Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woerden

Besluit van burgemeester en wethouders van Woerden houdende een subsidieregeling voor de gemeente Woerden 2023 (Subsidieregeling gemeente Woerden 2023)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoerden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van burgemeester en wethouders van Woerden houdende een subsidieregeling voor de gemeente Woerden 2023 (Subsidieregeling gemeente Woerden 2023)
CiteertitelSubsidieregeling gemeente Woerden 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Woerden

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-2023nieuwe regeling

27-06-2023

gmb-2023-310886

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van Woerden houdende een subsidieregeling voor de gemeente Woerden 2023 (Subsidieregeling gemeente Woerden 2023)

 

Het college van burgemeester en wethouders van Woerden,

 

Gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Woerden;

 

besluit:

 

vast te stellen de “Subsidieregeling gemeente Woerden 2023”.

 

Hoofdstuk 1 ALGEMEEN

Artikel 1.1 Definities

  • a.

    boekjaar: een periode waarover een volledige boekhouding wordt gevoerd van minimaal 3 maanden en maximaal 18 maanden;

  • b.

    structurele subsidie: subsidie die per boekjaar of voor een aantal boekjaren aan een aanvrager wordt verstrekt voor de exploitatiekosten voor activiteiten met een voortdurend karakter;

  • c.

    projectsubsidie: eenmalige subsidie voor een bepaalde periode waarin bepaalde activiteiten worden uitgevoerd.

Artikel 1.2 Reikwijdte

  • 1.

    Deze subsidieregeling heeft betrekking op de volgende beleidsterreinen: sociaal domein, cultuur, evenementen, recreatie en toerisme, en gebiedsmarketing zoals vermeld in de daarop betrekking hebbende hoofdstukken van deze regeling.

  • 2.

    De volgende subsidiabele activiteiten vallen buiten de reikwijdte van deze subsidieregeling:

    • a.

      Subsidiëring van activiteiten op het gebied van algemene voorzieningen die vallen onder de “Subsidieregeling algemene voorzieningen sociaal domein gemeente Woerden 2023”;

    • b.

      Subsidiëring van activiteiten gericht op het inlopen van onderwijsachterstanden bij kinderen en jongeren opgelopen door COVID-19 maatregelen. Subsidiëring van deze activiteiten vinden plaats onder het Woerdense Programma Onderwijs 2023 – 2025.

    • c.

      Subsidiëring van peuteropvang. Dit betreft een subsidie per deelnemende peuter voor opvang waarbij een gestructureerd programma gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool wordt aangeboden.

    • d.

      Subsidiëring van voorschoolse educatie. Dit betreft een subsidie per deelnemende peuter voor educatie zoals bedoeld in de wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie.

Artikel 1.3 Meerjarensubsidies

Het te verlenen subsidiebudget voor structurele subsidies kan voor meerdere boekjaren worden verleend. Een subsidiebeschikking voor meerdere boekjaren kan voor maximaal 4 jaar worden afgegeven.

Artikel 1.4 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling kan enkel worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de doelen zoals in deze regeling beschreven.

  • 2.

    Voor subsidie komen in elk geval niet in aanmerking de reis- en verblijfskosten, consumptie- en cateringkosten, kosten voor uitgeloofde prijzen en kosten die worden omschreven als ‘diversen’ of ‘onvoorzien’ zonder verdere motivatie.

Artikel 1.5 Subsidieplafonds

  • 1.

    Bij overschrijding van een subsidieplafond voor structurele subsidie wordt het totaalbedrag evenredig over de voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen verdeeld. Dat betekent dat de individuele voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen elk met een gelijk percentage worden gekort.

  • 2.

    Bij overschrijding van een subsidieplafond voor projectsubsidie wordt de toekenning gebaseerd op de volgorde van binnenkomst.

Artikel 1.6 Egalisatiereserve

Naast het gestelde in artikel 4:72 Awb geldt het volgende ten aanzien van egalisatiereserve en voorzieningen:

  • 1.

    Het college kan subsidieontvangers die een structurele subsidie ontvangen op hun verzoek toestaan een egalisatiereserve aan te leggen.

  • 2.

    Bij positief besluit van het college op het verzoek als genoemd in lid 1, dient de instelling die de structurele subsidie ontvangt aan het einde van de periode waarvoor subsidie is verleend een positief saldo presenteert dat betrekking heeft op gemeente Woerden, dient het overschot gestort te worden in een egalisatiereserve. De egalisatiereserve mag niet meer dan 10% bedragen van het totaal van de ontvangen subsidie afkomstig van de gemeente Woerden. Een opgebouwde egalisatiereserve uit gelden afkomstig van de gemeente Woerden mag nooit lager dan 0 euro komen te staan.

