Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Reglement Onafhankelijke adviescommissie subsidie kelders wervengebied

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Onafhankelijke adviescommissie subsidie kelders wervengebied
CiteertitelReglement Onafhankelijke adviescommissie subsidie kelders wervengebied
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-07-2023Reglement Onafhankelijke adviescommissie subsidie kelders wervengebied

22-06-2023

gmb-2023-296735

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Onafhankelijke adviescommissie subsidie kelders wervengebied

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

Gelet op het bepaalde in artikel 14 lid 3 van de nadere regel subsidie kelders wervengebied pilotfase 2022-2024 gemeente Utrecht.

Keuren dit reglement goed dat is vastgesteld door de adviescommissie subsidie kelders wervengebied.

 

 

  • 1.

    Aanleiding

Op 4 november 2022 heeft het college van Burgemeester en Wethouders een subsidieregeling vastgesteld voor het herstel van de monumentale werf-, kluis- en straatkelders in het wervengebied. Deze regeling maakt het mogelijk voor particuliere keldereigenaren om een financiële bijdrage te krijgen voor het onderhoud, herstel en waterdicht maken van kelders. Dit is in een brief aan de gemeenteraad nader toegelicht.

Op basis van een herstelplan dat de keldereigenaar laat maken, wordt door de keldereigenaar een aanvraag gedaan voor de kosten van het herstel van de kelder en een voorstel voor de verdeling van de kosten tussen eigenaar en gemeente. Het deel dat de gemeente betaalt, bestaat uit de subsidie.

Het kan voorkomen dat de keldereigenaar en gemeente het niet eens zijn over de kostenverdeling of over de vraag of kosten voor subsidie in aanmerking komen. In de subsidieregeling is bepaald dat in die gevallen, burgemeester en wethouders, voorafgaand aan een besluit over de subsidieaanvraag, advies vraagt aan een onafhankelijke adviescommissie. Het advies van de adviescommissie is niet bindend, maar wel dusdanig zwaarwegend dat het college alleen gemotiveerd kan afwijken van het advies. De gemeente betrekt het advies onafhankelijke adviescommissie subsidie kelders bij haar subsidiebesluit.

 

  • 2.

    Taken en bevoegdheden

De adviescommissie heeft tot taak de gemeente te adviseren als het voorlopig oordeel van de gemeente over de subsidieaanvraag afwijkt van het standpunt in de aanvraag van de eigenaar/subsidieaanvrager, met betrekking tot de vraag of:

  • a.

    de kosten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, geheel of gedeeltelijk subsidiabel is; of

  • b.

    de gebreken wel of niet, eenduidig en zonder uitgebreid technisch onderzoek, aan de gemeente of de keldereigenaar zijn toe te schrijven.

  •  

  • 3.

    Samenstelling

Leden van de adviescommissie worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen.

Per adviesvraag wordt door de adviescommissie een behandelkamer ingesteld met drie commissieleden die alle deskundigheden vertegenwoordigen, te weten: erfgoed, constructief herstel, schade en kostentoedeling.

Er kunnen gelijktijdig meerdere behandelkamers zijn. Een commissielid kan zitting hebben in meerdere behandelkamers.

Een commissielid onthoudt zich van deelname aan een behandelkamer in geval van directe of indirecte betrokkenheid bij een subsidieaanvraag.

 

  • 4.

    Secretariaat

De gemeente voorziet in het secretariaat van de adviescommissie en wijst daartoe een ambtelijk secretaris en plaatsvervangend ambtelijk secretaris aan.

De ambtelijk secretaris is in ieder geval belast met de voorbereiding en coördinatie van de werkzaamheden van de adviescommissie, waaronder de documenten zoals door de keldereigenaar bij de subsidieaanvraag zijn ingediend.

De ambtelijk secretaris voert het contact met de subsidieaanvragers indien dit voor de advisering noodzakelijk is.

De ambtelijk secretaris nodigt de commissieleden van de adviescommissie/behandelkamer uit.

De ambtelijk secretaris stelt het concept advies op.

 

  • 5.

