Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Mook en Middelaar

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMook en Middelaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Mook en Middelaar 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening, ambtelijke bijstand, fractieondersteuning

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-202301-01-2023Nieuwe regeling

15-06-2023

gmb-2023-309839

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

De raad van de gemeente Mook en Middelaar,

 

Gelezen het voorstel van de griffier en de voorzitter d.d. 25 mei 2023;

Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

Gezien het advies van de algemene commissie d.d. 7 juni 2023;

 

Besluit:

 

de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Mook en Middelaar 2023 vast te stellen.

 

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren.

  • bijstand : ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.

  • fractie: De raadsleden van een politieke partij die vertegenwoordigd is in de gemeenteraad.

     

Paragraaf 2 Informatie en (ambtelijke) bijstand

Artikel 2 Informatie

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang

    • b.

      inzage in of afschrift van bij de raad, het college of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3 Verlenen van (ambtelijke) bijstand

  • 1.

    Indien bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen of moties gewenst is, wendt een raadslid zich hiervoor tot de griffier.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt deze de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      Het raadslid niet of onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      Dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      Het verzoek een onredelijk groot beslag legt op ambtelijke uren.

    • d.

      Het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 4.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt. Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend.

  • 5.

    Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek. De burgemeester kan besluiten het verzoek voor te leggen aan de agendacommissie.

  • 6.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet de griffier hiervan mededeling aan de secretaris. De griffier en secretaris overleggen over de wijze waarop de gevraagde bijstand tot tevredenheid van het raadslid kan worden verleend. Als dit niet tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leidt, leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Verstrekking informatie over verzoeken ambtelijke bijstand

  • 1.

    De secretaris verstrekt het college een afschrift van het verzoek.

  • 2.

    Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich via de griffier tot het betrokken raadslid.

  • 3.

    Bij verzoeken om informatie en verzoeken om ambtelijke bijstand mag de ambtenaar, die informatie verstrekt of bijstand verleent, niet tot geheimhouding verplicht worden.

     

Paragraaf 3 Raadsbudget

Artikel 5 Raadsbudget

  • 1.

    De raad stelt jaarlijks bij de begroting een raadsbudget vast.

  • 2.

    Het raadsbudget is bedoeld om het functioneren van de raad en zijn leden te verbeteren en de ontwikkeling van de raad te stimuleren om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de raad te versterken, onder andere het inschakelen van externe adviseurs, de vergoeding van contributies en abonnementen, opleidingen en trainingen, teambuilding, representatie en reiskosten .

  • 3.

    De griffier is in de dagelijkse praktijk namens de raad belast met het beheer van het raadsbudget.

     

Paragraaf 4 Fractieondersteuning

Artikel 6 Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De fracties die vertegenwoordigd zijn in de raad hebben jaarlijks recht op een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie ten laste van het raadsbudget.

  • 2.

    In een verkiezingsjaar heeft iedere fractie recht op de financiële bijdrage naar rato tot aan de verkiezing en na de verkiezing.

  • 3.

    De hoogte van de te verlenen bijdrage is gemaximaliseerd tot jaarlijks €500 per fractie plus € 100 per raadszetel.

  • 4.

    De in het derde lid genoemde bedragen worden elk jaar geïndexeerd met de prijsindex die in de gemeentelijke begroting wordt toegepast.

Artikel 7 Besteding van de financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties besteden de financiële bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken;

  • 2.

    De financiële bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      Uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      Betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      Giften, leningen, beleggingen of voorschotten;

    • d.

      Uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten.

Artikel 8 Gevolgen splitsen fractie

Bij afsplitsing van een fractie wordt het op grond van artikel 6, derde lid, genoemde bedrag voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 9. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

  • 1.

    Elke fractie dient bij de griffier de facturen in of het declaratieformulier met bijbehorende facturen/bonnen.

  • 2.

    De griffier zorgt dat de ingeleverde facturen en/of declaraties tijdig betaald worden.

  • 3.

    De griffier overlegt jaarlijks, in het eerste kwartaal, aan de agendacommissie een jaaroverzicht van de uitgaven van de verschillende fracties over het voorgaande jaar.

  • 4.

    De uitbetaalde financiële bijdrage per fractie wordt opgenomen in de jaarrekening.

     

Paragraaf 5 Slotbepalingen

Artikel 10 Intrekking oude verordening, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2013” wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2023.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Mook en Middelaar 2023.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering d.d. 15 juni 2023.

De raad voornoemd,

De griffier,

mr. M.A.M. van Arensbergen

De voorzitter,

mr. drs. W. Gradisen