Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wageningen

Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWageningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen
CiteertitelNadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage 2 Aanvraagformulier

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, derde lid, van de Gemeentewet
  2. Algemene subsidieverordening Wageningen
  3. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-07-2023nieuwe regeling

27-06-2023

gmb-2023-300364

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen

Het college van burgemeester en wethouders;

 

overwegende dat het noodzakelijk is nadere regels vast te stellen voor het verlenen van subsidie voor preventie en transformatie in het sociaal domein;

 

gelet op artikel 156, lid 3 van de Gemeentewet en artikel 1.5 lid 2 van de Algemene subsidieverordening Wageningen;

 

mede gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen de Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wageningen;

  • b.

    deze regeling: Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen;

  • c.

    inwoner: persoon ingeschreven in de Basisregistratie personen van de gemeente Wageningen;

  • d.

    preventie: het voorkomen, uitstellen of verminderen van problemen bij het opgroeien of zelfredzaam zijn zoals beschreven in het beleidskader Samen Wageningen;

  • e.

    transformatie: het verbeteren van kwaliteit van leven van inwoners op een veranderde wijze waarbij de kosten van hulp en ondersteuning/zorg worden beheerst of verlaagd;

  • f.

    zelfredzaamheid: het vermogen van mensen om zichzelf te redden op alle levensterreinen met zo min mogelijk ondersteuning en zorg;

  • g.

    subsidieplafond: het maximum bedrag dat beschikbaar wordt gesteld voor de verstrekking van subsidies op grond van deze regeling;

  • h.

    ASV: Algemene subsidieverordening Wageningen 2012;

  • i.

    toetsingscommissie: de commissie die de aanvragen beoordeelt en rangschikt bestaande uit een lid van het Sociaal beraad, beleidsmedewerkers en een inkoopadviseur. De commissie is onafhankelijk. Indien door onvoorziene omstandigheden leden van de toetsingscommissie uitvallen behoudt het college van burgemeester en wethouders zich het recht voor deze commissieleden te vervangen door een persoon met een vergelijkbare expertise en rol;

  • j.

    subsidie: uitsluitend een eenmalige subsidie bedoeld voor activiteiten met een looptijd van maximaal 3 jaar.

Artikel 2 Reikwijdte en doel van de regeling

  • 1.

    Het bepaalde in deze regeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor activiteiten welke een bijdrage leveren aan de resultaten genoemd in bijlage 1 (sociale basis).

  • 2.

    Op de subsidieverstrekking op grond van deze regeling zijn de bepalingen van de ASV van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

  • 3.

    Het doel van deze regeling is om preventie en transformatie in het sociaal domein te stimuleren.

  • 4.

    Voor subsidies als bedoeld in deze regeling komen uitsluitend in aanmerking rechtspersonen en natuurlijke personen (burgerinitiatieven) die zich ten doel stellen om zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten voor de inwoners van de gemeente Wageningen.

Artikel 3 Evaluatie

De resultaten zoals genoemd in artikel 2 worden regelmatig geëvalueerd. Dit kan leiden tot aanpassing van de resultaten in bijlage 1 behorende bij artikel 2, lid 1.

Artikel 4 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om subsidie op grond van deze regeling moet voor 1 oktober van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd worden ingediend.

Artikel 5 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

De aanvrager dient de volgende gegevens en stukken in:

  • a.

    het ingevulde aanvraagformulier éénmalige subsidie preventie en transformatie sociaal domein Wageningen (bijlage 2);

  • b.

    een activiteitenplan waarin u uw bijdrage aan de resultaten, onderbouwing van de activiteiten en de samenwerking beschrijft;

  • c.

    een begroting welke inzicht geeft in de kosten per jaar voor de totale duur van de activiteiten.

Artikel 6 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Voor deze regeling stelt het college jaarlijks een subsidieplafond vast op grond van de financiële kaders van de gemeenteraad via de gemeentebegroting.

  • 2.

