Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kerkrade

REGLEMENT VAN ORDE VOOR VERGADERINGEN VAN DE RAADSCOMMISSIES 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKerkrade
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingREGLEMENT VAN ORDE VOOR VERGADERINGEN VAN DE RAADSCOMMISSIES 2023
CiteertitelReglement van orde voor vergaderingen van de raadscommissies 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit reglement vervangt het reglement van orde van de raadscommissies van 2021

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-07-2023nieuwe regeling

12-07-2023

gmb-2023-310461

23Rb053

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT VAN ORDE VOOR VERGADERINGEN VAN DE RAADSCOMMISSIES 2023

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. raadscommissie:

een door de raad op basis van artikel 82 Gemeentewet ingestelde commissie met als taak de voorbereiding van de besluitvorming van de raad en werkzaam op een aantal onderscheidene, door de raad vastgestelde beleidsvelden;

b. commissievoorzitter:

de voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

c. commissielid:

lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

d. griffier:

griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

e. commissiegriffier:

griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

f. presidium:

de voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van de raad en de voorzitters van de onderscheidene raadscommissies ter voorbereiding van de vergaderingen van de raad en de commissies, zoals nader omschreven in artikel 4 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Kerkrade 2021;

g. voorstel van orde:

voorstel betreffende de orde van de vergadering;

h. informatiebijeenkomst:

een informerende bijeenkomst over een thema, dat niet direct gerelateerd is aan een actueel ontwerpbesluit;

i. wet:

Gemeentewet.

Artikel 2 Raadscommissie

  • 1.

    De raad stelt een aantal raadscommissies in ter voorbereiding van de vergaderingen van de raad.

  • 2.

    Een raadscommissie:

    a. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

    b. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a;

    c. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder a.

Artikel 3 Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    De leden van de raadscommissies worden door de raad benoemd. Fracties hebben recht op een zelfde aantal burgercommissieleden als raadsleden met dien verstande, dat een eenmansfractie twee burgercommissieleden mag voordragen en een fractie met 2 raadsleden drie burgercommissieleden.

  • 2.

    De raad benoemt de commissievoorzitters.

  • 3.

    Partijen, die een commissievoorzitter of plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad leveren, hebben recht op een extra burgercommissielid.

    4. In de raadscommissies kunnen door de afzonderlijke fracties zowel raadsleden als niet-raadsleden worden voorgesteld als commissielid. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 14 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

    5. Burgercommissieleden mogen slechts in één commissie zitting nemen.

    6. Raadsleden mogen burgercommissieleden bij eventuele verhindering/afwezigheid in de commissievergadering vervangen. Burgercommissieleden mogen geen commissieleden vervangen.

    7. Afsplitsing van een partij heeft geen wijziging in de gemaakte afspraken m.b.t. het aantal te benoemen of benoemde burgercommissieleden tot gevolg.

    8. Bij afsplitsing van een partij heeft een eventueel nieuw gevormde fractie geen recht op burgercommissieleden met dien verstande, dat de raadsleden van de nieuwe fractie wel in 3 commissies zitting kunnen nemen.

Artikel 4 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een commissielid eindigt als niet meer wordt voldaan aan de in artikel 3, tweede lid sub a, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid en -voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 7.

    Het lidmaatschap van commissieleden, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

Artikel 5 De commissievoorzitter

  • 1.

    De onafhankelijke commissievoorzitter (geen lid van de commissie) is belast met:

    a. het leiden van de vergadering;

    b. het handhaven van de orde;

    c. het doen naleven van het reglement van orde.

  • 2.

    De commissievoorzitter verleent het woord, formuleert zo nodig het voorstel waarover zal worden gestemd en deelt de uitslag van de stemming mede.

  • 3.

    De commissievoorzitter neemt deel aan de vergaderingen van het presidium.

Artikel 6 De commissiegriffier

  • 1.

    De griffier van de raad wijst ter ondersteuning van iedere raadscommissie een op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de gemeentesecretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar aan als commissiegriffier.

  • 2.

    Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een door de griffier van de raad aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar.

