Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
IJsselstein

Integraal Veiligheidsplan IJsselstein 2023-2026

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieIJsselstein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIntegraal Veiligheidsplan IJsselstein 2023-2026
CiteertitelIntegraal Veiligheidsplan IJsselstein 2023-2026
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 38 van de Politiewet 2012

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-202301-01-2023nieuwe regeling

11-05-2023

gmb-2023-309841

Tekst van de regeling

Intitulé

Integraal Veiligheidsplan IJsselstein 2023-2026

Voorwoord

 

Een bezoeker van IJsselstein leest op de website www.inijsselstein.nl het volgende:

 

IJsselstein is een mooi en fijne plek om te wonen, ondernemen en te recreëren. Onze inwoners, ondernemers, verenigingen en gemeente zijn trots op ons IJsselstein.”

Onze stad is gebouwd op historisch besef, ondernemerszin en bovenal gedrevenheid. Gedreven om elkaar niet alleen te ontmoeten, maar om er samen wat van te maken. Alles om samen vooruit te komen. Hier word je blij (van). Leven, werken, recreëren, hier wil je zijn.”

 

Dit geldt natuurlijk niet enkel voor onze bezoekers, maar juist ook voor onze inwoners en ondernemers. Om er voor te blijven zorgen dat wij allemaal wonen, werken, recreëren en verblijven in een omgeving waar we ons veilig voelen, is het belangrijk dat we daar blijvend aandacht aan besteden.

 

We zien dat de veiligheidscijfers in IJsselstein zich blijven verbeteren, gevolgd door de veiligheidsgevoelens van onze inwoners. Maar we zien ook dat de samenleving zich blijft ontwikkelen en dat daar nieuwe of veranderde verschijningsvormen van criminaliteit bij horen.

 

Daarom blijft het nodig om ons, in gezamenlijkheid, in te zetten voor de veiligheid in IJsselstein.

 

Dat doen we samen met veel verschillende partners. Zowel voor de hand liggende zoals politie, zorg, scholen, woningbouwcorporatie en het openbaar ministerie, als met minder bekende partners zoals het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (het RIEC) of het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht. Uiteindelijk voor, maar nadrukkelijk ook met onze inwoners en ondernemers. Of deze nu verenigd zijn in scholen, verenigingen of vrijwilligersorganisaties of individueel. Ik roep iedereen op om zich binnen zijn of haar mogelijkheden bij te dragen aan een veiligere stad. Als iedereen dat doet, dan zullen we die veilige stad ook behouden!

 

Daarom werken we samen aan een veilig IJsselstein, gisteren, vandaag en morgen!

 

Patrick van Domburg

burgemeester

 

Terugblik

 

Op 11 april 2019 is het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 (Hierna IVP) door de gemeenteraad vastgesteld. In dat IVP stonde vier prioriteiten centraal:

  • Aanpak ondermijning

  • Integrale aanpak overlast

  • Veilige en leefbare wijken, winkelgebieden en bedrijventerreinen

  • Ketensamenwerking en Stimuleren van actieve wederkerigheid

Om de veiligheid in IJsselstein te waarborgen werkten we samen met onze partners, waaronder politie en bewoners. We namen verschillende maatregelen en zetten interventies in. Dit zien we terug in de beleving van veiligheid in de GemeenteBeleidsmonitor 2021.

 

Prioriteiten 2019-2022

 

Zoals aangegeven hebben de afgelopen vier jaar een viertal prioriteiten centraal gestaan. De gemeente heeft op basis van die prioritering diverse interventies gepleegd. Hieronder volgt een weergave van die inspanningen.

 

Aanpak ondermijning

Vanaf juli 2020 is de drugsaanpak door de invoering van Damocles-beleid (de beleidsregels toepassing 13b Opiumwet) versterkt. Bij besluit van 1 juli 2020 zijn beleidsregels vastgesteld waarin is aangegeven hoe deze bevoegdheid zal worden toegepast. In 2020 is in de binnenstad een eerste integrale controleactie geweest, waarbij meerdere locaties zijn bezocht. In 2021 is hier een vervolg aan gegeven in de vorm van 6 integrale controles. In december 2022 hebben meerdere controles op een industrieterrein plaatsgevonden.

In 2020 is een weerbaarheidsscan opgesteld. Dit biedt inzicht in de weerbaarheid van de organisatie tegen ondermijning.

 

Begin 2022 is een Operationeel projectleider tegengaan jonge aanwas van start gegaan. De projectleider verrijkt het beeld in onze gemeente op het gebied van Jonge aanwas en ontwikkelt samen met de partners zoals, politie, OM en het RIEC een effectieve, proactieve aanpak met als doel de jonge aanwas in de cocaïnehandel duurzaam terug te dringen.

 

In 2022 heeft een voorlichtingsbijeenkomst over ondermijning voor ambtenaren plaatsgevonden. Ook heeft een ondermijningsactie plaatsgevonden op bedrijventerrein Lagedijk. Samen met het RIEC, de politie, ODRU en de belastingdienst zijn verschillende bedrijven bezocht.

 

Daarnaast is een intern meldpunt opgericht waar medewerkers terecht kunnen om melding te maken van ondermijnende criminaliteit in IJsselstein. De gemeente IJsselstein heeft de afgelopen jaren diverse bestuursrechtelijke maatregelen opgelegd naar aanleiding van het dealen van drugs. Dit betreft het opleggen van Last Onder Dwangsommen en sluiten van woningen.

 

Vanaf 2022 krijgen de medewerkers van de gemeente IJsselstein in het kader van bewustwording een introductiecursus “basiskennis informatieveiligheid”. Elke twee weken krijgen zij een vraag over informatieveiligheid per e-mail.

 

Integrale aanpak overlast

De gemeente heeft een regisserende rol in de aanpak van ernstige woonoverlast, en organiseert het noodzakelijke overleg met de personen en instanties betrokken bij de woonoverlast. In het casusoverleg wordt de overlastsituatie besproken, de achtergrond, de ernst, welke instrumenten al zijn ingezet, met welk resultaat (mildere instrumenten, bevoegdheden woningcorporatie, wettelijke kaders op gebied van openbare orde en veiligheid, wonen, drugs, etc.), het resultaat en welke mogelijkheden er zijn tot verbetering van de situatie. In het casusoverleg worden afspraken gemaakt welke interventies (in welk verband en door welke instanties) zullen worden ingezet, en wordt de casusregie belegd.

