Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard

Projectplan Waterwet Aanpassen watersysteem Natuurgebied De Nesse

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingProjectplan Waterwet Aanpassen watersysteem Natuurgebied De Nesse
CiteertitelProjectplan Waterwet Aanpassen watersysteem Natuurgebied De Nesse
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-07-2023nieuwe regeling

28-06-2023

wsb-2023-8474

2023.06861

Tekst van de regeling

Intitulé

Projectplan Waterwet Aanpassen watersysteem Natuurgebied De Nesse

Zoals vastgesteld door afdelingshoofd Watersystemen van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, 28 juni 2023

 

1 INLEIDING/PROJECTBESCHRIJVING

1.1 Aanleiding en doel

Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) is betrokken bij grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen in de Krimpenerwaard, zijnde de inrichting van Natuur Netwerk Nederland (NNN). Door het programmabureau Veenweiden Krimpenerwaard wordt in opdracht van de Stuurgroep Veenweiden Krimpenerwaard 2.250 ha natuur gerealiseerd.

 

Vanaf 2014 zijn, vooruitlopend op deze natuurinrichting, in twee fasen al diverse watermaatregelen uitgevoerd gericht op de toekomstige functies, zoals de aanleg van nieuwe gemalen, bruggen, verbredingen van watergangen en inlaten.

 

In 2016 en 2017 zijn door HHSK, in opdracht van de Stuurgroep Veenweiden Krimpenerwaard, de natuurgebieden De Nesse, Berkenwoudse Driehoek en Oudeland-Zuid ingericht.

 

Op het moment van de inrichting van natuurgebied De Nesse was de verwerving van een drietal percelen ten zuiden van de Nesse Tiendweg nog niet afgerond. Daarom zijn deze percelen, middels tijdelijke watersysteemmaatregelen buiten het natuurpeilgebied gehouden. Inmiddels heeft een van de twee perceeleigenaren gekozen voor zelfrealisatie en de andere perceeleigenaar is door de gemeente Krimpenerwaard onteigend. Hierdoor is het nu mogelijk om aanpassingen aan het watersysteem door te voeren.

 

Op 31 maart 2021 heeft de Verenigde Vergadering van HHSK het peilbesluit ‘stuw de Nesse’ vastgesteld.

 

Op basis van het bovengenoemde peilbesluit wordt het huidige watersysteem in twee fasen aangepast zodat het peil (gefaseerd) verhoogd kan worden naar NAP -2,46 tot -2,31 m.

 

1.2 Probleemstelling

Omdat op het moment van de inrichting van natuurgebied De Nesse (in 2016/2017) de verwerving van een drietal percelen ten zuiden van de Nesse Tiendweg nog niet was afgerond zijn deze percelen, middels tijdelijke watersysteemmaatregelen, buiten het natuurpeilgebied De Nesse gehouden. De afwatering van het natuurgebied De Nesse is hierdoor verre van ideaal.

 

Door het aanpassen van het watersysteem ontstaat een robuuster watersysteem voor natuurgebied De Nesse en zal de afwatering van natuurgebied De Nesse verbeteren waardoor het peilbeheer ook beter afgestemd kan worden op de wensen van de (natuur)beheerders.

Fig 1: huidige situatie (bron: Luchtfoto Geoweb)

 

1.3 Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is dat het huidige watersysteem van natuurgebied De Nesse in twee fasen wordt aangepast zoals weergegeven in figuur 2 en beschreven in paragraaf 3.1. Een en ander conform het peilbesluit ‘stuw de Nesse’ van 31 maart 2021.

 

Figuur 2: Nieuwe situatie

 

1.4 Ligging en begrenzing Plangebied

Dit projectplan heeft betrekking op natuurgebied De Nesse. Het natuurgebied De Nesse is zo’n 300 ha groot en wordt aan de westzijde begrensd door de watergang Berkenwoudse Boezem, aan de noord- en oostzijde door de wegen Nesse Tiendweg en Schaapjeszijde en aan de zuidzijde door de Ouderkerkse Landscheiding.

 

Fig 3: Ligging plangebied in natuurgebied De Nesse

 

De aanpassingen, die aan het watersysteem moeten worden uitgevoerd, liggen aan de

noordzijde van het bestaande natuurgebied De Nesse, ten zuiden van de Nesse Tiendweg in de polder De Nesse in Ouderkerk a/d IJssel, gemeente Krimpenerwaard.

