Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol geheimhouding gemeenteraad Delft 2023 |
Citeertitel | Protocol geheimhouding gemeenteraad Delft 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2023 | nieuwe regeling | 06-07-2023 |
De raad van de gemeente Delft;
Gelet op de nieuwe Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur en Hoofdstuk Va van de Gemeentewet;
In de Verordening omtrent de Raadscommissies artikelen 10 lid 4, 20, 21 en 21a te schrappen en in plaats daarvan de volgende verwijzing op te nemen onder artikel 21 Uitgangspunten geheimhouding van de Verordening: ‘De wijze van omgang met geheimhouding is vastgelegd in het Protocol Geheimhouding Gemeenteraad Delft 2023.’
Artikel 1:2 Wettelijke kaders voor geheimhouding
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt in artikel 2:5 in algemene zin dat een geheimhoudingsplicht geldt voor alle gegevens waarvan iemand het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden. Deze bepaling geldt als een algemene regel in verhouding tot de in lid 4 en 5 genoemde bepalingen inzake geheimhouding uit de Gemeentewet.
De Gemeentewet bepaalt in artikel 87 dat een orgaan van de gemeente bevoegd is om een verplichting tot geheimhouding op te leggen ten aanzien van informatie die bij dat orgaan berust, in artikel 88 dat dit orgaan deze informatie kan verstrekken aan een ander orgaan en in artikel 89 dat op de informatie vermeld wordt dat er geheimhouding op rust.
Hoofdstuk 2 Geheimhouding van informatie
Uitgangspunt is dat geheime informatie met de gehele raad en alle commissieleden gedeeld wordt. Indien geheime informatie aan een raadscommissie wordt verstrekt, beschikt de raad hier ook over zoals benoemd in artikel 88 lid 5 Gemeentewet. Hetzelfde geldt voor geheime informatie die gedeeld wordt in het Presidium en Fractievoorzittersoverleg.
Artikel 2:3 Publicatie geheime informatie
Geheime informatie wordt wel op het raadsinformatiesysteem geplaatst, maar is alleen toegankelijk via het besloten deel van het raadsinformatiesysteem voor raadsleden en commissieleden, het college en de griffie, tenzij de raad anders besluit.
Artikel 2:4 Verstrekken geheime informatie aan anderen
Uitsluitend voor zover dit voor de werkzaamheden van het college noodzakelijk is in het kader van het dagelijks bestuur, mag het college informatie waarop hij geheimhouding heeft opgelegd en die verstrekt is aan de raad, ook delen met anderen, onder de vermelding dat geheimhouding in acht wordt genomen door eenieder die kennis van die informatie draagt, totdat de raad deze opheft. Het college of de burgemeester informeert de raad zo spoedig mogelijk over welke informatie om welke reden aan wie is verstrekt.
Hoofdstuk 3 Vergaderen in beslotenheid
Artikel 3:1 Openbare aankondiging en opening
Raads- en commissieleden mogen aanwezig zijn bij besloten vergaderingen van de commissies. Indien het in een besloten commissievergadering over een geheime informatie gaat, mogen raads- en commissieleden die de betreffende informatie hebben ontvangen bij de bespreking hiervan aanwezig zijn. Bij besloten raadsvergaderingen mogen in principe enkel raadsleden aanwezig zijn, tenzij de raad anders besluit.
Artikel 3:3 Vergaderen achter gesloten deuren
Besluit de raad of commissie tot een besloten vergadering, dan geldt vanaf dat moment van rechtswege geheimhouding op hetgeen besproken wordt, totdat de raad of commissie de geheimhouding opheft. 1
Raads- en commissieleden die na aanvang van een besloten vergadering aankomen, hebben zonder enige belemmering toegang. Ook kunnen zij tussentijds de vergaderzaal verlaten. Betrokkenen dienen zich hierbij bewust te zijn van het besloten karakter van de vergadering en de gemaakte afspraken in het kader van geheimhouding. Daarnaast dienen zij zich te melden bij de voorzitter en griffier.
Artikel 3.4 Verslag en/of besluitenlijst
Van een besloten vergadering wordt een apart verslag en/of besluitenlijst gemaakt, dat niet openbaar is tenzij de raad of commissie anders beslist. Dit verslag en/of deze besluitenlijst wordt toegevoegd aan het besloten deel van het raadsinformatiesysteem (zie artikel 2:4 lid 1). Een geheim verslag en/of geheime besluitenlijst wordt in een volgende besloten vergadering van het desbetreffende orgaan, dan wel ongewijzigd en zonder inhoudelijke behandeling in een volgende openbare vergadering van het desbetreffende orgaan, vastgesteld. Het verslag en/of de besluitenlijst zelf blijft geheim, tenzij het desbetreffende orgaan besluit de geheimhouding op hetgeen is besproken op te heffen..
Hoofdstuk 4 Opheffen en schending geheimhouding op informatie
Artikel 4:1 Opheffen geheimhouding
Het orgaan dat geheimhouding oplegt, is bevoegd de geheimhouding op te heffen. Echter, als een commissie geheimhouding oplegt, is naast de commissie ook het orgaan dat de commissie heeft ingesteld bevoegd tot opheffing van de geheimhouding. Zodra een orgaan informatie met de raad deelt, is de raad exclusief bevoegd tot opheffing van de geheimhouding.
Artikel 4:2 Schending geheimhouding
Bij schending van de geheimhouding besluit de burgemeester of de desbetreffende voorzitter van de vergadering of hij/zij namens de gemeente aangifte doet.
Artikel 4:3 Opheffing op initiatief van college of burgemeester
In aanvulling op artikel 4:2, derde lid, kan het college of de burgemeester ook op eigen initiatief de raad een voorstel tot opheffing van opgelegde geheimhouding over overgelegde of toegezonden informatie doen. Het is aan de raad om hier over te besluiten.
Artikel 4:4 Publicatie openbaar geworden informatie
Zodra een voorstel tot opheffing van geheimhouding is aangenomen, ontvangt de griffier zo nodig de openbare informatie van het college. De griffier plaatst vervolgens de desbetreffende informatie op het openbare deel van het raadsinformatiesysteem, onder vermelding van genoemd besluit.