Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Tiel van 16 mei 1995.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Burgerlijk Wetboek, art. 1:16
  2. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 1
  3. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 2
  4. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 3
  5. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201103-08-2018nieuwe regeling

02-06-2010

Zakengids, 14-07-2010

Regelgevingregister 2010, nr. 2.02

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND

Burgemeester en wethouders van de gemeente TIEL;

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

B E S L U I T E N:

 

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

ARTIKEL 1 Begripsbepalingen.

Het reglement verstaat onder:

a. de Wet:

Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, Stb. 1993, 555);

b. het besluit:

Besluit burgerlijke stand (Stb. 1994, 160, als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb.900);

c. ambtenaar van de burgerlijke stand:

een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, 2e en 3e lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in de gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 26, 2e en 3e lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

e. gemeentehuis:

alle huizen welke bij raadsbesluit of bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

ARTIKEL 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 2.

    Benoemd tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden ambtenaren in dienst van de gemeente Tiel.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

ARTIKEL 3 Benoeming.

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode. Deze periode zal maximaal het tijdvak betreffen dat samenvalt met de periode waarin de ambtenaar in dienst zal zijn bij de gemeente Tiel.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een periode als bepaald in het benoemingsbesluit, echter met een maximum van 5 jaar per periode. Burgemeester en wethouders kunnen deze periode telkens verlengen met een periode van maximaal 5 jaar.

ARTIKEL 4 Locatie.

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe toestemming is verleend door burgemeester en wethouders, huwelijken voltrekken en een partnerschap registreren op locatie.

ARTIKEL 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking, omzetting en geregistreerd partnerschap.

  • 1.

    Conform het bepaalde in de Wet, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot een kosteloze huwelijksvoltrekking of een registratie van een partnerschap.

  • 2.

    Van het bruidspaar of aanstaande geregistreerde partners dient tenminste één persoon ingeschreven te zijn in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van de gemeente Tiel.

  • 3.

    De kosteloze huwelijksvoltrekkingen worden voltrokken op maandag en woensdag om 09.00 uur.

  • 4.

    De kosteloze partnerschapsregistraties vinden plaats op maandag en woensdag om 09.00 uur.

  • 5.

    De kosteloze omzettingen van een partnerschap naar een huwelijk vinden plaats op maandag en woensdag om 09.00 uur.

  • 6.

    Indien het bruidspaar kiest voor een ceremoniële omzetting van een partnerschap naar een huwelijk, gelden de regels als bij het sluiten van een huwelijk of een partnerschap, met de daaraan gekoppelde leges zoals vastgesteld in de legesverordening.

ARTIKEL 6 Leiding van de dienst.

De coördinator van de productgroep Burgerzaken is tevens ambtenaar van de burgerlijke stand en is belast met de algehele leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

 

ARTKEL 7 Openstelling.
  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen van een partnerschap in een huwelijk is het gemeentehuis geopend van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.

    • b.

      voor de overige werkzaamheden is het gemeentehuis geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 13.00 uur en op afspraak.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op de door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verwachten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau

ARTIKEL 8

Het reglement burgerlijke stand van de gemeente Tiel van 16 mei 1995 wordt ingetrokken.

ARTIKEL 9 slotbepalingen
  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand 2011” van de gemeente Tiel.

  • 2.

    Het reglement burgerlijke stand treedt in werking op 1 januari 2011.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Tiel op 2 juni 2010.

 

De secretaris,                                                      De burgemeester,