 

De werkzaamheden vinden plaats op percelen die eigendom zijn/worden van het Zuid-Hollands Landschap, de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Krimpenerwaard.

Fig 4: Kadastrale situatie te slopen wegbrug en aanleg nieuwe duiker en stuwconstructie

 

Gemeente

Code

sectie

perceel

eigenaar

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

755

PZH

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

756

PZH

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

3632

ZHL

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

3657

PZH

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

3658

PZH

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

4332

Particulier

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

4333

GKR

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

4334

Particulier

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

4335

GKR

Tabel 1.1: Kadastrale gegevens

 

GKR = Gemeente Krimpenerwaard

PZH = Provincie Zuid-Holland

ZHL = Stichting Het Zuid-Hollands Landschap

Fig 5: Kadastrale situatie duiker met KOP-KOS overstortput

 

Gemeente

Code

sectie

perceel

eigenaar

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

660

GAMH

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

658

PZH

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

659

PZH

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

1388

ZHL

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

3760

ZHL

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

3761

ZHL

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

1383

ZHL

Ouderkerk a/d IJssel

ODK04

A

4163

Particulier

Tabel 1.2: Kadastrale gegevens

 

GAMH = Groenalliantie Midden-Holland

GKR = Gemeente Krimpenerwaard

PZH = Provincie Zuid-Holland

ZHL = Stichting Het Zuid-Hollands Landschap

2 RANDVOORWAARDEN WET- & REGELGEVING

In dit hoofdstuk worden de drie doelen die volgen uit de Waterwet besproken. Per doel wordt aangegeven of dit project voldoet aan de doelstellingen.

 

2.1 Voorkoming en/of beperking van wateroverlast en waterschaarste

Om het waterbeheer in de Krimpenerwaard voor de toekomst zeker te stellen werkt het HHSK voortdurend aan verbetering van het watersysteem. Met de aanpassingen aan het watersysteem in De Nesse wordt de waterafvoer van natuurgebied de Nesse verbeterd. De kans op wateroverlast wordt zo verkleind.

 

Door het aanpassen van het watersysteem ontstaat een robuuster watersysteem voor natuurgebied De Nesse en de afwatering van natuurgebied De Nesse zal verbeteren waardoor het peilbeheer ook beter afgestemd kan worden op de wensen van de terreinbeheerders.

 

Daarnaast leiden de aanpassingen aan het watersysteem niet tot waterschaarste.

 

2.2 Bescherming van de chemische en ecologische kwaliteit van het watersysteem

Er is gekeken of het water is aangewezen als zogenaamd ‘waterlichaam’ op basis van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Het water is een KRW-waterlichaam. Er is bekeken of er negatieve gevolgen worden verwacht voor KRW-waterlichamen in de omgeving. De waterkwaliteit mag niet achteruitgaan als gevolg van het uitvoeren van de werkzaamheden.

 

Kaderrichtlijn Water-opgave (KRW)

Het realiseren van de KRW-opgave (waternatuur) is integraal onderdeel en primair doel van de verdere inrichting van dit natuurgebied. De maatregelen die worden uitgevoerd hebben een positief effect op de ecologische waterkwaliteit. Het water in het gebied wat bij natuurgebied de Nesse wordt gevoegd wordt voedselarmer als gevolg van het flexibel peil en toename waterdiepte.

 

Stand still principe

Bij dit project vinden geen emissies plaats van chemische stoffen. De chemische en ecologische kwaliteit van het watersysteem wordt niet beïnvloed door dit project. De materialen die gebruikt worden, staal, beton en hout, zijn standaard materialen die bij de waterbouw worden toegepast. Deze materialen gaan geen verbindingen aan met het water waardoor de chemische kwaliteit kan worden aangetast. Eventuele lozing van het bemalingswater (oppervlaktewater) uit de bouwkuip is geregeld in het besluit lozen buiten inrichtingen.

 

De maatregelen die uitgevoerd gaan worden om de doelstellingen te behalen, hebben een positief effect op de chemische kwaliteit van het watersysteem. Dit komt omdat het water minder voedselrijk wordt doordat er geen mest meer wordt gebruikt en er een hydrologische scheiding is met de omgeving en er hierdoor een ander peilregime kan worden toegepast.

 

Vismigratie

Het waterpeil in natuurgebied De Nesse is al gescheiden van het agrarisch gebied. De maatregelen leveren geen extra barrières op voor vismigratie.

