Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alkmaar

Verordening gemeentelijke rekenkamer Alkmaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlkmaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Alkmaar
CiteertitelVerordening rekenkamer Alkmaar
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie Alkmaar 2016.

Deze regeling vervangt de Verordening tot wijziging van de verordening op de rekenkamercommissie 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2023nieuwe regeling

06-07-2023

gmb-2023-310002

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Alkmaar

De raad van de gemeente Alkmaar

gelezen het voorstel van de auditcommissie

gelet op de Gemeentewet;

gezien het advies van de commissie Bestuur en Middelen

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Alkmaar

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • college: college van burgemeester en wethouders;

  • rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3a Procesgroep

  • 1.

    Er is een procesgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    De procesgroep bestaat uit de auditcommissie van de gemeente Alkmaar.

  • 3.

    De procesgroep kan afspraken maken met de rekenkamer over de werkwijze van de rekenkamer. De rekenkamer bepaalt de werkwijze van de onderzoeken. De gemeenteraad ontvangt een afschrift van de gemaakte afspraken

Artikel 3b Consultatiegroep

  • 1.

    Er is een consultatiegroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    De consultatiegroep bestaat uit vier leden van de commissie tot wiens taakveld de nieuwe onderzoeksopzet van de rekenkamer betreft.

  • 3.

    De rekenkamer overlegt met de consultatiegroep over nieuw onderzoek.

Artikel 4. Benoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, worden voor één periode van zes jaar benoemd. Herbenoeming is niet mogelijk.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is werkzaam op de griffie en wordt benoemd en ontslagen door de raad. De werkzaamheden van de ambtelijk secretaris zijn vastgelegd in de functieomschrijving ambtelijk secretaris rekenkamer

  • 3.

    De kosten van de ambtelijk secretaris komen ten laste van het raadsgriffiebudget.

Artikel 6. Budget

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    Het budget bedraagt met ingang van 2023 € 80.876 per jaar en wordt jaarlijks vermeerderd met de bruto CPB index binnenlands product

  • 3.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • A

      de maandelijkse vergoedingen aan de leden

    • B

      externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • C

      de kosten van onderzoek door de leden zelf;

    • D

      overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding;

  • 2.

    De vergoeding bedraagt met ingang van 1 januari 2023 voor de voorzitter € 794,82 per maand en voor gewone leden € 611,18 per maand. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    Het lid [OF de leden] van de rekenkamer [ontvangt OF ontvangen] daarnaast een vergoeding voor [zijn OF hun] reiskosten conform de reiskostenvergoeding die geldt voor raadsleden en bedraagt in ieder geval maximaal de belastingvrije kilometervergoeding.

  • 4.

    Indien leden zelf onderzoek verrichten ontvangt het onderzoekend lid een vergoeding van € 70,00 per uur

  • 5.

    De onderzoeksopzet en het budget worden door de rekenkamer vastgesteld.

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening op de rekenkamercommissie Alkmaar 2016 vastgesteld 10 november 2016, en de Verordening tot wijziging van de verordening op de rekenkamercommissie 2016, vastgesteld op 18 oktober 2018 worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 september 2023.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer Alkmaar

De raad van Alkmaar, 6 juli 2023

mw. mr. V.H. Hornstra,

griffier

mw. drs. A.M.C.G. Schouten,

burgemeester