  • 3.

    Het college kan subsidieontvangers op hun verzoek toestaan, naast een egalisatiereserve, een of meerdere voorzieningen te hebben.

  • 4.

    Het college kan subsidieontvangers op hun verzoek toestaan, een egalisatiereserve aan te houden die meer dan 10% bedraagt van het totaal van de ontvangen subsidie afkomstig van de gemeente Woerden.

  • 5.

    Een verzoek als genoemd in lid 2 en 3 van dit artikel dient schriftelijk ingediend te worden en gemotiveerd te zijn.

  • 6.

    Op een verzoek als in lid 2 en 3 van dit artikel genoemd beslist het college binnen 13 weken.

Artikel 1.7 Subsidieaanvraag

In aanvulling op de Algemene subsidieverordening gemeente Woerden gelden de volgende eisen:

  • 1.

    Als de aanvrager voor een meerjarensubsidie in aanmerking wil komen, moet dat duidelijk in de subsidieaanvraag worden aangegeven.

  • 2.

    De aanvraag tot subsidieverlening bevat zo concreet mogelijk de doelen en resultaten die met de te subsidiëren activiteiten worden nagestreefd en hoe de activiteiten aan die doelen bijdragen.

  • 3.

    De aanvraag tot subsidieverlening bevat een overzicht van het eigen vermogen van de aanvrager.

Artikel 1.8 Beoordeling subsidieaanvraag

Bij de inhoudelijke beoordeling van de subsidieaanvraag wordt naar een aantal aspecten gekeken.

De volgende criteria worden gehanteerd bij de beoordeling van de aanvraag:

  • 1.

    De mate waarin de activiteiten en werkwijzen bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen en doelen in deze subsidieregeling.

  • 2.

    De kwaliteit en samenhang van de samenwerking met partners.

  • 3.

    Het aangevraagde bedrag staat in redelijke verhouding tot de beoogde resultaten.

Artikel 1.9 Aanvraag tot subsidievaststelling

  • 1.

    In aanvulling op de Algemene subsidieverordening gemeente Woerden verstrekt de aanvrager bij een aanvraag tot vaststelling van de subsidie:

    • a.

      een overzicht van de activiteiten waarvoor de subsidie is aangevraagd, zoveel mogelijk gespecificeerd naar aard, doelgroep, frequentie, organisaties waarmee is samengewerkt en aantal deelnemers;

    • b.

      inzicht (kwalitatief) in de effecten van de uitgevoerde activiteiten op doelstellingen en doelen in deze subsidieregeling en opgenomen in de subsidieaanvraag;

    • c.

      daadwerkelijke financiële kosten van de activiteiten in het betreffende boekjaar of kalenderjaar;

    • d.

      inzicht in de eventuele eigen bijdrage van de aanvrager, andere organisaties en inwoners, voor de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd.

Hoofdstuk 2 SOCIAAL DOMEIN

Paragraaf 2.1 Algemeen

 

Artikel 2.1.1 Maatschappelijke agenda

De gemeente Woerden werkt aan het sociaal domein aan de hand van het Integraal beleidskader Maatschappelijke agenda 2023 - 2027. Hierin staan de missie, visie en de maatschappelijke doelen waaraan de gemeente Woerden werkt. Dit wordt gedaan door het clusteren van de maatschappelijke doelen onder drie thema’s:

  • 1.

    Kansrijk Woerden

  • 2.

    Gezond en Vitaal Woerden

  • 3.

    Leefbaar en Ondernemend Woerden

    Eén vande manieren waarop de gemeente werkt aan de (sub)doelen onder deze thema’s is het beschikbaar stellen van subsidie. De manier en de mate waarin de gemeente subsidie verstrekt is voor (sub)doelen verschillend. In dit hoofdstuk wordt per thema en artikel aangegeven welke activiteiten subsidiabel zijn.

     

Thema 1. Kansrijk Woerden

 

Paragraaf 2.2 Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders (vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben ontvangen)

Artikel 2.2.1 Doel

Subsidie voor maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders wordt gericht op de relatieve toename van:

a. het aantal inwoners dat inkomen verwerft uit arbeid;

b. het aantal inwoners met een startkwalificatie;

c. het aantal inwoners dat zelfredzamer wordt;

d. het aantal inwoners dat vrijwilliger wordt bij een van de maatschappelijke partners.

