Organisatie | Eemsdelta |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling eerste fase verduurzaming particuliere woningen gemeente Eemsdelta 2023 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling eerste fase verduurzaming particuliere woningen gemeente Eemsdelta 2023 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-06-2023 | 01-01-2024 | Subsidieregeling eerste fase verduurzaming particuliere woningen gemeente Eemsdelta 2023 | 27-06-2023 |
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eemsdelta;
dat burgemeester en wethouders vanuit het Rijk de beschikking hebben gekregen over een fonds met als doel in kwetsbare wijken de woonkwaliteit en leefbaarheid te verbeteren door middel van fysieke ingrepen;
overwegende het belang van het verduurzamen en toekomstbestendig maken van particuliere woningen;
overwegende dat niet iedereen voldoende financiële middelen heeft om de eigen woning te kunnen verduurzamen en een kwaliteitsimpuls te geven;
burgemeester en wethouders daarom, onder voorwaarden, een subsidie willen verlenen waardoor de eigenaar-bewoner beter in staat is om zijn woning te verduurzamen;
dat zij in eerste instantie de subsidie als pilot invoeren in een klein postcodegebied met een kleine doelgroep en dat het de bedoeling is na 1 januari 2024 een gewijzigde voortzetting van de subsidiemogelijkheden in te voeren waarbij aan de hand van de opgedane praktijkervaring opgeschaald wordt naar een bredere doelgroep in een groter gebied;
overwegende dat zij op grond van artikel 156 van de Gemeente wet en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Eemsdelta bevoegd zijn nadere regels te stellen waarin de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie per beleidsterrein worden beschreven;
gelet op artikel 2, derde lid, artikel 3 en artikel 6, tweede lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Eemsdelta 2021 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling eerste fase verduurzaming particuliere woningen gemeente Eemsdelta 2023
Op basis van deze regeling kan een subsidie worden verleend voor verduurzamingsmaatregelen en de daaraan gerelateerde noodzakelijke renovatiewerkzaamheden die aantoonbaar leiden tot een energetische verbetering van ten minste drie labelstappen of naar minimaal label B, met uitzondering van zonnepanelen en warmteinstallaties.
Doel van deze subsidieregeling is de verduurzaming stimuleren van circa 30 woningen naar ten minste label B of met minimaal 3 labelsprongen in combinatie met noodzakelijk onderhoud van woningen waarvan de eigenaar in 2022 een energietoeslag heeft ontvangen in de aangewezen postcodegebieden. Middels deze subsidie wordt een bijdrage geleverd aan het verbeteren van de woonkwaliteit en leefbaarheid in een duurzame en veilige woonomgeving door middel van fysieke ingrepen.
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verleend aan een eigenaar-bewoner van een grondgebonden woning – niet zijnde een appartement in de postcodegebieden Farmsum (9936), 't Zandt (9915) en Zijldijk (9987) waarvan het bouwjaar ligt voor 1991 en de eigenaar in 2022 een energietoeslag heeft ontvangen van de gemeente Eemsdelta. De woning dient niet aangemerkt te zijn voor een sloop-nieuwbouwtraject.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan enkel worden aangevraagd voor verduurzamingsmaatregelen uitgevoerd na 1 januari 2022 die aantoonbaar leiden tot een energetische verbetering van ten minste drie labelstappen of naar minimaal label B, met uitzondering van zonnepanelen en warmteinstallaties. Hieronder vallen ook de renovatiewerkzaamheden die nodig zijn om de verduurzaming te realiseren. De volgende verduurzamingsmaatregelen komen in ieder geval voor subsidie in aanmerking:
De subsidie bedraagt maximaal 70% van de werkelijke kosten van de activiteiten en kan nooit meer bedragen dan € 14.500 inclusief BTW. Subsidies of bijdragen van derden worden voor de berekening van de hoogte van de subsidie niet verminderd op de werkelijke kosten en mogen gebruikt worden om de eigen bijdrage mee te financieren.
Artikel 7. Proces subsidieverlening
In afwijking van artikel 6, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening legt de aanvrager de volgende gegevens over indien het een aanvraag betreft voor te nemen maatregelen na inwerkingtreding van deze regeling:
indien sprake is van een situatie zoals genoemd in artikel 5, lid 3 en dit niet al blijkt op basis van het energieadviesrapport: gegevens waaruit blijkt dat door technische oorzaken de energetische verbetering lager zal zijn dan vereist in deze regeling, bijvoorbeeld met een verklaring van een professionele bouwpartij of een bouwkundig keuringsrapport.
Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de Algemene Subsidieverordening weigert het college de subsidie in de volgende gevallen:
als uit het energieadviesrapport blijkt dat door de maatregelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd geen energetische verbetering van ten minste drie labelstappen dan wel minimaal energielabel B bereikt wordt met uitzondering van de aanvragen waarbij het college toepassing heeft gegeven aan haar bevoegdheid op grond van artikel 5, lid 3 van deze regeling; of
Artikel 9. Verstrekking voorschotten
In de subsidieverleningsbeschikking wordt de wijze van voorschotverstrekking en betaling opgenomen.
Artikel 10. Vaststelling van de subsidie
In afwijking van artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening wordt bij een aanvraag tot vaststelling een labelrapport van een door het college aangewezen energieadviseur overlegd waaruit blijkt dat door de uitgevoerde maatregelen de energetische verbetering van ten minste drie labelsprongen dan wel ten minste energielabel B is bereikt. Indien het college toepassing heeft gegeven aan haar bevoegdheid op grond van artikel 5, lid 3 van deze regeling, dan wordt een labelrapport overhandigd dat in overeenstemming is met dat besluit van het college.
Indien de maatregelen reeds zijn uitgevoerd voor inwerkingtreding van deze regeling maar na 1 januari 2022, zal de subsidie direct vastgesteld worden. In afwijking van artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening worden in dat geval de volgende gegevens voor de verlening en directe vaststelling overlegd:
een labelrapport van een door het college aangewezen energieadviseur waaruit blijkt dat door de uitgevoerde maatregelen de energetische verbetering van ten minste drie labelsprongen dan wel ten minste energielabel B is bereikt. Indien het college toepassing heeft gegeven aan haar bevoegdheid op grond van artikel 5, lid 3 van deze regeling, dan wordt een labelrapport overhandigd dat in overeenstemming is met dat besluit van het college;
indien sprake is van een situatie zoals genoemd in artikel 5, lid 3 en dit niet al blijkt op basis van het energieadviesrapport: gegevens waaruit blijkt dat door technische oorzaken de energetische verbetering lager zal zijn dan vereist in deze regeling, bijvoorbeeld met een verklaring van een professionele bouwpartij of een bouwkundig keuringsrapport.
Artikel 11. Verrekening en terugvordering
Onverschuldigd betaalde voorschotten kunnen worden verrekend met het resterende subsidiebedrag, dan wel bij de aanvrager worden teruggevorderd.
Indien sprake is van een bijzondere of schrijnende situatie kan het college afwijken van de artikelen 4, 5, 7 en 10 van deze regeling.