Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Mandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem
CiteertitelMandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-07-2023nieuwe regeling

22-06-2023

gmb-2023-300309

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem

Burgemeester en wethouders van Gorinchem en de burgemeester van Gorinchem, ieder voor zover het diens bevoegdheden betreft;

 

gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, alsmede op de betreffende bepalingen in bijzondere wetten;

 

BESLUITEN:

 

  • I.

    In te trekken “Mandaatbesluit 2021 gemeente Gorinchem”;

  • II.

    Vast te stellen “Mandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem”.

ALGEMEEN:

Artikel 1  

Aan de medewerkers van de gemeente Gorinchem mandaat te verlenen om;

  • a.

    besluiten voor te bereiden;

  • b.

    besluiten te nemen, in te trekken of te wijzigen;

  • c.

    aan besluiten voorschriften te verbinden;

  • d.

    besluiten te ondertekenen;

  • e.

    besluiten bekend te maken, en;

  • f.

    besluiten af te doen,

met betrekking tot bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden indien en zover de functies van deze medewerkers als zodanig zijn aangegeven en omschreven in de bij dit besluit behorende mandaatregister.

Artikel 2  

Aan de medewerkers van de gemeente Gorinchem mandaat te verlenen om in naam van het college en de burgemeester andere handelingen dan besluiten te verrichten indien en voor zover de functies van deze medewerkers als zodanig zijn aangegeven en omschreven in de bij dit besluit behorende mandaatlijst.

Artikel 3  

Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het beslissen op een bezwaarschrift of klacht, als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels.

Artikel 4  

Aan de gemeentesecretaris en de directeur de bevoegdheid te geven ondermandaat ten aanzien van de onder artikel 1 van dit besluit aan hen gegeven mandaten, te verlenen aan teammanagers, opgavemanagers en andere medewerkers. In het ondermandaatbesluit kunnen instructies worden gegeven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht dienen te worden genomen. Op ondermandaatbesluiten zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

De teammanagers, opgavemanagers en andere medewerkers die worden gemandateerd door de gemeentesecretaris of de directeur kunnen deze ondergemandateerde bevoegdheden niet verder ondermandateren.

Artikel 5  

In geval van afwezigheid van de mandataris aan wie, bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger, waar een plaatsvervanger is aangewezen of hun waarnemer, waar een waarnemer is aangewezen.

Artikel 6  

  • 1.

    Dat de burgemeester wordt vervangen door een loco-burgemeester.

  • 2.

    Dat de vervanging van de gemeentesecretaris als volgt is geregeld:

    • a.

      1e loco-secretaris: directeur

    • b.

      2e loco-secretaris: concerncontroller

    • c.

      3e loco-secretaris: teammanager financiën

  • 3.

    Dat de vervanging van de directeur als volgt is geregeld:

    • a.

      teammanager informatie en ondersteuning

    • b.

      teammanager advies

    • c.

      teammanager leefbaarheid en onderwijs

    • d.

      teammanager veerdienst en haven.

  • 4.

    Dat in afstemming met gemeentesecretaris of directeur de teammanagers elkaar onderling kunnen vervangen.

Artikel 7  

Aan de gemeentesecretaris, de directeur, teammanagers en opgavemanagers mandaat te verlenen om door het college en de burgemeester genomen besluiten namens deze bestuursorganen te ondertekenen. In dat geval moet uit het besluit blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen.

Artikel 8  

Dat de wijze van ondertekening als volgt geschiedt:

  • 1.

    Dat een op grond van mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.

  • 2.

    Zowel bij uitoefening van het beslissingsmandaat als het ondertekeningsmandaat over opgedragen bevoegdheden van het college, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

     

    "Namens het college van burgemeester en wethouders van Gorinchem,

     

    [handtekening gemandateerde]

     

    [zijn/haar naam]

     

    [de functieaanduiding van de gemandateerde]”

     

  • 3.

    Bij uitoefening van het beslissingsmandaat en het ondertekeningsmandaat over opgedragen bevoegdheden van de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

     

    "Namens de burgemeester van Gorinchem,

     

    [handtekening gemandateerde]

     

    [zijn/haar naam]

     

    [de functieaanduiding van de gemandateerde]”

     

  • 4.

    Op overeenkomstige wijze vindt ondertekening plaats als er sprake is van een volmacht of machtiging.

  • 5.

    Bij plaatsvervanging treedt de plaatsvervanger in de functie van degene die hij vervangt en vindt, al naar gelang de bevoegdheid, ondertekening plaats overeenkomstig het bepaalde onder lid 2 of lid 3 van dit artikel, met dien verstande dat de naam en de handtekening van de vervanger worden vermeld.

Artikel 9  

  • 1.

    Dat een algemene interne instructie aan medewerkers ten behoeve van de uitoefening van (rechts)handelingen zoals bedoeld in “Mandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem” gevolgd dient te worden;

  • 2.

    Dat de algemene interne instructie de volgende inhoudt heeft:

    Dat de medewerker verplicht is, voordat hij gebruik maakt van de bevoegdheden uit het “Mandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem”, met het bestuursorgaan of de betreffende bestuurder overleg pleegt en, zo nodig, ter beoordeling voorlegt, of van de bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt indien:

    • a.

      De verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid (of bevoegdheden) grote juridische, financiële of politiek-bestuurlijke gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;

    • b.

      Er mogelijk sprake is van strijd met vastgesteld beleid;

    • c.

      Niet begrote financiële of andere belangrijke gevolgen zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;

    • d.

      Dat de betreffende bevoegdheid (of bevoegdheden)in relatie staan tot een onderwerp dat sterk in de publieke belangstelling staat of vermoedelijk zal staan en politiek-bestuurlijke gevoeligheden kent;

    • e.

      Door gebruikmaking van de bevoegdheid (of bevoegdheden) door de medewerker de schijn kan worden gewekt van vooringenomenheid of belangenverstrengeling;

    • f.

      Er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid (of bevoegdheden) zich tegen de volmachtverlening of machtiging verzet;

    • g.

      de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen.

Artikel 10  

Dat dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatbesluit 2023 gemeente Gorinchem”.

Artikel 11  

Te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt op 22 juni 2023.

Gorinchem, 22 juni 2023

Burgemeester en wethouders van Gorinchem,

de secretaris,

H. Kromkamp

de burgemeester,

R. Melissant-Briene

De burgemeester van Gorinchem,

R. Melissant-Briene

Bijlage 1 Mandaatregister 2023 gemeente Gorinchem

 

Kolom1

Team:

Omschrijving:

Wettelijke grondslag:

Mandaat:

Ondermandaat:

Volmacht:

Machtiging:

Opmerkingen:

1

Alle Teams:

Het besluit tot het aangaan ("mandaat") van alle contractuele en financiële privaatrechtelijke verplichtingen, o.a. het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, inclusief de ondertekening ("volmacht") van overeenkomsten dienaangaande: inzake grond- en onroerend goedtransacties.

BW

- gemeentesecretaris, directeur: tot €1mln.

- teammanager financien: tot €1mln.

- teammanager stadsbeheer: tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van leveringen en diensten.

- gemeentesecretaris, directeur: tot €1mln.

- teammanager financien: tot €1mln.

- teammanager stadsbeheer: tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van leveringen en diensten.

2023:

- drempelbedrag werken: €5.382.000,00

- drempelbedrag leveringen en diensten: €215.000,00.

2

Het besluit tot het aangaan ("mandaat") van alle contractuele en financiële privaatrechtelijke verplichtingen, o.a. het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, inclusief de ondertekening ("volmacht") van overeenkomsten: overige zaken.

BW

-gs, directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken.

-teammanagers en opgavemanagers: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten.

- budgethouder: tot het maximum van zijn toegewezen budget én maximaal €50.000,00.

-gs, directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken.

-teammanagers en opgavemanagers: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten.

-budgethouder: tot een maximum van zijn toegewezen budget én maximaal € 50.000,00.

3

Alle privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder daden van beschikking, voor zover het de doelstelling en taken van het betreffende team betreft.

BW

-gs.

-directeur.

-teammanagers en opgavemanagers (voor zover deze op grond van zijn normale werkzaamheden mee is belast): tot het maximum van de Europese aanbestedingsgrens van diensten.

daden van beschikking: handelingen waarbij een goed uit het vermogen verdwijnt of het vestigen van een zakelijk recht op een goed, bijvoorbeeld: verkoop, schenking, hypotheek

4

Alle privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder daden van beschikking, die niet leiden tot inkomsten of uitgaven voor de gemeente, voor zover het de doelstelling en taken van het betreffende team betreft.

BW

-gs.

-directeur.

-teammanagers.

-opgavemanagers, voor zover deze op grond van zijn normale werkzaamheden mee is belast.

5

Het verrichten van alle feitelijke handelingen, waaronder handelingen ter voorbereiding van privaatrechtelijke rechtshandelingen, die samenhangen met de volmacht, als hiervoor genoemd in regel 3 en 4, voor zover het de doelstelling en taken van het betreffende team betreft.

BW

-gs.

-directeur.

- teammanagers.

- opgavemanagers, voor zover deze op grond van zijn normale werkzaamheden mee is belast.

6

Het voeren van rechtsgedingen of handelingen ter voorbereiding daarop, alsmede vertegenwoording in en buiten rechte, als bedoeld in artikel 171 lid 2 Gemeentewet, voor zover het de doelstelling en taken van het betreffende team betreft.

BW

-gs.

-directeur.

-teammanagers.

