Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overbetuwe

Verordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverbetuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023
CiteertitelVerordening rekenkamer gemeente Overbetuwe 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Overbetuwe 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-07-2023nieuwe regeling

27-06-2023

gmb-2023-296359

2023-028820

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023

De raad van de gemeente Overbetuwe;

 

gelezen het initiatievoorstel van raadslid Hanneke Bruinsma (GroenLinks Overbetuwe) van 9 mei 2023;

 

gehoord het advies van de voorbereidende vergadering van 14 juni 2023;

 

gelet op artikel(en) 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    klankbordgroep: aanspreekpunt voor de rekenkamer bestaande uit raads- en/of burgerraadsleden van de gemeente Overbetuwe;

  • c.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • d.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • e.

    wet: Gemeentewet.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer Overbetuwe.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3 Taken

De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.

Artikel 4 Benoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamer voor de wettelijke termijn van zes jaar.

  • 2.

    Leden van de rekenkamer kunnen herbenoemd worden voor maximaal één periode van zes jaar.

  • 3.

    De raad benoemt uit de leden de voorzitter.

  • 4.

    De benoemingen geschieden op aanbeveling van de klankbordgroep.

  • 5.

    De klankbordgroep doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat hij1 een benoeming als lid zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die hij bekleedt.

  • 6.

    Naast het gestelde in artikel 81f van de wet zijn niet benoembaar tot lid van de rekenkamer personen die naar taak of functie verbonden zijn aan instellingen die op grond van artikel 184, eerste lid, van de wet onderwerp van onderzoek kunnen zijn.

Artikel 5 Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    De raad benoemt de leden van de klankbordgroep bestaande uit drie raads- en/of burgerraadsleden uit verschillende fracties.

  • 3.

    De rekenkamer overlegt minimaal twee keer per jaar met de klankbordgroep over de werkzaamheden van de rekenkamer. In dit overleg komt onder andere aan de orde de contacten tussen rekenkamer en raad, de voortgang van de onderzoeken, de afstemming tussen rekenkamer, college en de ambtelijke organisatie, de onderwerpselectie en het budget van de rekenkamer.

  • 4.

    De klankbordgroep beveelt kandidaten aan voor het lidmaatschap van de rekenkamer.

  • 5.

    Op verzoek van de klankbordgroep en/of van de rekenkamer zal in alle gevallen vaker overleg plaatsvinden.

Artikel 6 Ontslag en non-actiefstelling

  • 1.

    De rekenkamer bericht de raad onverwijld als één van de ontslaggronden zich voordoet als bedoeld in artikel 81c, zesde (a tot en met d) of zevende lid van de wet.

  • 2.

    De rekenkamer bericht de raad onverwijld als één van de gronden voor non-actiefstelling zich voordoet als bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid van de wet.

  • 3.

    In de gevallen als bedoeld in artikel 81c, zevende lid, en in artikel 81d, tweede lid van de wet adviseert de klankbordgroep de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op non-actief stellen van het desbetreffende lid.

Artikel 7 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen ten behoeve van uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden als bedoeld in artikel 8;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      in het kader van onderzoeken door de rekenkamer betrokken externe deskundigen;

    • d.

      andere noodzakelijke uitgaven voor de uitoefening van de werkzaamheden.

  • 3.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad.

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer

  • 1.

    De voorzitter respectievelijk de leden ontvangen een vergoeding van € 300,00 respectievelijk € 250,00 voor het voorbereiden en bijwonen van een vergadering van de rekenkamer.

  • 2.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding van € 70,00 per uur dat wordt besteed aan werkzaamheden voor het doen of het begeleiden van onderzoek.

  • 3.

    De reiskosten en eventuele overige onkosten worden vergoed naar de daarvoor in het algemeen bij de gemeente geldende maatstaf.

  • 4.

    De vergoedingen genoemd in het eerste, tweede en derde lid komen ten laste van het budget van de rekenkamer.

Artikel 9 Secretariaat

  • 1.

    De griffier wijst de ambtelijk secretaris aan in overleg met de rekenkamer.

  • 2.

    De secretaris is belast met het secretariaat van de rekenkamer en de klankbordgroep. Onder de werkzaamheden van de secretaris worden gerekend: de agendaplanning, het agenderen en versturen van vergaderstukken, de verslaglegging, de vorming van dossiers, het beheer van het budget en het bijstaan van de rekenkamer bij de uitvoering van haar werkzaamheden.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende werkzaamheden worden verricht.

Artikel 10 Openbaarheid

  • 1.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid.

  • 2.

    De rekenkamer kan openbare vergaderingen beleggen.

Artikel 11 Werkwijze rekenkamer

De rekenkamer informeert de raad over haar werkwijze.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 10 juli 2023.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Overbetuwe 2018 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening rekenkamer gemeente Overbetuwe 2023.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

van 27 juni 2023.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier,

drs. D.E. van der Kamp

de voorzitter,

R.P. Hoytink-Roubos

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.

