Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpenerwaard

Verordening op de Rekenkamer gemeente Krimpenerwaard 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpenerwaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Rekenkamer gemeente Krimpenerwaard 2023
CiteertitelVerordening op de Rekenkamer gemeente Krimpenerwaard 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Krimpenerwaard 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-2023nieuwe regeling

04-07-2023

gmb-2023-305345

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Rekenkamer gemeente Krimpenerwaard 2023

 

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamer: deze is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en heeft ten doel om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;

  • b.

    doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • c.

    doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • d.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer die op basis van artikel 3, lid 5a door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen;

  • e.

    lid: een lid van de rekenkamer dat op basis van artikel 3, lid 5a door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen;

  • f.

    raad: gemeenteraad;

  • g.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • h.

    adviesgroep: adviesgroep voor de rekenkamer;

  • i.

    wet: Gemeentewet.

Paragraaf 2 De taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamer

Artikel 2 Taak van de Rekenkamer

  • 1.

    Er is een gemeentelijke rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatig- en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, en naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer. Beleidsvoorbereiding, -vorming, -vaststelling, -uitvoering en -effecten vallen hieronder, maar ook het functioneren van de ambtelijke organisatie, die het gemeentebestuur bij zijn taakvervulling ten dienste staat, en de politieke organisatie van de gemeente.

  • 3.

    De rekenkamer kan onderzoek doen naar verbonden partijen, waaronder privaatrechtelijke rechtspersonen. De rekenkamer kan onderzoek doen naar door de gemeenste verstrekte subsidies, garanties en leningen.

Artikel 3 Adviesgroep

  • 1.

    Er is een adviesgroep voor de rekenkamer. Deze bestaat in totaal uit vier leden vanuit de raadscommissies en/of de gemeenteraad (twee van de oppositie en twee van de coalitie).

  • 2.

    De raad stelt een adviesgroep in als aanspreekpunt voor de rekenkamer.

  • 3.

    De adviesgroep onderhoudt namens de gemeenteraad contact met de rekenkamer.

  • 4.

    De adviesgroep is verantwoordelijk voor het opstellen van een rooster van aftreden.

  • 5.

    De adviesgroep heeft de volgende taken:

    • a.

      het aanbevelen van de kandidaten voor het lidmaatschap in de rekenkamer;

    • b.

      zo vaak als nodig wordt geacht overleggen met de rekenkamer over de stand van zaken, de voorgenomen onderzoeken en overige zaken die nodig zijn om de rekenkamer haar taken goed te kunnen laten vervullen;

    • c.

      het adviseren van de raad over de onderzoeken als genoemd in artikel 9;

    • d.

      het onderhouden van de contacten van de raad met de rekenkamer.

  • 6.

    De adviesgroep heeft een eigen, vaste adviseur/secretaris vanuit de raadsgriffie.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming leden Rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden: een voorzitter en twee leden. Deze leden worden benoemd voor de periode van zes jaar en kunnen door de raad op voordracht van de adviesgroep twee keer worden herbenoemd.

  • 2.

    Het raadsvoorstel ter (her)benoeming van de leden en de voorzitter van de rekenkamer op aanbeveling van de adviesgroep dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

  • 3.

    De adviesgroep doet een aanbeveling ter benoeming vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat hij/zij een benoeming als lid zal aanvaarden en

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die hij/zij bekleedt.

  • 4.

    Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het plaatsvervangende lid op als voorzitter.

  • 5.

    De leden leggen, alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad, in handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring of belofte) af.

  • 6.

    De gemeenteraad benoemt één van de leden van de rekenkamer als voorzitter.

  • 7.

    De rekenkamer wijst één van de leden van de rekenkamer als plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 8.

    De voorzitter van de rekenkamer draagt zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer,

    • b.

      het leiden van de vergaderingen,

    • c.

      het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze.

Artikel 5 Besluitvorming in de rekenkamer

  • 1.

    In vergaderingen van de rekenkamer wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.

  • 2.

    Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 3.

    Besluiten kunnen niet worden genomen, tenzij minimaal twee leden van de rekenkamer ter vergadering aanwezig zijn.