 

2.3 Maatschappelijke functies van het watersysteem

Er is gekeken of de activiteiten een negatieve invloed hebben op de maatschappelijke functies van het watersysteem.

 

Het watersysteem heeft geen specifieke maatschappelijke functies die kenmerkend zijn voor het watersysteem. Er wordt dan ook van uit gegaan dat de activiteiten geen negatieve invloed hebben op de maatschappelijke functievervulling van het watersysteem.

3 PLAN VAN AANPAK EN PLANNING

3.1 Werkzaamheden aanpassing watersysteem

De aanpassingen aan het watersysteem worden in twee fasen uitgevoerd.

 

1ste fase (voorjaar 2023)

  • Slopen van de betonnen wegbrug in de Nesse Tiendweg;

  • Aanleg van een nieuwe duiker Ø 1600 mm in de Nesse Tiendweg;

  • Aanleg nieuwe stuwconstructie met stalen damwanden en RVS stuwconstructie (zie voor details tekening R-HHSK22008.3-000_R10.pdf, bijlage 1);

  • Verwijderen dam met aflaatconstructie;

  • Verplaatsen vaste dam uitgevoerd als schot (nabij huidige brug in de Nesse Tiendweg);

  • Aanleg duiker Ø 315 mm met een KOP-KOS constructie door de Nesse Tiendweg (tekening zie bijlage 2 en 3);

  • Vaste dam uitgevoerd als schot vervangen door een tijdelijke dam met houten palen en schotten en kleigrond;

  • Leveren en aanbrengen van een duiker Ø 600 mm in dam ten oosten van de te verwijderen dam met aflaatconstructie.

Om de bovengenoemde werkzaamheden aan het watersysteem veilig en zo snel als mogelijk uit te voeren, wordt de Nesse Tiendweg tussen Het Weegje en de Schaapjeszijde afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd voor voetgangers en agrarisch bestemmingsverkeer. Fietsers worden omgeleid via de IJsseldijk. (Gras)percelen blijven gedurende afsluiting in ieder geval van één kant bereikbaar.

 

Na de uitvoering van bovengenoemde maatregelen uit de 1ste fase wordt het waterpeil van de westelijke locatie van figuur 3 in één keer opgezet. Bij instelling van het waterpeil van de twee oostelijke locaties wordt gestreefd naar behoud van de botanische waardevolle perceelranden. Hier wordt het peil (-2,68 m tot -2,63 m NAP) in een periode van vier jaar (in stappen van circa 5 cm) verhoogd naar -2,46 m tot NAP-2,31 m.

 

Fig 6: Locaties met gefaseerde instelling van het peil

 

Na de bovengenoemde periode van vier jaar worden de werkzaamheden van de 2de fase uitgevoerd.

 

2e fase (verwachting eind 2026 / begin 2027)

  • Verwijderen van 4 gronddammen waarbij de tijdelijke peilgebiedsgrens (oranje stippellijn in figuur 2) vervalt;

  • Verwijderen van de (tijdelijke) duiker met KOP-KOS constructie uit de Nesse Tiendweg, verwijderen van het schot ten zuiden van de Nesse Tiendweg en verwijderen van de tijdelijke dam met houten palen en schotten en kleigrond ten zuiden van de Nesse Tiendweg waardoor de Nesse Tiendweg peilgebiedsgrens wordt (lichtblauwe stippellijn in figuur 2).

Om de bovengenoemde werkzaamheden veilig en zo snel als mogelijk uit te voeren, wordt de Nesse Tiendweg tussen Het Weegje en de Schaapjeszijde naar verwachting voor één dag afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd voor voetgangers en agrarisch bestemmingsverkeer. Fietsers worden omgeleid via de IJsseldijk.

 

3.2 Globale planning

De periode van uitvoering van de werkzaamheden van de 1ste fase staat gepland voor tweede helft 2023. De werkzaamheden kunnen starten na vaststelling van het projectplan Waterwet, het verkrijgen van de reguliere omgevingsvergunning, ontheffing in het kader van de wegenverordening en eventuele overige toestemmingen en vergunningen.

 

De duur van de werkzaamheden van fase 1 bedraagt naar verwachting één maand en van fase 2 naar verwachting maximaal één week.

 

Na realisatie worden voor de nieuwe kunstwerken rechten van opstal gevestigd, wordt de legger aangepast en worden de kunstwerken overgedragen aan de onderhoudsplichtigen.

