Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid

Financiële verordening (artikel 212)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingFinanciële verordening (artikel 212)
CiteertitelFinanciële verordening Openbaar Lichaam Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 212 van de Gemeentewet
  2. Besluit begroting en verantwoording
  3. gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid­-Holland Zuid
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-2023Nieuwe regeling

13-12-2018

bgr-2023-719

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiële verordening (artikel 212)

 

Het Algemeen Bestuur

 

Gezien het voorstel van het Dagelijks Bestuur

 

Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording, alsmede artikel 34, eerste lid van de gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid­ Holland Zuid;

 

besluit:

 

Vast te stellen de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van het Openbaar Lichaam Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid.

 

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

administratie:

het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van het openbaar lichaam en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

b.

financiële administratie:

het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van het openbaar lichaam, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

  • 1.

    de financieel-economische positie;

  • 2.

    het financiële beheer;

  • 3.

    de uitvoering van de begroting;

  • 4.

    het afwikkelen van vorderingen en schulden; alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover

c.

rechtmatigheid:

het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden.

d.

openbaar lichaam:

Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid­ Holland Zuid.

 

Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programmabegroting en jaarstukken

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur stelt de programma-indeling vast.

  • 2.

    Het Algemeen Bestuur stelt de taakvelden per begrotingsprogramma vast.

  • 3.

    Het Algemeen Bestuur stelt per begrotingsprogramma de beleidsindicatoren vast.

  • 4.

    In de jaarstukken legt het Dagelijks Bestuur verantwoording af over de uitvoering van de begroting.

 

Artikel 3 Kaders

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur biedt voor 15 april aan het Algemeen Bestuur de ontwerp-begroting voor het volgend begrotingsjaar aan met een meerjarenraming.Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat al het beleid waartoe het Algemeen Bestuur heeft besloten in de begroting en de meeerjarenramingen is opgenomen. Het Algemeen Bestuur stelt de begroting en meerjarenraming vast voor 1 augustus.

  • 2.

     

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur biedt voor 15 april aan het Algemeen Bestuur de jaarstukken over het achterliggende boekjaar aan. Het Algemeen Bestuur stelt de jaarstukken vast voor 15 juli.

  • 3.

    Het Dagelijk Bestuur biedt de begroting en jaarstukken aan de gemeenten aan, zodat de gemeenten in staat zijn hun zienswijze te geven. Aanbieden aan gemeenten voor zienswijzen is gelijktijdig met het aanbieden aan het Algemeen Bestuur.

 

Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten

  • 1.

    Het Algemeen Bestuur autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten alsook de stortingen en de onttrekkingen aan reserves per programma.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat:

    • a.

      de programmabudgetten en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de begroting;

    • b.

      de uitvoering gebeurt binnen de budgetten en doelstellingen van het betreffende programma.

  • 3.

    Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar, legt het Dagelijks Bestuur voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan het Algemeen Bestuur voor.

  • 4.

    Bij de behandeling van de bestuursrapportages in het Algemeen Bestuur doet het Dagelijks Bestuur voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde baten en lasten en investeringskredieten en voor het bijstellen van het beleid.

 

Artikel 5 Bestuursrapportage

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur informeert het Algemeen Bestuur door middel van twee bestuursrapportages over de realisatie van de begroting, over de eerste 4 maanden, en de eerste 8 maanden van het lopende boekjaar

  • 2.

    De bestuursrapportage bevat een uitzetting over de uitvoering en het bijstellen van het bleeid en gaat in op afwijkingen ten opzichte van de begroting, zowel wat betreft lasten en baten, investeringen, als realisatie van beleidsvoornemens.

 

Hoofdstuk 3 Financieel beleid

Artikel 6 Financiële positie

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe het Algemeen Bestuur heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.

  • 2.

    Het Algemeen Bestuur autoriseert met het vaststellen van de financiël e positie de investeringskredieten.

 

Artikel 7 Waarderen en afschrijving vaste activa

De regels omtrent waarderen en afschrijven van vaste activa zijn in een aparte nota "activeren en afschrijven " vastgelegd.

 

Artikel 8 Reserves en voorzieningen

De handelswijze bij de vorming en besteding van reserves en voorzieningen en de rentetoerekening aan reserves en voorzieningen zijn in een aparte nota "reservevorming" vastgelegd.

 

Artikel 9 Prijzen economische activiteiten

Voor de levering van goederen, diensten of werken van economische activiteiten wordt tenminste een geraamde integrale kostprijs gehanteerd. Bij afwijking hiervan biedt het Dagelijks Bestuur een voorstel aan het Algemeen Bestuur, waarin het publiek belang van de economische activiteit wordt gemotiveerd.

 

Artikel 10 Financieringsfunctie

Het financieringsstatuut bevat de meerjarige kaders voor de financieringsactiviteiten. Dit statuut bevat tevens de taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie. Het Dagelijks Bestuur biedt het Algemeen Bestuur eens in de vier jaar of wanneer daar aanleiding voor is, een nieuw financieringsstatuut aan.

Bij het uitoefenen van de financieringsfunctie handelt het Dagelijks Bestuur conform het financieringsstatuut.

 

Hoofdstuk 4 Paragrafen

Artikel 11 Financiering

In de paragraaf financiering van de begroting en de jaarstukken worden de verplichte onderdelen van het Besluit Begroting en Verantwoording opgenomen. Tevens wordt het beleid uit het financieringsstatuut opgenomen.

 

Artikel 12 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur biedt het Algemeen Bestuur minimaal eens in de vier jaar een beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen aan. Deze nota wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld en geeft de kaders over het financieel risicomanagement, het opvangen van risico's door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen en de gewenste weerstandscapaciteit.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico's van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico's zich voordoen.

  • 3.

    Het Dagelijks Bestuur geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de weerstandscapaciteit en in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico's van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.

  • 4.

    De paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bevat de kengetallen die worden genoemd in artikel 11 lid 2 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

 

Artikel 13 Bedrijfsvoering

In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op de omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de kosten van inhuur derden.

 

Hoofdstuk 5 Financiële organisatie en administratie

Artikel 14 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in het openbaar lichaam als geheel en in de organisatieonderdelen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts;

  • c.

    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren voor de geleverde prestaties en de maatschappelijke effecten van het gevoerde beleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

 

Artikel 15 Financiële administratie

Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat:

  • a.

    de inrichting en de werking van de finan ciële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;

  • b.

    de vereiste informatie verstrekt wordt aan instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen.

 

Artikel 16 Financiële organisatie

Het Dagelijks Bestuur draagt de zorg voor:

  • a.

    een eenduidige indeling van de organisatie van het openbaar lichaam en een eenduidig toewijzing van de taken van het openbaar lichaam aan de organisatieonderdelen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de te maken afspraken met de organisatieonderdelen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

  • e.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de baten en lasten aan de taakvelden;

  • f.

    het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten;

  • g.

    het beleid en de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen; en

  • h.

    het beleid en de interne regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen en eigendommen, opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.

 

Artikel 17 Interne controle

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het Dagelijks Bestuur maatregelen tot herstel.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van het openbaar lichaam met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd. Bij afwijkingen in de registratie neemt het Dagelijks Bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

 

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 18 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.

  • 2.

    De Financiële verordening Regio Zuid-Holland Zuid, zoals vastgesteld op 10 december 2015 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2018.

 

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Financiële verordening Openbaar Lichaam Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid'.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van 13 december 2018

De secretaris, De voorzitter,

K.J. van Hengel H. van der Linden