  • 4.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Artikel 7 Openbaarheid vergaderingen raadscommissies

De vergaderingen van de raadscommissies zijn openbaar, tenzij toepassing wordt gegeven aan hoofdstuk 4 van dit reglement. De betreffende bepalingen van de wet zijn daarbij van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 8 Tijd en plaats van vergaderen

  • 1.

    Rekening houdende met het vergaderschema voor de vergaderingen van de raad, stelt het seniorenconvent een vergaderschema van de raadscommissie vast.

  • 2.

    Hiervoor wordt door het seniorenconvent zoveel als mogelijk een vaste dag, een vaste plaats en een vast tijdstip van aanvang vastgesteld.

  • 3.

    De commissievoorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag en/of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met het presidium, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie.

Artikel 9 De agenda

  • 1.

    Voordat de oproep wordt verzonden, stelt het presidium de ontwerp-agenda van de vergadering vast.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 48 uur vóór aanvang van de vergadering wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden verstrekt.

  • 3.

    Bij aanvang van een vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een commissielid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4.

    Wanneer de raadscommissie een onderwerp onvoldoende voor de openbare beraadslaging voorbereid acht, kan zij het onderwerp verwijzen naar een andere raadscommissie of aan het college nadere inlichtingen of advies vragen.

  • 5.

    Op verzoek van een commissielid of op voorstel van de commissievoorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 10 Oproep

  • 1.

    De commissievoorzitter zendt ten minste zes dagen vóór een vergadering de commissieleden een oproep onder vermelding van de dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2.

    De oproep bevat de agenda van de vergadering van de raadscommissies.

  • 3.

    De agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de stukken waarop geheimhouding rust, ten aanzien waarvan artikel 25, tweede lid, van de wet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard, worden tegelijkertijd met de oproep aan de commissieleden beschikbaar gesteld.

  • 4.

    Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 9, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde ontwerpbesluiten zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur vóór aanvang van de vergadering aan de commissieleden beschikbaar gesteld.

Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3.

    Originele stukken worden behandeld conform de 'Archiefverordening Kerkrade 2020'.

  • 4.

    Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van Hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

Artikel 12 Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt door aankondiging in een van gemeentewege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en door plaatsing op de gemeentelijke internetsite ter openbare kennis gebracht.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    a. de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien.

  • 3.

    In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.

Artikel 13 Het schriftelijk vragen stellen

  • 1.

    Commissieleden kunnen voorafgaand aan een vergadering van de raadscommissie, met betrekking tot onderwerpen welke op de agenda van de vergadering van de raadscommissie staan, schriftelijk vragen stellen. Deze vragen worden via de griffie ingediend en op het internet bij het betreffende agendapunt gepubliceerd.

  • 2.

    Deze vragen worden zo spoedig mogelijk schriftelijk beantwoord en de beantwoording wordt ook op het internet gepubliceerd bij het betreffende agendapunt.

  • 3.

    Vragen die in de twee werkdagen voorafgaand aan de raadscommissie worden gesteld mogen ook tijdens of na de commissie worden beantwoord.

Paragraaf 2 Vergaderorde

Artikel 14 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst.

Artikel 15 Opening vergadering/quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 2.

    Als op grond van het eerste lid de vergadering na een kwartier niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

Artikel 16 Spreekrecht voor publiek

  • 1.

    Na de opening van de vergadering zoals bedoeld in artikel 15 van dit reglement kunnen de aanwezigen ofwel het woord voeren over op de agenda vermelde onderwerpen, ofwel van gedachten wisselen met de raadscommissie over op de agenda vermelde onderwerpen, met uitzondering van de agendapunten betreffende het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen.

  • 2.

    Degenen, die bij de aanvang van de vergadering het woord willen voeren, melden dit vóór aanvang van de vergadering bij de griffie en vermelden daarbij naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover men het woord wil voeren.

  • 3.

    Degenen, die bij de aanvang van de vergadering met de raadscommissie van gedachten wensen te wisselen, dienen het voornemen hiertoe tenminste drie werkdagen vóór aanvang van de vergadering bij de griffie bekend te hebben gemaakt en vermelden daarbij naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover men het woord wil voeren.