Artikel 2.2.2 Subdoelen

De subdoelen waaraan subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen zijn:

  • a.

    Er is voldoende capaciteit om begeleiding te bieden bij verwezenlijking van de taakstelling huisvesting statushouders in de gemeente Woerden en Oudewater.

  • b.

    Maatschappelijke begeleiding gericht op het zelfredzaam worden van statushouders.

  • c.

    Bevorderen van de maatschappelijke participatie (werk en vrijwilligerswerk) van statushouders.

Artikel 2.2.3 Bijzondere verplichtingen

Voor de subsidiabele activiteiten gelden de volgende bijzondere verplichtingen:

  • a.

    De subsidieaanvrager richt zich bij haar activiteiten op het doorgeleiden van (hulp)vragen naar het netwerk en voorliggende voorzieningen, waarbij het uitgangspunt ‘zelfregie’ zoveel mogelijk in acht wordt genomen.

  • b.

    De subsidieaanvrager richt zich bij activiteiten op het mobiliseren van vrijwillige inzet in de gemeente.

  • c.

    De subsidieaanvrager verwijst bij zwaardere problematiek door naar Woerden Wijzer.

Artikel 2.2.4 Subsidievorm

Binnen deze paragraaf wordt subsidie enkel verleend in de vorm van: Structurele subsidie.

Artikel 2.2.5 Verantwoordingsinformatie

De aanvraag tot vaststelling van de subsidie bevat de volgende kwantitatieve informatie ter verantwoording:

  • a.

    Aantal vluchtelingen dat begeleid wordt op 1 januari van het subsidiejaar.

  • b.

    Aantal nieuw aangemelde vluchtelingen in het subsidiejaar met de vermelding of deze in Woerden of in Oudewater zijn gehuisvest.

  • c.

    Aantal vluchtelingen dat begeleid werd op 31 december van het subsidiejaar.

  • d.

    Aantal vluchtelingen waarvan de begeleiding in het subsidiejaar is beëindigd met de reden van uitstroom.

  • e.

    Aantal opgestelde plannen van aanpak.

  • f.

    Mate van uitvoering geven aan preventie en vroegsignalering van meervoudige problematiek (= aantal aanmeldingen bij WoerdenWijzer.nl).

  • g.

    Aantal vluchtelingen dat vrijwilligerswerk is gaan doen in de Woerdense maatschappij.

  • h.

    Aantal vluchtelingen dat is gaan werken of een opleiding is gaan volgen.

 

De aanvraag tot vaststelling van de subsidie bevat de volgende kwalitatieve informatie ter verantwoording:

  • a.

    Mate van resultaat van samenwerking met andere (zorg)organisaties (bijvoorbeeld: gemeente, WoerdenWijzer.nl, Ferm Werk, bibliotheek, Kwadraad, kerken).

  • b.

    Manier van betrekken van het sociaal netwerk (bijvoorbeeld: andere vluchtelingen, scholen, inwoners van Woerden).

  • c.

    Mate van vergroten van de eigen kracht van vergunninghouders.

Artikel 2.2.6 Subsidieplafond

Het subsidieplafond is afhankelijk van de taakstelling die de gemeente van het Rijk opgelegd krijgt om vergunninghouders te huisvesten.

Paragraaf 2.3 Onderwijsachterstandenbeleid

 

Artikel 2.3.1 Doel

Het doel waaraan subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen is:

Kinderen met een (risico op een) onderwijsachterstand hebben betere onderwijskansen.

Artikel 2.3.2 Subdoelen

De subdoelen waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen zijn:

  • a.

    Met taalvisite taalachterstanden bij kinderen te verkleinen en bij te dragen aan het leesplezier. Door ouders actief te betrekken en aan te sporen hun kinderen voor te lezen kan de taalontwikkeling blijvend gestimuleerd worden.

  • b.

    Met de schakelklas taalachterstanden bij kinderen van 4-6 jaar verkleinen of wegnemen door ze extra taalondersteuning te bieden.

  • c.

    Met extra taalondersteuning en -aanbod voor niet-Nederlandstalige kinderen van 6-12 jaar taalachterstand in de Nederlandse taal verkleinen of wegnemen.

Artikel 2.3.3 Randvoorwaarden

De volgende randvoorwaarden zijn van toepassing:

  • a.

    De gemeente Woerden neemt deel aan de stuurgroep Schakelklas en taalaanbod niet-Nederlandstalige kinderen.

  • b.