-gs.

-directeur.

-teammanagers.

7

De bevoegdheid om de volmacht, machtiging en de vertegenwoordiging in en buiten rechte, zoals omschreven in regel 3, 4, 5, 6 op te dragen aan door hen aan te wijzen personen binnen het betreffende team.

BW

-gs.

-directeur.

-teammanagers.

-gs.

-directeur.

-teammanagers.

8

De bevoegdheden die de gemeente bezit op grond van artikel 5:5 tweede lid, 5:6 derde lid, 5:8 eerste, tweede, derde lid, 5:9, 5:11 BW uit te oefenen.

BW

-gs.

-directeur.

-de ambtenaren die daartoe belast zijn.

-gs.

-directeur.

-de ambtenaren die daartoe belast zijn.

9

Het verrichten van alle privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder daden van beschikking t.a.v. het aantrekken van vreemd vermogen, het verrichten van alle feitelijke handelingen, waaronder handelingen ter voorbereiding van privaatrechtelijke rechtshandelingen die samenhangen met de volmacht, inclusief het voeren van rechtsgedingen of handelingen ter voorbereiding daarop die samenhangen met de volmacht.

BW

-gs.

-directeur.

-teammanager financiën: max € 20 mln per rechtshandeling.

-gs.

-directeur.

-teammanager financiën: max € 20 mln per rechtshandeling.

-gs.

-directeur.

-teammanager financiën.

10

Vertegenwoordiging in en buiten rechte, als bedoeld in artikel 171 lid 2 Gemeentewet.

Gemeentewet

-gs.

-directeur.

-teammanager financiën.

-gs.

-directeur.

-teammanager financiën.

11

Gemeentesecretaris en directie zijn bevoegd om de volmacht, machtiging en de vertegenwoordiging in en buiten rechte, zoals omschreven in de punten 7, 8, 9 en 10 op te dragen aan door hen aan te wijzen ambtenaren van de gemeente Gorinchem.

BW

-gs.

-directeur.

-teammanager financiën.

-gs.

-directeur.

-teammanager financiën.

12

Sluiten en ondertekenen verwerkersovereenkomsten (art 28 AVG).

AVG

-gs.

-directeur.

-teammanagers.

-gs.

-directeur.

-teammanagers.

13

Opleggen toegangsverbod gemeentelijke gebouwen met publieke functie.

-gs.

Betreft een langdurige oplegging; geen acute situatie. Betreft gebouwen met publieke functie, o.a.: stadhuis, kantoor Riveer, museum, bibliotheek

14

Aanbestedingen

15

- Het besluit tot het aangaan ("mandaat") van alle contractuele en financiële verplichtingen t.a.v. aanbestedingen, inclusief de ondertekening ("volmacht") van overeenkomsten dienaangaande;

- Het nemen van een gunningsbesluit, inclusief de ondertekening.

BW, Aanbestedingswet 2012

- gs, directeur: leveringen, werken, diensten: tot het drempelbedrag van Europese aanbesteding van werken.

- teammanagers:

1) leveringen en diensten: tot het drempelbedrag van Europese aanbesteding van diensten;

2) werken: tot max € 1 mln, mits voldoende budget beschikbaar waaruit de uiteindelijke financiële verplichtingen kunnen worden voldaan.

- gs, directeur: leveringen, werken, diensten: tot het drempelbedrag van Europese aanbesteding van werken.

-teammanagers:

1) leveringen en diensten: tot het drempelbedrag van Europese aanbesteding van diensten;

2) werken: tot max € 1mln.

gunningsbesluit: een voornemen tot gunning inclusief afwijzingsbrieven.

16

Personele aangelegenheden

BW

17

- Het schuiven binnen de formatie van een team, mits geen verhoging van het totale teambudget;

- Binnen een team: het inzetten van overbezetting van maximaal 1,0 fte gedurende maximaal 1 kalenderjaar, mits financiële dekking.

- gemeentesecretaris.

- directeur.

teammanagers

Formatiebudget: in de begroting vastgesteld budget ten behoeve van de formatie. Bezetting: het totaal aantal personen, uitgedrukt in fte, beschikbaar voor werk.

18

- Het schuiven van formatiebudgetten: teamoverstijgend, mits hiervoor ruimte is binnen het totale formatiebudget van de gehele organisatie;

- Een verhoging van de formatie tot max 0,5 fte per individueel geval voor zover daarvoor financiële dekking aanwezig is;

- Het inzetten van overbezetting hoger dan 1,0 fte of langer dan 1 kalenderjaar, mits financiële dekking aanwezig is; - Verlagen van formatie met inlevering van bijbehorende formatiegelden.

- gemeentesecretaris.

- directeur.

19

Het nemen van alle besluiten aangaande (o.a. het aangaan, wijzigen, verlengen, -tussentijds- beëindigen) arbeidsovereenkomsten van medewerkers, die passen binnen het functieprofiel tot het maximum binnen de uitloopschaal, alsmede binnen toegestane formatie, inclusief ondertekening.*

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

* de direct leidinggevenden (gemeentesecretaris, directeur, teammanager) voeren onderling overleg over het aangaan van arbeidsovereenkomsten met medewerkers.

* direct leidinggevende: respectievelijk: gemeentesecretaris, directeur, teammanager.

20

Het voeren van beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken van medewerkers, ongeacht de duur van de arbeidsovereenkomst, inclusief de ondertekening van betreffende formulieren.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

21

Ziekteverzuimpreventie en begeleiden ziekteverzuim binnen het wettelijk kader en lokale richtlijnen, alsmede uitvoering WIA.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

22

Toepassen van wet- en (lokale) regelgeving m.b.t.:

- verlof;

- ouderschapschapsverlof;

- zwangerschaps- en bevallingsverlof;

- algemeen onbetaald verlof.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

23

Toekennen van:

- (incidentele) beloningen;

- toelages onregelmatige dienst;

- toelages reguliere periodieken;

- toelages bedrijfshulpverlener;

- ambtsjubilea;

- getuigschrift.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

24

Bijzondere beloningen: extra gratificatie en functioneringstoelagen.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- gemeentesecretaris.

- directeur.

25

T.a.v. medewerkers: het beslissen over volledige en gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

26

Het beslissen over:

-functies en functiewaardering;

-functioneringstoelage;

-arbeidsmarkttoelage;

-garantietoelage;

- vaststellingsovereenkomst;

- ontslag waarvoor toestemming UWV/kantonrechter nodig is.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- gemeentesecretaris.

- directeur.

27

Het opleggen van disciplinaire maatregelen, waaronder maar niet uitputtend: een mondelinge/schriftelijke waarschuwing, schorsing of non-actiefstelling, stopzetting of inhouding van loon, inroepen contractueel boetebeding, overplaatsing of wijziging van functie, demotie/ degradatie.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

28

Diverse:

- het beslissen op declaraties;

- (het verlenen van) voorschotten;

- het beslissen op het volgen van een opleiding;

- het gehele wervings- en selectieproces, inclusief het toekennen van een wervingspremie;

- het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten inzake stagiaires;

- het aanwijzen en het aangaan van (dienstverlenings)overeenkomsten met onbezoldigd ambtenaren.

(bevoegd: b&w, bgm)

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- direct leidinggevende*

29

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het lokaal overleg.

(bevoegd: b&w)

gemeentesecretaris.

gemeentesecretaris.

Lokaal overleg: vergadering ondernemingsraad

30

Algemene wet bestuursrecht

31

Het verstrekken van informatie en/of inlichtingen.

Elke wettelijke regeling

alle medewerkers

32

Alle (rechts- en uitvoerings)handelingen i.h.k.v. de voorbereiding van door het bestuursorgaan te nemen besluiten. Hieronder valt in ieder geval:

- het toepassen van de gemeentelijke inspraakverordening;

- het uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;

- handhavings- en toezichtscorrespondentie.

Elke wettelijke regeling

Alle medewerkers

33

Ten aanzien van gemandateerde besluiten:

- de voorbereiding van besluiten;

- (electronisch) corresponderen;

- (electronisch) adviezen inwinnen;

- verzenden en (algemeen) bekend maken van besluiten;

- (digitaal) of electronisch waarmerken van besluiten;

- electronisch verzenden, bekendmaken en publiceren van besluiten;

- alle overige (rechts-) handelingen ter voorbereiding, het beslissen en het afhandelen van gemandateerde besluiten.

Elke wettelijke regeling, deze mandaatregeling

Alle medewerkers

34

Alle besluiten op het terrein van inspraak. Hieronder valt in ieder geval:

- vaststellen en wijzigen inspraakplan en inspraakprocedure;

- opstellen eindverslag.

Gemeentewet, Inspraakverordening

Alle medewerkers

35

Alle besluiten ten aanzien van het beschikbaar stellen of openbaar maken van documenten. Hieronder valt in ieder geval:

- het op verzoek verstrekken of weigeren van (feitelijke) gegevens of informatie aan derden;

- het op verzoek (gedeeltelijk) verstrekken of weigeren van documenten;

- het actief openbaar maken van documenten.

Woo, Who

Alle medewerkers

36

Alle (rechts)handelingen in verband met:

- het aanvragen van een vergunning of een (ander) besluit;

- het aanvragen van subsidie of subsidieverstreking;

- het declareren van kostenf;

- het opvragen of verstrekken van informatie bij andere bestuursorganen of overheidsinstanties. Hieronder valt in ieder geval:

- het aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag, zoals bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens;

- het opvragen van justitiële gegevens, zoals bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.

