Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023 |
Citeertitel | Verordening rekenkamer gemeente Overbetuwe 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Overbetuwe 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2023 | nieuwe regeling | 27-06-2023 | 2023-028820 |
De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
De klankbordgroep doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:
de mededeling dat hij1 een benoeming als lid zal aanvaarden;
De rekenkamer overlegt minimaal twee keer per jaar met de klankbordgroep over de werkzaamheden van de rekenkamer. In dit overleg komt onder andere aan de orde de contacten tussen rekenkamer en raad, de voortgang van de onderzoeken, de afstemming tussen rekenkamer, college en de ambtelijke organisatie, de onderwerpselectie en het budget van de rekenkamer.
De secretaris is belast met het secretariaat van de rekenkamer en de klankbordgroep. Onder de werkzaamheden van de secretaris worden gerekend: de agendaplanning, het agenderen en versturen van vergaderstukken, de verslaglegging, de vorming van dossiers, het beheer van het budget en het bijstaan van de rekenkamer bij de uitvoering van haar werkzaamheden.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering
van 27 juni 2023.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier,
drs. D.E. van der Kamp
de voorzitter,
R.P. Hoytink-Roubos
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
De rekenkamer onderzoekt, zoals bepaald in artikel 182, eerste lid van de Gemeentewet, de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Er is voor gekozen om de begrippen doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid niet in dit artikel op te nemen. Hiermee wordt voorkomen dat in de verordening een eigen definitie wordt gehanteerd. Wel wordt in deze toelichting uiteengezet wat onder deze termen wordt verstaan.
Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt.
Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt.
Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
De raad kan op grond van de Gemeentewet een gemeentelijke rekenkamer instellen. De raad moet haar uitdrukkelijk instellen (artikel 81a). Daarin voorziet het eerste lid. Verder moet de raad bepalen hoeveel leden de kamer zal hebben (artikel 81b). Daarin voorziet het tweede lid.
De rekenkamer toetst conform artikel 182, eerste lid van de wet, op de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
Op grond van artikel 81e van de wet zullen de leden van de rekenkamer openbaar moeten maken welke andere functies - dan het lidmaatschap van de rekenkamer - zij vervullen. Artikel 81f van de wet noemt de functies die onverenigbaar zijn met het lidmaatschap van de rekenkamer. Alvorens tot benoeming van een lid over te gaan, zal de raad dus zeker moeten stellen dat artikel 81f van de wet de benoeming niet in de weg staat.
Artikel 81c, vijfde lid van de wet bevat het voorschrift dat de raad voorafgaand aan de benoeming overleg voert met de rekenkamer. De wet bepaalt niets over de vorm die dat overleg moet hebben. Daar heeft de raad dus een keuze. In deze verordening is ervoor gekozen de klankbordgroep te belasten met de taak om vooraf overleg te voeren met de rekenkamer over de benoemingen.
De raad kan een klankbordgroep instellen die fungeert als aanspreekpunt voor de rekenkamer. Zij ondersteunt de raad in zijn controlerende en kaderstellende rol. De klankbordgroep en de rekenkamer overleggen halfjaarlijks of zoveel vaker als een van beide partijen nodig acht.
De klankbordgroep heeft een rol bij benoemingen van rekenkamerleden. Zij overlegt met de rekenkamer in het geval er een vacature voor het lidmaatschap van de rekenkamer ontstaat. De klankbordgroep doet de aanbeveling aan de raad voor de (her)benoeming van kandidaten. Verder dient de klankbordgroep als klankbord voor alle overige zaken die de relatie tussen de raad en de rekenkamer betreffen.
De klankbordgroep wordt in principe ingesteld voor de volledige raadsperiode. Ter waarborging van de continuïteit van de klankbordgroep is gekozen voor drie in plaats van twee leden en om te voorkomen dat de stemuitslag onbeslist blijft.
Artikel 6 Ontslag en non-actiefstelling
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.
De rekenkamer is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het aan haar ter beschikking gestelde budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Deze zelfstandigheid van de rekenkamer ten opzichte van de raad is een borg voor een behoorlijke en onafhankelijke uitvoering van haar taak. De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.
Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
In dit artikel is de vergoeding die de leden van de rekenkamer voor hun werkzaamheden ontvangen, vastgelegd. Op grond van artikel 81k van de wet stelt de raad de vergoeding voor de werkzaamheden van de leden en een tegemoetkoming in de door hen gemaakte reiskosten vast.
De rekenkamer en de klankbordgroep worden bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Onder de werkzaamheden van het secretariaat worden gerekend: de agendaplanning, het agenderen en versturen van vergaderstukken, de verslaglegging, de vorming van de dossiers en het beheer van het budget. Deze werkzaamheden worden bekostigd uit het budget van de rekenkamer.
De rapporten van de rekenkamer zijn in beginsel openbaar, maar op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo) kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
De rekenkamer bepaalt haar eigen werkwijze en legt deze vast in het Reglement van orde en in de Notitie werkwijze.
Wetgeving technisch bezien is het niet mogelijk om in een verordening een overgangsrecht op te nemen op grond waarvan een oude rekenkamercommissie nog werkzaamheden afrondt of op grond waarvan de nieuwe rekenkamer gehouden is een onderzoek af te ronden. Dat zou in strijd komen met de wet. De rekenkamer kan besluiten om onderzoeken die nog niet zijn afgerond, voort te zetten.