    De subsidie voor een schakelklas en taalaanbod niet-Nederlandstalige kinderen is een bijdrage op basis van co-financiering met het Samenwerkingsverband Regio Utrecht West.

Artikel 2.3.4 Subsidievorm

Binnen deze paragraaf wordt subsidie enkel verleend in de vorm van: Structurele subsidie.

ARtikel 2.3.5 Subsidieplafond

Er geldt het volgende subsidieplafond per kalenderjaar:

Taalvisite, schakelklas en taalaanbod niet-Nederlandse kinderen: 75.000 euro.

 

Thema 2. Gezond en Vitaal Woerden

 

Paragraaf 2.4 Sport

Artikel 2.4.1 Doel

Met subsidie voor sport wordt gericht op de relatieve toename van:

Het aantal frequent bewegende inwoners van gemeente Woerden in de periode 2023 – 2027.

Artikel 2.4.2 Subdoelen

De subdoelen waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen zijn:

  • a.

    Alle inwoners van Woerden kunnen ongeacht hun leeftijd, beperking en (financiële) achtergrond spelen, sporten en bewegen in de gemeente Woerden.

  • b.

    Spelen, sporten en bewegen worden zichtbaarder gemaakt, zodat inwoners worden uitgedaagd om in beweging te komen.

  • c.

    Er is specifieke aandacht voor groepen die te weinig bewegen en/of een slechte gezondheid hebben.

  • d.

    Aanbieders die essentieel zijn om de doelstellingen te behalen, worden daar waar nodig versterkt om ook daadwerkelijk bij te kunnen dragen.

Artikel 2.4.3 Randvoorwaarden

De volgende randvoorwaarden zijn van toepassing:

  • a.

    Met lokale menskracht (combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches) sportverenigingen versterken en verbindingen leggen tussen sport en buurt, school, naschoolse opvang, zorg en welzijn. Maar ook verbindingen tussen sportverenigingen, andere sportaanbieders en locaties waar behoefte is aan speel-, sport- en beweegaanbod.

  • b.

    De verbindingen kunnen op allerlei fysieke locaties gerealiseerd worden, ook in de openbare ruimte.

  • c.

    Daar waar mogelijk wordt de rol van coördinator en aanjager gekozen en is men niet zelf actief met het aanbieden van activiteiten. Waar dat wel het geval is, wordt deze rol zo snel mogelijk overgedragen aan een andere organisatie of privé persoon.

Artikel 2.4.4 Subsidievorm

Binnen deze paragraaf wordt subsidie enkel verleend in de vorm van: Structurele subsidie.

 

Thema 3. Leefbaar en Ondernemend Woerden

 

Paragraaf 2.6 Wijk- en dorpsplatforms en inwonersinitiatieven

 

Artikel 2.6.1 Doel

De doelen waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen zijn:

  • a.

    Wijk- en dorpsplatforms: Elke wijk of dorp heeft een door inwoners vertegenwoordigend netwerk van bewoners, professionals en ondernemers die samenkomen in een wijk- of een dorpsplatform. In wijk- en dorpsplatforms vinden inwoners een podium om met de gemeente en organisaties het gesprek aan te gaan over alle fysieke, economische, ruimtelijke en sociale aspecten van de wijk of het dorp.

  • b.

    Inwonersinitiatieven: Het bevorderen van eigen initiatief van inwoners vanuit de brede scope van leefbaarheid om zo de betrokkenheid, eigen bijdrage, inbreng, zeggenschap en sociale samenhang binnen een wijk te bevorderen en te vergroten.

Artikel 2.6.2 Subdoelen

De subdoelen waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen zijn:

  • a.

    Wijk- en dorpsplatforms: inwoners participeren in leefbaarheidaangelegenheden en bevorderen samenhang/leefbaarheid in wijk/dorp/buurt. Podium in de wijk creëren.

  • b.

    Inwonersinitiatieven: versterken van de eigen kracht van de inwoner, verminderen van de (financiële) inbreng van de overheid en tot stand brengen van initiatieven die de leefbaarheid bevorderen.

Artikel 2.6.3 Bijzondere verplichtingen

Voor de subsidiabele activiteiten gelden de volgende bijzondere verplichtingen:

  • a.

    Indien een platform (stichting) de subsidie aanvraagt

    • Platform communiceert met alle inwoners van de wijk / het dorp

    • Houdt jaarlijks 4 tot 6 bijeenkomsten

    • Brengt wijkkrant uit

    • Doelgroep: wijkbewoners / dorpsbewoners

  • b.