Elke wettelijke regeling

Alle medewerkers

37

Bekendmaken en mededelen van besluiten, algemeen verbindende voorschriften, besluiten van algemene strekking en beleidsregels. Hieronder valt in ieder geval:

- het bekendmaken en publiceren van verordeningen, bestemmingsplannen, beleidsregels en beleidsnotities in de gemeenterubriek van de Stad Gorinchem of in de Staatscourant;

- het bekend maken en mededelen van raadsbesluiten, waaronder ook valt het informeren over door de raad genomen besluiten;

- electronische verzending (waaronder: verordeningen, exploitatieplannen, bestemmingsplannen), besluiten van algemene strekking en beleidsregels.

Awb, Gemeentewet

Alle medewerkers

i.v.m. de werking van besluiten, algemeen verbindende voorschriten, besluiten van algemene strekking en beleidsregels dienen deze gepubliceerd te worden.

- algemeen verbindende voorschriften: bv een verordening

- besluit van algemene strekking: bv een mandaatbesluit

38

Op verzoek of ambtshalve informatie of adviezen geven aan andere bestuursorganen of overheidsinstanties.

Elke wettelijke regeling

Alle medewerkers

39

Het verlangen van een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde. Hieronder valt in ieder geval:

- het vragen van een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde;

- het beoordelen of een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde toereikend is;

- het beoordelen of een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde voldoende actueel is.

Awb

Alle medewerkers

40

Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan (kennelijk) een ander bestuursorgaan, orgaan, persoon of college bevoegd is. Hieronder valt in ieder geval: het doorzenden van bezwaarschriften naar de Rechtbank, de Raad van State en klachten naar de Nationale Ombudsman.

Awb

Alle medewerkers

41

Mededelen en bekendmaken van besluiten. Hieronder valt in ieder geval:

- het (electronisch) toezenden van vergunningen en andere besluiten aan aanvragers;

- het (electronisch) toezenden van afschriften van vergunningen aan derde- belanghebbenden, zoals omwonenden of personen die zienswijzen hebben ingediend;

- het (electronisch) openbaar bekend maken en publiceren van besluiten in de gemeenterubriek van de Stad Gorinchem.

Awb, Gemeentewet

Alle medewerkers

42

Toepassen van de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure op besluitvorming. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten en handelingen die worden genoemd en bedoeld in Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

- het nemen van en de inhoud bepalen van een ontwerp-besluit;

- het ter inzage leggen van stukken;

- het openbaar en persoonlijk kennisgeven van ontwerp-besluiten;

- het horen van belanghebbenden naar aanleiding van ingebrachte zienswijzen;

- het maken van een verslag over de ingebrachte mondelinge zienswijzen;

- het verlengen van beslistermijnen.

Awb, elke wettelijke regeling

Alle medewerkers

43

Beslistermijn:

'- kennisgeven van een redelijke beslistermijn;

- verdagen beslistermijn.

Awb

Alle medewerkers

44

Adviseur:

'- termijn stellen voor advisering aan adviseur;

- beschikbaar stellen van gegevens aan adviseur.

Awb

Alle medewerkers

45

Controleren of het onderzoek waarop het advies is gebaseerd op een zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden.

Awb

Alle medewerkers

46

Aanwijzing toezichthouder en uitgifte legitimatiebewijs toezichthouder.

Awb, APV, Alcoholwet

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager.

47

Alle besluiten ten aanzien van bestuurlijke geldschulden zoals bedoeld in titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Hieronder valt in ieder geval:

- kwijtschelding;

- beslissingen ten aanzien van een invorderingsbeschikking; - het aanmanen van de schuldenaar;

- de aanmaning en invordering bij dwangbevel;

- het in rekening brengen van de aanmaningsvergoeding, wettelijke rente en kosten dwangbevel.

Awb

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager

48

Het kwijtschelden van een bestuurlijke geldschuld zoals bedoeld in titel 4.4 van de Awb van een bedrag tot en met €1.000,-.

Awb

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager.

49

Alle besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang. Hieronder valt in ieder geval:

- het nemen van een beschikking tot een last onder bestuursdwang;

- het omschrijven van de te nemen herstelmaatregelen;

- het stellen van een termijn waarbinnen de belanghebbenden de tenuitvoerlegging kunnen voorkomen;

- het vaststellen en in rekening brengen van de kosten;

- het in spoedeisende gevallen toepassen van bestuursdwang;

- het aanwijzen van personen om uitvoering te geven aan bestuursdwang;

- het verzegelen van gebouwen, terreinen en hetgeen zich daarin of daarop bevindt;

- het meevoeren en opslaan van zaken;

- het teruggeven of verkopen van meegenomen zaken.

Awb, Gemeentewet, Wabo, elke wettelijke regeling

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager

50

Alle besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom. Hieronder valt in ieder geval:

- het nemen van een beschikking tot een last onder dwangsom;

- het omschrijven van de last tot geheel of gedeeltelijk herstel van de overtreding;

- het stellen van een termijn waarbinnen de belanghebbenden de last kunnen uitvoeren;

- de tenuitvoerlegging van de dwangsom indien de last niet of niet tijdig wordt uitgevoerd.

Awb, Gemeentewet, Wabo, elke wettelijke regeling

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager

51

Het nemen van beslissingen op bezwaar, met uitzondering van bezwaarschriften:

1) gericht tegen primaire besluiten die door het college van b&w en de burgemeester zelf zijn genomen,

2) waarbij wordt afgeweken van het advies van de Commissie bezwaarschriften van de gemeente Gorinchem.

Awb, Gemeentewet, elke wettelijke regeling

- gemeentesecretaris.

- directeur.

52

Bezwaar maken, beroep instellen en het verzoeken om een voorlopige voorziening bij andere bestuursorganen of bij bestuurs- of administratieve rechters tegen besluiten. Hieronder valt in ieder geval:

- bezwaar maken;

- (hoger) beroep instellen;

- voorlopig bezwaar of beroep instellen;

- verzoek voorlopige voorzieningen;

- het onmiddellijk uitspraak vragen in de hoofdzaak bij de voorzieningenrechter;

- als derde partij deelnemen in een geding;

- het intrekken of wijzigen van het bezwaar of (hoger) beroep;

- het opstellen van verweerschriften;

- inlichtingen geven en stukken toezenden aan de rechtbank;

- alle andere handelingen en besluiten die samenhangen met het geschil.

Awb, Gemeentewet

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager.

alle juristen.

53

Vertegenwoordiging van gemeentelijke bestuurorganen of de gemeente Gorinchem in bezwaarschriftenprocedures en bij bestuursrechtelijke gedingen bij bestuurs- of administratieve rechters. Hieronder valt in ieder geval:

- het mondeling toelichten, verweren en verdedigen van het besluit;

- het houden van pleidooi;

- het opstellen van pleitnotities;

- het mondeling intrekken of wijzigen van het besluit;

- het instemmen met mediation;

- het mondeling intrekken of wijzigen van het bezwaar, het (hoger) beroep of de voorlopige voorziening;

- het ingaan en beslissen op schikkingsvoorstellen;

- verstrekken van informatie bij comparitie van partijen.

Awb, Gemeentewet

Alle medewerkers

54

Met instemming van de klager de klacht afdoen.

Awb

-gemeentesecretaris.

- directeur. - teammanager.

55

Het niet ter inzage leggen van stukken die betrekking hebben op een ingediend bezwaarschrift omdat geheimhouding om gewichtige redenen is geboden.

Awb

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager

alle juristen.

56

Inzage stukken bezwaarschrift voorbehouden aan advocaat of arts wegens vrees voor schade aan de lichamelijke of geestelijke gezondheid van een belanghebbende.

Awb

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager

alle juristen.

57

Subsidies

Awb, Subsidieverordening

58

Toekennen van subsidies aan subsidieontvangers vallend (en genoemd) binnen de begroting. Hieronder valt in ieder geval:

- subsidieverlening;

- subsidievaststelling;

- weigering en intrekking subsidieverlening of subsidievaststelling.

Awb, Subsidieverordening

- gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager.

budgethouder

59

Beslissen op subsidie-aanvragen niet in de begroting genoemd, maar wel vallend binnen het subsidieplafond.

Awb, Subsidieverordening, nadere regels

- gemeentesecretaris: tot € 20.000,00.*

- directeur: tot € 20.000,00.*

- teammanager: tot € 5.000,00.

- budgethouder: tot € 5.000,00.

* toepassen mandaat na afstemming met portefeuillehouder

60

Het ondertekenen van beschikkingen op subsidieaanvragen niet in de begroting genoemd, maar wel vallend binnen het subsidieplafond.

Awb, Subsidieverordening

-gemeentesecretaris.

-directeur. - teammanager.

- budgethouder.

-budgetbeheerder: ondertekenen van beschikkingen: onbeperkt het bedrag.

61

Terugvorderen subsidie.

Awb, Subsidieverordening

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager.

budgethouder.

62

Aanvragen van subsidies namens de gemeente ongeacht het bedrag.

Awb, Gemeentewet

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager.

63

Bijzondere wetgeving

64

Alle besluiten met betrekking tot de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

Bibob

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager.

65

Leges

66

- Het vaststellen van aanslagen leges;

- Het verlenen van uitstel van betaling, het aanmaken en verdere dwanginvordering van leges;

- Beslissen op verzoeken om vrijstelling, vermindering, teruggave en ontheffing van leges.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager.

medewerker*

*medewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

67

Beslissen op bezwaar tegen aanslagen leges. Bevoegd: heffingsambtenaar.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen

n.v.t.