4 NADELIGE OMGEVINGSASPECTEN EN BELANGHEBBENDEN

4.1 Nadelige omgevingsaspecten en oplossingen

De belangrijkste omgevingsaspecten met mogelijke risico’s die voor dit project geïdentificeerd zijn, betreffen:

  • Oppervlaktewater;

  • Kabels en leidingen;

  • Natuur;

  • Archeologie;

  • Bodemkwaliteit

  • Stikstofdepositie

Oppervlaktewater

Er zijn voor de werkzaamheden aan de watergang Molenvliet - Ringvaart geen nadelige effecten voor het oppervlaktewater te verwachten.

 

Kabels en leidingen

De Nederlandse bodem ligt vol met kabels en leidingen. Om schade aan deze kabels en leidingen te voorkomen is iedereen (zowel bedrijven als particulieren) wettelijk verplicht graafwerkzaamheden te melden bij het Kadaster (KLIC-melding). Ook zijn alle netbeheerders (eigenaars van kabels en/of leidingen) verplicht om zich te registreren bij het Kadaster. Deze verplichtingen zijn vastgelegd in de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION). De WION wordt ook wel grondroerdersregeling genoemd.

 

Bij het Kadaster is via Klic-Online een oriëntatiemelding ingediend. Door middel van de oriëntatiemelding is inzichtelijk gemaakt of en waar binnen het projectgebied kabels en leidingen aanwezig zijn. Bij de locatie waar de duiker met KOP-KOS overstortput aan wordt gebracht is een glasvezelkabel aanwezig. Met de eigenaar van deze leiding wordt in overleg getreden.

 

Natuur

Op basis van het door Tauw uitgevoerde habitatgeschiktheidsonderzoek (rapport d.d. 24 januari 2020, kenmerk R002-1272154NJR-V01-nda-NL) worden geen beschermde soorten in het projectgebied verwacht. Voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd wordt een quickscan flora en fauna uitgevoerd. Indien nodig worden mitigerende maatregelen uitgevoerd.

 

Archeologie

Op de projectlocatie is een lage verwachting op archeologische waarden (bron: Atlas Omgevingsdienst Midden-Holland). Omdat de werkzaamheden < 10.000 m2 bedragen en > 3 m maaiveld is het wettelijk niet nodig om archeologisch/historisch onderzoek uit te voeren.

 

Bodemkwaliteit

Op de projectlocatie worden op basis van de atlas Bodeminformatie van Omgevingsdienst Midden-Holland geen verontreinigingen verwacht.

 

Stikstofdepositie

Voor het uitvoeren van de maatregelen is een stikstofdepositie berekening uitgevoerd middels de Aerius-berekeningstool. Uit deze berekening komt naar voren dat de stikstofdepositie ≤ 0,00 mol N/ha/jr bedraagt. Derhalve hoeft er geen vergunning aangevraagd te worden.

 

4.2 Belanghebbenden

Eigenaren en terreinbeheerders

De werkzaamheden vinden plaats op percelen die eigendom zijn/worden van het Zuid-Hollands Landschap, de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Krimpenerwaard.

 

Minnelijk worden met de bovengenoemde partijen afspraken gemaakt over de uit te voeren werkzaamheden. Voor de kunstwerken die door HHSK worden aangelegd op eigendom van derden, wordt een overeenkomst (recht van opstal) gesloten (zie ook hoofdstuk 6 van dit Projectplan).

 

Omwonenden / weggebruikers /verkeer

In de directe omgeving van de uit te voeren maatregelen staan geen woningen of bedrijven. Ten behoeve van de (tijdelijke) afsluitingen van de Nesse Tiendweg worden de perceeleigenaren en (natuur)beheerders per brief geïnformeerd. Ook worden de afsluitingen vroegtijdig middels borden aangegeven.

 

Gemeente Krimpenerwaard

Gemeente Krimpenerwaard is belanghebbende en vergunningverlener van de omgevingsvergunning. De gemeente is bij de voorbereiding betrokken en zal uiteindelijk verzocht worden de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Wegbeheerder

De Nesse Tiendweg is in beheer van HHSK. Met de beheerder heeft een overleg plaatsgevonden. Bij de uitwerking van het ontwerp is rekening gehouden met de eisen en wensen van de wegbeheerder.