Artikel 6 Ontslag, non-activiteit en verboden handelingen

  • 1.

    Een lid van de rekenkamer wordt door de raad ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap;

    • c.

      indien hij/zij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem/haar bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien hij/zij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien hij/zij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem/haar gestelde vertrouwen.

  • 2.

    Een lid van de rekenkamer kan door de raad worden ontslagen:

    • a.

      indien hij/zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn/haar functie te vervullen;

    • b.

      indien hij/zij handelt in strijd met artikel 81h van de wet.

  • 3.

    De raad stelt een lid van de rekenkamer op non-activiteit indien:

    • a.

      hij/zij zich in voorlopige hechtenis bevindt;

    • b.

      hij/zij bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • c.

      hij/zij onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak.

  • 4.

    De raad kan een lid van de rekenkamer op non-activiteit stellen, indien tegen hem/haar een gerechtelijk onderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ander ernstig vermoeden is van het bestaan van feiten en omstandigheden die tot ontslag, anders dan op gronden vermeld in artikel 81c, zesde lid, onder a, en zevende lid, onder a van de wet, zouden kunnen leiden.

  • 5.

    De raad beëindigt de non-activiteit zodra de grond voor de maatregel is vervallen, met dien verstande dat in een geval als bedoeld in het tweede lid de non-activiteit in ieder geval eindigt na zes maanden. In dat geval kan de raad de maatregel telkens voor ten hoogste drie maanden verlengen.

Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen een vaste vergoeding per maand voor hun werkzaamheden. De voorzitter van de rekenkamer ontvangt een vergoeding van € 566,25 per maand (vergoeding anno 2023), exclusief reiskosten. De leden krijgen een vergoeding van € 453,00 per maand (vergoeding anno 2023), exclusief reiskosten. De vaste vergoeding wordt per 1 januari van elk jaar gewijzigd op basis van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar vastgestelde indexcijfer CAO-lonen overheid inclusief bijzondere beloningen.

  • 2.

    De externe leden ontvangen een vergoeding van € 75,00 exclusief BTW per uur voor onderzoek dat door hen wordt verricht. De kosten van deze onderzoeksuren worden vergoed op basis van de opgave van de leden, gerelateerd aan het aantal uren dat in het onderzoeksvoorstel van het betreffende onderzoek is vastgesteld. Het uurtarief voor onderzoek dat door de externe leden wordt verricht, wordt per 1 januari van elk jaar gewijzigd op basis van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar vastgestelde indexcijfer CAO-lonen overheid inclusief bijzondere beloningen.

  • 3.

    De tegemoetkoming voor de reiskosten bedraagt 100% van de onbelaste vergoeding per kilometer voor het gebruik van een eigen vervoermiddel voor reizen van en naar het werk volgens het Handboek loonheffingen;

  • 4.

    De leden van de adviesgroep, niet zijnde raadsleden, hebben recht op eenzelfde vergoeding als leden van reguliere commissies.

  • 5.

    De vergoedingen als bedoeld in lid 1 tot en met 3 komen ten laste van het budget van de rekenkamer als bedoeld in artikel 14.

 

Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamer

Artikel 8 Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde en onderzoeksprotocol voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij stuurt deze na de vaststelling ter kennisneming naar de gemeenteraad.

Artikel 9 Onderwerpen voor onderzoek en beslissing tot uitvoeren van onderzoek

  • 1.

    De rekenkamer voert jaarlijks minimaal twee onderzoeken uit en zo mogelijk nog één quick-scan.

  • 2.

    De rekenkamer laat haar onderzoeksaanpak afhangen van het onderzoeksonderwerp. Soms kijkt ze terug, soms vooruit en daar waar mogelijk past zij vernieuwende methoden toe.

  • 3.

    De rekenkamer kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 4.

    Alvorens de rekenkamer de onderwerpen kiest, stelt zij raad, college en derden in de gelegenheid suggesties voor onderzoeksonderwerpen te doen. De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks vóór 1 januari als onderzoeksprogramma ter kennisname aan de raad voorgelegd.

