Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken gemeente Groningen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDirectiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken gemeente Groningen 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit besluit vervangt het directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken Gemeente Groningen 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-07-2023nieuwe regeling

20-06-2023

gmb-2023-299178

185331-2023

Tekst van de regeling

Intitulé

Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken gemeente Groningen 2023

 

 

Aan de directeur wordt opgedragen uitvoering te geven in de ruimste zin des woords aan de aangeduide regelingen, inclusief het toepassen van de daarbij horende beleidsregels, al dan niet met toepassing van hardheidsclausules.

 

Deze mandaten gelden naast de algemene bevoegdheden die opgenomen zijn in het algemeen mandaatbesluit, betreffende de bevoegdheden om overeenkomsten te sluiten, personeelsbesluiten en budgettaire bevoegdheden.

 

Dit mandaat, inclusief de daarbij horende ondermandaten (en specifiek voor zover het lager te leggen uitvoering van belastingenregelingen betreft: mandaten), gelden ook indien regelingen tussentijds (tot een volgende aanpassing) gewijzigd worden, van naam veranderen of van nummering wijzigen of anderszins er geen aanleiding is om te veronderstellen dat de inhoudelijke mandaatbevoegdheid daardoor zal wijzigen.

 

Ook indien een regeling wijzigt blijft de directeur bevoegd voor zover nodig en van toepassing de oude versie toe te passen.

 

Tot slot en voor alle duidelijkheid: mocht er naar aanleiding van besluiten verleend op dit mandaatbesluit bezwaren en beroepen worden ingesteld, dan is de directeur bevoegd om verweren te voeren in de ruimste zin des woords.

 

Bij ondermandatering gelden deze voorwaarden, naast de voorwaarden en beperkingen van het Algemeen mandaatbesluit 2023.

 

  • 1.

    Verstrekken jaaropgaaf IB47 aan inspecteur Rijksbelastingen (inkomsten personen waarvan geen loonbelasting is ingehouden)

  • 2.

    Maandelijkse aangifte van BTW van de dienst aan de rijksinspecteur belastingen

  • 3.

    Maandelijkse aangifte voor BTW-compensatiefonds ten behoeve van het gehele concern aan de rijksinspecteur belastingen

  • 4.

    Uitvoering, beheer en correspondentie van de gemeentelijke schadeverzekeringsportefeuille en het verhalen van schade (inclusief collectieve personeelsverzekering)

  • 5.

    Uitvoering van het Treasurystatuut gemeente Groningen 2020 en vertegenwoordiging van de gemeente bij privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van uitvoering van het Treasurystatuut gemeente Groningen 2020. Indien voor het afsluiten van een overeenkomst twee handtekeningen vereist zijn, tekenen de directeur financiën en een manager financiën.

  • 6.

    Uitvoering van gemeentelijke dan wel Europese (concern) aanbestedingen op basis van de daarvoor geldende wettelijke regels, daaronder -voor zover nodig- uitdrukkelijk begrepen de bevoegdheid tot het aangaan van raamovereenkomsten

  • 7.

    Het tekenen van voorlopige gunningen. Dit mandaat geldt ook als het aanbestedingen betreft van andere directies.*

  • 8.

    Het besluiten op bezwaarschriften (onder restrictie van de artikelen 2 en 3 van het Algemeen mandaatbesluit 2022), met uitzondering van bezwaarschriften ambtelijk personeel. Dit mandaat geldt ook voor bezwaarschriften op afgewezen verzoeken op grond van paragraaf 4.1.3.2 en artikel 7.15 van de Algemene wet bestuursrecht (dwangsom bij termijnoverschrijding en vergoeding van proceskosten)

  • 9.

    Het nemen van verdagingsbesluiten inzake verzoeken om nadeelcompensatie of planschade, het buiten behandeling stellen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade en het afwijzen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade

  • 10.

    ondermandaat tot het beschikken op bezwaarschriften alsmede volmacht en machtiging voor het voeren van gerechtelijke procedures en het behandelen van klachten voor zover deze verband houden met de uitoefening van hun bevoegdheden, bedoeld in §1 tot en met §3 van de (tot 1 maart 2028 geldende) Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep, met uitzondering van de bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 6 en 13, eerste en derde tot en met zesde lid.

*. Toelichting: Het tekenen van voorlopige gunningen betreft een processtap binnen de aanbesteding. De voorlopige gunning is een mededeling van de gemeente aan wie de gemeente de opdracht wil gunnen. Deze mededeling heeft nog geen juridische consequenties. Omdat het hier slechts om een processtap gaat is het handig deze bevoegdheid in de organisatie te leggen daar waar het voorlopige gunningsbesluit wordt genomen. De praktijk laat zien dat de manager inkoop deze besluiten in feite neemt. Het zou dan ook logisch zijn als de directeur Financiën, Inkoop en Juridische Zaken deze bevoegdheid ondermandateerd aan de manager inkoop. De bevoegdheid geldt ook als het aanbestedingen van andere directies betreft. In de praktijk zal het tekenen van de voorlopige gunning in overleg gaan met de directeur van de directie die het aangaat.

 

Dit directiemandaat treedt in werking de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken Gemeente Groningen 2022.

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft op 20 juni 2023.

Burgemeester,

Koen Schuiling

Secretaris,

Christien Bronda