    Indien een inwoner de subsidie aanvraagt

    • Inwoner zoekt ook andere financieringsbron (= voorwaarde)

    • Initiatief moet vraaggericht uit de samenleving komen

    • Initiatief heeft draagvlak

    • Het initiatief levert een extra bijdrage aan de leefbaarheid een wijk, buurt of dorp.

Artikel 2.6.4 Subsidievorm

Binnen deze paragraaf wordt enkel subsidie verleend in de vorm van:

a. Structurele subsidie voor wijk- en dorpsplatforms.

b. Projectsubsidie voor inwonersinitiatieven.

Artikel 2.6.5 Subsidieplafonds

Er gelden de volgende subsidieplafonds per kalenderjaar:

a. Structurele subsidies voor wijk- en dorpsplatforms: 40.000 euro.

b. Projectsubsidie voor inwonersinitiatieven: 50.000 euro.

Paragraaf 2.7 Maatschappelijke accommodaties

 

Artikel 2.7.1 Doel

De doelen waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen zijn:

  • a.

    De maatschappelijke voorziening heeft een gastvrije uitstraling en is laagdrempelig toegankelijk.

  • b.

    Een relatieve toename in de periode 2023 – 2027 van het aantal inwoners dat vrijwilliger is.

  • c.

    Een relatieve afname in de periode 2023 – 2027 van het aantal inwoners dat tweedelijnsondersteuning ontvangt.

Artikel 2.7.2 Randvoorwaarden

De volgende randvoorwaarden zijn van toepassing:

  • a.

    Zorg dragen voor behoorlijk en transparant beheer en exploitatie.

  • b.

    Het faciliteren gebeurt door het bieden van onderdak aan de activiteiten.

  • c.

    Zorg dragen voor behoorlijk en transparant beheer en exploitatie.

  • d.

    Voldoende ruimte bieden aan maatschappelijke organisaties, verenigingen, dorpsbewoners en andere bewonersinitiatieven in de wijken en kernen.

  • e.

    De focus ligt op activiteiten voor jongeren en senioren. Activiteiten worden met lokale menskracht (evt. met ondersteuning van buurtverbinders) voor en door kinderen, jongeren en volwassenen georganiseerd.

  • f.

    De activiteitenagenda bevat minimaal: mogelijkheid tot ontmoeting, informatie, advies en ondersteuning.

  • g.

    Er wordt samengewerkt met (lokale) maatschappelijke en culturele organisaties zoals de bibliotheek.

  • h.

    Er wordt vraaggericht gewerkt aan een activiteitenagenda

Artikel 2.7.3 Bijzondere verplichtingen

Er gelden de volgende bijzondere verplichtingen:

  • a.

    Naar aanleiding van het jaarverslag vindt er binnen twee maanden een overleg plaats tussen de instelling en de gemeente waarin het verslag en eventuele afwijkingen worden besproken

  • b.

    Naar aanleiding van onvoorziene ontwikkelingen vindt er extra overleg plaats tussen de instelling en de gemeente.

Artikel 2.7.4 Subsidievorm

Binnen dit artikel wordt enkel subsidie verleend in de vorm van: Structurele subsidie.

 

Hoofdstuk 3 CULTUUR

Artikel 3.1 Visie

De subsidiabele activiteiten op het gebied van cultuur dienen aan te sluiten bij de volgende visie:

a. we beginnen bij wat er al is en brengen dat verder;

b. we zorgen voor stevige basisvoorzieningen die als vliegwiel dienen;

c. we zien kunst en cultuur als drager van sociale netwerken en economische waarde;

d. we gebruiken creativiteit als brandstof en om anders te leren denken;

e. we ervaren de stad als huiskamer die culturele waarden zichtbaar maakt;

f. we vertellen historische verhalen en geven ze nieuwe betekenis;

g. we waarderen verschillen en geven ruimte aan authenticiteit;

h. we delen het eigenaarschap en durven risico’s te nemen.

Artikel 3.2 Doelen

De doelen waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen zijn:

1. Een uitnodigende, inclusieve cultuur met waardering voor verschillen:

  • a.

    vanuit het perspectief van de bezoeker of de maker;

  • b.

    er wordt gewerkt aan toegankelijkheid in de breedste zin van het woord èn er wordt gewerkt aan manieren om cultuur te brengen bij mensen die zelf minder makkelijk naar cultuur toekomen;

  • c.

