Organisatie | Oirschot |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Oirschot 2023 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Oirschot 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2023 | nieuwe regeling | 04-07-2023 |
De raad der gemeente Oirschot;
gezien het voorstel van het presidium d.d. 7 juni 2023;
gegeven de agendering door het Presidium d.d. 6 juni 2023
gelet op artikel 83, eerste lid, artikelen 107 t/m 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Oirschot 2023
Artikel 1 - Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren. Daartoe worden aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden gedelegeerd die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, lid 1, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de gemeentewet.
Artikel 4 - Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door de griffier aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt, indien gewenst, met de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 - Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de vergaderstukken als bedoeld in het eerste lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.
Artikel 8 - Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de griffier nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oirschot van 4 juli 2023,
De gemeenteraad,
Maaike Mesdag, a.i.,
Griffier
Judith Keijzers-Verschelling,
voorzitter
Toelichting Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie Oirschot 2023
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap verschillend in. De raad is de werkgever van de griffie en de andere bij de griffie werkzame werknemers. De artikelen 107 en 107e van de Gemeentewet vormen de wettelijke grondslag hiervoor. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad is voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie ingesteld waaraan de raad deze werkgeverstaak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet is een bestuurscommissie ingesteld. Deze verordening regelt de taken en bevoegdheden van deze bestuurscommissie.
Toelichting per artikel, voor zover deze toelichting behoeven
Artikel 1 – Taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten buigt deze commissie zich bij voorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak van de werkgeverscommissie zijn het vaststellen van de arbeidsvoorwaardenregelingen, het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2 – Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is, vanwege de samenwerkingsrelatie met de griffier, geen lid maar wel adviseur van de commissie. Gekozen wordt voor drie leden (oneven aantal) om in geval van stemming besluiten te kunnen nemen. De werkgeverscommissie vertegenwoordigt de gehele raad.
De voorzitter krijgt in dit artikel de verantwoordelijkheid voor de algemene zaken van de werkgeverscommissie. Het ligt niet voor de hand deze werkzaamheden aan de griffier te laten omdat daarmee de verhouding werkgever/griffier geweld wordt aangedaan. Het is wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.
Artikel 4 – Ondersteuning van de commissie
De griffier ondersteunt de werkgeverscommissie maar kan desgewenst een andere functionaris aanwijzen, bij voorbeeld van de afdeling P&O. De griffier kan over de benodigde ondersteuning zo nodig afspraken maken met de gemeentesecretaris.
Artikel 7 – Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken enz., aangezien de raad het bevoegde orgaan is.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bijgekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de raad is die een aanstellingsbesluit neemt waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is het een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen. De verantwoording vindt plaats in het presidium.