68

Team Dienstverlening

Nederlanderschap

69

Alle besluiten op grond van de Rijkswet op het Nederlandersachap (RWN). Hieronder valt in ieder geval: - besluiten met betrekking tot het opteren voor het Nederlanderschap; - advisering over verzoeken tot naturalisatie en geslachtsnaming; - afgifte verklaring Nederlanderschap.

RWN

-gemeentesecretaris. -directeur. -teammanager dienstverlening

70

Lijkbezorging

71

Alle besluiten met betrekking tot lijkbezorging, begraven of cremeren. Hieronder valt in ieder geval:

- afgifte van "laissez-passez" van lijken;

- verstrekken verloven tot ontleden lijken;

- verlof tot herbegraving;

- afgeven verklaren van in leven zijn;

- verstrekken verloven tot uitstel begrafenis of crematie.

Wet op de lijkbezorging

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

medewerker*

*medewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

72

Parkeren

73

Alle (verkeers-) besluiten met betrekking tot parkeren. Hieronder valt in ieder geval:

- besluiten naar aanleiding van een aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart;

- intrekken gehandicaptenparkeerkaart;

- besluiten naar aanleiding van een aanvraag om een parkeervergunning;

- wijzigen of intrekken parkeervergunningen;

- besluiten tot ontheffing van het RVV ten aanzien van parkeerverboden;

- parkeerontheffing verlenen voor artsen.

Regeling gehandicaptenparkeerkaart, RVV, Gemeentewet, Parkeerverordening, VFL

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

74

Reisdocumenten

75

Alle besluiten ten aanzien van reisdocumenten. Hieronder valt in ieder geval:

- afgifte van paspoorten en identiteitskaarten;

- afgifte zakenpaspoort, vluchtelingenpaspoort en vreemdelingenpaspoort.

Paspoortwet

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

76

Verkiezingen

77

Alle besluiten ten aanzien van verkiezingen. Hieronder valt in ieder geval:

- verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister;

- het uitreiken van stempassen;

- stemmen per brief of per volmacht;

- kiezerspas.

Kieswet, Kb

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

78

Rijbewijzen

79

Alle besluiten ten aanzien van rijbewijzen. Hieronder valt in ieder geval de afgifte van rijbewijzen.

Reglement Rijbewijzen

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

80

Wet basisregistratie personen

81

Alle besluiten ten aanzien van de Basisregistratie personen (Brp). Hieronder valt in ieder geval:

- verstrekken van inlichtingen uit het Brp;

- waarmerken afschriften Brp;

- inschrijven rechtsfeiten buitenlands brondocument;

- verwijderen of overschrijving van gegevens in Brp;

- eerste inschrijving in Nederland;

- besluiten op verzoek aanduiding naamgebruik;

- het aanschrijven bij overtreding van de Wet BRP, of het voornemen bestuurlijke boete;

- het beslissen tot een bestuurlijke boete bij overtreding van de Wet BRP;

- het beslissen tot het intrekken of wijzigen van een bestuurlijke boete.

Wbrp

-gemeentesecretaris.

-directeur. -teammanager dienstverlening

rechtsfeiten, bv geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden

82

Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (Babs)

83

Het benoemen, schorsen en ontslaan van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs). Hieronder valt in ieder geval:

- het benoemen van een babs voor een dag ten behoeve van trouwen;

- het benoemen, schorsen en ontslaan van een babs voor het verrichten van bepaalde taken.

BW

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

84

Burgerlijke stand

85

Het benoemen, schorsen en ontslaan van een ambtenaar van de burgerlijke stand.

BW

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

86

Het bepalen en wijzigen van de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand dagelijks voor het publiek geopend zal zijn.

BW

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening

87

Uitvoering BAG

88

Het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

Wet BAG, Besluit BAG, VFL

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening.

alle boa's

89

Het opmaken van schriftelijke verklaringen zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit Basisregistratie adressen en gebouwen, strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een andere krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten zijn opgenomen.

Wet BAG, Besluit BAG, VFL

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager dienstverlening.

alle boa's

90

Team Onderwijs en Leefbaarheid

Leerlingenvervoer

91

Alle besluiten met betrekking tot leerlingenvervoer. Hieronder valt in ieder geval:

- besluiten naar aanleiding van een aanvraag om een vergoeding van vervoerskosten voor leerlingenvervoer;

- besluiten naar aanleiding van een aanvraag om een vervoersvoorziening;

- wijzigen en intrekken van besluiten to vergoeding van vervoerskosten van leerlingenvervoer of een vervoersvoorziening;

- toekennen vergoeding voor de kosten van openbaar vervoer, vervoer per fiets, aangepast vervoer, eigen vervoer of de kosten van vervoer ten behoeve van een begeleider;

- advies inwinnen bij de permanente commissie leerlingenvervoer of andere adviseurs;

- afwijken van de Verordening leerlingenvervoer Gorinchem.

Wet leerlingenvervoer, Verordening leerlingenvervoer Gorinchem

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager onderwijs en leefbaarheid

92

Huisvesting Onderwijs

93

Alle besluiten ten aanzien van huisvestingsvoorzieningen onderwijs.

WVO, Primair onderwijs, Huisvestingsverordening onderwijs Gorinchem

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager onderwijs en leefbaarheid

94

Team Samenleving

Wet maatschappelijke ondersteuning

95

Alle besluiten met betrekking tot de Wmo:

- voor te bereiden;

- te nemen, in te trekken of te wijzigen;

- aan besluiten voorschriften te verbinden;

- te ondertekenen;

- bekend te maken;

- af te doen, alsmede besluiten met betrekking tot het verstrekken van urgentie in het kader van de Huisvestingsverordening.

Wmo, Huisvestingsverordening

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager samenleving.

zorgadviseurs Wmo

Dit mandaat strekt niet tot:

- het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften;

- het beslissen op een bezwaarschrift of klacht als bedoeld in titel 9.1 van de Awb;

- het vaststellen, wijzigen of intrekken van nadere regels;

- het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels;

- de vaststelling van de jaarlijkse evaluatie van de Verordening, zoals bedoeld in artikel 9.1 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Gorinchem 2018.

Onder dit mandaat valt in ieder geval wel:

- alle besluiten en handelingen met betrekking tot de melding en het onderzoek, zoals bedoeld in artikel 2.3.2. van de Wmo;

- het opstellen van een verslag en het opstellen van een ondersteuningsplan, zoals bedoeld in Hoofdstuk 2 van de Verordening;

- het beslissen op een aanvraag om een maatwerkvoorziening;

- het herzien of intrekken van besluiten, zoals bedoeld in artikel 6.1 van de Verordening;

- het terugvorderen van de voorzieningen, zoals bedoeld in artikel 6.2 van de Verordening.

96

Team Stadsontwikkeling

Uitvoering bestemmingsplan

97

Het stellen van nadere eisen ten aanzien van in het bestemmingsplan omschreven onderwerpen of onderdelen.

Wro

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

98

Beoordelen of een verzoek of plan voldoet aan het bestemmingsplan of gemeentelijk ruimtelijk beleid. Hieronder valt in ieder geval:

- het beoordelen of medewerking kan worden verleend aan een principeverzoek om een bouwvergunning of omgevingsvergunning;

- het beoordelen of medewerking kan worden verleend aan een principeverzoek tot wijziging van het bestemmingsplan;

- reageren op verzoeken om informatie of voorgenomen gebruik of bouw is of wordt toegstaan;

- beoordelen schetsplannen of principeverzoeken.

Wro, Ww

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

99

Voorbereiding ruimtelijke plannen

100

De voorbereiding op de vaststelling van bestemmingsplan of projectbesluit. Onder dit (onder)mandaat valt niet het nemen van het (definitieve) besluit tot vaststelling of herziening van het bestemmingsplan of het projectbesluit. Onder dit mandaat valt in ieder geval wel:

- alle besluiten en handelingen die nodig zijn om met toepassing van afdeling 3.4. van de Awb de vaststelling van een bestemmingsplan of het projectbesluit voor te bereiden;

- alle besluiten en handelingen die nodig zijn ter voorbereiding van het definitieve besluit van de gemeenteraad naar aanleiding van een verzoek bij de gemeenteraad tot herziening van het bestemmingsplan;

- het ter inzage leggen van stukken;

- het openbaar en persoonlijk kennisgeven van ontwerp-besluiten;

- het horen van belanghebbenden naar aanleiding van ingebrachte zienswijzen tegen het ontwerp-bestemmingsplan of het ontwerp-besluit;

- het maken van een verslag over de ingebrachte mondelinge zienswijzen;

- het verlengen van beslistermijnen;

- het (digitaal) bekendmaken of publiceren van (ontwerp-) bestemmingsplan of projectbesluit;

- het voeren van vooroverleg;

- het inwinnen van adviezen;

- (electronisch) kennisgeving van (ontwerp-) bestemmingsplannen en (ontwerp-)projectbesluiten;

- (digitaal) waarmerken bestemmingsplannen en projectbesluiten.

Wro, Awb, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

101

Gebruiksverbod voorbereidingsbesluit

102

Het beoordelen van gebruik dat is verboden in een voorbereidingsbesluit. Hieronder valt in ieder geval:

- ontheffing verlenen van het verbod, opgenomen in een voorbereidingsbesluit, gebruik van gronden of bouwwerken te wijzigen;

- alle besluiten naar aanleiding van een aanvraag om ontheffing te verlenen van een gebruiksverbod in een voorbereidingsbesluit.

