Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening is vervangen door de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Oudewater 2015
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2014 | 06-01-2014 | intrekking | 24-09-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 29-09-2015 | 181/2015 | |
01-01-2010 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 16-12-2010 IJsselbode, 16-12-2010 | Raad 201000086 Decos 186 |
De Raad van de gemeente Oudewater;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Oudewater;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
overwegende dat de gemeente Oudewater de gemeentelijke basisadministratie als basisadministratie persoonsgegevens moet hanteren;
besluit vast te stellen: De Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Deze verordening verstaat onder:
a. Wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
c. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
e. beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;
f. bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het gehele of gedeeltelijke geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de GBA wordt gevoerd;
g. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
h. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
i. binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;
j. geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Oudewater zijn opgenomen.
k. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2 Binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5,6 en 7 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikel 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.
Het betreft de navolgende binnengemeentelijke afnemers: de binnen het stadskantoor werkzame medewerkers van de sector Bestuur en Bewonerszaken, de sector Middelen, de sector Ruimtelijke Ordening, Economische Zaken en Verkeer, de sector Beheer en Openbare ruimte en de staf Personeelszaken. Het is voor bovengenoemde medewerkers verboden de verkregen gegevens te verstrekken aan derden.
Artikel 3 Beheer van gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan;
a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
c. verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.
1. Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam bij sector Bestuur en Bewonerszaken, onderdeel Burgerzaken en de sector Middelen, onderdeel Receptie ten behoeve van de vervulling van hun taken;
2. De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in artikel 2, tweede lid, te voorzien van persoonsgegevens voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken;
3. De derden, genoemd in bijlage II, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. In de bijlage II genoemde gegevens worden opverzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet commercieel belang. Bij verstrekking van personen van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene;
4. Een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren.
Artikel 6 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens hebben:
b. de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn binnen de sector Bestuur en Bewonerszaken, onderdeel Burgerzaken en de sector Middelen onderdeel Receptie welke zijn uitgewerkt in artikel 3 van de Beheerverordening GBA Oudewater;
c. de bewerker en medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;
d. tijdelijke (uitzend)krachten en stagiaires werkzaam onder toezicht van en bij de sector Bestuur en Bewonerszaken, onderdeel Burgerzaken;
e. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikel 88 en 89 Wet GBA van de in de artikel 2 van deze verordening binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in bijlage IV daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doelen.
Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in artikel 2, tweede lid van deze verordening vermelde afnemers die geen rechtstreeks toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in tabel IV aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 10, tweede lid van de wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan de in bijlage II bij deze verordening aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens besluit van burgemeester en wethouders d.d. 2 juni 2008 (registratienummer: 200800169) vastgestelde Informatiebeveiligingsplan Burgerzaken.
Artikel 11 Protocollering/ verstrekking gegevens aan de burger/ geheimhouding
De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikel 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden.
Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn door interne afnemers, moet hij die gegevens opvragen bij het taakveld Burgerzaken van de gemeente van inschrijving.
Indien er sprake is van geheimhouding zal dit gerespecteerd moeten worden en de omgang met deze gegevens overeenkomstig de wet GBA moeten worden gehandeld.