Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Texel

Verordening ondersteuning raads- en commissieleden gemeente Texel 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTexel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ondersteuning raads- en commissieleden gemeente Texel 2023
CiteertitelVerordening ondersteuning raads- en commissieleden gemeente Texel 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpondersteuning raads- en commissieleden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-2023Nieuwe verordening

21-06-2023

gmb-2023-309057

3316298

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ondersteuning raads- en commissieleden gemeente Texel 2023

De raad van de gemeente Texel;

 

Gelezen het voorstel van de Denkgroep Werkwijze Raad (in wisselende samenstelling);

Gehoord de raadscommissie;

 

Gelet op:

• de Gemeentewet

• de Algemene wet bestuursrecht

 

Besluit de Verordening ondersteuning raads- en commissieleden gemeente Texel 2023 vast te stellen.

Algemene bepalingen

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • wet: Gemeentewet;

Artikel 1 Verzoek om informatie en/of ondersteuning

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3.

    Als een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De gemeentesecretaris neemt het besluit.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Als de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken 1 of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de gemeentesecretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2.

    De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Als de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4.

    De gemeentesecretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 5.

    Als (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Als het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1.

    Als een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de gemeentesecretaris;

  • 2.

    Als overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Artikel 5 Hoeveelheid ambtelijke bijstand

  • 1.

    Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand;

  • 2.

    De gemeentesecretaris houdt in een register bij hoeveel uren per jaar een raadslid gebruik maakt van ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.

Artikel 6 Fractieondersteuning; recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties die vertegenwoordigd zijn in de raad ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie;

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag per raadszetel.

Artikel 7 Besteding financiële vergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken;

  • 2.

    Bestedingscategorieën voor de doelstelling uit lid 1 zijn:

  • Trainingen en scholing

  • a.

    Fractiegerichte opleidingen, cursussen en coaching voor de fractie als geheel of haar individuele leden.

  • Communicatie en bijeenkomsten

  • b.

    Communicatie van en door de fractie, zoals het presenteren van standpunten en contact maken met inwoners, door middel van website of andere communicatievormen.

  • c.

    Fractiebijeenkomsten en themabijeenkomsten van de fractie, waarbij kosten voor de organisatie, zaalhuur, sprekers, uitnodigingen worden gemaakt.

  • d.

    Kosten van het organiseren van spreekuren op locaties op Texel door huur van spreekruimte of uit de aanschaf van een voorziening daartoe.

  • Medewerkers

  • e.

    Inhoudelijke en secretariële fractieondersteuning door fractiemedewerker(s) en/of inhuur van externen en/of kosten verbonden aan het inwinnen van extern advies.

  • f.

    Vergoeding aan fractieassistenten tot maximaal de hoogte van een vrijwilligersvergoeding op jaarbasis.

  • g.

    Met betrekking tot sub e en f van dit lid worden afspraken over loon, vergoeding en onkostenvergoeding ten aanzien van activiteiten ter ondersteuning van de fractie intern vastgelegd.

  • Overige

  • h.

    Activiteiten in teamverband die bijdragen aan het functioneren en presteren van een fractie in relatie tot de in lid 1 beschreven doelstelling.

  • 3.

    De bijdrage mag níet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      Betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen

    • b.

      anders dan ter vergoeding van prestaties (zoals diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie.

    • c.

      Giften en leningen.

    • d.

      Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raadsleden en fractievertegenwoordigers toekomen.

    • e.

      Uitgaven aan raadsleden voor werkzaamheden die zij in opdracht of op verzoek van een fractie verrichten.

    • f.

      Campagne gerelateerde activiteiten, promotieartikelen.

    • g.

      ICT-apparatuur en aanverwante zaken (zoals printers, inktpatronen, wifirouters, tablets, kabels, telefoons, papier en kantoorbenodigdheden).

    • h.

      Uitgaven voor relatiegeschenken in het algemeen, en meer in het bijzonder bij fractiebijeenkomsten en werkbezoeken.

Artikel 8 Bijdrage fractieondersteuning

  • 1.

    De jaarlijkse bijdrage voor fractieondersteuning wordt elk jaar vòòr 1 april als budgetreservering toegekend; het bestedingsjaar loopt van 1 april – 31 maart.

  • 2.

    De budgetreserveringen worden beheerd door of namens de griffier.

  • 3.

    De fracties kunnen middels het indienen van declaraties van de werkelijk gemaakte kosten bij de griffier aanspraak maken op hun budgetreservering.

  • 4.

    De declaraties dienen voorzien te zijn van betaalbewijzen, zoals nota’s.

  • 5.

    De griffier beoordeelt of de declaraties voor vergoeding in aanmerking komen op grond van de bepalingen in deze verordening.

  • 6.

    Het budget kan niet worden overgeheveld worden naar het volgende kalenderjaar.

Artikel 9 Gevolgen splitsen fractie

Bij afsplitsing van een fractie wordt het voor de oorspronkelijke fractie gereserveerde bedrag verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 10 Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt aan het einde van een kalenderjaar waarop de fractieondersteuning betrekking had aan de Auditcommissie verantwoording af over de gedeclareerde onkosten voor fractieondersteuning onder overlegging van verslag conform een door de Auditcommissie vastgesteld format.

  • 2.

    Controle van het verslag vindt plaats door team Bedrijfsvoering; de controller brengt advies uit aan de Auditcommissie.

Artikel 11 Toepassing Awb

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (subsidies) is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

Artikel 12 Vangnetregeling

In gevallen waarin dit hoofdstuk niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van deze regels, wordt de Auditcommissie geconsulteerd en/of de gemeentesecretaris, daar waar het de ambtelijke ondersteuning betreft.

Artikel 14 Inwerkingtreding

De Verordening ondersteuning raads- en commissieleden gemeente Texel 2023 treedt in werking 1 dag na publicatie in het Gemeenteblad.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening ondersteuning raads- en commissieleden gemeente Texel 2023”.

 

 

 

De gemeenteraad heeft recht op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning; dat is vastgelegd in artikel 33 van de Gemeentewet. Deze ondersteuning kan o.a. bestaan uit het geven van een deskundig advies/oordeel en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van initiatiefvoorstellen, moties en amendementen.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 21 juni 2023,

De griffier, De burgemeester,

Mevrouw M. de Porto De heer R. van der Zwaag