Organisatie | Dijk en Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Onderwijskansen Dijk en Waard 2023 -2026 |
Citeertitel | Subsidieregeling Onderwijskansen Dijk en Waard 2023-2026 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 januari 2027.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2023 | 582052 | 27-06-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard;
overwegende dat het noodzakelijk is om regels te stellen voor het verrichten van aanvullende onderwijsactiviteiten in of rondom het basisonderwijs met het oog op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden en het vergroten van onderwijskansen;
de Wet op het primair onderwijs
de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Onderwijskansen Dijk en Waard 2023-2026.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Doelgroeppeuter: in de gemeente Dijk en Waard woonachtig kind, van 2 jaar tot de leeftijd waarop het kind uitstroomt naar het basisonderwijs, dat op indicatie van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en op grond van door het college van Dijk en Waard vastgestelde criteria in aanmerking komt voor voorschoolse educatie (VE).
Doelgroepkind: in de gemeente Dijk en Waard woonachtig kind, van 0 jaar tot de leeftijd waarop het kind uitstroomt naar het voortgezet onderwijs, met (het risico op) een taal- en/of onderwijsachterstand, veroorzaakt door onvoldoende taal- en/of ontwikkelingsstimulering in de thuissituatie.
Niet-toeslagouder(s): ouder(s) die geen recht heeft/hebben op Kinderopvangtoeslag van de Rijksoverheid.
Projectgroep OWK: een werkgroep onder regie van de gemeente Dijk en Waard, waarin zijn vertegenwoordigd de schoolbesturen van basisscholen in Dijk en Waard, het samenwerkingsverband passend primair onderwijs Noord-Kennemerland en de organisaties van kinderopvang in Dijk en Waard.
VE: voorschoolse educatieve opvang van tenminste 16 uur per week, maximaal 6 uur per dagdeel, verspreid over meerdere dagdelen per week. Voor doelgroeppeuters vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij uitstromen naar het basisonderwijs. Waarin via een erkend voor- en vroegschools educatief programma (VVE-programma) en gecertificeerde leidsters op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden, gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van peuters op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Vroegschoolse educatie: een vroegschools educatief programma, waar doelgroepkinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool tijdens schooltijd aan meedoen, gericht op het stimuleren van de ontwikkeling op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor activiteiten die zich richten op doelgroepkinderen en aansluiten bij één of meer van de volgende thema’s:
Toeleiding en doelgroepbereik: het toeleiden naar en bevorderen van de deelname van doelgroeppeuters aan voorschoolse educatie (VE) in Dijk en Waard. Hieronder wordt ook verstaan het voorbereiden van jonge doelgroepkinderen (en hun ouders) op de voorschoolse educatie, bijvoorbeeld via gezinsgerichte programma’s.
Taalstimulering: activiteiten ter bevordering van de beheersing van de Nederlandse taal van doelgroeppeuters en doelgroepkinderen, met het oog op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden, zoals bedoeld in artikel 158 van de Wet op het primair onderwijs. Activiteiten voor doelgroepkinderen in het basisonderwijs moeten in samenwerking met de verantwoordelijke schoolbesturen worden georganiseerd.
Doorgaande ontwikkelingslijn: een doorlopende leer- en ontwikkelingslijn van voorschoolse educatieve opvang (VE) naar vroegschoolse educatie. Hieronder wordt ook verstaan het bevorderen van de afstemming over de (warme) overdracht van doelgroeppeuters van VE naar vroegschoolse educatie, gezamenlijke VVE-scholing en de inzet van een intern begeleider van de basisschool in de VE.
Ouderbetrokkenheid: het bevorderen van de betrokkenheid van ouders bij de (taal)ontwikkeling van hun kinderen, met het oog op het voorkomen en bestrijden van taal- en/of onderwijsachterstanden van doelgroeppeuters en doelgroepkinderen. Waarbij voor doelgroeppeuters geldt dat de ouderbetrokkenheid een aanvulling moet zijn op de structurele ouderbetrokkenheid die onderdeel uitmaakt van de voorschoolse educatie (VE).
Artikel 5 Hoogte van de subsidie
Ten aanzien van de activiteiten, zoals bedoeld in artikel 3, wordt alleen subsidie verleend voor de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteit.
Artikel 12 Wijze van verdeling
Indien het subsidiebedrag voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende aanvragen in het kader artikel van 3 het subsidieplafond overtreft, gelden de onderstaande verdeelregels:
Indien het subsidiebedrag voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende volledige aanvragen van groep A het subsidieplafond overtreft, wordt het subsidiebudget naar rato van de in beginsel te verlenen subsidie verdeeld over de volledige subsidieaanvragen van groep A. In dat geval ontvangen instellingen in groep B geen subsidie.
Indien bij toepassing van voorgaande lid blijkt dat het resterende budget dient te worden verdeeld tussen twee of meer instellingen van wie de volledige aanvraag die op dezelfde datum zijn ontvangen, waarbij het budget ontoereikend is om deze volledige aanvragen volledig te honoreren, dan wordt het budget naar rato van de in beginsel te verlenen subsidie verdeeld over de betreffende volledige subsidieaanvragen.