    (vrij) toegankelijke activiteiten/ evenementen(festivals) in de openbare ruimte;

  • d.

    er is voldoende aandacht voor jeugd/ jongeren en bijzondere doelgroepen;

  • e.

    cultuur in stad, dorpen en wijken;

  • f.

    dag- en nachtcultuur.

  • 2.

    Cultuur dat fungeert als drager & verbinder:

    • a.

      integraal beleid met andere sectoren zoals economische zaken, sociaal domein, recreatie en toerisme;

    • b.

      breedtecultuur met een culturele basisinfrastructuur als vliegwiel en werkplaats voor samenwerking met allerlei initiatiefnemers, én;

    • c.

      die invulling geeft aan een makelaarsfunctie die cultuurmakers en initiatieven verbindt, kennis deelt en wegwijzer kan zijn;

    • d.

      het matchen van vraag naar oefen-/atelierruimte en (tijdelijk) beschikbare ruimte

  • 3.

    Minder financiële drempels door anders te denken:

    • a.

      het delen van kennis over financieringsvormen/ -mixen zoals (overzicht (lokale) fondsen, donateurs, vriendenkringen, business-circles, crowdfunding:

    • b.

      het verkennen van mogelijkheden om het lokale fonds te laten groeien met private middelen

    • c.

      het ook voor sponsoren efficiënt organiseren;

    • d.

      We streven naar minder regeldruk en laagdrempelige facilitering van het brede culturele veld.

Artikel 3.3 Randvoorwaarden

De volgende randvoorwaarden zijn van toepassing:

  • 1.

    Breedtecultuur is voor alle Woerdenaren.

  • 2.

    Elke culturele partij die van de gemeente subsidie ontvangt zet zich in voor de thema’s van het Integraal beleidskader Maatschappelijke agenda 2023 - 2027.

  • 3.

    Elke culturele partij die van de gemeente subsidie ontvangt, zet zich in voor het Verhaal van Woerden.

  • 4.

    Er vindt samenwerking plaats, zowel binnen als buiten de culturele sector.

Artikel 3.4 Subsidievorm

Binnen dit hoofdstuk wordt enkel subsidie verleend in de vorm van: Structurele subsidie.

Hoofdstuk 4 EVENEMENTEN

Artikel 4.1 Doel

Het doel waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen is:

Evenementen zijn voor de gemeente een belangrijk instrument om profileringdoelstellingen te realiseren. Aan de hand van een stimulerend evenementenbeleid kan Woerden zich sterker profileren als Hoofdstad van het Groene Hart. Het gaat hierbij niet om de stad Woerden, maar om de gehele gemeente Woerden.

Artikel 4.2 Wijze van verdeling

  • 1.

    Uitgangspunt is dat subsidie wordt verstrekt indien er echt op geen andere manier geld gevonden kan worden.

  • 2.

    Kader voor de inzet van financiële middelen: A. Koningsdagen en Gedenkdagen, B. Top 10 en Top 2 evenementen, C. Nieuwe evenementen.

    Ad A. Koningsdag: Een evenement georganiseerd ten behoeve van de viering van de verjaardag van de Koning. Gedenkdag: een evenement of activiteit georganiseerd in het kader van de herdenking van oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien op 4 mei en de viering van de vrijheid.

    Ad B. Top 10 evenementen en top 2 evenementen. Evenementen die hoog scoren (top 10 van Woerden en top 2 van Harmelen, top 2 van Kamerik en top 2 van Zegveld) mogen een verzoek indienen tot verkrijgen van een subsidiebedrag. Kader: eerst aantonen dat er alles aan is gedaan om sponsorgelden binnen te halen.

    Ad C. Nieuwe evenementen. Evenementen die voor het eerst worden georganiseerd in gemeente Woerden, mogen tot een jaar vóór plaatsvinden van het evenement een verzoek indienen tot verkrijgen van een subsidiebedrag. Kader: eerst aantonen dat er alles aan is gedaan om sponsorgelden binnen te halen. Wanneer een nieuw evenement wordt geplaatst in de top 10 of top 2-evenementen, kan het evenement geen aanspraak maken op de subsidie voor nieuwe evenementen.

  • 3.

    Om te bepalen welke evenementen in de Top 10 en de drie Top 2-noteringen staan, is een puntensysteem in het Evenementenbeleid geïntroduceerd.

  • 4.