 

Waterbeheerder

De te realiseren kunstwerken vanuit dit projectplan komen in beheer, onderhoud en bediening van de afdeling Watersystemen van HHSK. De duikers in de wegen komen in beheer en onderhoud bij de afdeling Waterkeringen en Wegen. Het watervoerend gedeelte van de duikers bij afdeling Watersystemen. Met de (toekomstig) beheerder heeft overleg plaatsgevonden. Bij de uitwerking van het ontwerp is rekening gehouden met de eisen en wensen van de beheerder(s) en onderhoudsplichtigen.

5 VERGUNNINGEN

5.1 Omgevings- en wegenvergunning

Voor de sloop van de wegbrug en de aanleg van de kunstwerken is een projectplan Waterwet, omgevingsvergunning en ontheffing Wegenverordening vereist. Deze worden bij de diverse bevoegde gezagen aangevraagd/gevolgd.

 

Daarnaast zal de aannemer nog diverse toestemmingen moeten verkrijgen voor het uitvoeren van (tijdelijke) werkzaamheden (toepassen grond, lozingen, etc.).

 

5.2 Calamiteiten en communicatie

In geval van calamiteiten zal de communicatie plaatsvinden binnen de vigerende calamiteitenorganisatie en procedure binnen het HHSK. Binnen de projectorganisatie dient de aannemer een incident onmiddellijk te melden bij de directievoerder. De directievoerder is verantwoordelijk voor de informatieverstrekking aan HHSK en eventuele derde partijen zoals de gemeente. Binnen HHSK wordt de normale procedure gevolgd. Bij de start van de werkzaamheden wordt een communicatieschema gemaakt met de verantwoordelijke personen en telefoonnummers.

6 SCHADE EN NADEELCOMPENSATIE

Bij de voorbereiding van dit projectplan is onderzoek gedaan naar de gevolgen van dit project voor omwonenden of bedrijven. De conclusies van het onderzoek zijn dat er mogelijk schade kan ontstaan op onderstaande aspecten.

 

Nadeelcompensatie

Indien een belanghebbende als gevolg van de uitvoering van het projectplan schade lijdt, kan hij bij het hoogheemraadschap een verzoek om een nadeelcompensatie indienen. Het hoogheemraadschap keert een schadevergoeding uit voor zover de schade redelijkerwijs niet ten laste van de indiener moet komen en de schade niet al anderszins is verzekerd. Schade die binnen het normaal maatschappelijke risico valt, wordt derhalve niet vergoed. Een belanghebbende kan haar verzoek indienen tot uiterlijk vijf jaar nadat hij heeft vastgesteld dat hij in een wezenlijk nadeliger positie is komen te verkeren door de uitvoering van het projectplan. Twintig jaar na het afgerond zijn van de werkzaamheden verjaart elke mogelijkheid om nadeelcompensatie te vragen. Bij de behandeling van een verzoek om nadeelcompensatie past het hoogheemraadschap de Nadeelcompensatieverordening Schieland en de Krimpenerwaard 2011 toe.

 

Nadeelcompensatie kabels en leidingen

De nutsbedrijven die schade leiden door het intrekken van eventuele vergunningen of verzoek tot aanpassing, kunnen passend binnen de nadeelcompensatieverordening van het hoogheemraadschap een verzoek tot schadevergoeding indienen. In deze nadeelcompensatieregeling is de NKL1999 van toepassing verklaard voor het afwikkelen van schades als gevolg van het verleggen van kabels en leidingen.

 

Opstallen

Voor de kunstwerken, dammen/peilscheidingen die door HHSK worden verplaatst/aangelegd op eigendom van derden, wordt een recht van opstal gevestigd tussen het hoogheemraadschap en de perceeleigenaar waarin onder andere afspraken over de realisatie, beheer, onderhoud, eventuele schadeloosstelling en de bereikbaarheid voor het uitvoeren van toekomstig (vervangings)onderhoud worden vastgelegd. Het streven van HHSK is om minnelijk overeenstemming te bereiken en indien dat onverhoopt niet mogelijk is, dat dan een gedoogplicht zal worden opgelegd.

 

Uitvoeringsschade

Tijdens de realisatie van het projectplan kan sprake zijn van niet voorziene situaties waarbij als gevolg van werkzaamheden fysieke schade wordt toegebracht aan de eigendommen van derden (doorgaans gebouwen, grondstructuur, gewassen e.d.). Als deze schade onverhoopt optreedt en aan de werkzaamheden zijn toe te schrijven, moet het hoogheemraadschap de eigenaar/gebruiker de schade vergoeden.