 

Buurtbemiddeling is samen met de samenwerkingspartners betrokken bij de aanpak van woonoverlast op wijkniveau. Regelmatig ontvingen de Boa’s meldingen van jongerenoverlast. Het probleem dat zich voordeed is dat de boa’s deze jongeren wegstuurden, maar niet naar een plek konden verwijzen waar de jongeren samen konden zijn zonder voor overlast voor de omgeving te zorgen. Door het in mei 2022 plaatsen van de JOP op de Zeemanlaan hebben de jongeren een plek om samen te komen. We zien dit ook terug in de overlastmeldingen; deze laten een daling zien.

 

Veilige en leefbare wijken, winkelgebieden en bedrijventerreinen

In het IVP 2019 – 2022 lag de prioriteit onder andere bij veilige en leefbare wijken. Voor wijkveiligheid werkten we gebiedsgericht: de wijkboa’s samen met politie en jongerenwerk. Twee handhavers van gemeente IJsselstein hebben de opleiding wijkgericht werken gevolgd. Ook is een beleidsplan opgesteld voor de integrale aanpak van Zorg en Overlast. Hierin is meegenomen wat de positie is van het Meldpunt Zorg en Overlast.

 

In 2019 is het beleidskader cameratoezicht IJsselstein opgesteld. Hierin is de strategie en kaders ten aanzien van het cameratoezicht voor de jaren 2019-2022 vastgelegd. In 2020 is een tijdelijke camera geplaatst op het Kloosterplantsoen en in 2021 op het Journaalpad. Elk jaar heeft de burgemeester het aanwijzingsbesluit Cameratoezicht gemeente IJsselstein vastgesteld. In het besluit wijst de burgemeester de gebieden aan waar in het kader van handhaving van de openbare orde cameratoezicht plaatsvindt.

 

In 2021 heeft een campagne plaatsgevonden om de inwoners te informeren en tips te geven hoe zij de kans op een autokraak kunnen verkleinen. Vanuit de gemeente zijn meerdere acties uitgezet. Zo zijn huis aan huis brieven bezorgd waarin tips werden gegeven om de kans op een (auto) inbraak te verkleinen. In oktober 2021 is naar aanleiding van een inbraakgolf een Burgernetbericht gestuurd waarin gewaarschuwd werd voor autokraken. Er is tevens een schouw met inwoners gelopen waarin tips werden gegeven om autokraken te voorkomen.

 

Naar aanleiding van signalen die de gemeente in de zomer van 2021 van inwoners heeft ontvangen inzake jongerenoverlast (lawaai maken, troep achterlaten, vernielingen en intimidatie van bewoners) heeft een bijeenkomst plaatsgevonden. Hierbij waren buurtbewoners, handhavers, een jongerenwerker en een beleidsmedewerker OOV aanwezig. Vervolgens is een plan van aanpak opgesteld. Zo zijn met meerdere jongeren die tot de groep overlastgevers behoorden op het gemeentehuis gesprekken gevoerd en zijn concrete afspraken gemaakt. De inzet heeft ervoor gezorgd dat het aantal meldingen van jongerenoverlast in de wijk sterk is afgenomen.

 

In december 2021 en in oktober 2022 organiseerden we succesvolle wijkschouwen. Verschillende groepen, bestaande uit boa’s politieagenten en bewoners zijn de wijken in gegaan om bewoners bewust te maken van de inbraakrisico’s die er zijn. De reacties van inwoners waren zeer positief.

 

Voor de periode van een half jaar (tot september 2021) is een projectleider voor leefbaarheid IJsselveld-Oost aangesteld vanuit team Veiligheid (OOV). De projectleider heeft de leefbaarheid en veiligheid in de wijk geanalyseerd en samen met de betrokken professionals bekeken welke maatregelen er nodig zijn om de leefbaarheid en veiligheid verder te vergroten. Dit heeft geresulteerd in concrete conclusies en aanbevelingen die door de bestaande samenwerkingspartners worden opgepakt.

 

In mei 2022 is een Jongeren Ontmoetingsplek (JOP) geplaatst. Het plaatsen van de JOP zorgt ervoor dat de jongeren een plek hebben waar zij samen kunnen zijn zonder dat zij voor overlast voor de omgeving zorgen. De (jeugd)boa’s zien in hun dagelijkse rondes dat de JOP veelvuldig en door diverse jongerengroepen wordt gebruikt. De gesprekken voor het plaatsen van een tweede JOP worden gevoerd.

 

In IJsselstein werken we met de zogenoemde groepsaanpak. In dit operationele overleg worden afspraken gemaakt om het gedrag van jongerengroepen te beïnvloeden en negatieve individuen uit de groepen in te brengen in het casus overleg.

 

Het bedrijventerrein Lagedijk heeft sinds 2018 het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Het overleg, dat tot doel heeft om samen te werken om de veiligheid van personen, een ongestoord en rechtmatig gebruik van goederen en zaken op de bedrijventerreinen te bevorderen, wordt sindsdien 2 keer per jaar onder regie van de gemeente georganiseerd.

 

In april 2019 hebben de ondernemers in de binnenstad van IJsselstein in samenwerking met de gemeente IJsselstein, de politie, de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) behaald. Door de coronasituatie is in samenspraak met het CCV besloten om het keurmerk veilig ondernemen binnenstad op te pakken als de coronasituatie voorbij is. De coronaperiode is zeker voor de ondernemers een onzekere periode geweest, waarbij de aandacht vooral is gericht op het behoud van de onderneming. Het traject zal in overleg met het CCV en de ondernemers opnieuw worden opgepakt.

 

Ketensamenwerking en stimuleren van actieve wederkerigheid

De afgelopen jaren heeft de gemeente IJsselstein inwoners betrokken bij uiteenlopende veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken. Dit hebben wij gedaan door het organiseren van wijkschouwen, het versturen van Burgernetberichten en in nauw contact te staan met de beheerders van de Whatsappgroepen.

 

In 2020 is de gemeente IJsselstein een samenwerkingsverband met Meld Misdaad Anoniem aangegaan omdat wij het belangrijk vinden dat inwoners gebruik kunnen maken van alle mogelijke manieren van melden. We hebben de ogen en oren van onze inwoners nodig om alle vormen van criminaliteit op te sporen en aan te pakken.

