zonder bouwvlak direct grenzend aan het bouwvlak" worden gelegd gelden de volgende regels:
Voor de plaatsing van het zonneveld bij niet-agrarische bedrijven geldt de volgende rangorde:
6 Grootschalig Zon op land – Commercieel gebruik
Onder grootschalig zon op land voor commercieel gebruik wordt verstaan: "zonnepanelen op land geïnstalleerd met een oppervlakte vanaf 350 m2 tot 3 ha waarvan de energie hoofdzakelijk bestemd is voor commerciële doeleinden".
In dit hoofdstuk staan alle voorwaarden waaraan het plaatsen van zonnepanelen op land vanaf 350 m2 tot 3 ha moeten voldoen. De algemene voorwaarden in dit hoofdstuk gelden voor alle initiatieven die vallen onder "grootschalig zon op land - commercieel gebruik".
Zonnevelden zijn niet toegestaan binnen de functie Beekdal met aansluitend open agrarisch landschap, Bosrijke ontginningen met buurtschappen, Groen of Natuur;
6.3 Voorwaarden landschappelijke inpassing
De zonnepanelen moeten altijd landschappelijk worden ingepast. De zonnepanelen mogen de biodiversiteit niet negatief beïnvloeden, maar moeten de biodiversiteit juist versterken. Dit moet aantoonbaar worden gemaakt door middel van een landschappelijk inpassingsplan, welke voor realisatie wordt getoetst door de gemeente. De zonnepanelen worden, zoveel als mogelijk, aan het zicht onttrokken.
Elk landschapstype heeft zijn gebiedseigen beplantingen en/of landschapselementen, zoals het reliëf of eventuele watergangen. Maak bij het ontwerp van het zonneveld gebruik van deze gebiedseigen beplantingen en/of landschapselementen. Daarnaast mogen bestaande gebiedseigen beplantingen en/of landschapselementen omwille van een zonneveld niet verdwijnen. Deze moeten behouden blijven.
Een zonneveld heeft meestal een industriële uitstraling. Het is belangrijk dat wordt voorzien in een passende overgang naar de omgeving, zodat de industriële uitstraling van het zonneveld in het landschap verzacht kan worden. Hierbij moet er in ieder geval rekening mee worden gehouden dat de bufferzone (de afstand tussen de rand van het perceel en de zonnepanelen) met opgaande beplanting ten minste 6 meter breed is.
Binnen de gemeente Boekel is het mogelijk om windturbines te plaatsen. Echter zijn alleen windturbines met een tiphoogte kleiner dan of gelijk aan 25 meter toegestaan. Bij windturbines wordt gesproken over de volgende maten:
Windturbines zijn niet toegestaan binnen de functie Beekdal met aansluitend open agrarisch landschap, Bosrijke ontginningen met buurtschappen, Groen of Natuur.
7.3 Voorwaarden landschappelijke inpassing
Bij het plaatsen van de windturbine moeten plaatsingscriteria in Bijlage 1 van dit document in acht worden genomen. Dit moet duidelijk worden gemaakt aan de hand van een landschappelijk inpassingsplan. Indien er wordt afweken van 1 of meer criteria moet hier een duidelijke onderbouwing worden aangeleverd welke zal worden getoetst door de gemeente.
Waar kleine windturbines niet geplaatst mogen worden in stedelijk gebied zijn windwokkels geschikt om binnen de bebouwde kom te realiseren. De voordelen van een windwokkel zijn:
De windwokkel en mag tot maximaal 10% boven de nokhoogte van het gebouw uitsteken. Bij gebouwen met een hoogte van 16 meter of meer (m.n. appartement- en bedrijfsgebouwen), zal dit in de meeste gevallen voldoende zijn om een gangbare kleine windwokkel van 160 centimeter op het (platte) dak te plaatsen.
Indien toepassing van de 10%-regel plaatsing van de windwokkel op het hoogste punt van het gebouw niet mogelijk maakt, kan de windwokkel in sommige situaties hoger worden geplaatst. In die gevallen geldt de nokhoogte plus 2 meter als maximale hoogte. Voorwaarde is wel dat er geen onevenredige aantasting van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en van het straat- en bebouwingsbeeld plaatsvindt. Dit zal worden getoetst door de gemeente.
Om aan alle klimaatdoelen te voldoen moeten zoveel mogelijk gebouwen worden verduurzaamd, dus ook monumenten. Onder monumenten vallen Rijksmonumenten, gemeentelijke monumenten, beeldbepalende en karakteristieke gebouwen en gebouwen gelegen in beschermde stadsgezichten. Echter is het lastig voor eigenaren van monumenten om duurzaamheidsmaatregelen toe te passen omdat er strenge eisen gelden voor het verbouwen/renoveren van een monumentaal pand. In dit hoofdstuk worden aanvullende voorwaarden gegeven voor het plaatsen van zon op land (en dak) en het plaatsen van een windturbine of windwokkel. De voorwaarden uit voorgaande hoofdstukken zijn altijd van toepassing, behalve wanneer het expliciet anders wordt aangegeven in dit hoofdstuk.
9.2 Aanvullende voorwaarden Zon op land – Eigen gebruik
Voor het plaatsen van zonnepanelen op of bij een monument geldt een speciale volgorde, welke de plaatsingsvolgordes voor "kleinschalig zon op land - eigen gebruik" en "grootschalig zon op land - eigen gebruik" vervangt:
De volgorde dient van boven naar beneden te worden doorlopen. Indien niet kan worden voldaan aan een trede dient dit te worden onderbouwd alvorens naar de volgende trede gekeken kan worden. De onderbouwing zal worden getoetst door de gemeente.
Indien de zonnepanelen worden geplaatst volgens stap 3 van de bovengenoemde volgorde dienen volgende voorwaarden in acht te worden genomen:
9.3 Aanvullende voorwaarden zonnepanelen op dak
De zonnepanelen worden in een rechthoekig en regelmatig patroon gelegd dat ondergeschikt blijft aan de hoofdvorm van het dak en de daarop aanwezige elementen. De kleur van de zonnepanelen en collectoren wordt (zo veel mogelijk) afgestemd op de kleur van het dak. Opvallende randen bij zonnepanelen, zoals een aluminium frame, zijn niet gewenst op een monumentaal of beeldbepalend dak.
De benodigde kabels naar de meterkast worden uit het zicht geplaatst. Indien dat niet mogelijk is, wordt dat onderbouwd en wordt er een kabelroute voorgesteld die geen evenredige schade aan het beeld en het gebouw toebrengt. Ook is het belangrijk dat de gehele installatie ook weer te verwijderen is, zonder blijvende schade.
Indien de vorm of afwerking van het dak ook bijzonder is, zijn zonnepanelen ongewenst. Dat is bijvoorbeeld bij een rond, spits of veelhoekig dak. Of een dak met een decoratief patroon of daken van bijzondere materialen zoals zeldzame dakpannen, sommige leien daken, de meeste daken van riet, koper, zink of lood.