    Honorering van tijdig en volledig ingediende aanvragen die op grond van deze regeling in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door de toetsingscommissie aangebrachte rangschikking, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    De maximale subsidie voor natuurlijke personen bedraagt € 15.000,- per ingediende aanvraag.

Artikel 7 Beoordeling subsidieaanvraag

De toetsingscommissie beoordeelt de volledige subsidieaanvragen en bepaalt de rangschikking op basis van de volgende criteria:

 

  • 1.

    Verwachte opbrengst/effect (totaal 55 punten):

    • a.

      de mate waarin de activiteiten bijdragen aan de resultaten(en) (15);

    • b.

      de mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten structureel renderen en dus bijdragen aan de versnelde transformatie (10);

    • c.

      de mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan preventie (15)

    • d.

      de prijs/kwaliteitverhouding: hierbij worden geen vaste normen gehanteerd, maar wordt op basis van de meetlat kwaliteit van leven bekeken hoe de omvang, aard en het bereik van de activiteiten zich verhouden tot de opgevoerde kosten (15);

  • 2.

    Onderbouwing van de activiteiten (totaal 20 punten):

    • a.

      de mate waarin de behoefte aan activiteiten is onderbouwd en het aanvullend is op wat er al is (10);

    • b.

      de mate waarin de aanvrager bewoners, cliënten en ervaringsdeskundigen betrekt bij het bedenken en uitvoeren van de activiteiten (10).

  • 3.

    Aanvrager(s), leren en samenwerking (totaal 25 punten):

    • a.

      de mate van aantoonbare ervaring van de aanvrager met het uitvoeren van activiteiten (5);

    • b.

      de mate waarin de aanvraag en activiteiten zijn afgestemd en samen worden uitgevoerd met zorgorganisaties en partners in de sociale basis (welzijn, informele zorg en bewoners-initiatieven) en elkaar versterken (10);

    • c.

      de mate van kennis van en betrokkenheid bij de buurt/wijk/stad (10).

Artikel 8 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.5 van de ASV wordt een aanvraag om subsidie geweigerd als:

  • a.

    de activiteiten naar het oordeel van het college niet binnen de doelstelling en reikwijdte van deze regeling passen;

  • b.

    naar het oordeel van het college sprake is van een activiteit waarin al op andere wijze wordt voorzien of waarvoor financiering op grond van een andere regeling is voorgeschreven of mogelijk is;

  • c.

    de activiteiten niet gericht zijn op inwoners van de gemeente Wageningen;

  • d.

    er sprake is van een investering in vastgoed;

  • e.

    er sprake is van de ontwikkeling van een product dat commercieel in de markt gezet kan worden;

  • f.

    er sprake is van (bij)scholing op het vakgebied;

  • g.

    indien er bij de beoordeling minder dan 50 punten worden gescoord;

  • h.

    voor uitvoering van de activiteiten een hoger bedrag of meer uren inzet wordt gerekend dan voor het college redelijk wordt geacht;

  • i.

    als de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al is gestart of heeft plaatsgevonden.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 27 juni 2023.

Bijlage 1 Resultaten 

 

Hieronder treft u een overzicht aan van de resultaten genoemd in artikel 2.1. van de Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Wageningen d.d. 27 juni 2023.

 

  • 1.

    Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden (taal, rekenen en digivaardigheden) om (financieel) zelfredzaam te zijn.

  • 2.

    Inwoners vinden hun weg naar beschikbare diensten en voorzieningen en ervaren de hulp als passend.

  • 3.

    Nieuwe inwoners -ongeacht hun achtergrond- voelen zich thuis in Wageningen en voelen zich gesteund.

  • 4.

    Uitgeprocedeerde vluchtelingen die buiten hun schuld niet mogen blijven, hebben een menswaardig bestaan.

  • 5.

    Inwoners, specifiek die met een psychische kwetsbaarheid, wonen zo lang mogelijk zelfstandig in een passende woning in de wijk met een formele en informele steunstructuur in de nabijheid.

  • 6.

    Inwoners, specifiek inwoners in zorgwekkende (financiële) situaties, ervaren vroegtijdig integrale hulp en ondersteuning bij het verminderen van problematiek.

