Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | REGLEMENT VAN ORDE VOOR VERGADERINGEN VAN DE RAADSCOMMISSIES 2023 |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen van de raadscommissies 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit reglement vervangt het reglement van orde van de raadscommissies van 2021
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-07-2023 | nieuwe regeling | 12-07-2023 | 23Rb053 |
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
een door de raad op basis van artikel 82 Gemeentewet ingestelde commissie met als taak de voorbereiding van de besluitvorming van de raad en werkzaam op een aantal onderscheidene, door de raad vastgestelde beleidsvelden;
de voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
de voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van de raad en de voorzitters van de onderscheidene raadscommissies ter voorbereiding van de vergaderingen van de raad en de commissies, zoals nader omschreven in artikel 4 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Kerkrade 2021;
voorstel betreffende de orde van de vergadering;
een informerende bijeenkomst over een thema, dat niet direct gerelateerd is aan een actueel ontwerpbesluit;
a. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;
b. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a;
c. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder a.
Artikel 3 Samenstelling; benoeming commissievoorzitter
Partijen, die een commissievoorzitter of plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad leveren, hebben recht op een extra burgercommissielid.
4. In de raadscommissies kunnen door de afzonderlijke fracties zowel raadsleden als niet-raadsleden worden voorgesteld als commissielid. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 14 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.
5. Burgercommissieleden mogen slechts in één commissie zitting nemen.
6. Raadsleden mogen burgercommissieleden bij eventuele verhindering/afwezigheid in de commissievergadering vervangen. Burgercommissieleden mogen geen commissieleden vervangen.
7. Afsplitsing van een partij heeft geen wijziging in de gemaakte afspraken m.b.t. het aantal te benoemen of benoemde burgercommissieleden tot gevolg.
8. Bij afsplitsing van een partij heeft een eventueel nieuw gevormde fractie geen recht op burgercommissieleden met dien verstande, dat de raadsleden van de nieuwe fractie wel in 3 commissies zitting kunnen nemen.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 13 Het schriftelijk vragen stellen
Commissieleden kunnen voorafgaand aan een vergadering van de raadscommissie, met betrekking tot onderwerpen welke op de agenda van de vergadering van de raadscommissie staan, schriftelijk vragen stellen. Deze vragen worden via de griffie ingediend en op het internet bij het betreffende agendapunt gepubliceerd.
Artikel 15 Opening vergadering/quorum
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.
Artikel 16 Spreekrecht voor publiek
Na de opening van de vergadering zoals bedoeld in artikel 15 van dit reglement kunnen de aanwezigen ofwel het woord voeren over op de agenda vermelde onderwerpen, ofwel van gedachten wisselen met de raadscommissie over op de agenda vermelde onderwerpen, met uitzondering van de agendapunten betreffende het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.
Degenen, die bij de aanvang van de vergadering met de raadscommissie van gedachten wensen te wisselen, dienen het voornemen hiertoe tenminste drie werkdagen vóór aanvang van de vergadering bij de griffie bekend te hebben gemaakt en vermelden daarbij naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover men het woord wil voeren.
De totaal beschikbare spreektijd voor beide in de vorige leden omschreven wijzen van spreekrecht samen bedraagt 30 minuten, waarbij per aangemelde spreker een maximum spreektijd geldt van:
a. 5 minuten voor degene die het woord willen voeren zoals bedoeld in het tweede lid;
b. 10 minuten voor degene die met de commissie van gedachten wenst te wisselen zoals bedoeld in het derde lid.
De commissieleden, de commissievoorzitter en de commissiegriffier alsmede de anderen die deelgenomen hebben aan de vergadering c.q. het woord hebben gevoerd, hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raadscommissie te doen indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de besluitenlijst bij de commissiegriffier te worden ingediend. Bij de vaststelling van de besluitenlijst beslist de raadscommissie of met het voorstel tot aanpassing c.q. wijziging zoals hiervoor omschreven rekening zal worden gehouden.
De besluitenlijst moet inhouden:
a. de namen van de voorzitter, de commissiegriffier, de ter vergadering aanwezige leden en anderen die het woord hebben gevoerd alsmede de namen van de leden die afwezig waren;
b. een vermelding van de agendapunten die aan de orde zijn geweest;
c. per agendapunt het advies van de commissie, hetgeen minimaal inhoudt of de commissie een voorliggend ontwerpbesluit ter overweging en besluitvorming aan de raad wenst voor te leggen en in welke vorm: als 'Akkoordstuk' of als 'Bespreekstuk';
d. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties en amendementen;
e. een link naar het transcript van de commissievergadering.
Artikel 19 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 23 Advies; geen stemmingen
De raadscommissie adviseert of een voorstel als akkoordstuk dan wel als bespreekstuk op de agenda van de gemeenteraad geplaatst zal worden, waarbij er van uitgegaan wordt dat in principe ieder voorstel als een akkoordstuk wordt geagendeerd tenzij 2 of meer fracties voorstellen om het voorstel als een bespreekstuk te agenderen
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:
a. de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van dit reglement te herinneren;
b. een commissielid hem interrumpeert aan het einde van zijn betoog in de eerste termijn of tijdens volgende termijnen. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.
Indien een commissielid of een in artikel 19 bedoeld persoon, die het woord voert, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert dan wel anderszins de orde verstoort, wordt dat lid door de commissievoorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid of een in artikel 19 bedoeld persoon, die het woord voert, hieraan geen gevolg geeft, kan de commissievoorzitter dat lid of die persoon gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Hoofdstuk 3 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 26 Bespreking verslag van een door de raad aangewezen vertegenwoordiger
Op basis van artikel 40, eerste lid, van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad heeft een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, het recht verslag te doen over zaken, die in het hiervoor bedoeld algemeen bestuur aan de orde zijn.
Voor zover de commissievoorzitter van de raadscommissie, als bedoeld in het derde lid, het nodig oordeelt, zal hij op basis van artikel 19 van dit reglement degene die tijdens de vergadering verslag heeft gedaan, uitnodigen het woord te voeren tijdens de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie.
Hoofdstuk 4 Besloten vergadering
Artikel 27 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 28 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Tijdens een besloten vergadering is de aanwezigheid van raadsleden als toehoorders geoorloofd.
Artikel 31 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die de geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.