Wro

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

103

Planschade

104

Alle besluiten op het gebied van de tegemoetkoming in de (plan-) schade door een bestemmingsplan of andere door de wet erkende planschadeoorzaken. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten naar aanleiding van een aanvraag om een tegemoetkoming van (plan-) schade;

- het heffen van een recht naar aanleiding van een aanvraag;

- het terugstorten van een betaald recht;

- het niet- ontvankelijk verklaren van de aanvraag omdat het recht niet of niet tijdig is betaald;

- het inwinnen van deskundigenadvies over de aanvraag om een tegemoetkoming van de (plan-) schade;

- het weigeren of verlenen van een tegemoetkoming in de (plan-) schade.

Wro

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hierop grond van zijn werkzaamheden mee is belast

105

Het afsluiten van een planschadeovereenkomst.

Wro

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

-gemeentesecretaris

-directeur

-teammanager stadsontwikkeling

-beleidsmedewerker

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

106

Hogere grenswaarden geluidhinder

107

Alle besluiten met betrekking tot het vaststellen van hogere grenswaarden, zoals bedoeld in de Wet Geluidhinder. Hieronder valt in ieder geval:

- besluiten op een aanvraag om hogere grenswaarden vast te stellen;

- op eigen initiatief besluiten hogere grenswaarden vast te stellen;

- het voorbereiden van een besluit om hogere grenswaarden vast te stellen.

Wet Geluidhinder, Wro

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

108

Alle besluiten ten aanzien van de inzameling van huisvuil. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten op grond van de afvalstoffenverordening Gorinchem;

- besluiten op een aanvraag om een vergunning om afval te mogen inzamelen;

- besluiten op een aanvraag om een vergunning voor het inzamelen van oud papier;

- het aanwijzen van aanbiedingsplaatsen voor mini-containers.

Wet milieubeheer, Afvalstoffenverordening Gorinchem, APV, VFL

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

109

Verkeer

110

Alle besluiten met betrekking tot verkeer en het regelen van verkeer. Hieronder valt in ieder geval:

- besluiten op een aanvraag om een verkeersbesluit te nemen;

- ambtshalve nemen van verkeersbesluiten;

- besluiten op een aanvraag tot ontheffing van een verkeersbord;

- aanwijzen van gehandicaptenparkeerplaatsen;

- alle besluiten ten aanzien van parkeeroverlast of parkeerexcessen zoals genoemd in de APV;

- afhandelen van klachten of suggesties op het gebied van verkeer en verkeersveiligheid.

BABW, RVV, WVW, APV, VFL

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

111

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

112

Alle besluiten ten aanzien van de omgevingsvergunning zoals bedoeld in de Wabo. Hieronder valt in ieder geval:

- het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning;

- het weigeren, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning;

- het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning;

- het beslissen dat de activiteit waarop de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening, zoals bedoeld in artikel 2.12 Wabo;

- het aanhouden van de aanvraag om een omgevingsvergunning;

- alle besluiten ten aanzien van een exploitatiebijdrage in een omgevingsvergunning;

- toezicht op de naleving en bestuurlijke handhaving van wettelijke voorschriften ten aanzien van de omgevingsvergunning;

- het toezicht, controle en handhaving van een project, zoals bedoeld in de Wabo;

- het beoordelen van principe aanvragen om een omgevingsvergunning of schetsplannen;

- toetsen welstand;

- toetsing en verlening ontheffing van het Bouwbesluit;

- verdagen beslistermijnen.

Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

*beleidsmedewerker

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

113

Bouwen

114

Alle besluiten met betrekking tot bouwen en een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen. Hieronder valt in ieder geval:

- het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen;

- het verbinden van voorschriften aan de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen;

- het weigeren of intrekken van de omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen;

- het aanhouden van de aanvraag;

- het beslissen op een aanvraag tot het verlenen van een wettelijke of binnenplanse vrijstelling of ontheffing ten behoeve van een bouwaanvraag of omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen;

- het beslissen op een aanvraag om een projectbesluit, indien de aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen mede een aanvraag is om een projectbesluit te nemen, en de aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen slechts verleend kan worden na het nemen van een projectbesluit, mits het college bevoegd is;

- alle besluiten ten aanzien van een exploitatiebijdrage in een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen;

- toezicht op de naleving en bestuursrechtelijke handhaving van wettelijke voorschriften ten aanzien van bouwen;

- het stilleggen van bouwwerkzaamheden;

- het beoordelen van principe bouwaanvragen of schetsplannen;

- toetsen welstand;

- toetsing en verlenen ontheffing van het Bouwbesluit.

Wro, Ww, Bouwbesluit

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hierop grond van zijn werkzaamheden mee is belast

115

Sloop

116

Alle besluiten ten aanzien van sloop. Hieronder valt in ieder geval:

- het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit slopen;

- het verbinden van voorschriften of beperkingen aan deze vergunning;

- het weigeren of intrekken van een omgevingsvergunning voor de activiteit slopen;

- toezicht op de naleving op en bestuurlijke handhaving van wettelijke voorschriften ten aanzien van sloop;

- het stilleggen van sloopwerkzaamheden en bekrachtiging stillegging;

- het beoordelen van sloopveiligheidsplannen;

- beslissen en beoordelen melding sloopwerkzaamheden.

Wro, Ww, Bouwverordening, VFL

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hierop grond van zijn werkzaamheden mee is belast

117

Bouwverordening

118

Alle besluiten op grond van de gemeentelijke Bouwverordening. Hieronder valt in ieder geval het beslissen op aanvraag vrijstelling van de Bouwverordening.

Wro, Ww, Bouwverordening, VFL

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

119

Alle besluiten op terrein van brandveiligheid, hieronder mede begrepen het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand. Hieronder valt in ieder geval:

- beslissen op aanvraag gebruiksvergunning Bouwverordening; besluiten met betrekking tot het in gebruik nemen of gebruiken van een bouwwerk met het oog op de brandveiligheid;

- besluiten, toezicht, handhaving en controle met betrekking tot brandveiligheid op vaartuigen zoals een drijvend hotel of discotheek; - besluiten op grond van de Brandbeveiligingsverordening;

- toezicht, handhaving en controle op brandveiligheid, Bouwverordening, Brandveiligheidsverordening, Besluit brandveilig gebruik bouwwerken;

- beoordeling meldingen Besluit brandveilig gebruik bouwwerken;

- besluiten, toezicht en handhaving ten aanzien van de brandveiligheid van evenementen.

Bouwverordening, Brandweerwet, Brandbeveiligingsverordening, Bouwbesluit, Bbgb, VFL

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

120

Leegstand woningen

121

Alle besluiten bij of krachtens de Leegstandswet. Hieronder valt in ieder geval:

- het beslissen op een aanvraag voor een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte;

- verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte.

Leegstandswet

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

122

Samenvoegen, onttrekken en splitsen woningen

123

Alle besluiten met betrekking tot het samenvoegen, onttrekken of splitsen van woningen.

Huisvestingswet, Huisvestingsverordening, Ww, Wro, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hierop grond van zijn werkzaamheden mee is belast

124

Alle besluiten met betrekking tot monumenten. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten m.b.t. een aanvraag om een monumentenvergunning;

- alle besluiten m.b.t. een aanvraag om een sloopvergunning ten aanzien van een monument.

Monumentenwet, Monumentenverordening, Ww, Wro, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

125

Uitvoering BAG

126

Alle besluiten tot het vaststellen van nummeraanduidingen, zoals bedoeld in artikel 6 van de Wet BAG.

Wet BAG

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

127

Het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

Wet BAG

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

128

Uitvoering en afwijking bestemmingsplan

129

Alle besluiten ten aanzien van een aanlegvergunning. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten naar aanleiding van aanvragen om een aanlegvergunning; intrekken van een aanlegvergunning;

- het aanhouden van een aanlegvergunning;

- het verbinden van voorschriften aan een aanlegvergunning;

- het stellen van een termijn aan een aanlegvergunning.

Wro, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

130

Alle besluiten ten aanzien van slopen. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten naar aanleiding van aanvragen om een sloopvergunning;

- beperkingen opleggen aan een sloopvergunning;

- het verbinden van voorschriften aan een sloopvergunning.

Wro, Ww, Bouwverordening, Wm, Wabo, VFL

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

131

Vrijstelling of ontheffing verlenen van een bestemmingsplan, projectbesluit of beheersverordening. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten naar aanleiding van aanvragen om een vrijstelling of ontheffing van het bestemmingsplan, projectbesluit of beheersverordening;

- beperkingen opleggen aan een verleende ontheffing of vrijstelling;

- het verbinden van voorschriften aan een verleende ontheffing of vrijstelling;

- weigeren vrijstelling of ontheffing;

- alle besluiten naar aanleiding om binnenplanse vrijstelling of ontheffing, tijdelijke vrijstelling of ontheffing, permanente vrijstelling of ontheffing van het bestemmingsplan, projectbesluit of beheersverordening;

- het beoordelen van ingediende zienswijzen.

Wro, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

132

Beoordelen of een verzoek of plan voldoet aan het bestemmingsplan of ander ruimtelijk plan of gemeentelijk beleid. Hieronder valt in ieder geval:

- het beoordelen of medewerking kan worden verleend aan een principeverzoek om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen;

- het beoordelen of medewerking kan worden verleend aan een principeverzoek tot wijziging van een bestemmingsplan of ander ruimtelijk plan;

- reageren op verzoeken om informatie of voorgenomen gebruik of bouw is of wordt toegestaan.