    De criteria in het puntensysteem zijn als volgt:

  • a.

    bezoekers: het totaal aantal bezoekers aan het evenement;

  • b.

    kennis van de doelgroep: of het evenement onderzoek doet onder bezoekers ter verkrijging van kennis van de doelgroep;

  • c.

    de gemeente Woerden op de kaart: of het evenement de historie van gemeente Woerden belicht en/of stad met platteland verbindt;

  • d.

    samenwerking: de mate waarin het evenement samenwerkt met andere (evenementen)organisatoren, verenigingen en ondernemers binnen gemeente Woerden;

  • e.

    educatief: het betrekken van scholen bij evenementen;

  • f.

    uniek: de mate waarin vergelijkbare evenementen voorkomen binnen gemeente Woerden en daarbuiten; Marketing: de manieren waarop het evenement de doelgroep bereikt;

  • g.

    voorwaarden: indien een organisatie zich niet aan afspraken en/of voorwaarden houdt, kan een aftrek van punten plaatsvinden.

Artikel 4.3 Subsidievorm

Binnen dit hoofdstuk wordt enkel subsidie verleend in de vorm van: Projectsubsidie.

Artikel 4.4 Subsidieplafonds

Er is een totaal bedrag van 58.100 euro beschikbaar. Er gelden de volgende subsidieplafonds per kalenderjaar:

  • 1.

    Voor Koningsdag en Gedenkdagen: 21.050 euro waarbij de volgende verdeelsleutel wordt gehanteerd op basis van inwonersaantal:

  • Koningsdag Woerden, 32,8 %: 6.179 euro

  • Koningsdag Harmelen, 11,9%: 2.242 euro

  • Koningsdag Kamerik, 9,0%: 1.695 euro

  • Koningsdag Zegveld, 9,0 %: 1.695 euro

  • 4 en 5 mei Woerden, 26,9%: 5.067 euro

  • 4 en 5 mei Harmelen, 5,9%: 1.111 euro

  • 4 en 5 mei Kamerik, 2,8%: 527 euro

  • 4 en 5 mei Zegveld, 1,7%: 320 euro

  • 2.

    Voor de top 10 en top 2 evenementen: 30.400 euro waarbij de volgende verdeelsleutel wordt gehanteerd:

.Maximaal 2.400 euro per evenement dat in de top 10 wordt geplaatst (Woerden).

.Maximaal 1.200 euro per evenement dat in één van de drie top 2-noteringen terechtkomt (Harmelen, Kamerik, Zegveld).

  • 3.

    Voor nieuwe evenementen: 6.650 euro.

Hoofdstuk 5 RECREATIE en TOERISME

Artikel 5.1 Doel

Het doel waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen is:

Het bevorderen en ondersteunen van toeristisch-recreatieve, lokale en regionale initiatieven die het aanbod in Woerden versterken.

Artikel 5.2 Bijzondere verplichtingen

Voor de subsidiabele activiteiten gelden de volgende bijzondere verplichtingen:

  • 1.

    het initiatief past binnen het toeristisch-recreatief beleid van de gemeente Woerden.

  • 2.

    het initiatief draagt bij aan het algemene toeristisch-recreatieve belang van de gemeente Woerden of de gehele toerisme/recreatiesector dienen.

  • 3.

    Aanvragen van of ten behoeve van individuele ondernemers komen niet in aanmerking.

Voor projectsubsidies zijn de volgende aanvullende randvoorwaarden van toepassing

  • 4.

    het voor een projectsubsidie voorgestelde initiatief is vernieuwend en draagt bij aan versterking van het toeristisch-recreatieve aanbod in de gemeente Woerden.

  • 5.

    het voor een projectsubsidie voorgestelde initiatief wordt gedragen door verschillende financiers, waarvan de gemeente Woerden een van de financiers is.

  • 6.

    het voor een projectsubsidie voorgestelde initiatief kan op korte termijn worden gerealiseerd.

Artikel 5.3 Hoogte van de subsidie

De maximale hoogte van de projectsubsidie bedraagt 3.000 euro per aanvraag, ongeacht of BTW verrekenbaar is of niet. De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 50% van de totale kosten. Cofinanciering vanuit andere dan gemeentelijke bronnen is benodigd. Dat kunnen sponsors, eigen bijdrage, gekapitaliseerde uren van vrijwilligers zijn of in natura. Vrijwilligersuren zijn niet subsidiabel.

Artikel 5.4 Subsidievorm

Subsidie binnen dit hoofdstuk wordt enkel verleend in de vorm van:

  • 1.

    Structurele subsidie voor zomerse kaasmarkten.

  • 2.

    Structurele subsidie voor dierenweiden.

