Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit Amsterdam |
Citeertitel | Organisatiebesluit Amsterdam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-03-2024 | 21-12-2023 | 27-03-2024 | artikel 17 | 19-03-2024 | |
27-03-2024 | 01-01-2024 | 27-03-2024 | artikel 2, 15 | 19-03-2024 | |
27-03-2024 | artikel 17 | 19-03-2024 | |||
07-07-2023 | 27-03-2024 | nieuwe regeling | 28-06-2023 |
Hoofdstuk 2 Beschrijving van functies, taken en verantwoordelijkheden
Artikel 4 Gemeentelijke managementteam
De gemeentesecretaris, de stedelijke directeuren, de directeur van de directie Middelen en Control, en de directeur van de directie Bestuurs- en Managementadvisering vormen samen het GMT. Het GMT formuleert de gemeentebrede en gemeenschappelijke kaders en bewaakt dat de activiteiten van de clusters en programma’s daarbinnen blijven.
Een directeur van een directie of programma is adviseur van de gemeentesecretaris, het GMT en het college. De directeur is integraal verantwoordelijk voor het eigen onderdeel en daarbij gehouden aan de door of namens het college en GMT gestelde kaders. Tevens draagt een directeur zorg voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven en doelen van een programma, of een programma-doorkruisend thema, als bedoeld in hoofdstuk 5, voor zover deze zorg door een stedelijk directeur aan de directeur is opdragen.
Hoofdstuk 3 Bestuur en Organisatie
Artikel 7 Bestuur en Organisatie
Bestuur en Organisatie ressorteert rechtstreeks onder de gemeentesecretaris en stelt het bestuur en het GMT en de stedelijk directeuren in staat te sturen op resultaten en versterkt het strategisch vermogen en de control van de organisatie.
Artikel 9 Directie Bestuur- en Managementadvisering
De directie Bestuur- en Managementadvisering is belast met de advisering van het college, de burgemeester en het GMT integraal op strategische dossiers. De directie Bestuurs- en managementadvisering is stelselverantwoordelijk voor het bestuurlijk stelsel en ketenverantwoordelijk voor de bestuurlijke besluitvorming en heeft tot taak om verbinding te brengen tussen:
Artikel 12 Directie Openbare Orde en Veiligheid
De directie Openbare Orde en Veiligheid is belast met het beleid op de langere termijn van veiligheidsonderwerpen en voert taken uit en oefent bevoegdheden uit die aan de burgemeester en het college zijn opgedragen op grond van de Gemeentewet en bijzondere wetten op het terrein van openbare orde en veiligheid.
Artikel 14 Cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie
Het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie heeft de taak om zorg te dragen voor toegankelijke en betrouwbare digitale dienstverlening aan bewoners, ondernemers en bezoekers en voor effectieve digitale oplossingen en informatievoorziening voor alle gemeentelijke taken. Het cluster zorgt dat de stad meegaat in de digitale ontwikkelingen in de samenleving en gebruikmaakt van informatie en technische mogelijkheden om de doelstellingen van de gemeente te realiseren. Daarnaast heeft het cluster de taak ervoor te zorgen dat de medewerkers van de gemeente over de digitale middelen en informatie beschikken die zij nodig hebben om goed en gemakkelijk hun werk te kunnen doen.
De stedelijk directeur van het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie is tevens de chief information officer (CIO) van de gemeente en stelselverantwoordelijk voor het functioneren van- en toezicht op de digitale-, IT-, data- en informatie-gerelateerde zaken binnen de gemeente en heeft vanuit die hoedanigheid een kaderstellende, adviserende en toetsende rol hierop, met dien verstande dat de functionaris gegevensbescherming, zijnde de onafhankelijke interne toezichthouder, toezicht houdt op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Artikel 15 Cluster Stadsdelen, Beheer en Dienstverlening
Het cluster Stadsdelen, Beheer en Dienstverlening voert taken uit op het gebied van het beheer en onderhoud van de buitenruimte van de stad, een duurzame en schone stad, het heffen, factureren en innen van gemeentelijke belastingen en heffingen, dienstverlening aan de burger, en de organisatie van de stadsdelen en het stadgebied.
Het GMT maakt een voorstel voor de indeling van de programmabegroting, met programma’s die zijn gericht op realisatie van maatschappelijke opgaven en doelen. Een programma omvat de inzet van directies die in een cyclus van beleid en uitvoering samen de opgaven en doelen van een programma realiseren. Waar dit passend is wordt er toegespitst per gebied. Het voorstel voor de indeling van de programmabegroting kan programma-doorkruisende thema’s bevatten die zijn gericht op brede maatschappelijke opgaven waar meerdere programma’s aan bijdragen.
De gemeentesecretaris draagt ambtelijk zorg voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven en doelen van de gehele begroting. De gemeentesecretaris draagt deze zorg per programma over aan een stedelijk directeur. Indien de programmabegroting programma-doorkruisende thema’s bevat, draagt de gemeentesecretaris deze zorg per thema over aan een stedelijk directeur.
Een stedelijk directeur draagt de zorg voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven en doelen van een toegewezen programma, of een toegewezen programma-doorkruisend thema over aan de groep directeuren binnen het programma of thema en geeft hen de opdracht die samen in te vullen. De stedelijk directeur wijst uit hun midden een coördinerend programma- of themadirecteur aan die het soepel verloop van de samenwerking van de directeuren binnen het programma of thema coördineert.
Aldus vastgesteld in de vergadering 28 juni 2023.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Voor de ambtelijke organisatie zijn de bevoegdheden en de mandatering daarvan vastgelegd in het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam (hierna: het Mandaatbesluit). Dit Mandaatbesluit is het juridisch kader voor het handelen van functionarissen in de organisatie. Hiernaast hebben veel gemeenten een zogenaamd organisatiereglement of –regeling waarin de belangrijkste kaders voor inrichting en aansturing zijn vastgelegd. Het organisatieplan 2015 is de laatste versie van een dergelijk reglement. Dit is nooit in compacte, leesbare en geactualiseerde vorm bijgehouden en opnieuw vastgesteld. Waar het Mandaatbesluit zich vooral toespitst op het beleggen van wettelijke en rechtspositionele bevoegdheden, is dit organisatiebesluit meer bedoeld voor het bredere samenspel binnen de organisatie. De directeur van de directie Juridische Zaken is belast met het beheer van dit besluit.
De clusters bestaan uit directies die expertise hebben op een specifiek terrein, bijvoorbeeld Personeel en Organisatie, Toezicht en Handhaving (THOR), Belastingen en Wonen. Daarnaast heeft de gemeente Amsterdam enkele organisatieonderdelen die niet behoren tot de clusters: Auditdienst ACAM, De Raadsgriffie, Ombudsman Metropool Amsterdam en Rekenkamer Metropool Amsterdam. Deze laatsten maken geen onderdeel uit van dit organisatiebesluit.