 

De afgelopen jaren is er onder andere via de sociale media kanalen en bewonersbrieven ingezet om Waaks!, Burgernet(app) en de WhatsAppgroepen onder de aandacht te brengen. Ook heeft de gemeente IJsselstein zich aangesloten bij het project Hackshield. Via deze online game worden kinderen opgeleid tot 'cyberagent'. Dankzij de kennis die ze via deze online game hebben opgedaan, zijn ze in staat om hun omgeving en familie te wijzen op de actuele risico’s van cybercrime.

 

Analyse

 

Criminaliteitscijfers

De criminaliteitscijfers laten zien dat de afgelopen jaren de criminaliteit in IJsselstein een dalende trend kent. IJsselstein volgt hiermee de trend die in de hele eenheid Midden-Nederland zichtbaar is. (2020 laat een afwijking van de trend zien die verklaarbaar is door de coronapandemie. Dit leverde een stijging op van met name winkeldiefstal, fraude en incidenten jongerenoverlast). De laatste twee jaren is zelf een significante afname te zien van de totale criminaliteit.

 

 

Hoewel voor een meerjarenbeleidsplan uiteraard niet één jaar representatief is, volgt hieronder een gedetailleerde weergave van de criminaliteitscijfers van 2022. Deze geven een weergave van de ontwikkeling per onderwerp.

 

 

In 2022 is de totale geregistreerde criminaliteit in IJsselstein nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2021. Dit is gunstiger dan de gemiddelde regionale ontwikkeling van +3%.

  • Opvallende daler is het aantal woninginbraken (-44%), terwijl er een regionale stijging van +4% was. Ook is er sprake van een daling van het aantal autokraken (-43%), dit is een grotere daling dat de gemiddelde regionale ontwikkeling (-10). fraude laat ook een sterkere daling zien (-38%) ten opzichte van de regionale ontwikkeling van (-28%).

  • Opvallende stijger is de toename van het aantal registraties van overlast van personen met verward gedrag (+45%). Het aantal registraties van brom-, snor-, fietsendiefstal laat bijna een verdubbeling zien (+93%). Dit is sterker dan de regionale ontwikkeling van +19%. Het aantal registraties van winkeldiefstal is meer dan verdubbeld in IJsselstein (van 15 naar 38).

GemeenteBeleidsmonitor 2021

In het najaar van 2021 is in IJsselstein de GemeenteBeleidsmonitor 2021 uitgevoerd, waarin veel actuele beleidsonderwerpen zijn voorgelegd aan burgers. Er is onder andere aandacht besteed aan leefbaarheid en veiligheid, sociale kwaliteit en sociale kracht, wijkgericht werken en de openbare ruimte. Dit onderzoek is een vervolg op voorgaande metingen die vanaf 2007 tweejaarlijks worden gedaan. 5.662 inwoners zijn uitgenodigd om aan het onderzoek mee te doen. Hiervan hebben er uiteindelijk 1.368 meegedaan, een respons van 24%.

 

Hieronder is een weergave van de veiligheidsbeleving opgenomen.

 

De beleving van veiligheid zegt iets over de sociale kwaliteit van woonbuurten. Het gaat hierbij niet om het rapportcijfer voor veiligheid, maar om een samengestelde indicator, op basis van sociale overlast en veiligheidsgevoel

  • Sociale overlast: de ervaren overlast van buurtgenoten

  • Veiligheidsgevoel: beleving van veiligheid in de buurt

Op basis van deze variabelen is een score van 7,0 berekend voor de veiligheidsbeleving in de gemeente IJsselstein. Deze score is gelijk aan de score in 2019 en iets lager dan in 2017 (resp. 7,0 en 7,2).

 

Ook is overlast in de buurt onderzocht. Hieronder een weergave van mensen die overlast ervaren.

 

 

Inwoners ervaren het meeste overlast van asociale mensen/huishoudens, 28% ervaart hiervan veel- en 59% een beetje overlast. Het dealen van drugs zorgt bij zes op de tien inwoners een beetje (45%) tot veel (14%) overlast. Daarnaast leidt het illegaal onderverhuren van woningen bij iets meer dan de helft van de inwoners tot een beetje (42%) tot veel (12%) overlast. Inwoners ervaren in verhouding wat minder overlast van wietplantages en/of drugslaboratoria (74% geen overlast). Ook van verwarde mensen op straat ervaren inwoners relatief minder overlast (34% een beetje en 5% veel).

 

Ondanks dat de meeste van deze illegale activiteiten zaken in IJsselstein Zuidwest minder vaak voorkomen, ervaren de inwoners die aangeven dat dit voorkomt wel vaker overlast hiervan. Dit geldt het meest voor asociale mensen/huishoudens (98%), mensen met een extreme of radicale overtuiging (85%) en illegale onderverhuur van woningen (82%), maar ook voor wietplantages en/of drugslaboratoria (64%) en verwarde mensen op straat (48%).

 

Inventarisatie Veiligheidstrends Midden Nederland 2022

Het Bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden-Nederland heeft in 2022 een trendinventarisatie gemaakt. Deze trendinventarisatie bevat een overzicht van de belangrijkste veiligheidstrends van dit moment, gebaseerd op diverse trendrapportages en onderzoeken van Overheid en wetenschap, kwalitatieve kennis van veiligheidsprofessionals in Midden-Nederland en diverse statistieke bronnen. Ze beschrijven de ontwikkelingen die naar verwachting de komende jaren grote impact hebben op de openbare orde en veiligheid in Midden-Nederland.

 

Samengevat worden de volgende trends waargenomen:

  • Verschuiving van de meer ‘traditionele’ criminaliteit naar de harde wereld van drugscriminaliteit, cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit;

  • Afhankelijkheid en risico’s van digitalisering nemen toe;

  • Jeugd kwetsbaar in gewelddadige ondermijnende drugscriminaliteit;

  • Mensen met meervoudige problematiek verdwaald in gefragmenteerde georganiseerde overheid;

  • Maatschappelijk ongenoegen neemt toe;

  • Terrorisme blijft grote dreiging, extremisme neemt toe;

  • Mensenhandel: groot maatschappelijk probleem.