 

Gedoogplichten

Het streven van HHSK is om minnelijk overeenstemming te bereiken en indien dat onverhoopt niet mogelijk is, dat dan een gedoogplicht zal worden opgelegd. Op grond van artikel 5.24 van de Waterwet kan het hoogheemraadschap rechthebbenden ten aanzien van onroerende zaken de verplichting opleggen om de aanleg en wijziging van een waterstaatswerk (waaronder ook een peilscheiding) en de daarmee verband houdende werkzaamheden te gedogen, indien naar het oordeel van het hoogheemraadschap de belangen van de rechthebbenden geen onteigening vorderen. De gedoogplicht wordt in individuele gevallen bij beschikking door het hoogheemraadschap opgelegd.. Ook zijn rechthebbenden ten aanzien van onroerende zaken gehouden onderhouds- en herstelwerkzaamheden aan waterstaatswerken te gedogen, voor zover die werkzaamheden geschieden door of onder toezicht van het hoogheemraadschap (artikel 5.23 Waterwet).

7 PROCEDURE

De procedure die gevolgd wordt voor dit projectplan is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht.

 

Zienswijze ontwerpfase

In het kader van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure heeft het ontwerp-projectplan van dinsdag 25 april 2023 tot en met maandag 5 juni 2023 (zes weken) ter inzage gelegen. Belanghebbenden hebben gedurende deze periode de mogelijkheid gehad hun zienswijzen op het ontwerp-projectplan in te dienen. Er zijn in deze periode geen zienswijzen ingediend. Het projectplan is daarom op 28 juni 2023 door het afdelingshoofd Watersystemen ongewijzigd vastgesteld.

 

Beroep na vaststelling

Na vaststelling van het projectplan kunnen belanghebbenden beroep instellen. Beroep dient binnen zes weken na de bekendmaking van het projectplan ingesteld te worden bij de rechtbank. Na de uitspraak van de rechtbank kan eventueel hoger beroep worden ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Voor het instellen van beroep of hoger beroep is griffierecht verschuldigd

 

Verzoek om voorlopige voorziening

Het projectplan treedt na vaststelling in werking. Dit betekent dat de maatregelen opgenomen in het projectplan kunnen worden uitgevoerd. Om dit te voorkomen kunnen belanghebbenden gelijktijdig of na het indienen van een beroepschrift een zogenaamd ‘verzoek voor het treffen van een voorlopige voorziening’ vragen bij de voorzieningenrechter. Ook in dat geval is griffierecht verschuldigd.

Bijlage 1 tekening stuwconstructie R-HHSK22008.3-000_R10

 

Bijlage 2 tekening duiker met KOP-KOS R-HHSK22008.5-999_R2

 

Bijlage 3 tekening duiker met KOPKOS-I 800x300x100-Layout1 aangepast

 

 

Projectplan aanpassen watersysteem Natuurgebied De Nesse vastgesteld

 

Op 28 juni 2023 heeft het hoofd van afdeling watersystemen namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden het projectplan aanpassen watersysteem Natuurgebied De Nesse vastgesteld.

 

Toelichting

Het hoogheemraadschap past het huidige watersysteem van natuurgebied De Nesse in twee fasen aan. Door het aanpassen van het watersysteem ontstaat een robuuster watersysteem voor natuurgebied De Nesse en zal de afwatering van natuurgebied De Nesse verbeteren waardoor het peilbeheer ook beter afgestemd kan worden op de wensen van de (natuur)beheerders.

 

Inspraakprocedure

Het ontwerp-projectplan heeft vanaf 25 april 2023 tot en met 5 juni 2023 ter inzage gelegen. Belanghebbenden hebben gedurende deze periode de mogelijkheid gehad hun zienswijze schriftelijk of mondeling in te indienen bij het hoogheemraadschap. Er zijn in deze periode geen zienswijzen ingediend. Het projectplan vervolgens op 28 juni 2023 ongewijzigd vastgesteld.

 

Beroep

Op grond van de Algemene wet Bestuursrecht kunt u binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van het projectplan beroep instellen bij de Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Op onze website www.hhsk.nl staat aangegeven wie beroep kan instellen. U vindt daar ook andere belangrijke informatie over het indienen van beroep of het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening.

 

Heeft u vragen?

Voor vragen en/of meer informatie kunt u bellen met dhr. R. Goudriaan, projectleider afdeling Integrale Plannen en Projecten, tel: 010 453 72 28.