Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordenveld

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Noordenveld 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordenveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein Noordenveld 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  4. artikel 47 van de Participatiewet
  5. artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
  6. artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2023nieuwe regeling

14-06-2023

gmb-2023-294005

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Noordenveld 2023

De raad van de gemeente Noordenveld;

gelezen het voorstel van het College van Burgermeester en Wethouders van 9 mei 2023;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3, lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Noordenveld 2023.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Adviesraad: de onafhankelijke commissie die op grond van artikel 84 van de Gemeentewet is ingesteld door het college om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over vraagstukken in het sociaal domein van de gemeente Noordenveld.

    • b.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld.

    • c.

      Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Noordenveld.

    • d.

      Sociaal domein: het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect gerelateerd is aan de uitvoering van de wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet, de wet IOAZ en de wet IOAW.

    • e.

      Belanghebbende: (toekomstige) cliënten en/of gebruikers van regelingen binnen het sociaal domein in Noordenveld, evenals hun mantelzorgers en vrijwilligers.

    • f.

      Ingezetene: inwoners van de gemeente Noordenveld.

    • g.

      Gemeentelijk beleid: beleidsstukken, zoals visies, nadere regels en verordeningen, evenals de uitvoering betreffende het sociaal domein in Noordenveld.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wetten van het sociaal domein en de daarop berustende regelingen.

 

Artikel 2 Doelstelling, taakstelling en positie adviesraad

  • 1.

    De adviesraad heeft als doel belanghebbenden op een integrale en gestructureerde wijze te betrekken bij de uitvoering van de wetten van het sociaal domein. Het idee is dat dit leidt tot een betere kwaliteit van de uitvoering van de wetten, gericht op de realisatie van volwaardig burgerschap.

  • 2.

    De adviesraad adviseert het college gevraagd en ongevraagd over het gemeentelijk beleid in het sociaal domein.

  • 3.

    Naast de officiële adviezen kan de adviesraad gevraagd worden om bij te dragen aan de voorbereidende processen van het opstellen van gemeentelijk beleid. Bovendien kunnen zij knelpunten in de uitvoering signaleren en daarover rapporteren aan het college.

  • 4.

    De adviesraad onderhoudt een levendig netwerk van (vertegenwoordigers van) belanghebbenden en maatschappelijke organisaties. Dit kan de adviesraad onder meer doen door;

    • a.

      actief de inbreng van belanghebbenden te organiseren, bijvoorbeeld via tijdelijke werkgroepen of digitale platformen;

    • b.

      deelname aan bijeenkomsten die door maatschappelijke organisaties en belanghebbenden worden georganiseerd;

    • c.

      het organiseren van bijeenkomsten of andere vormen van raadpleging van organisaties, belanghebbenden en inwoners.

  • 5.

    De adviesraad spreekt vanuit het perspectief van de inwoner. Dit dient als tegenhanger van de systeemwereld van de gemeente. De leden leveren vanuit hun kennis, ervaring en betrokkenheid een constructieve en kritische bijdrage aan de afwegingen die gemaakt worden binnen het sociaal domein van de gemeente.

  • 6.

    De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften, en andere zaken, voor zover die op individuele inwoners betrekking hebben.

  • 7.

    De adviesraad, de Adviesraad Duurzaamheid en Toegankelijk Noordenveld adviseren het college gevraagd en ongevraagd vanuit hun eigen positie en doel op soms overlappende beleidsthema’s.

 

Artikel 3 Samenstelling adviesraad

  • 1.

    De adviesraad kent minimaal twaalf en maximaal zestien leden en een voorzitter.

  • 2.

    De leden en voorzitter van de adviesraad zijn belanghebbenden en/of ingezetene van de gemeente Noordenveld.

  • 3.

    Wanneer het niet lukt om het minimale aantal leden te bereiken, kan in overleg met het college afgeweken worden van lid 1 en lid 2.

  • 4.

    De leden en voorzitter van de adviesraad spreken op persoonlijke titel. Zij hebben zitting in de adviesraad zonder last of ruggenspraak.

  • 5.

    De leden en voorzitter van de adviesraad:

    • a.

      bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Noordenveld;

    • b.

      zijn geen lid van het college of de gemeenteraad;

    • c.

      zijn niet in dienst van de gemeente Noordenveld;

    • d.

      hebben geen zakelijke binding met de gemeente Noordenveld voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie;

    • e.

      zijn geen vertegenwoordigers van bepaalde (belangen)organisaties die actief zijn binnen het sociaal domein;

    • f.

      voldoen al minstens twee jaar aan bovengenoemde criteria.

  • 6.

    De leden van de adviesraad vormen een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling van de samenleving in de gemeente Noordenveld. Binnen de samenstelling van de adviesraad wordt er naar gestreefd om vanuit elke wet binnen het sociaal domein in ieder geval één cliënt te hebben die lid is.

 

Artikel 4 Werkwijze

  • 1.

    De adviesraad regelt binnen de kaders van deze verordening zijn eigen werkwijze. Deze legt de adviesraad vast in een huishoudelijk reglement en legt dit reglement ter goedkeuring voor aan het college.

  • 2.