Uitgangspunten, randvoorwaarden en samenhang

 

Uitgangspunten

 

Een goede balans tussen preventie en repressie

Belangrijk voor effectief veiligheidsbeleid zijn keuze van prioriteiten en een passend en volledig pakket maatregelen. Er moet een logische opbouw en samenhang zitten in de combinatie van maatregelen. Eén van de belangrijke elementen waar we naar kijken is de verhouding tussen preventieve en repressieve maatregelen. Bij elk vraagstuk zorgen we voor een passende combinatie van preventie en repressie. Daarnaast zetten we in op het vergroten van de (maatschappelijke, maar ook de bestuurlijke) weerbaarheid.

 

Aan veiligheid werken we samen

Bij complexe maatschappelijke (veiligheids-) problemen heeft niet één partij de oplossing in handen. Een veilige gemeente is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, netwerkpartners en inwoners. Integrale samenwerking is hier extra belangrijk. Daar werken we de komende jaren verder aan. Afstemming met partners is nodig voor een totaalaanpak. Als we gezamenlijke bevoegdheden bundelen en optreden als één overheid werken we efficiënter en slagvaardiger.

 

We willen samenlevingsgericht werken

We vergroten de weerbaarheid en zelfredzaamheid van inwoners. Onze inwoners mogen verwachten dat we ons inzetten voor veiligheid. Maar de gemeente kan niet overal voor zorgen. Inwoners zijn zelf ook verantwoordelijk als het om veiligheid gaat.

 

Informatie en context gestuurd werken

Een goede informatiepositie is belangrijk. Kwantitatief vanuit cijfers en kwalitatief vanuit signalen van partners en wijken. Door te investeren in een goede informatiepositie kunnen we eerder problemen signaleren, maatregelen gerichter inzetten, scherpe keuzes maken en tijdig bijsturen. Wij wegen niet alleen beschikbare informatie. We maken keuzes in nauwe verbinding met en geïnspireerd door onze maatschappelijke context.

 

Wij werken wijkgericht

Geen wijk of buurt is hetzelfde. Om goed in te kunnen spelen op de veiligheidsvraagstukken die op lokaal-, wijk- of buurtniveau spelen, werken wij maatwerkgericht. Wij zijn actief in de wijken, de wijkteams en de bredere wijkaanpak. Wij betrekken onze inwoners bij vraagstukken die hen aangaan. Onze handhavers zijn zichtbaar, aanspreekbaar en staan in direct contact met onze inwoners, organisaties en bedrijven. De handhavers werken intensief samen met de politie. Zo gaan we (jeugd)overlast tegen, vergroten we de veiligheid en dragen wij bij aan leefbare wijken en dorpen.

 

Wij werken rechtmatig met oog voor de menselijke maat

Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering en handhaving van een groot aantal wetten, taken en regels. Wij doen dit zorgvuldig en nemen daarbij de rechten en plichten van onze inwoners, bedrijven en organisaties in acht. We passen maatwerk toe waar dat kan en waken voor willekeur. Op persoonlijk niveau bieden we kansen door te luisteren en te helpen. Als de samenleving te veel hinder en overlast ervaart of als gevaar dreigt, stellen we ook duidelijke grenzen.

 

Wij zijn wendbaar

Het veiligheidsbeleid is door de grote maatschappelijke veranderingen minder voorspelbaar. Als de situatie erom vraagt, wijken wij af van de voorgenomen plannen en spelen wij in op de context en actualiteit. Dit kan gevolgen hebben voor de inzet van onze mensen en middelen.

 

Randvoorwaarden

 

We vinden flexibiliteit belangrijk

De actualiteit van veiligheid verschilt van dag tot dag. Veiligheidsproblematiek is onvoorspelbaar. We spelen in op actuele ontwikkelingen, lokaal, regionaal of landelijk. We benutten kansrijke initiatieven. Bij een veranderende situatie schakelen we snel met onze samenwerkingspartners.

 

We kijken naar het verhaal achter de cijfers

Veiligheid laat zich moeilijk in cijfers uitdrukken. We kijken daarom verder dan de cijfers uit registraties en onderzoeken. We luisteren naar signalen van stadsgenoten en samenwerkingspartners en kijken naar de vertaling van de cijfers.

 

We verantwoorden zo veel mogelijk via de P&C cyclus

De gemeenteraad stuurt op basis van voortgang in de planning- en controlcyclus. Tussentijds verzorgen we eventueel andere, rijkere vormen van verantwoording zoals factsheets of informatiebijeenkomsten. Voor een slagvaardige veiligheidsaanpak zijn voldoende financiële middelen onmisbaar.

 

Samenhang

 

Het coalitieakkoord 2022-2026 is leidend voor de uitvoering van ons beleid. Daarnaast hangt het veiligheidsbeleid samen met een groot aantal beleidsterreinen en maatschappelijke opgaven zoals welzijn, (jeugd)zorg, wonen, mobiliteit, economie, participatie en toezicht. Bij een aantal veiligheidsthema’s ligt de primaire aanpak in een ander beleidsterrein, bijvoorbeeld bij de aanpak van verkeersveiligheid.

 

Op landelijk niveau wordt eens per vier jaar de landelijke veiligheidsagenda vastgesteld dor de Minister van Justitie en Veiligheid. Daarin zijn landelijke beleidsdoelstellingen voor de taakuitvoering van de politie opgenomen. Onlangs is de Veiligheidsagenda 2023-2026 verschenen. Hierin zijn de volgende thema’s opgenomen:

  • Ondermijning en georganiseerde criminaliteit;

  • Mensenhandel;

  • Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit, waaronder online seksueel kindermisbruik;

  • Verbinding met de samenleving en maatschappelijke onrust;

Deze thema’s zijn binnen de eenheid Midden-Nederland door vertaald naar de regionale veiligheidsstrategie. Op het moment van schrijven is deze enkel in concept beschikbaar. De regionale veiligheidsstrategie 2023-2026 is gezamenlijk opgesteld door de politie, openbaar ministerie en gemeenten en kent de volgende prioriteiten:

  • Georganiseerde ondermijnende criminaliteit;

  • Digitale veiligheid en cybercriminaliteit;

  • Maatschappelijke onrust.

Deze thema’s zijn gebaseerd op de veiligheidsagenda, maar juist ook op de specifieke context binnen onze politie eenheid. Daarnaast zijn de prioriteiten concreter geformuleerd. Gelet op de regionale samenwerking en daarmee het draagvlak op deze prioriteiten is het logisch dat deze terugkomen in het IVP van gemeente IJsselstein.