Wro, Ww, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

*beleidsmedewerker

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

133

Voorbereiding projectbesluit

134

De voorbereiding op de vaststelling van het projectafwijkingsbesluit. Onder dit besluit valt het (definitieve) besluit ten aanzien van de aanvraag om een projectbesluit te nemen. Onder dit mandaat valt in ieder geval:

- alle besluiten en handelingen die nodig zijn om met toepassing van afdeling 3.4 van de Awb de vaststelling van het projectafwijkingsbesluit voor te bereiden;

- het ter inzage leggen van stukken;

- het openbaar en persoonlijk kennisgeven van ontwerpbesluiten;

- het horen van belanghebbenden naar aanleiding van ingebrachte mondelinge zienswijzen;

- het verlengen van beslistermijnen;

- bekend maken of publiceren van (ontwerp-) projectafwijkingsbesluit;

- het voeren van vooroverleg;

- het inwinnen van adviezen.

Wro, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

135

Handhaving en toezicht

136

Alle besluiten, werkzaamheden en andere (feitelijke) handelingen dan besluiten op het gebied van handhaving en toezicht van het bepaalde bij of krachtens de Wro, Ww of Wabo. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten tot bestuursrechtelijke handhaving van omgevingsvergunningen, bestemmingsplannen, projectafwijkingsbesluiten, voorbereidingsbesluiten en verleende vrijstellingen of ontheffingen;

- alle bestuursrechtelijke handhaving wegens strijd met het bestemmingsplan, projectafwijkingsbesluit, voorbereidingsbesluit of anderszins in strijd met het bepaalde bij of krachtens de Wro of Wabo;

- alle besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang. Hieronder valt in ieder geval:

- het nemen van een beschikking tot een last onder bestuursdwang;

- het omschrijven van de te nemen herstelmaatregelen;

- het stellen van een termijn waarbinnen de belanghebbenden de tenuitvoerlegging kunnen voorkomen;

- het vaststellen en in rekening brengen van de kosten;

- het in spoedeisende gevallen toepassen van bestuursdwang;

- het aanwijzen van personen om uitvoering te geven aan bestuursdwang;

- het verzegelen van gebouwen, terreinen en hetgeen zich daarin of daarop bevindt;

- het meevoeren en opslaan van zaken;

- het teruggeven of verkopen van meegenomen zaken;

- toezicht op de naleving van alle werkzaamheden die worden verricht om na te gaan of voorschriften bij of krachtens de Wro of Wabo worden nageleefd;

- handhavings- en toezichtscorrespondentie.

Wro, Awb, Ww, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

*beleidsmedewerker

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

137

Gebruiksverbod voorbereidingsbesluit

138

Het toestaan van gebruik dat is verboden in een voorbereidingsbesluit. Hieronder valt in ieder geval:

- ontheffing verlenen van het verbod, opgenomen in een voorbereidingsbesluit, gebruik van gronden of bouwwerken te wijzigen;

- alle besluiten naar aanleiding van een aanvraag om ontheffing te verlenen van een gebruiksverbod in een voorbereidingsbesluit.

Wro, Wabo

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

* beleidsmedewerker

139

Planschadeverhaalsovereenkomst

140

Het afsluiten (mandaat) van een planschadeovereenkomst, inclusief het ondertekenen van de planschadeovereenkomst. Hieronder valt in ieder geval:

- het opstellen van de planschadeovereenkomst;

- het onderhandelen over de inhoud van de planschadeovereenkomst;

- het voorbereiden van de afsluiting van de planschadeovereenkomst;

- alle besluiten, werkzaamheden en handelingen zoals genoemd in het Machtigings en volmachtsbesluit met betrekking tot een planschadeovereenkomst.

Wro

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

beleidsmedewerker*

- gemeentesecretaris

-directeur

-teammanager stadsontwikkeling.

- beleidsmedewerker*.

* beleidsmedewerker die hierop grond van zijn werkzaamheden mee is belast

141

Omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en exploitatiebijdrage

142

Alle besluiten bij niet of niet tijdige betaling van de exploitatiebijdrage. Hieronder valt in ieder geval:

- besluit dat de bouw niet mag beginnen omdat de exploitatiebijdrage niet is betaald;

- besluit dat de bouw moet worden gestaakt omdat de exploitatiebijdrage niet is betaald;

- inning van de exploitatiebijdrage bij dwangbevel;

- geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen wanneer de exploitatiebijdrage niet is ontvangen;

- alle besluiten ten aanzien van bestuurlijke geldschulden zoals bedoeld in titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Hieronder valt in ieder geval:

- kwijtschelding;

- beslissingen ten aanzien van een invorderingsbeschikking;

- het aanmanen van de schuldenaar;

- de aanmaning en invordering bij dwangbevel;

- het in rekening brengen van de aanmaningsvergoeding, wettelijke rente en kosten dwangbevel.

Ww, Wro

--gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsontwikkeling

143

Team Stadsbeheer

Algemeen

144

Vertegenwoordiging in en het uitvoeren van taken als bestuurder en in (één van de) Verenigingen van Eigenaren waarin de gemeente Gorinchem zitting heeft; volledige beslissingsbevoegdheid voor het nemen van besluiten voor zover handelend binnen de statuten van de betreffende VvE en passend binnen de begrotingspost van de gemeentebegroting of een door de gemeenteraad beschikbaar gesteld krediet, alsmede de bevoegdheid om deze op te dragen aan (beleids)medewerkers binnen het team.

- gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

- gemeentesecretaris

-directeur

-teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

145

Alle besluiten ten aanzien van in- en uitritten en uitwegen. Hieronder valt in ieder geval:

- het beoordelen van de melding voor het maken of veranderen van een in- of uitrit of uitweg;

- het verbieden om een in- of uitrit te maken of te veranderen;

- het in rekening brengen van kosten voor het maken van een in-, uitrit of een uitweg.

APV, VFL

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager stadsbeheer

146

Het vaststellen van de definitieve geomaetrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet BAG.

Wet BAG

geodeten.

147

Het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door levering van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid, en 8 van de Wet BGT.

Wet BGT

geodeten.

148

Het zorgdragen voor afstemming met andere in de Wet BGT genoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen.

Wet BGT

geodeten.

149

Het voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus als bedoeld in artikel 4 van de Wet BGT, bij het leveren van een geografisch gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet BGT.

Wet BGT

geodeten.

150

Het zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus als bedoeld in artikel 4 Wet BGT worden gesteld.

Wet BGT

geodeten.

151

Het na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, lid 1 Wet BGT in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is aan het Kadaster.

Wet BGT

geodeten.

152

Het vaststellen van aanslagen leges en lijkbezorgingsrechten, alsmede het uitreiken en toezenden ervan.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris

'- directeur

- teammanager financiën.

- teammanager buitendienst;

- teammanager stadsbeheer.

- beleidsmedewerker;

- beheerder begraafplaats.

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

153

Beslissen op verzoeken om vrijstelling, vermindering, teruggave en ontheffing van leges en lijkbezorgingsrechten.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris

'- directeur

- teammanager financiën.

- teammanager buitendienst;

- teammanager stadsbeheer.

- beleidsmedewerker;

- beheerder begraafplaats.

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

154

Alle besluiten met betrekking tot grafbedekkingen.

Gemeentewet, Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Gorinchem 2018, VFL

- gemeentesecretaris

'- directeur

- teammanager financiën.

- teammanager buitendienst;

- teammanager stadsbeheer.

- beleidsmedewerker;

- beheerder begraafplaats.

155

Team Advies

Behandeling bezwaarschriften

156

Het verlangen van een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde. Hieronder valt in ieder geval:

- het vragen van een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde;

- het beoordelen of een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde toereikend is;

- het beoordelen of een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger of gemachtigde voldoende actueel is.

Awb

- gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager advies.

- juridisch adviseur.

- juridisch ondersteuner.

157

Doorzenden van een bezwaarschrift waarvan (kennelijk) een ander bestuursorgaan of de rechtbank bevoegd is. Hieronder valt in ieder geval:

- het doorzenden van bezwaarschriften naar de rechtbank of de Raad van state;

- het doorzenden van het bezwaarschrift naar het college en de behandelende afdeling wanneer het besluit nog niet is genomen;

- doorzenden van een zienswijzengeschrift naar het college.

Awb

- gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager advies.

- juridisch adviseur.

- juridisch ondersteuner.

158

Benoeming secretaris van vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Awb, Gemeentewet

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager advies.

159

Ontvangstbevestigen van het bezwaarschrift. Hieronder valt in ieder geval:

- het sturen van een bericht van ontvangst van het ingediende bezwaarschrift aan de bezwaarmaker;

- het informeren van bezwaarmaker en eventuele derdebelanghebbenden over de bezwaarschriftenprocedure en de commissie;

- het informeren van de derdebelanghebbende of vergunninghouder dat er bezwaar is gemaakt.

Awb

- gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager advies.

- juridisch adviseur.

- juridisch ondersteuner.

160

Verdaging beslistermijn bezwaarschrift

Awb

- gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager advies.

- juridisch adviseur.

- juridisch ondersteuner.

161

Verder uitstel beslissing op bezwaar

Awb

- gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager advies.

- juridisch adviseur.

- juridisch ondersteuner.