Artikel 10 Onderzoeksverzoek van de gemeenteraad

Als de raad besluit tot een verzoek voor een onderzoek aan de rekenkamer, dan bericht de rekenkamer de raad binnen één maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 11 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek.

  • 3.

    De rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de ambtenaren en onderzoeksmedewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar.

  • 5.

    Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamer en degenen die ten behoeve van de rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.

  • 6.

    De rekenkamer kan informatiebijeenkomsten beleggen. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 7.

    De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan haar kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 8.

    Na de ambtelijke hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten zoals bedoeld in lid 6 formuleert de rekenkamer haar conclusies en aanbevelingen in een nota.

  • 9.

    De rekenkamer stelt het college in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de rekenkamer kenbaar te maken.

  • 10.

    Na vaststelling door rekenkamer wordt het onderzoeksrapport zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De rekenkamer stelt een raadsvoorstel op. De raad wordt gevraagd de conclusies en aanbevelingen over te nemen.

  • 11.

    Het college zendt de raad jaarlijks een overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

  • 12.

    De griffie verstrekt de raad via de Lange Termijn Agenda (LTA) een overzicht van alle gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

  • 13.

    De rekenkamer onderzoekt de doorwerking (opvolging) van uitgebrachte rapporten en rapporteert hierover in het jaarverslag van de rekenkamer.

  • 14.

    Indien de rekenkamer onderzoek doet naar verbonden partijen dient de rekenkamer andere deelnemende gemeenten daarover te informeren en hen na afloop het onderzoeksrapport te sturen.

Artikel 12 Secretariaat

  • 1.

    De rekenkamer heeft recht op een eigen secretaris/onderzoeker gedurende minimaal twaalf uur per week.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd om, ten laste van het budget als bedoeld in artikel 14, de uren te declareren welke worden ingezet voor het secretariaat. Gelet op de zwaarte en eigenstandigheid van de functie is functieschaal 11 CAR-UWO geïndiceerd.

  • 3.

    De secretaris/onderzoeker wordt direct aangestuurd door de voorzitter van de rekenkamer.

  • 4.

    De secretaris/onderzoeker zal worden toegevoegd aan de griffie en valt rechtspositioneel onder de griffier. Hij/zij is ter zake van de werkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer.

Artikel 13 Inhuur externe deskundigen en onderzoeksmedewerkers

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 14 zonodig externe deskundigheid in te huren.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 14 zonodig (tijdelijk) onderzoeksmedewerkers aan te stellen.

  • 3.

    Externe deskundigen en onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de rekenkamer hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht. Zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamer.

 

Paragraaf 4 De kosten van de rekenkamer

Artikel 14 Budget

  • 1.

    De rekenkamer beschikt over een budget van € 80.000 per jaar dat jaarlijks wordt geïndexeerd conform gemeentebegroting.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd binnen dit aan haar bij de begroting beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. Het budget is opgesplitst in een deel dat beschikbaar is voor bestuurskosten en een voor onderzoekskosten.

  • 3.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de voorzitter en leden van de rekenkamer;

    • b.

      de secretaris/onderzoeker;

    • c.

      de kosten van externe deskundigen en onderzoeksmedewerkers;

    • d.

      de kosten voor het doen van onderzoek in eigen beheer, zoals genoemd in artikel 7, lid 2;

    • e.

      de mogelijke overige uitgaven die de rekenkamer nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

  • 4.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid van de wet, voor 1 april.

 

Paragraaf 5 Evaluatie

Artikel 15 Evaluatie door adviesgroep voor de rekenkamer

Na de start van de rekenkamer zal door de adviesgroep voor de rekenkamer tweejaarlijks een evaluatie gehouden worden over het werk van en de ervaringen met de rekenkamer in de voorgaande jaren. Indien de adviesgroep dit nodig acht wordt daartoe externe expertise ingehuurd.

 

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 16. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Krimpenerwaard 2018’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard,

gehouden op 4 juli 2023.

de griffier,

dr. M-L van Muijen

de voorzitter,

P.J. Bouvy-Koene