 

Naast landelijke thema’s en regionale prioriteiten is binnen het basisteam van de politie (De Copen, bestaande uit Montfoort, IJsselstein, Oudewater en Woerden) besloten gezamenlijke prioriteiten te benomen. Deze prioriteiten zijn:

  • Gedigitaliseerde criminaliteit en digitale veiligheid;

  • Zorg en veiligheid;

  • Ondermijning.

De prioriteit zorg en veiligheid is niet teruggekomen als regionale prioriteit. De regionale veiligheidsstrategie vermeld hierover: “Enerzijds vanwege de behoefte aan focus en anderzijds omdat er de afgelopen jaren het nodige handelingsperspectief is ontwikkeld, waaronder de lokale persoonsgerichte aanpak. De komende jaren ligt het accent dan ook op het in de praktijk brengen en toepassen van het handelingsperspectief. Voor complexe casuïstiek bieden de drie Zorg- en Veiligheidshuizen expertise en een platform, bestuurlijk aangestuurd door een stuurgroep. De doorontwikkeling van de lokale verbinding van zorg met veiligheid ligt in handen van de betreffende colleges van B&W.”

Veiligheidsthema’s

 

Op basis van de vorige paragraaf zijn voor gemeente IJsselstein vijf veiligheidsthema’s voor de looptijd van dit beleid opgesteld. Hieronder volgen deze prioriteiten, waarbij deze toegelicht en uitgewerkt worden. Elke prioriteit wordt voorafgegaan door een samenvatting van de prioriteit uit de regionale veiligheidsstrategie 2023-2026. Hiermee wordt de verbinding tussen regionale en lokale problematiek en aanpak gelegd.

 

Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit

 

Drugsproblematiek is groot: excessief geweld en intimidatie

Criminelen uit Midden-Nederland spelen een grote, regisserende rol in de (inter)nationale drugshandel. Uit het Nationaal Inlichtingenbeeld Ondermijning (NIBO) blijkt dat een aantal van de grootste internationale drugscriminelen uit deze regio komt en er honderden miljoenen euro’s worden omgezet. Maar liefst 90 van de 150 criminele samenwerkingsverbanden (csv’s) uit Midden-Nederland houden zich bezig met de handel in of productie van drugs. Zij hanteren excessief geweld of dreigen daarmee om hun imperium in stand te houden of uit te breiden. Specifieke zorgen daarbij zijn er om jonge aanwas en doorgroeiers. In Midden-Nederland wonen relatief veel jongeren en jongvolwassenen. Dit is voor drugscriminelen een grote vijver om in te vissen.

 

Mensenhandel is een ernstige vorm van criminaliteit die een enorme inbreuk maakt op de vrijheid van mensen. Mensenhandel kan in veel situaties ondermijnend zijn, maar is dat niet per definitie. Mensenhandel komt voor in criminele uitbuiting, seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting of uitbuiting van arbeidsmigranten.

 

Ondermijnende criminaliteit vormt een serieuze bedreiging voor de veiligheid en integriteit voor onze gemeente IJsselstein. Ondermijnende criminaliteit of ondermijning is georganiseerde misdaad met schadelijke lokale maatschappelijke effecten.

 

De aanpak van georganiseerde misdaad zelf is primair een taak voor de politie en het Openbaar Ministerie, maar het terugdringen en voorkomen van maatschappelijke effecten is een primaire verantwoordelijkheid van de gemeente. Beide zijn twee kanten van dezelfde medaille, en er is een breed terrein waarin bestuur en strafrechtketen intensief moeten samenwerken.

 

De georganiseerde criminaliteit ontwricht de samenleving door misbruik van legale structuren van de overheid. Kwetsbare inwoners zijn vaak slachtoffer van georganiseerde criminaliteit. Het is de taak van de gemeente om het criminele verdienmodel te dwarsbomen en inwoners, bedrijven en onze organisatie weerbaar te maken. Zo kiezen we voor een goede balans tussen voorkomen en bestrijden.

 

In de drugsproductie en drugshandel worden enorme bedragen verdiend. De belangen zijn groot. Het is een industrie die werkt met intimidatie, omkoping en excessief geweld. Nederland is één van de belangrijkste spelers in de internationale drugsindustrie. De handel in drugs wordt niet voor niets de motor van ondermijnende criminaliteit genoemd.

 

In de gemeente IJsselstein werken we in de aanpak van ondermijning signaalgericht. Daarnaast worden er elk jaar integrale controles uitgevoerd binnen de gemeente grenzen.

 

De gemeente IJsselstein heeft ook voortdurend aandacht voor integriteit van haar eigen handelen. Een weerbare gemeentelijke organisatie is nodig. Ondermijning Ondermijnende criminaliteit vormt een serieuze bedreiging voor de veiligheid en integriteit van onze stad. Ondermijnende criminaliteit of ondermijning is georganiseerde misdaad met schadelijke lokale maatschappelijke effecten.

 

Georganiseerde misdaad heeft in diverse wijken een giftige uitwerking en een aantrekkingskracht op jongeren en jongvolwassenen. Drugscriminelen rekruteren jongeren soms al op de basisschool. Ze worden de criminaliteit in gezogen en raken hun toekomst kwijt.

We streven er naar om te voorkomen dat jonge jongens en meisjes, grote criminelen worden in een nieuwe generatie in de criminaliteit. Helaas lijken de inwoners de productie, de handel en het gebruik van drugs – en zelfs het buitensporige geweld – normaler te gaan vinden. Jonge aanwas zijn jongeren (globaal tot 18 jaar) die door professionals worden gezien als risicogroep. Het zijn jongeren die volgens politieregistraties aantoonbaar betrokken zijn bij georganiseerde criminaliteit of waarvan professionals vermoeden dat zij betrokken raken. Aangezien het hierbij niet enkel gaat om jongeren die al betrokken zijn bij georganiseerde criminaliteit vindt de aanpak plaats op het snijvlak van voorkomen en aanpakken. Daarom komt dit onderwerp ook terug bij de prioriteit veiligheid en zorg.

 

Wat we al doen

  • De politie en gemeente werken nauw samen om (georganiseerde) criminaliteit te bestrijden en tegen te gaan.