  • 7.

    Inwoners weten waar zij signalen m.b.t. zorgen rondom andere inwoners kunnen melden.

  • 8.

    Inwoners zijn duurzaam financieel zelfstandig.

  • 9.

    Inwoners ervaren dat zij kunnen participeren ondanks een gebrek aan financiële middelen.

  • 10.

    Inwoners die van generatie op generatie schuldenproblematiek kennen, doorbreken dit patroon.

  • 11.

    Inwoners, specifiek inwoners met beperkingen, ervaren een zinvolle daginvulling.

  • 12.

    Inwoners ervaren ondersteuning bij het vinden en uitvoeren van passend vrijwilligerswerk.

  • 13.

    Inwoners ervaren voldoende veerkracht met specifieke aandacht voor (migranten) ouderen en inwoners met financiële zorgen.

  • 14.

    Inwoners met een lage sociaaleconomische status (SES) hebben een gezonde leefstijl en kunnen gezonde keuzes maken door een gezonde leefomgeving.

  • 15.

    Oudere inwoners zijn zich bewust van het effect van bewegen op gezondheid en specifiek het voorkomen van valincidenten en blijven of gaan bewegen.

  • 16.

    Zelfstandig wonende ouderen ervaren hun woning en woonomgeving als veilig en prettig.

  • 17.

    Inwoners ervaren sociale verbondenheid door sterkere sociale netwerken, minder (emotionele en sociale) eenzaamheid en voelen zich prettig en veilig. Hierbij is specifieke aandacht voor inwoners met een psychische beperking.

  • 18.

    Inwoners ervaren en tonen in het dagelijkse leven respect en tolerantie naar elkaar toe en voelen zich niet buitengesloten. (inclusieve samenleving). Hierbij is specifieke aandacht voor mensen met een migratie-achtergrond, de LHBTI-gemeenschap en mensen met een (psychische en/of lichamelijke) beperking.

  • 19.

    Inwoners nemen zelfstandig initiatieven op het terrein van leefbaarheid, sociale verbondenheid en gezondheid.

  • 20.

    Inwoners, die overlast ervaren door mensen in de buurt (bijvoorbeeld onbegrepen gedrag/ggz problematiek) voelen zich gehoord en ondersteund.

  • 21.

    Inwoners ervaren dat ze invloed hebben op hun leefomgeving en op voor hen relevante beleidszaken.

  • 22.

    Inwoners zien om naar elkaar en zetten zich vrijwillig in voor elkaar.

  • 23.

    Mantelzorgers ervaren erkenning, waardering en evenwicht tussen het eigen leven en de zorg voor hun naaste.

  • 24.

    (Aanstaande) ouders hebben vertrouwen in hun eigen kunnen om hun kinderen op te voeden en op te laten groeien in een veilige en gezonde omgeving.

  • 25.

    Kinderen groeien op in een veilige, gezonde en stabiele gezinssituatie en krijgen hulp bij het opgroeien als ze dit nodig hebben: vroegtijdig passend, integraal en dichtbij (formele en/of informele hulp). Met specifieke aandacht voor kinderen die last hebben van (vecht) scheidingen.

  • 26.

    Alle kinderen en jongeren (met specifiek aandacht voor kinderen en jongeren in achterstandssituaties) hebben kansen om zich op eigen wijze goed te ontwikkelen.

  • 27.

    Kinderen en jongeren voelen zich betekenisvol, ontwikkelen zich op sociaal gebied, hebben vertrouwen in de toekomst en zijn in staat om mee te doen.

  • 28.

    Kinderen en jongeren hebben een gezondere leefstijl.

Bijlage 2 behorende bij Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen d.d. 27 juni 2023.

