Organisatie | Westerwolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2023 |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van Westerwolde, vastgesteld op 2 november 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2023 | nieuwe regeling | 28-06-2023 | Nummer 9 |
De raad van de gemeente Westerwolde;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
gelet op de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur;
gelet op het besluit van 13 december 2022, houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur artikel I de onderdelen B, C, D, H, J, M, N, O, P, Q, R en S
vast te stellen het volgende REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN DE RAAD 2023
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 2. Het fractievoorzittersoverleg
Het fractievoorzittersoverleg is tevens een platform voor het verstrekken van informatie van de burgemeester dan wel de voorzitter van de raad respectievelijk van het college van burgemeester en wethouders aan de raad over aangelegenheden welke vanwege de vertrouwelijkheid, de voorlopigheid of anderszins (nog) niet openbaar gemaakt kan worden en evenzeer voor het verstrekken van informatie aangelegenheden van de fractievoorzitters aan de burgemeester dan wel voorzitter van de raad respectievelijk van het college van burgemeester en wethouders welke eveneens (nog) niet openbaar gemaakt kan worden.
Er is een agendacommissie die bestaat uit de voorzitter van de raad, de plaatsvervangend raadsvoorzitter en drie raadsleden. De drie raadsleden worden benoemd door de raad, waarbij er rekening mee wordt gehouden dat de oppositie en de coalitie zo mogelijk elk twee raadsleden (de plaatsvervangend raadsvoorzitter meegerekend) in de agendacommissie hebben. De gemeentesecretaris of diens vervanger kan op uitnodiging adviserend aanwezig zijn.
Artikel 5. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Hoofdstuk 2. Raadsvergaderingen
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden in het digitale raadsinformatiesysteem en op de website van de gemeente geplaatst. Als na het verzenden van de digitale oproep stukken in het digitale raadsinformatiesysteem en op de website worden geplaatst, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 13. Tijd van vergaderen
De vergaderingen vinden in de regel eens per vier weken plaats op een woensdag van 20:00 tot 23:00 uur.
Artikel 15. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21 van de wet kan de raad op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 16. Spreekrecht burgers
Tenzij een agendapunt eerst in de raadscommissie behandeld is hebben burgers het recht om in te spreken bij dat agendapunt. In dit geval geldt hetgeen is geformuleerd onder artikel 16 van de Verordening op de raadscommissie Westerwolde met dien verstande dat voor commissievoorzitter wordt gelezen voorzitter en voor commissielid wordt gelezen raadslid.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
Artikel 20. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Paragraaf 4. Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 23. Verslag en besluitenlijst
Er wordt een zakelijk verslag gemaakt. Uit dit verslag blijkt in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot wijziging aan de raad te doen, indien het concept-verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering waarin het verslag wordt behandeld, bij de griffier te worden ingediend.
Van elke vergadering wordt een audio/(video)-opname gemaakt, die zo spoedig mogelijk na de vergadering op de gemeentelijke website wordt geplaatst en langs deze weg minimaal twee jaar oproepbaar is. Indien een lid van de raad daarom verzoekt kan een deel van de audio-opname woordelijk worden uitgewerkt door de griffie.
Paragraaf 5. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 25. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 27. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 32. Initiatiefvoorstel
Een voorstel wordt nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dat geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige raadsleden en de wethouders. Als het verzoek ten minste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering is ingediend of in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, wordt over het verzoek tijdens de eerstvolgende raadsvergadering gestemd. In andere gevallen tijdens de daaropvolgende raadsvergadering.
Artikel 35. Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 15 werkdagen nadat de vragen zijn ingediend tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Schriftelijke antwoorden van het college of de burgemeester worden door tussenkomst van de griffier aan de raadsleden toegezonden. De vragensteller kan bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering nadere inlichtingen vragen over het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Artikel 37. Vragenronde voor raadsleden
Aan het begin van de vergadering, na de vaststelling van de agenda, is er in elke raadsvergadering een mogelijkheid voor raadsleden om een vraag te stellen. Een vraag moet actueel zijn en wordt onder vermelding van het onderwerp uiterlijk de dag voor de raadsvergadering voor 12:00 uur bij de griffier ingediend. De voorzitter kan weigeren een onderwerp tijdens het vragenrecht aan de orde te stellen indien het onderwerp in de vergadering van die dag aan de orde komt.