  • De werknemers van de gemeente IJsselstein hebben diverse awareness-bijeenkomsten bijgewoond.

  • We organiseren diverse voorlichtingsactiviteiten voor onze medewerkers, en bestuur.

  • Er is een gemeente breed Bibob-beleid.

  • We zetten in op (drugs)overlast en tegengaan van drugscriminaliteit. De burgemeester past in voorkomende gevallen de passende bevoegdheden toe.

  • Concrete signalen van ondermijning pakken we integraal op, binnen RIEC-verband.

  • We doen actief mee aan de lokale, disctrictelijke en regionale samenwerkingen. We denken mee over de aanpak en delen onze kennis met onze partner.

  • We zetten in op voorkomen van jonge aanwas nog beter beeld vormen op de problematiek.

Wat we gaan doen

  • We onderzoeken de mogelijkheden om bestuurlijke barrières op te werpen om het verdienmodel van criminele organisaties te dwarsbomen. Tevens zal zo nodig beleid worden aangepast met nieuwe wettelijke mogelijkheden Daarbij overwegen we (zorgvuldig) de mogelijkheden voor het toepassen van een (aanvullende) vergunningplicht.

  • We zijn zichtbaar aanwezig als overheid in de stad, zowel regulier als op risicolocaties. We zetten in op normaliseren van controles bij ondernemers.

  • De bestuurlijke instrumenten - beleid, regelgeving en vergunningen, toezicht en handhaving – zijn actueel en worden consequent ingezet in samenwerking met partners om de speelruimte van ondermijnende criminaliteit verder verkleinen.

  • We stimuleren lokale initiatieven voor criminaliteitspreventie en onderzoeken mogelijke publiek-private samenwerkingen om ondermijning te voorkomen.

  • We informeren ondernemers, inwoners en instellingen over hun risico’s en hoe ze moeten handelen. We zetten in op bereidheid tot melding- en aangifte.

  • We borgen dat de gegevens uitwisseling met partners/collega’s middels een privacy convenant wordt vastgelegd, om de samenwerking optimaal te benutten. Hierdoor kan worden toegewerkt naar een verbetering van de informatiepositie om het lokaal ondermijningsoverleg te versterken.

Digitale veiligheid en cybercrime

 

Digitale ramen en deuren vaak nog onvoldoende beveiligd

De geregistreerde criminaliteit in Nederland neemt al jaren af. Tegelijkertijd zijn er andere ernstige vormen van criminaliteit die toenemen en minder zichtbaar zijn in de politiecijfers. Digitale criminaliteit is daar een voorbeeld van. Van het stelen, verkopen of vernielen van onze (persoons)gegevens tot het platleggen van systemen die we dagelijks gebruiken. En van het hacken van onze webshopaccounts tot afpersing met gijzelsoftware. Dit is een gevolg van de steeds verdergaande digitalisering.

Dat gedigitaliseerde criminaliteit grote gevolgen heeft voor onze inwoners en ondernemers zie je bijvoorbeeld terug in de financiële schade die oploopt tot in de miljoenen. Naast financiële schade ervaren slachtoffers schaamte en angst.

Hoewel de afgelopen jaren mooie stappen zijn gezet, is er nog veel winst te behalen. De komende jaren ligt daarom de focus op het aanhaken van alle gemeenten, het smeden van nieuwe coalities bij de interventies en nog meer van elkaar leren, binnen én buiten de regio. De aanpak van gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime moet uiteindelijk net zo normaal worden als bijvoorbeeld de aanpak van woninginbraken en veelvoorkomende criminaliteit.

 

De aanpak van deze vorm van criminaliteit bevindt zich nog in de kinderschoenen. De afgelopen jaren zijn mooie resultaten bereikt, maar er moet ook worden geconstateerd dat er nog veel moet worden geleerd over de juist aanpak. Dat begint bij het aftasten waar de rollen en verantwoordelijkheden voor de verschillende partijen liggen. Dat is geen lokale taak, maar het is belangrijk om daarbij betrokken te blijven.

 

Wij zetten ons de komende jaren in om, in gezamenlijkheid met regionale partners, zicht te krijgen op de problematiek, oplossingen en het vergroten van kennis.

 

Wat we al doen

  • We zijn aangesloten bij het project hackshield (Via deze game leren kinderen alles over hacken, datalekken en veilig internetten. Deze kennis kunnen zij vervolgens doorgeven aan hun ouders/verzorgers, opa’s en oma’s en andere mensen in hun omgeving).

Wat we gaan doen

  • We stimuleren en jagen beschikbare interventies ter ondersteuning van inwoners aan. We leren van beproefde interventies uit andere regio’s.

  • We werken aan meer inzicht in het fenomeen op zowel (voorkomen van) dader- als slachtofferschap. We baseren ons daarbij op door in regionaal verband opgemaakte documentatie.

  • We leren actief van andere gemeenten in en buiten onze regio. We nemen daarom actief deel aan kennis- en leersessies.

Maatschappelijke onrust

 

Diverse uitingen van maatschappelijke onrust

Het maatschappelijk debat over onderwerpen die raken aan het (dagelijks) leven van grote aantallen Nederlanders wordt volop gevoerd. Denk hierbij aan de oorlog in Oekraïne, corona, klimaat, vluchtelingen, stikstof, jaarwisseling en zwarte piet. Het kunnen uiten van je mening en dus ook ongenoegen is – zolang dit binnen de grenzen van de wet gebeurt – essentieel voor een vitale democratie.

Er is echter een trend zichtbaar waarbij dit debat aan de grenzen van de wet voorbijgaat. Dit heeft in toenemende mate strafbare feiten en (ernstige) openbare ordeverstoringen tot gevolg.

Er zijn verschillende vormen van maatschappelijke onrust, uiteenlopend van vreedzame en kleinschalige demonstraties tot radicale, strafbare en grootschalige acties.

Het is aan de burgemeesters om het grondrecht tot demonstreren te beschermen en hieraan ruim baan te bieden, zonder dat dit leidt tot strafbare feiten en/of wanordelijkheden. Gemeenten, Openbaar Ministerie, politie en maatschappelijke organisaties hebben binnen verschillende fasen van maatschappelijk ongenoegen en maatschappelijke onrust elk een eigen rol bij preventie, dialoog en handhaving.