 

Aanvraagformulier éénmalige subsidie voor een nieuw idee preventie zorg en welzijn Wageningen (In te dienen uiterlijk 30 september voorafgaande aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd)

 

Heeft u een vooruitstrevend idee om inwoners meer te betrekken bij de samenleving? Een nieuw plan om hen meer in hun kracht te zetten? Of weet u hoe u inwoners beter kunt helpen bij het maken van slimme keuzes voor hun gezondheid en welzijn, waardoor problemen worden voorkomen? Dan heeft u misschien recht op subsidie. Uw activiteit moet wel nieuw zijn. Inwoners en organisaties kunnen tot 1 oktober 2023 deze subsidie aanvragen met dit formulier.

 

Omdat het budget beperkt is gaan wij de ingekomen aanvragen tegen elkaar afwegen. Voor de aanvragen welke het beste voldoen aan de vastgestelde criteria in artikel 7 van de regeling zullen wij subsidie verlenen. De subsidie kan maximaal voor een periode van 3 jaar worden verleend.

 

Indien blijkt dat activiteiten na afloop van de subsidie zeer goed hebben bijgedragen aan de vastgestelde resultaten dan wordt bekeken of er mogelijkheden zijn om de activiteiten binnen de bestaande budgetten voort te zetten.

 

1.a Gegevens aanvrager in geval van aanvraag door een instelling (bijv. stichting/vereniging)

 

a. Naam instelling

 

b. (Post)adres instelling

c. Naam contactpersoon en bestuursfunctie (indien van toepassing)

d. Telefoonnummer contactpersoon

e. Emailadres contactpersoon

g. Nummer van inschrijving instelling bij de Kamer van Koophandel

h. Rekeningnummer instelling (nummer, ten name van, adres, postcode en woonplaats)

 

1.b Gegevens aanvrager in geval van aanvraag door een privé-persoon

 

a. Naam aanvrager

 

b. (Post)adres aanvrager

c. Telefoonnummer aanvrager

d. E-mailadres aanvrager

e. Rekeningnummer aanvrager

 

2. Resultaten/effecten van de activiteiten

 

Aan welk resultaat/resultaten genoemd in bijlage 1 dragen uw activiteiten bij?

 

 

 

 

Beschrijf in welke mate uw activiteiten bijdragen aan het resultaat/de resultaten.

 

 

 

 

Beschrijf op welke wijze/met welke indicatoren u het resultaat bij inwoners /de doelgroep tussentijds en na afloop van de activiteiten gaat meten.

 

 

 

 

Beschrijf hoe de activiteiten bijdragen aan de transformatie en of deze structureel renderen.

 

 

 

 

Geef aan in welke mate uw activiteit bijdraagt aan preventie.

 

 

 

 

3. Activiteiten

 

Met welke activiteiten wilt u het beoogde resultaat behalen?

 

 

 

 

Wat is de looptijd van de activiteiten (max. 3 jaar)?

 

 

 

 

Voor welke doelgroep/doelgroepen is uw activiteit bedoeld?

 

 

 

 

Wat zijn de kosten van uw activiteiten (voeg een begroting per jaar bij voor de totale duur van uw activiteiten)?

 

 

 

4. Onderbouwing van de activiteiten

 

Geef aan hoe de behoefte aan de activiteit en eventuele overlap in bestaande activiteiten is onderzocht

 

 

 

 

In welke mate heeft u bewoners, cliënten en ervaringsdeskundigen betrokken bij het bedenken en uitvoeren van de activiteiten?

 

 

 

 

5. Aanvrager, leren en samenwerken

 

In welke mate heeft u aantoonbare ervaring met het uitvoeren van activiteiten?

 

 

 

 

Hoe is de aanvraag en activiteit afgestemd met zorgorganisaties en partners in de sociale basis (welzijn, informele zorg en bewonersinitiatieven) en geef hierbij aan of uw activiteiten en de activiteiten van anderen elkaar versterken.

 

 

 

 

In welke mate heeft u kennis van en betrokkenheid bij de buurt/wijk/stad?

 

 

 

 

6. Bijlagen:

 

De volgende documenten moeten bij de aanvraag worden meegestuurd:

 

  • o

    een activiteitenplan

  • o

    een begroting

  • o

    in geval van een instelling: als er voor de eerste keer een aanvraag wordt ingediend: de oprichtingsakte van uw instelling (stichting, vereniging e.d.).