De rekenkamer onderzoekt, zoals bepaald in artikel 182, eerste lid van de Gemeentewet, de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Er is voor gekozen om de begrippen doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid niet in dit artikel op te nemen. Hiermee wordt voorkomen dat in de verordening een eigen definitie wordt gehanteerd. Wel wordt in deze toelichting uiteengezet wat onder deze termen wordt verstaan.

Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt.

Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt.

Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.

 

Artikel 2 Rekenkamer

De raad kan op grond van de Gemeentewet een gemeentelijke rekenkamer instellen. De raad moet haar uitdrukkelijk instellen (artikel 81a). Daarin voorziet het eerste lid. Verder moet de raad bepalen hoeveel leden de kamer zal hebben (artikel 81b). Daarin voorziet het tweede lid.

 

Artikel 3 Taken

De rekenkamer toetst conform artikel 182, eerste lid van de wet, op de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.

 

Artikel 4 Benoeming

Op grond van artikel 81e van de wet zullen de leden van de rekenkamer openbaar moeten maken welke andere functies - dan het lidmaatschap van de rekenkamer - zij vervullen. Artikel 81f van de wet noemt de functies die onverenigbaar zijn met het lidmaatschap van de rekenkamer. Alvorens tot benoeming van een lid over te gaan, zal de raad dus zeker moeten stellen dat artikel 81f van de wet de benoeming niet in de weg staat.

Artikel 81c, vijfde lid van de wet bevat het voorschrift dat de raad voorafgaand aan de benoeming overleg voert met de rekenkamer. De wet bepaalt niets over de vorm die dat overleg moet hebben. Daar heeft de raad dus een keuze. In deze verordening is ervoor gekozen de klankbordgroep te belasten met de taak om vooraf overleg te voeren met de rekenkamer over de benoemingen.

 

Artikel 5 Klankbordgroep

De raad kan een klankbordgroep instellen die fungeert als aanspreekpunt voor de rekenkamer. Zij ondersteunt de raad in zijn controlerende en kaderstellende rol. De klankbordgroep en de rekenkamer overleggen halfjaarlijks of zoveel vaker als een van beide partijen nodig acht.

De klankbordgroep heeft een rol bij benoemingen van rekenkamerleden. Zij overlegt met de rekenkamer in het geval er een vacature voor het lidmaatschap van de rekenkamer ontstaat. De klankbordgroep doet de aanbeveling aan de raad voor de (her)benoeming van kandidaten. Verder dient de klankbordgroep als klankbord voor alle overige zaken die de relatie tussen de raad en de rekenkamer betreffen.

De klankbordgroep wordt in principe ingesteld voor de volledige raadsperiode. Ter waarborging van de continuïteit van de klankbordgroep is gekozen voor drie in plaats van twee leden en om te voorkomen dat de stemuitslag onbeslist blijft.

 

Artikel 6 Ontslag en non-actiefstelling

Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.

 

Artikel 7 Budget

De rekenkamer is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het aan haar ter beschikking gestelde budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Deze zelfstandigheid van de rekenkamer ten opzichte van de raad is een borg voor een behoorlijke en onafhankelijke uitvoering van haar taak. De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

 

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer

In dit artikel is de vergoeding die de leden van de rekenkamer voor hun werkzaamheden ontvangen, vastgelegd. Op grond van artikel 81k van de wet stelt de raad de vergoeding voor de werkzaamheden van de leden en een tegemoetkoming in de door hen gemaakte reiskosten vast.

 

Artikel 9 Secretariaat

De rekenkamer en de klankbordgroep worden bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Onder de werkzaamheden van het secretariaat worden gerekend: de agendaplanning, het agenderen en versturen van vergaderstukken, de verslaglegging, de vorming van de dossiers en het beheer van het budget. Deze werkzaamheden worden bekostigd uit het budget van de rekenkamer.

 

Artikel 10 Openbaarheid

De rapporten van de rekenkamer zijn in beginsel openbaar, maar op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo) kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.

 

Artikel 11 Werkwijze

De rekenkamer bepaalt haar eigen werkwijze en legt deze vast in het Reglement van orde en in de Notitie werkwijze.

 

Artikel 12 Slotbepalingen

Wetgeving technisch bezien is het niet mogelijk om in een verordening een overgangsrecht op te nemen op grond waarvan een oude rekenkamercommissie nog werkzaamheden afrondt of op grond waarvan de nieuwe rekenkamer gehouden is een onderzoek af te ronden. Dat zou in strijd komen met de wet. De rekenkamer kan besluiten om onderzoeken die nog niet zijn afgerond, voort te zetten.


1

Voor de leesbaarheid is gekozen voor hij. Hier kan ook zij of hen worden gelezen.