  • 4.

    De totaal beschikbare spreektijd voor beide in de vorige leden omschreven wijzen van spreekrecht samen bedraagt 30 minuten, waarbij per aangemelde spreker een maximum spreektijd geldt van:

    a. 5 minuten voor degene die het woord willen voeren zoals bedoeld in het tweede lid;

    b. 10 minuten voor degene die met de commissie van gedachten wenst te wisselen zoals bedoeld in het derde lid.

  • 5.

    Overstijgt de spreektijd van de aangemelde sprekers samen de totaal beschikbare spreektijd van 30 minuten zoals omschreven in het vorige lid, dan wordt de beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld.

  • 6.

    Bij de openbare kennisgeving als bedoeld in artikel 12 van dit reglement worden tevens vermeld de mogelijkheden tot het uitbrengen van het spreekrecht als omschreven in dit artikel.

Artikel 17 Vragenuur

  • 1.

    Aan het begin van de vergadering wordt tijd ingeruimd voor het vragenuurtje.

  • 2.

    Concreet geformuleerde vragen die betrekking te hebben op een zeer actueel onderwerp t.b.v. vragenuurtje dienen minstens 48 uur voor aanvang van de vergadering te zijn ingediend bij de commissievoorzitter.

  • 3.

    De vragen worden mondeling door de wethouder wiens portefeuille het betreft, dan wel bij afwezigheid door een collega wethouder, beantwoord. Daarbij het niet de bedoeling is om met een simpel ja of neen te antwoorden, maar een korte toelichting te geven.

  • 4.

    Eventueel verduidelijkende vragen of korte vervolgvragen mogen gesteld worden.

  • 5.

    Duur van het agendapunt is maximaal 20 minuten.

  • 6.

    Als meerdere fracties vragen stellen wordt de volgorde van beantwoording bij loting bepaald.

Artikel 18 Besluitenlijst

  • 1.

    Een commissiegriffier draagt zorg voor de besluitenlijsten van vergaderingen.

  • 2.

    De concept-besluitenlijst van de voorgaande vergadering wordt aan de leden verstrekt gelijktijdig met de oproep. De concept-besluitenlijst wordt op hetzelfde moment aan de overige personen, die het woord gevoerd hebben, verstrekt.

  • 3.

    Bij het begin van de vergadering wordt, zo veel als mogelijk, de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 4.

    De commissieleden, de commissievoorzitter en de commissiegriffier alsmede de anderen die deelgenomen hebben aan de vergadering c.q. het woord hebben gevoerd, hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raadscommissie te doen indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de besluitenlijst bij de commissiegriffier te worden ingediend. Bij de vaststelling van de besluitenlijst beslist de raadscommissie of met het voorstel tot aanpassing c.q. wijziging zoals hiervoor omschreven rekening zal worden gehouden.

  • 5.

    De besluitenlijst moet inhouden:

    a. de namen van de voorzitter, de commissiegriffier, de ter vergadering aanwezige leden en anderen die het woord hebben gevoerd alsmede de namen van de leden die afwezig waren;

    b. een vermelding van de agendapunten die aan de orde zijn geweest;

    c. per agendapunt het advies van de commissie, hetgeen minimaal inhoudt of de commissie een voorliggend ontwerpbesluit ter overweging en besluitvorming aan de raad wenst voor te leggen en in welke vorm: als 'Akkoordstuk' of als 'Bespreekstuk';

    d. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties en amendementen;

    e. een link naar het transcript van de commissievergadering.

Artikel 19 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 20 Spreekregels

  • 1.

    De leden spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2.

    Anderen, die aan de beraadslagingen deelnemen, spreken vanaf een aan hen aangewezen plaats en richten zich tot de voorzitter.

Artikel 21 Volgorde sprekers

  • 1.

    Bij aanvang van de vergadering wordt de spreekvolgorde door het lot bepaald.

  • 2.

    Een commissielid voert het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 3.

    De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd wanneer een lid het woord vraagt over de orde van de vergadering.

