Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken gemeente Groningen 2023 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit besluit vervangt het directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken Gemeente Groningen 2022.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2023 | nieuwe regeling | 20-06-2023 | 185331-2023 |
Aan de directeur wordt opgedragen uitvoering te geven in de ruimste zin des woords aan de aangeduide regelingen, inclusief het toepassen van de daarbij horende beleidsregels, al dan niet met toepassing van hardheidsclausules.
Deze mandaten gelden naast de algemene bevoegdheden die opgenomen zijn in het algemeen mandaatbesluit, betreffende de bevoegdheden om overeenkomsten te sluiten, personeelsbesluiten en budgettaire bevoegdheden.
Dit mandaat, inclusief de daarbij horende ondermandaten (en specifiek voor zover het lager te leggen uitvoering van belastingenregelingen betreft: mandaten), gelden ook indien regelingen tussentijds (tot een volgende aanpassing) gewijzigd worden, van naam veranderen of van nummering wijzigen of anderszins er geen aanleiding is om te veronderstellen dat de inhoudelijke mandaatbevoegdheid daardoor zal wijzigen.
Ook indien een regeling wijzigt blijft de directeur bevoegd voor zover nodig en van toepassing de oude versie toe te passen.
Tot slot en voor alle duidelijkheid: mocht er naar aanleiding van besluiten verleend op dit mandaatbesluit bezwaren en beroepen worden ingesteld, dan is de directeur bevoegd om verweren te voeren in de ruimste zin des woords.
Bij ondermandatering gelden deze voorwaarden, naast de voorwaarden en beperkingen van het Algemeen mandaatbesluit 2023.
Uitvoering van het Treasurystatuut gemeente Groningen 2020 en vertegenwoordiging van de gemeente bij privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van uitvoering van het Treasurystatuut gemeente Groningen 2020. Indien voor het afsluiten van een overeenkomst twee handtekeningen vereist zijn, tekenen de directeur financiën en een manager financiën.
Het besluiten op bezwaarschriften (onder restrictie van de artikelen 2 en 3 van het Algemeen mandaatbesluit 2022), met uitzondering van bezwaarschriften ambtelijk personeel. Dit mandaat geldt ook voor bezwaarschriften op afgewezen verzoeken op grond van paragraaf 4.1.3.2 en artikel 7.15 van de Algemene wet bestuursrecht (dwangsom bij termijnoverschrijding en vergoeding van proceskosten)
ondermandaat tot het beschikken op bezwaarschriften alsmede volmacht en machtiging voor het voeren van gerechtelijke procedures en het behandelen van klachten voor zover deze verband houden met de uitoefening van hun bevoegdheden, bedoeld in §1 tot en met §3 van de (tot 1 maart 2028 geldende) Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep, met uitzondering van de bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 6 en 13, eerste en derde tot en met zesde lid.
*. Toelichting: Het tekenen van voorlopige gunningen betreft een processtap binnen de aanbesteding. De voorlopige gunning is een mededeling van de gemeente aan wie de gemeente de opdracht wil gunnen. Deze mededeling heeft nog geen juridische consequenties. Omdat het hier slechts om een processtap gaat is het handig deze bevoegdheid in de organisatie te leggen daar waar het voorlopige gunningsbesluit wordt genomen. De praktijk laat zien dat de manager inkoop deze besluiten in feite neemt. Het zou dan ook logisch zijn als de directeur Financiën, Inkoop en Juridische Zaken deze bevoegdheid ondermandateerd aan de manager inkoop. De bevoegdheid geldt ook als het aanbestedingen van andere directies betreft. In de praktijk zal het tekenen van de voorlopige gunning in overleg gaan met de directeur van de directie die het aangaat.
Dit directiemandaat treedt in werking de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Financiën, Inkoop en Juridische Zaken Gemeente Groningen 2022.