    De adviesraad is bevoegd om leden van bestuursorganen en inhoudelijk betrokken ambtenaren uit te nodigen om vergaderingen bij te wonen voor het geven van een toelichting op en het beantwoorden van vragen over voorstellen die door bestuursorganen van de gemeente aan de adviesraad zijn voorgelegd voor het uitbrengen van advies.

  • 3.

    De adviesraad bepaalt zelf of en wanneer er bij de opstelling van een advies derden worden betrokken.

  • 4.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar. De adviesraad kan besluiten besloten vergaderingen te houden, bijvoorbeeld bij de behandeling van niet-openbare stukken waarover het college advies vraagt.

  • 5.

    De adviezen van de adviesraad zijn openbaar, tenzij het advies gaat om niet-openbare stukken. In dat geval wordt het advies openbaar, zodra ook de stukken openbaar worden.

  • 6.

    De adviesraad is verplicht tot geheimhouding van stukken totdat de stukken openbaar zijn of wanneer dit is opgelegd door het college. De geheimhoudingsplicht strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd.

  • 7.

    De geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de adviesraad of van het adviseurschap van derden.

  • 8.

    De duur van de geheimhoudingsplicht wordt – voor zover mogelijk – vooraf aangegeven.

 

Artikel 5 Benoeming en beëindiging lidmaatschap adviesraad

  • 1.

    De leden en voorzitter van de adviesraad worden door het college benoemd.

  • 2.

    De sollicitatieprocedure wordt vastgelegd in het huishoudelijk reglement van de adviesraad.

  • 3.

    De leden en voorzitter worden voor een periode van vier jaar benoemd. Het lidmaatschap kan eenmalig met vier jaar verlengd worden. Na de maximale zittingsduur van acht jaar mag een aftredend lid of voorzitter zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de leden en voorzitter eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 3, lid 2 en 5;

    • d.

      door ontslag op voordracht van minimaal twee derde van het totaal aantal leden van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting als lid of voorzitter van de adviesraad ongewenst wordt geacht;

    • e.

      als op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten van de adviesraad verzuimd wordt.

  • 5.

    In de gevallen van lid 4 besluit de voorzitter het lid aan het college voor te dragen voor ontslag.

  • 6.

    Wanneer een zittend lid of voorzitter om geldige redenen langdurig moet verzuimen, kan de adviesraad een plaatsvervanger voordragen. Deze wordt door het college benoemd voor een tijdelijke periode.

 

Artikel 6 Samenwerking adviesraad en college

  • 1.

    Tenminste eenmaal per jaar vindt er een bestuurlijk overleg plaats tussen een delegatie van de adviesraad en de wethouder(s) van het sociaal domein. De adviesraad kan zelf onderwerpen aandragen voor dit overleg. Daarbij worden zij voorzien van voor het overleg benodigde informatie.

  • 2.

    Het college stelt de adviesraad vroegtijdig in de gelegenheid om advies uit te brengen.

  • 3.

    Het college zorgt voor een schriftelijke terugkoppeling aan de adviesraad over de uitgebrachte adviezen.

  • 4.

    Schriftelijke adviezen van de adviesraad worden door het college aan het betreffende raadsvoorstel toegevoegd. In het raadsvoorstel geeft het college aan op welke wijze het advies van de adviesraad is verwerkt.

 

Artikel 7 Ondersteuning

  • 1.

    Aan elk lid en de voorzitter van de adviesraad wordt een vergoeding toegekend, waarvan de hoogte door het college wordt vastgesteld.

  • 2.

    Voor de ondersteuning van de adviesraad wordt door het college een ambtelijk secretaris beschikbaar gesteld. De ambtelijk secretaris is geen lid van de adviesraad.

  • 3.

    Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met de adviesraad.

  • 4.

    De adviesraad kan voor zijn vergaderingen gebruik maken van de vergaderruimte en faciliteiten van de gemeente Noordenveld.

  • 5.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan de adviesraad bij het college middelen aanvragen.

 

Artikel 8 Jaarverslag

  • 1.

    Binnen 3 maanden na afloop van elk kalenderjaar stelt de adviesraad een jaarverslag over het voorgaande jaar op, waarin in elk geval aan de orde komen:

    • a.

      de activiteiten die de adviesraad heeft uitgevoerd;

    • b.

      het functioneren van de adviesraad;

    • c.

      de samenstelling van de adviesraad.

  • 2.

    Dit jaarverslag wordt uitgebracht aan het college. Het college zendt dit jaarverslag, voorzien van een reactie, ter kennisname aan de gemeenteraad.

 

Artikel 9 Evaluatie

Het functioneren en de werkwijze van de adviesraad wordt twee jaar na de inwerkingtreding van deze verordening geëvalueerd. Deze evaluatie kan vergezeld worden van voorstellen tot wijziging van deze verordening.

 

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Over zaken waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college na overleg met de voorzitter van de adviesraad.

  • 2.

    De verordening wordt slechts gewijzigd nadat de adviesraad in de gelegenheid is gesteld zijn standpunt hierover kenbaar te maken. De adviesraad formuleert zijn standpunt binnen zes weken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2023.

  • 4.

    Met ingang van de datum uit lid 3 wordt de ‘Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Noordenveld 2015’ ingetrokken.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein Noordenveld 2023’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente op 14 juni 2023.