Artikel 22 Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Het spreken over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Elke spreektermijn wordt door de commissievoorzitter afgesloten.

  • 3.

    Een fractie mag in de eerste termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel tenzij het agendapunt een presentatie betreft.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel keer een fractie over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 23 Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    De raadscommissie adviseert bij meerderheid van stemmen, waarbij iedere fractie één stem heeft. Bij het staken der stemmen wordt geen advies afgegeven, doch worden de verschillende standpunten ter kennis van de raad gebracht.

  • 3.

    De raadscommissie adviseert of een voorstel rijp is voor meningsvorming c.q. besluitvorming in de raad;

  • 4.

    De raadscommissie adviseert of een voorstel als akkoordstuk dan wel als bespreekstuk op de agenda van de gemeenteraad geplaatst zal worden, waarbij er van uitgegaan wordt dat in principe ieder voorstel als een akkoordstuk wordt geagendeerd tenzij 2 of meer fracties voorstellen om het voorstel als een bespreekstuk te agenderen

  • 5.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 24 Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    a. de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van dit reglement te herinneren;

    b. een commissielid hem interrumpeert aan het einde van zijn betoog in de eerste termijn of tijdens volgende termijnen. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2.

    Indien een commissielid of een in artikel 19 bedoeld persoon, die het woord voert, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een spreker herhaaldelijk interrumpeert dan wel anderszins de orde verstoort, wordt dat lid door de commissievoorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid of een in artikel 19 bedoeld persoon, die het woord voert, hieraan geen gevolg geeft, kan de commissievoorzitter dat lid of die persoon gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3.

    De commissievoorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

Artikel 25 Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Hoofdstuk 3 Lidmaatschap van andere organisaties

Artikel 26 Bespreking verslag van een door de raad aangewezen vertegenwoordiger

  • 1.

    Op basis van artikel 40, eerste lid, van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad heeft een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, het recht verslag te doen over zaken, die in het hiervoor bedoeld algemeen bestuur aan de orde zijn.

  • 2.

    Indien de bespreking over het verslag van het door de raad aangewezen lid van het algemeen bestuur als bedoeld in het eerste lid, dient plaats te vinden door een raadscommissie, bepaalt het presidium in welke raadscommissie de desbetreffende bespreking plaatsvindt.

  • 3.

    Vervolgens draagt de commissievoorzitter van betreffende raadscommissie zorg voor de agendering van de bespreking tijdens de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie.

  • 4.

    Voor zover de commissievoorzitter van de raadscommissie, als bedoeld in het derde lid, het nodig oordeelt, zal hij op basis van artikel 19 van dit reglement degene die tijdens de vergadering verslag heeft gedaan, uitnodigen het woord te voeren tijdens de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie.

  • 5.

    Van de bespreking zoals omschreven in het derde en vierde lid stelt betreffende raadscommissie zijn bevindingen vast, welke vervolgens ter kennis van de raad worden gebracht.

Hoofdstuk 4 Besloten vergadering

Artikel 27 Toepassing reglement op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 28 Toepassing reglement op besloten vergaderingen

Tijdens een besloten vergadering is de aanwezigheid van raadsleden als toehoorders geoorloofd.

Artikel 29 Besluitenlijst/verslag besloten vergadering

  • 1.

    Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

  • 2.

    Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het verslag.

  • 3.

    De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 30 Vervallen

Artikel 31 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die de geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 5 Toehoorders en pers

Artikel 32 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De commissiev

  • 4.

    oorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 5.

    De commissievoorzitter is bevoegd toehoorders, die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 33 Geluid- en beeldregistraties

Degenen, die in de vergaderzaal tijdens de commissievergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken , doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 34 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raadscommissie op voorstel van de commissievoorzitter.

Artikel 35 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking onmiddellijk na de vaststelling ervan door de raad.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt het reglement van orde voor de vergaderingen van de raadscommissies van de gemeente Kerkrade, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 29 september 2021.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Kerkrade in zijn vergadering van 12 juli 2023.

De voorzitter, De griffier,

dr. T.P. Dassen-Housen. mr. drs. D.G.M.G. Franssen.