    Projectsubsidie voor overige initiatieven die passen binnen het toeristisch-recreatief beleid van de gemeente WoerdenProjectsubsidie voor overige initiatieven die passen binnen het toeristisch-recreatief beleid van de gemeente Woerden.

Artikel 5.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Er geldt het volgende subsidieplafond per kalenderjaar voor projectsubsidies: 10.000 euro. De verdeling van de subsidiegelden vindt plaats op grond van volgorde van binnenkomst.

  • 2.

    Er geldt het volgende subsidieplafond per kalenderjaar voor de structurele subsidie voor de zomerse kaasmarkten: 20.000 euro.

  • 3.

    Er geldt het volgende subsidieplafond per kalenderjaar voor de structurele subsidie voor de dierenweiden: 17.500 euro.

Hoofdstuk 6 GEBIEDSMARKETING

Artikel 6.1 Doel

Het doel waaraan de subsidiabele activiteiten dienen bij te dragen is:

Woerden positioneren als een aantrekkelijke gemeente in het Groene Hart en/of in de Utrechtse regio, waar gewoond, gewerkt en gerecreëerd wordt, waar de historische stad van oudsher een sterke regiofunctie heeft, waar stad en land elkaar ontmoeten, waar overzichtelijkheid, de menselijke maat en betrokkenheid van belang zijn.

Artikel 6.2 Subdoelen

De subsidiabele activiteiten dragen bij aan één of meerdere van de volgende subdoelen:

  • 1.

    Het bevorderen van de naams- en merkbekendheid van Woerden.

  • 2.

    Het trekken van bezoekers naar de gemeente Woerden.

  • 3.

    Het verlengen van de verblijfsduur van bezoekers in de gemeente Woerden.

  • 4.

    Het verzorgen van de informatievoorziening van het aanbod van recreatieve en toeristische activiteiten in de gemeente Woerden.

  • 5.

    Het bevorderen van meer samenhang en verbindingen binnen de recreatie- en toerismesector van Woerden.

Artikel 6.3 Bijzondere verplichtingen

Voor de subsidiabele activiteiten gelden de volgende bijzondere verplichtingen:

  • 1.

    Aandacht voor een aanzienlijk bereik van mensen in de uitingen.

  • 2.

    Aandacht voor meetbare output.

  • 3.

    Er wordt gebruikgemaakt van één huisstijl, één boodschap over de gemeente Woerden als merk, zoals door Stichting Woerden Marketing gevoerd.

  • 4.

    Merk en naamsbekendheid Woerden: Een eenduidige en consistente profilering van het merk Woerden.

  • 5.

    Website BeleefWoerden.com: Het presenteren van de recreatief-toeristische en culturele mogelijkheden in Woerden.

  • 6.

    Samenwerking: Het promoten en vermarkten van Woerden als onderdeel van het Groene Hart en/of de Utrechtse regio met vele mogelijkheden richting inwoners en bezoekers van Woerden kan alleen in een netwerkorganisatie.

Artikel 6.4 Subsidievorm

Binnen dit hoofdstuk wordt enkel subsidie verleend in de vorm van:

  • 1.

    Structurele subsidie per kalenderjaar voor organisatie, huisvestingskosten, informatievoorziening, gastheerschap, onderzoek en algemene marketingkosten.

  • 2.

    Projectsubsidie voor marketingprojecten.

Artikel 6.5 Subsidieplafond

Er geldt het volgende subsidieplafond per kalenderjaar: 240.000 euro.

Hoofdstuk 7 SLOTBEPALINGEN

Artikel 7.1 Weigeringsgronden

Onverminderd artikel 9 van de Algemene subsidieverordening gemeente Woerden kan subsidieverlening worden geweigerd als:

1. Niet voldaan wordt aan hetgeen in deze subsidieregeling gesteld is.

2. Al subsidie is verleend voor de activiteiten waar subsidie voor aangevraagd is.

Artikel 7.2 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere omstandigheden afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling of de strikte toepassing hiervan versoepelen.

Artikel 7.3 Inwerkingtreding en intrekking

Deze subsidieregeling treedt de dag na bekendmaking in werking. Tegelijkertijd wordt de “Subsidieregeling Woerden” ingetrokken, die is vastgesteld op 23 juni 2015.

Artikel 7.4 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als “Subsidieregeling gemeente Woerden 2023”.

Aldus door het college van burgemeester en wethouders besloten in zijn vergadering, gehouden op 27 juni 2023.

Drs. M.H.Brander V.J.H. Molkenboer

Gemeentesecretaris Burgemeester