    Werkwijze

De behandeling van de advisering over een subsidieaanvraag vindt plaats door een behandelkamer van drie commissieleden uit de adviescommissie die uit hun midden een voorzitter benoemen.

De adviescommissie/behandelkamer overlegt zo dikwijls als noodzakelijk om haar taak naar behoren te kunnen vervullen. De adviescommissie brengt binnen 4 weken een advies uit.

Voorafgaand aan het geven van het advies geeft de adviescommissie de eigenaar de mogelijkheid om gehoord te worden, bij voorkeur gecombineerd met een bezichtiging van de kelder. Daarnaast krijgen gemeente en keldereigenaar de mogelijkheid een reactie te geven op het concept advies van de adviescommissie.

De vergaderingen van de adviescommissie/behandelkamer zijn niet openbaar. De keldereigenaar kan zich laten bijstaan of laten vertegenwoordigen door de opsteller van het herstelplan en/of de subsidieaanvraag.

De commissieleden hebben, buiten het overleg van de adviescommissie geen overleg met de gemeente en keldereigenaar over de inhoud van de adviesvraag en de daarbij behorende stukken en informatie. En op de door de gemeente aangeleverde informatie om – voor zover dit betrekking heeft op de adviesvraag aan de adviescommissie - met de overwegingen om de subsidieaanvraag af te wijzen.

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de adviescommissie, op voorstel van de voorzitter.

 

  • 6.

    Besluitvorming en advies

De adviescommissie geeft advies over de vraag of de kosten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, geheel of gedeeltelijk subsidiabel is; en/of de gebreken wel of niet, eenduidig en zonder uitgebreid technisch onderzoek, aan de gemeente of de keldereigenaar zijn toe te schrijven.

De adviescommissie geeft geen advies over de inhoud van de subsidieregeling, aansprakelijkheid, schade, en schadeoorzaken en schadevergoeding.

De behandelkamer komt tot een advies op basis van meerderheid van stemmen. Elk commissielid van de adviescommissie/behandelkamer heeft één stem. Het advies hoeft niet unaniem te zijn.

De commissieleden dienen zich bij hun advies over een subsidieaanvraag te baseren op de door de subsidieaanvrager bij de aanvraag verstrekte gegevens en documenten.

De behandelkamer brengt uiterlijk binnen vier weken een gemotiveerd schriftelijk advies uit over de subsidieaanvraag aan de gemeente.

Het conceptadvies wordt opgesteld door de ambtelijk secretaris, zo nodig op verzoek van de commissieleden aangepast en namens de adviescommissie ondertekend door de voorzitter van de behandelkamer.

 

  • 7.

    Archief

De ambtelijk secretaris draagt na beëindiging van de werkzaamheden van de adviescommissie alle archiefbescheiden over aan de gemeente.

 

  • 8.

    Vergoeding

De gemeente stelt voor het werk een vergoeding beschikbaar van € 650,00 per advies per commissielid, inclusief reis en verblijfskosten, exclusief btw.

 

  • 9.

    Onafhankelijkheid en geheimhouding

De commissieleden adviseren onafhankelijk en zonder last of ruggespraak.

Voor zover de leden bij de uitvoering van hun taken de beschikking krijgen over vertrouwelijke gegevens, zijn zij verplicht tot geheimhouding hiervan, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht.

Ieder commissielid ondertekent een integriteits- en geheimhoudingsverklaring.

  • 10.

    Einde lidmaatschap

Het lidmaatschap van de adviescommissie eindigt door:

  • Het intrekken van de subsidieregeling;

  • Het nemen van ontslag als commissielid;

  • Het overlijden van het commissielid;

  • Een daartoe strekkend besluit van burgemeester en wethouders;

  • Het verstrijken van de benoemingsperiode van 4 jaar;

  • Het schenden van de geheimhoudingsverplichting;

  • Het ontstaan van een belangenconflict.

  •  

  • 11.

    Inwerkingtreding

 

Dit reglement treedt in werking 1 dag na publicatie.

 

 

 

Aldus goedgekeurd, namens Burgemeester en Wethouders, door de wethouder Wervengebied.

Rachel Streefland