 

Polarisatie en radicalisering

Polarisatie kan leiden tot radicalisering en extremisme en de vrijheden van personen en instituties aantasten. Al jaren is er sprake van een jihadistische dreiging. Deze dreiging duurt tot de dag van vandaag voort. De dreiging is de laatste jaren verbreed naar onder meer extreemrechts, extreem-links en richt zich ook tegen de overheid (anti-overheid). Het is zaak radicalisering en extremisme op lokaal niveau persoonsgericht en fenomeengericht te signaleren, te voorkomen en tegen te gaan. Hiervoor is het essentieel dat er op lokaal niveau goede verbindingen met organisaties en inwoners blijven bestaan en/of worden gelegd.

 

Maatschappelijke onrust is te omschrijven als collectieve gedragingen in situaties die voortkomen uit maatschappelijk ongenoegen. Maatschappelijk ongenoegen is een gevoel van angst, onzekerheid, onvrede, of miskenning ten gevolge van ongrijpbare fenomenen, zoals globalisering, klimaatverandering, migratie en ongelijkheid.

 

Het zwaartepunt van de samenwerking op dit thema ligt op lokaal niveau, omdat maatschappelijke onrust zich primair lokaal manifesteert en er geen blauwdruk is voor de omgang daarmee. Dat neemt niet weg dat samenwerking en ondersteuning op regionaal niveau van meerwaarde is om lokale partners voldoende toe te rusten.

 

Recentelijk heeft er een fenomeenanalyse plaatsgevonden in district West Utrecht over de voedingsbodem voor radicalisering en extremisme in district West Utrecht. Deze analyse concludeerde dat er in dit district wel degelijk serieuze problemen en zorgen spelen op het gebied van polarisatie, maatschappelijke spanningen en radicalisering. De analyse beveelt aan dat er wordt gewerkt aan een herijking van de aanpak en aan een verhoogde gezamenlijke urgentie.

 

Wat doen we al

  • We staan in nauw contact met inwoners en ondernemers, door bijvoorbeeld het bondgenotennetwerk en diverse samenwerkingen met partners. Hiermee halen we actief signalen over maatschappelijk onrust op.

  • We staan in nauw contact met initiatiefnemers van demonstraties of acties. In goed overleg ondersteunen, beschermen en bieden we ruim baan aan uitingen, zonder dat dit leidt tot strafbare feiten en/of wanordelijkheden.

Wat gaan we doen

  • We werken in het kader van een aanpak op radicalisering en polarisatie lokaal aan:

    • o

      een brede preventieve aanpak die gericht is op versterking van de democratische rechtsorde op het gebied en het uitdragen van democratische waarden;

    • o

      flexibilisering van de preventieve inzet;

    • o

      Structureel overleg met lokale partners en met betrokken bewoners en vrijwilligers;

    • o

      Actieve kennisbevordering op ‘nieuwe’ thema’s;

    • o

      Het overwinnen van handelingsverlegenheid.

  • We werken in dat kader districtelijk aan:

    • o

      Het actief en regelmatig voeren van een casus- en trendoverleg;

    • o

      Het maken van heldere afspraken over rollen, verhoudingen en verwachtingen;

    • o

      Het samenwerken vanuit de vraag ‘wat is er nodig om goed met elkaar in verbinding te zijn en te blijven?’

Zorg en Veiligheid

 

Veel vraagstukken vereisen een effectieve verbinding van zorg en veiligheid: via combinaties van interventies kan een daadwerkelijk integrale, probleemgerichte aanpak gerealiseerd worden. Daarmee kan herhaling (recidive) voorkomen worden.

 

De afstemming tussen zorg en veiligheid vraagt coördinatie. De gemeente IJsselstein borgt ambtelijk en bestuurlijk, in beleid en uitvoering een stevige verbinding van deze domeinen. Dat doen we onder andere samen met het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht en in het lokale netwerk. We verwachten de komende jaren een intensievere samenwerking tussen veiligheid en zorg.

 

Personen met onbegrepen gedrag

Omgaan met mensen met onbegrepen gedrag is een thema van de laatste jaren. Door bezuinigingen in de zorg en de omslag naar een participatie-samenleving, wonen mensen steeds langer zelfstandig met ambulante hulp. De samenleving is hier nog niet op ingesteld. De laatste jaren leidt dat tot een grote toename van meldingen over personen met onbegrepen gedrag. De meldingen raken aan onbegrepen gedrag, overlast en mensen zijn soms een gevaar voor zichzelf of hun omgeving. Het is een zeer diverse groep van mensen waarbij vaak sprake is van een combinatie van problemen.

 

Deze prioriteit is gezamenlijk in het basisteam De Copen belegd. De prioriteit zorg en veiligheid bevat verschillende thema’s, zoals geweld in afhankelijkheidsrelaties, verward gedrag, verwaarlozing, verslaving, criminaliteit, detentie en (na)zorg, jeugdproblematiek, polarisatie in relatie tot diversiteit/discriminatie/radicalisering, misbruik sociale voorzieningen en ondermijningseffecten, mensenhandel, uitbuiting en prostitutie. Vanuit deze prioriteit bestaan veel raakvlakken met andere beleidsthema’s, maar ook met prioriteiten binnen dit IVP.

 

Gemeente IJsselstein heeft de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd op het snijvlak tussen zorg en veiligheid. Voorbeelden hiervan zijn de lokale persoonsgerichte aanpak, de groepsaanpak, het casusoverleg extreme (woon)overlast, maar ook het sociaal team en het sociaal jeugdteam. De verbinding tussen al deze verschillende structuren kan echter nog verder worden versterkt.

 

Wat we al doen

  • Complexe casuïstiek is doorlopend opgeschaald naar het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht;

  • We ondersteunen (ex-)gedetineerden bij een veilige terugkeer naar de samenleving. We hebben bijzondere aandacht voor meldingen via de informatievoorziening Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ).

  • We beoordelen bij iedere BIJ-melding de mogelijk risico’s voor de openbare orde en veiligheid. Daar handelen we naar als er risico ontstaat op maatschappelijke onrust.

  • De burgemeester past in voorkomende gevallen zijn bevoegdheden toe, zoals huisverboden en crisismaatregelen.

  • We organiseren een groepsaanpak waarbij overlastgevende groepen in beeld worden gebracht en met verschillende partners wordt gewerkt aan het verminderen van die overlast;

  • We organiseren een lokale persoonsgerichte aanpak waarbij individuele aanpak van problematiek lokaal wordt aangepakt.