162

Team Financiën

Algemeen

163

Vertegenwoordiging in en het uitvoeren van taken als bestuurder en in (één van de) Verenigingen van Eigenaren waarin de gemeente Gorinchem zitting heeft; volledige beslissingsbevoegdheid voor het nemen van besluiten voor zover handelend binnen de statuten van de betreffende VvE en passend binnen de begrotingspost van de gemeentebegroting of een door de gemeenteraad beschikbaar gesteld krediet, alsmede de bevoegdheid om deze op te dragen aan (beleids)medewerkers binnen het team.

BW, Gemeentewet

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

- gemeentesecretaris

-directeur

-teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

164

Voorkeursrecht

165

Alle besluiten waartoe het college op grond van de Wvg bevoegd is. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten van het college tot vestiging van een voorkeursrecht;

- alle besluiten genomen op grond van de artikelen 6, 8a en 9a Wvg;

- het vestigen van een tijdelijk voorkeursrecht;

- de raad voorstellen om een voorkeursrecht vast te stellen.

Wvg

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën

166

Exploitatieplan

167

De voorbereiding op de vaststelling, herziening of actualisatie van een exploitatieplan. Hieronder valt niet de (definitieve) vaststelling van het exploitatieplan. Hieronder valt in ieder geval wel:

- alle besluiten en handelingen die nodig zijn om met toepassing van de afdeling 3.4 van de Awb de vaststelling van het exploitatieplan voor te bereiden;

- het bepalen van de inhoud van het concept- exploitatieplan;

- het ter inzage leggen van stukken;

- het openbaar en persoonlijk kennisgeven van ontwerp-besluiten;

- het horen van belanghebbenden naar aanleiding van ingebrachte zienswijzen tegen het ontwerp-besluit;

- het maken van een verslag over de ingebrachte mondelinge zienswijzen;

- het verlengen van beslistermijnen.

Wro, Awb

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën

168

Alle besluiten tot afrekening of herberekening van een exploitatiebijdrage op grond van een (eerder) vastgesteld exploitatieplan.

Wro

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën

169

Uitvoering Wet BAG

Wet BAG

170

Uitvoeren van bevoegdheden op basis van de Wet BAG, te weten:

- het afbakenen van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen, zoals bedoeld in artikel 6 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

- het nemen van besluiten tot het vaststellen van nummeraanduidingen, zoals bedoeld in artikel 6 van de Wet BAG;

- het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet BAG, conform hetgeen daarover in de Wet BAG, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen is bepaald;

- het ingevolge artikel 13 van de Wet BAG zorgdragen dat brondocumenten waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, blijvend bewaard worden; het, ingevolge artikel 14 van de Wet BAG, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen;

Wet BAG, Besluit BAG, Regeling BAG, VFL

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

171

- het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAG;

- het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie adressen en gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet BAG;

- het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG;

- het ingevolge artikel 42 van de Wet BAG één maal per jaar controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie, en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

- het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b, van de Wet BAG;

- het opstellen van een verklaring, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen.

Wet BAG, Besluit BAG, Regeling BAG

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

172

Uitvoering Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken

173

Alle besluiten op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken. Hieronder valt in ieder geval:

- het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving;

- het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

- het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie;

- het plaatsen van aantekeningen op het brondocument;

- het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie;

- het verstrekken van een bewijs van inschrijving;

- het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd;

- het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie;

- het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn;

- het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties;

- het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening.

WKPB

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën

174

Vereniging van Eigenaren

175

Het uitvoeren van taken als bestuurder in (één van de) VvE waarin de gemeente Gorinchem zitting heeft en het nemen van besluiten voor zover handelend binnen de statuten van de betreffende VvE en passend binnen de begrotingspost van de gemeentebegroting of een door de gemeenteraad beschikbaar gesteld krediet. Teammanager is bevoegd deze bevoegdheid te mandateren aan (beleids)medewerkers binnen hun team.

BW, Gemeentewet

-gemeentesecretaris.

-directeur.

-teammanager financiën

176

Leges

177

Het vaststellen van aanslagen leges en lijkbezorgingsrechten, alsmede het uitreiken en toezenden ervan.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager financiën.

- teammanager buitendienst;

- teammanager stadsbeheer.

- beleidsmedewerker;

- beheerder begraafplaats.

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

178

Het verlenen van uitstel van betaling, het aanmanen en verdere dwanginvordering van leges en lijkbezorgingsrechten.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager financiën.

- teammanager buitendienst;

- teammanager stadsbeheer.

beleidsmedewerker*

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

179

Beslissen op bezwaar tegen aanslagen leges en lijkbezorgingsrechten.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen

180

Beslissen op verzoeken om vrijstelling, vermindering, teruggave en ontheffing van leges en lijkbezorgingsrechten.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager financiën.

- teammanager buitendienst;

- teammanager stadsbeheer.

- beleidsmedewerker;

- beheerder begraafplaats.

*beleidsmedewerker die hier op grond van zijn werkzaamheden mee is belast

181

Alle besluiten met betrekking tot grafbedekkingen.

Gemeentewet, Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Gorinchem 2018, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager financiën.

- teammanager buitendienst;

- teammanager stadsbeheer.

- beleidsmedewerker;

- beheerder begraafplaats.

182

Geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belasting schulden.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- invorderingsambtenaar,

- teammanager financiën.

183

Het beslissen op beroepschriften over kwijtschelding van belastingen.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen

- gemeentesecretaris.

- directeur.

-teammanager financiën.

184

Toepassen hardheidsclausule ex art. 63 AWR.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen

heffingsambtenaar

185

Team Veerdienst en Haven

Wegsleepregeling voertuigen

186

Alle besluiten met betrekking tot het wegslepen van voertuigen. Hieronder valt in ieder geval: - alle besluiten op grond van de Wegsleepregeling Gorinchem; - bepalen plaats van bewaring en bepalen openingstijden bewaarplaats; - bepalen kosten van overbrengen en bewaren voertuigen; - opmaken proces-verbaal en bijhouden register; - afhandelen klachten of suggesties.

Wegsleepverordening, RVV, WvW, Awb

teammanager veerdienst en haven

medewerkers team veerdienst en haven.

187

Beheer Lingehaven

188

Alle besluiten met betrekking tot de Lingehaven. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten op grond van de Beheersverordening Lingehaven Gorinchem en VFL;

- alle besluiten op aanvraag om vergunning of ontheffing op grond van de Beheersverordening Lingehaven Gorinchem en VFL;

- het verlenen, intrekken en wijzigen van ligplaatsvergunningen;

- het verbinden van voorschriften aan een vergunning of ontheffing;

- het toestemming verlenen om met een recreatievaartuig aan te leggen en het innen van havengelden;

- het afsluiten van een ligplaatsovereenkomst.

Awb, Beheersverordening Lingehaven, VFL

teammanager veerdienst en haven

medewerkers team veerdienst en haven.

189

Team Veiligheid en Toezicht

Alle besluiten op grond van de Wet Openbare manifestaties

Wet Openbare manifestaties

- teammanager veiligheid en toezicht

190

Alle besluiten met betrekking tot het gedogen van coffeeshops. Hieronder valt in ieder geval:

- het beslissen op een aanvraag om een gedoogverklaring voor een coffeeshop;

- het intrekken van een gedoogverklaring voor een coffeeshop.

Opiumwet, APV, Gemeentewet, Awb, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

191

Besluiten ten aanzien van handhaving artikel 13b Opiumwet

Opiumwet, APV, Gemeentewet, Awb, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

192

Alle besluiten ten aanzien van de markt. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten op grond van de Marktverordening Gorinchem en VFL;

- alle besluiten op aanvraag om vergunning of ontheffing op grond van de Marktverordening Gorinchem en VFL;

- het intrekken, wijzigen of schorsen van de standplaatsvergunningen;

- het verbinden van voorschriften aan een vergunning of ontheffing;

- het bijhouden van een wachtlijst, het inschrijven op de wachtlijst en het doorhalen op de wachtlijst;

- het verplaatsen van de markt in verband met evenementen;

- onmiddellijk verwijderen van marktkooplieden bij strijd met de vergunning, ontheffing of Marktverordening Gorinchem.

Marktverordening, VFL

teammanager veiligheid en toezicht

senior medewerker APV en bijzondere wetten.

193

Algemene plaatselijke verordening (APV)

194

Alle besluiten op grond van de APV. Hieronder valt in ieder geval:

- beslissen op de aanvraag om een evenementenvergunning (A);

- beslissen op de aanvraag om een exploitatievergunning openbare inrichting;

- besluiten met betrekking tot het sluitingsuur van een openbare inrichting;

- besluiten met betrekking tot terrassen;

- beslissen op aanvraag reclamevergunning;

- beslissen op aanvraag standplaatsvergunning;

- aanwijzing collectieve festiviteiten;

- beslissen op de aanvraag om een omgevingsvergunning voor de activiteit kappen;

- beslissen op een aanvraag ontheffing geluidhinder;

- beslissen op aanvraag collectevergunning, inclusief het vaststellen van het collecte- en wervingsrooster;

- beslissen op aanvraag ventvergunning.

APV, Gemeentewet, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

senior medewerker APV en bijzondere wetten.

195

Alle besluiten op grond van de APV. Hieronder bedoeld:

- besluiten met betrekking tot hinderlijk en verboden drankgebruik;

- intrekken vergunning of ontheffing op grond van de APV;

- alle handelingen met betrekking tot het beslissen op aanvraag exploitatievergunning seksbedrijf of escortbedrijf, inclusief het nemen van de besluiten;

- beslissen op de aanvraag om een evenementenvergunning (B en C).