7. Dezelfde aanvraag bij andere instanties

 

Heeft u bij andere instanties voor dezelfde activiteiten/hetzelfde doel tevens subsidie aangevraagd?

 

  • o

    ja, bij (naam instantie): voor een bedrag van (bedrag noemen):

  • o

    nee

8. Activiteiten toegankelijk voor mensen met een beperking.

 

Alle inwoners van Wageningen moeten ongeacht hun beperking gebruik kunnen maken van de activiteiten welke door u worden aangeboden. Is dat het geval?

 

  • o

    Ja, op de volgende wijze:

    …………………………………………………………………………………………………

  • o

    Nee, vanwege het volgende:

    ………………………………………………………………………………………………….

9. Ondertekening

 

In het geval de aanvraag wordt ingediend door een privé-persoon (voor indienen via Digid zie de toelichting bij vraag 9):

 

Naam…………………………………………………

 

Handtekening:………………………………………

 

In het geval de subsidie wordt aangevraagd door een rechtspersoon (stichting e.d.):

(zie hiervoor ook de toelichting bij vraag 8).

 

Naam/namen en bestuursfunctie(s):

 

…………………………………………………………

 

Handtekening(en):

 

…………………………………………………………

 

Datum:……………………………………………………………………………………………………

Plaats:……………………………………………………………………………………………………

 

Formulier sturen naar: Gemeente Wageningen, Postbus 1, 6700 AA Wageningen

 

TOELICHTING BIJ AANVRAAGFORMULIER VOOR EEN EENMALIGE SUBSIDIE:

 

Algemene toelichting

 

Dit aanvraagformulier is bedoeld voor een eenmalige subsidie. Een eenmalige subsidie wordt verleend voor een eenmalige activiteit of ander incidenteel doel. Het gaat om subsidieverstrekking voor activiteiten met een eenmalig, experimenteel of projectmatig karakter.

 

Aanvraag

 

De aanvraag moet voor 1 oktober worden ingediend. Als uw aanvraag compleet is wordt gekeken of u op basis van het beschikbare budget en de vastgestelde beoordelingscriteria in aanmerking komt voor subsidie. Als uw aanvraag niet compleet is zal de gemeente u benaderen om de ontbrekende gegevens bij u op te vragen. De ontbrekende gegevens moeten wij voor 1 oktober ontvangen. Alleen aanvragen welke voor 1 oktober compleet zijn ingediend worden in behandeling genomen.

 

Waaraan wordt de aanvraag getoetst?

 

De aanvraag wordt getoetst aan titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening Wageningen 2012 en de nadere regels en/of het van toepassing zijnde beleid. De Algemene subsidieverordening Wageningen 2012 en de nadere regels ten aanzien van subsidiëring kunt u vinden op www.overheid.nl - > lokale regelingen, gemeente Wageningen, Nadere regels subsidieverlening preventie en transformatie sociaal domein Wageningen.

 

Beslissing op de aanvraag

 

De gemeente moet binnen 13 weken na de sluitingsdatum van 1 oktober een beslissing nemen op uw aanvraag. Het besluit dat u hierover ontvangt is de beschikking tot subsidieverlening. Aan de subsidieverlening worden voorwaarden en verplichtingen verbonden. Als de subsidie wordt geweigerd dan kunt u hiertegen bezwaar maken.

 

Uitbetaling subsidie

 

Een subsidie tot € 10.000,- wordt in één keer uitbetaald. Een subsidie voor een hoger bedrag dan € 10.000,- wordt uitbetaald in meerdere delen, dat wil zeggen in de vorm van voorschotten. De bedragen die worden vooruitbetaald staan aangegeven in het besluit waarbij de subsidie wordt verleend.