  • We voeren een casusoverleg extreme (woon)overlast waar cases worden besproken die zorgen voor leefbaarheidsproblematiek.

Wat we gaan doen

  • We zetten in op domein overstijgend (samen)werken, in lokaal verband.

  • We monitoren de (trends binnen de) casuïstiek en voeren lokaal regie uit op complexe casuïstiek.

  • We intensiveren de samenhang tussen de verschillende structuren.

  • We investeren in duurzame aanpak op jongen aanwas. We willen zicht krijgen op het proces. Hoe raken jongeren betrokken bij georganiseerde criminaliteit? Welke voedingsbodem is er? Welke drijfveren spelen een rol?

  • We richten ons daarbij op PO en VO scholen om meer zicht te krijgen en de bewustwording te vergroten. Daarnaast is er aandacht voor de weerbaarheid van ouders op deze problematiek.

  • We gaan verkennen of een meldpunt voor betrokken partners binnen de aanpak van jonge aanwas, voor onderwijspersoneel, jongere werkers, politie etc. een bijdrage kan leveren aan de aanpak. Daarnaast committeert de gemeente IJsselstein zich aan een overkoepelende aanpak met omliggende gemeenten.

Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten

 

IJsselstein bruist van de activiteiten voor jong en oud. In onze stad ontmoet het historische en het eigentijdse elkaar, het stedelijke en het landelijke, het ondernemende en het ontspannende en het culturele en het commerciële. Deze verscheidenheid leidt tot een goed gevulde evenementenkalender. Veel evenementen zijn beroemd en vermaard tot ver in de omgeving.

 

De toerisme- en evenementensector draagt veel bij aan de levendigheid en vitaliteit van IJsselstein. Dit heeft grote betekenis voor de gemeente en haar inwoners, zowel sociaal als economisch, maar deze kwaliteiten brengen ook veiligheidsrisico’s met zich mee voor de openbare orde, fysieke veiligheid zoals brandveiligheid en overlast door middelengebruik.

 

Horeca, evenementen en veilig uitgaan

Horeca en evenementen hebben een meerwaarde voor de uitstraling en aantrekkelijkheid van IJsselstein. IJsselstein als kloppend hart aan de IJssel, waar je elkaar ontmoet brengt ook uitdagingen met zich mee. De horeca draagt bij een levendige binnenstad en gedurende het gehele jaar vinden er evenementen plaats. Beide bieden de gelegenheid elkaar te ontmoeten, maar leggen tegelijkertijd extra druk op het woon- en leefklimaat. Dit vraagt om heldere keuzes bij het beoordelen van aanvragen voor nieuwe horecagelegenheden en evenementen. Daarbij is veiligheid uiteraard een belangrijke voorwaarde voor een succesvol verloop. Uitgangspunt voor de gemeente IJsselstein is het vertrouwen in de ondernemer en organisator, mits alle wetten, regels, voorwaarden en noodzakelijke veiligheidsvoorzorgsmaatregelen zijn geborgd.

 

Crisisbeheersing

De Veiligheidsregio Utrecht (hierna: VRU) voert verschillende taken uit op het gebied van incidentbestrijding, crisisbeheersing en risicobeheersing. Deze taken vragen om continue doorontwikkeling. Voor een deel voert de VRU deze zelfstandig uit, voor een ander deel hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld voor de wijze waarop bevolkingszorg (de taken waar de gemeente verantwoordelijk voor is tijdens een crisis) is georganiseerd. In nauwe samenwerking met die verbonden partij werken we samen aan een veilige en gezonde woonomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers.

 

Deze prioriteit is niet regionaal of districtelijk belegd. Toch zijn we noodzaak om deze prioriteit te benoemen in dit IVP. Horeca, evenementen en uitgaan horen bij IJsselstein, maar vormen tegelijkertijd ook een risico voor de openbare orde, fysieke veiligheid en overlast in de gemeente. We erkennen dat deze risico’s er zijn en willen investeren op het verminderen van de kans dat een dergelijk risico zich openbaart of het effect wat daarmee gepaard gaat. Dat doen we door te investeren op samenwerking en duidelijke regels, maar ook door te investeren in onze crisisbeheersing.

 

Wat we al doen

  • Er is regulier overleg tussen de gemeente, de politie en Koninklijke Horeca Nederland afdeling IJsselstein. Dit is vastgelegd in een overeenkomst Veilig Uitgaan. Dit heeft tot doel het uitgaansklimaat in IJsselstein veilig te houden en indien nodig te verbeteren.

  • Overlast en geweld als gevolg van het uitgaansleven worden zoveel mogelijk voorkomen. Dit realiseren we door een gezamenlijke aanpak. Het uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid van de overeenkomstpartners en de bereidheid om elkaar te ondersteunen waar dat bijdraagt aan de veiligheid van het uitgaansleven.

  • We maken bij (vergunningsaanvragen) gedegen afwegingen en overleggen met de aanvrager(s).

  • We evalueren jaarlijkse de grote terugkerende evenementen. Daarbij wordt teruggeblikt op de voorbereiding, de dag van het evenementen en worden zaken besproken die zijn opgemerkt tijdens controles, handhaving of anderszins. Na de evaluatie wordt de feedback met de organisator(en) besproken.

Wat we gaan doen

  • De gemeente zorgt dat beleid, regelgeving, toezicht en handhaving op peil zijn en blijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor het evenementen- en handhavingsbeleid. Daarin staan veel van de vereiste randvoorwaarden, onder meer op het vlak van capaciteit. Maar ook hoe gemeente en andere partijen toezicht houden op het nakomen van afspraken.

  • Organisatoren van evenementen ervaren dat er steeds meer van hen gevraagd wordt door toegenomen regelgeving en verhoogde veiligheidseisen. Organisatoren en ondernemers zijn zelf verantwoordelijkheid voor de veiligheid van voorzieningen en aanbod. We ondersteunen (toekomstige) organisatoren van evenementen bij de toepassing van de regelgeving door voorlichting en een heldere aanvraagprocedure.

  • We ontwikkelen, gezamenlijk met andere gemeenten in de regio, een nieuwe organisatie van bevolkingszorg. Dat doen we regionaal waar nodig, lokaal waar het kan.