APV, Gemeentewet, VFL

- burgemeester.

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht.

196

Alle besluiten op grond van de APV inzake het beslissen over gebruik maken van een weg.

APV, Gemeentewet, VFL

- gemeentesecretaris. - directeur. - teammanager veiligheid en toezicht

senior medewerker APV en bijzondere wetten.

197

Kansspelen

198

Alle besluiten op grond van de Wet Kansspelen. Hieronder valt in ieder geval:

- beslissen op een aanvraag voor een aanwezigheidsvergunning speelautomaten;

- beslissen op aanvraag om een loterijvergunning;

- beslissen op aanvraag speelautomatenhal;

- besluiten ten aanzien van een klein kansspel;

- intrekken van vergunningen.

Wk, Verordening speelautomatenhal

teammanager veiligheid en toezicht

senior medewerker APV en bijzondere wetten

199

Helikopter, opstijgen ballon

200

Alle besluiten ten aanzien van luchtvaart, ballonvaart en helikoptervluchten. Hieronder valt in ieder geval:

- het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor helikoptervluchten;

- het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor het opstijgen van een ballon;

- toestemming verlenen voor het oplaten van ballonnen.

Luchtvaartwet, Bignal, APV, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

senior medewerker APV en bijzondere wetten

201

Vuurwerk

202

Alle besluiten met betrekking tot een verklaring van geen bezwaar voor het afsteken van vuurwerk.

Vuurwerkbesluit

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

203

Drank & Horeca

204

Alle besluiten ten aanzien van de uitvoering van horecawetgeving en de Drank- en Horecawet. Hieronder valt in ieder geval:

- het beslissen op een aanvraag om een drank- en horecavergunning;

- het beslissen op een aanvraag voor ontheffing zwak-alcoholische drank;

- intrekken van een drank- en horecavergunning of ontheffing zwak-alcoholische drank.

Drank- en horecawet, APV, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

205

Wegsleepregeling voertuigen

206

Alle besluiten met betrekking tot het wegslepen van voertuigen. Hieronder valt in ieder geval:

- alle besluiten op grond van de Wegsleepregeling Gorinchem;

- bepalen plaats van bewaring en bepalen openingstijden bewaarplaats;

- bepalen kosten van overbrengen en bewaren voertuigen;

- opmaken proces-verbaal en bijhouden register;

- afhandelen klachten of suggesties.

Wegsleepverordening, RVV, WvW, Awb

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

juristen OOV, APV en juristen bijzondere wetten

207

Winkeltijden

208

Alle besluiten ten aanzien van de openstelling van winkels. Hieronder valt in ieder geval:

- het beslissen op een aanvraag voor openstelling van een winkel op zondag of een feestdag;

- beslissen op aanvraag extra koopavond.

Winkelwet, Winkeltijdenverordening

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager veiligheid en toezicht

209

Team Cultuur en Economie

Archief

210

Alle handelingen in verband met:

- de uitoefening van alle bevoegdheden van het bestuur als bedoeld in de Archiefwet 1995 en de uitvoering van de Archiefverordening en het Besluit Informatiebeheer;

- het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht.

Archiefwet 1995, Archiefverordening, Besluit Informatiebeheer

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager cultuur en economie.

archivaris.

211

Team Buitendienst

Leges

212

Het vaststellen van aanslagen leges en lijkbezorgingsrechten, alsmede het uitreiken en toezenden ervan.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager buitendienst.

- teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

vervanger beheerder begraafplaats

213

Het verlenen van uitstel van betaling, het aanmanen en verdere dwanginvordering van leges en lijkbezorgingsrechten.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager buitendienst.

- teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

214

Beslissen op bezwaar tegen aanslagen leges en lijkbezorgingsrechten.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Awb, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL bevoegde: heffingambtenaar

n.v.t.

215

Beslissen op verzoeken om vrijstelling, vermindering, teruggave en ontheffing van leges en lijkbezorgingsrechten.

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager buitendienst.

- teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

vervanger beheerder begraafplaats

216

Alle besluiten met betrekking tot grafbedekkingen.

AWR, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen, VFL

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager buitendienst.

- teammanager financiën.

- teammanager stadsbeheer.

vervanger beheerder begraafplaats

217

Team Informatie en Ondersteuning

218

Het aangaan ("mandaat") van alle contractuele en financiële verplichtingen ("volmacht") t.a.v. de aanschaf van bedrijfsmiddelen en inkoop van diensten, inclusief ondertekening.

BW

- gs en directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken. - teammanager i&o: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten.

-adviseur facilitaire zaken: tot €40.000,00.

-senior coördinator: tot €10.000,00.

-gs en directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken.

- teammanager i&o: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten;

-adviseur facilitaire zaken: tot €40.000,00;

- senior coordinator: tot €10.000,00.

219

Het aangaan ("mandaat") van contractuele en financiële verplichtingen ("volmacht") t.a.v. de inkoop en aanschaf van apparatuur en applicatiebenodigdheden, waaronder hardware en software, inclusief ondertekening.

BW

- gs en directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken.

- teammanager i&o: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten.

systeembeheerder: tot €5.000,00.

- gs en directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken.

- teammanager i&o: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten;

-systeembeheerder: tot €5.000,00.

220

Het aangaan ("mandaat") van contractuele en financiële verplichtingen ("volmacht") t.a.v. leveranciersdiensten, waaronder hardware en software, inclusief ondertekening.

BW

- gs en directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken.

- teammanager i&o: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten.

informatiemanager: tot €50.000,00.

- gs en directeur: tot het drempelbedrag Europese aanbestedingen van werken.

- teammanager i&o: voor zover het de taken en doelstelling betreft die binnen het team vallen én tot het drempelbedrag van Europese aanbestedingen van diensten;

- informatiemanager: tot €50.000,00.

221

Privacy

AVG

222

Bevoegdheden i.h.k. van de AVG, waaronder vaststellen privacyverklaring (art 12 AVG), vaststellen verwerkingsregister (art 30 AVG), vaststellen gegevensbeschermings-effectbeoordeling (art 35 AVG).

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager i&o

privacy officer

223

Melden datalek i.h.k. van art 33 AVG.

- gemeentesecretaris.

- directeur

functionaris gegevensbescherming

224

Besluiten n.a.v. verzoek om persoonsgegevens te verwijderen (recht op vergetelheid), om minder persoongsgegevens te verwerken, om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit), om geen gegevens te verwerken, om inzage van persoonsgegevens (art 15, 17, 18, 20, 21 AVG).

- gemeentesecretaris.

- directeur.

- teammanager i&o*

*besluit om inzageverzoek na overleg met privacy officer / functionaris gegevensbescherming

 

Bijlage 2 Lijst met gebruikte afkortingen

 

Lijst met gebruikte afkortingen behorende bij Mandaatregister 2023 gemeente Gorinchem

 

A

Apv Algemene plaatselijke verordening

Archiefw Archiefwet

Archiefver Archiefverordening

Asv Algemene subsidieverordening Gemeente Gorinchem

Awb Algemene wet bestuursrecht

AVG Algemene Verordening Gegevensbescherming

B

Besluit Besluit, zoals bedoeld in artikel 1.3 Awb

Besluit Besluit Informatiebeheer

B&W Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem

BABW Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

Bibob Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

Bme Besluit Milieueffectrapportage

Bro Besluit ruimtelijke ordening

Bouwbsl Bouwbesluit

Bouwver. De geldende Bouwverordening van de gemeente Gorinchem

Brandbev.ver Brandbeveiligingsverordening

BW Burgerlijk Wetboek

D

Dhw Drank & horecawet

Dhv Drank & horeca-verordening

G

Gem.w. Gemeentewet

I

Inspraakver. Inspraakverordening

K

Kw. Kieswet

Kb. Kiesbesluit

L

Ver. Ll. Verordening leerlingenvervoer 

Luchtv.w. Luchtvaartwet

Lw Leegstandswet

M

Marktv.o. Marktverordening

P

Paspwet Paspoortwet

R

RVV Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

T

Tw Telecommunicatiewet

V

Ver. bezw. Verordening commissie bezwaarschriften

Vho Verordening huisvesting onderwijs

Vko Verordening kinderopvang

Vlw Vluchtelingenwet

Vsg Verordening Straatnaamgeving en huisnummering

W

Wabo Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wbb Wet bodembescherming

Wbp Wet bescherming persoonsgegevens

Wet BAG Wet basisregistratie en gebouwen

Wet Brp Wet basisregistratie personen

Wgh Wet geluidhinder

Wgr Wet gemeenschappelijke regelingen

Win Wet inburgering nieuwkomers

Winkel.v.o. Winkeltijdenverordening

Winkel.w. Winkeltijdenwet

W.Just. Doc. Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent

het gedrag

Wk Wet op de kansspelen

Wlb Wet op de lijkbezorging

Wm Wet milieubeheer

Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning

Woo Wet open overheid

Wom Wet op de openbare manifestaties

Wpo Wet op het primair onderwijs

Wet po Wet passend onderwijs

Wrb Wet op de rechtsbijstand

Ww Woningwet

Wro Wet op de ruimtelijke ordening

Wvo Wet verontreiniging oppervlaktewateren

WVO Wet voortgezet onderwijs

Wvw Wegenverkeerswet 1994