 

Vaststelling subsidie

 

Verleende subsidies tot een bedrag van € 5000,- worden bij de verlening in de meeste gevallen ook meteen definitief vastgesteld. Er is dan maar één moment waarop er een besluit over de subsidie wordt genomen. Bij verleende subsidies vanaf € 5000,- geldt dit niet, dan volgt na afloop van de activiteit(en) waarvoor u subsidie heeft gekregen een tweede besluit, de vaststelling. Hiervoor dient u een aanvraag in (zie aanvraagformulier voor vaststelling van subsidies in het Digitaal loket). De subsidie wordt aan de hand van die verantwoording definitief vastgesteld. De vaststelling kan lager zijn dan de verlening als u bv. niet alle activiteiten heeft uitgevoerd waarvoor de subsidie was verleend.

 

Wijzigen/intrekken subsidieverlening

 

De gemeente kan de subsidieverlening ook tussentijds, dat wil zeggen voordat deze definitief wordt vastgesteld, wijzigen of intrekken. De gemeente kan dit niet zomaar doen, maar moet hier zorgvuldig mee omgaan. De aanleiding hiervoor kan bij de instelling liggen die de subsidie heeft ontvangen (bv. dat de gesubsidieerde activiteiten niet wordt uitgevoerd) of bij de gemeente (bv. bezuinigingen).

 

Toelichting bij de vragen 2 t/m 5

 

Op basis van deze vragen wordt uw aanvraag beoordeeld. Meer informatie over de subsidieregelingen vindt u op de website van de gemeente Wageningen.

 

Het activiteitenplan bevat naast de in vraag 2 tot en met 5 de volgende informatie (voor zover het betreft de periode waarvoor de subsidie is aangevraagd):

 

  • o

    een overzicht en uitgebreide beschrijving van de beoogde activiteiten;

  • o

    een planning van de uitvoering van de activiteiten;

  • o

    het aantal Wageningse deelnemers of bezoekers dat met de activiteiten wordt bereikt;

  • o

    de benodigde personele en financiële middelen per activiteit;

  • o

    de wijze waarop er promotie en publiciteit aan de activiteiten wordt gegeven.

De begroting bevat een overzicht van de voor de aangevraagde periode geraamde inkomsten en uitgaven, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd. U dient de begrotingsposten ieder afzonderlijk van een toelichting te voorzien.

 

Als er voor de eerste keer een aanvraag wordt ingediend, wordt er om de oprichtingsakte van uw instelling gevraagd, zodat de gemeente meer te weten komt over de achtergrond van uw instelling.

 

Toelichting bij vraag 7

Hier moet worden aangegeven of u nog van een andere instantie subsidie ontvangt voor de activiteiten/het project e.d. waarvoor u subsidie aanvraagt, en zo ja, van welke instantie.

 

Toelichting bij vraag 8

Alle inwoners moeten, ongeacht hun beperking, gebruik kunnen maken van de activiteiten. (VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking). Bij deze vraag dient u aan te geven op welke wijze u bij uw aanbod van activiteiten ervoor zorg heeft gedragen dat activiteiten voor iedereen toegankelijk zijn. Denk hierbij niet alleen aan toegankelijkheid van het gebouw maar bijvoorbeeld ook toegankelijke informatie over de activiteiten. Van deze verplichting kan alleen ontheffing worden verleend als het een onevenredige belasting vormt om aan de toegankelijkheidsvereisten te kunnen voldoen. Dit wordt getoetst als de aanvraag is ingediend.

 

Toelichting bij vraag 9

De aanvraag moet worden ondertekend. Als u als particulier per post een aanvraag indient moet u deze handmatig ondertekenen. U kunt uw aanvraag ook via de website van de gemeente met uw persoonlijke DigiD indienen.

 

Als u als instelling een aanvraag indient moet deze door één of meer van de bestuursleden worden ondertekend, afhankelijk van wat er in uw statuten over de vertegenwoordiging van uw instelling is geregeld. Als uw instelling volgens de statuten door één bestuurslid vertegenwoordigd mag worden kan de aanvraag ook digitaal, namelijk via de persoonlijke DigiD van het betreffende bestuurslid worden ingediend.