Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Beleidsregels Eerste Hulp bij Geldzaken en Schulddienstverlening Gemeente ‘s-Hertogenbosch 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Eerste Hulp bij Geldzaken en Schulddienstverlening Gemeente ‘s-Hertogenbosch 2023
CiteertitelBeleidsregels Eerste Hulp bij Geldzaken en Schulddienstverlening Gemeente 's-Hertogenbosch 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-07-2023Wijziging in de regeling

27-06-2023

gmb-2023-291665

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Eerste Hulp bij Geldzaken en Schulddienstverlening Gemeente ‘s-Hertogenbosch 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ‘s-Hertogenbosch;

In zijn vergadering van 27 juni 2023,

Gezien het voorstel met reg.nr. 15137113,

gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

besluit vast te stellen de beleidsregels Eerste Hulp bij Geldzaken en Schulddienstverlening gemeente ’s-Hertogenbosch 2023.

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      belanghebbende; degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken;

    • c.

      college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente ‘s-Hertogenbosch;

    • d.

      contractgemeente: gemeente uit de regio waarmee een overeenkomst schulddienstverlening is gesloten;

    • e.

      EHBG: Eerste Hulp bij Geldzaken. EHBG biedt een persoonlijke en vrij toegankelijke dienstverlening voor inwoners met (dreigende) financiële en/of sociaal/juridische vragen en problemen. EHBG vormt de toegang tot schulddienstverlening;

    • f.

      Fw: Faillissementswet;

    • g.

      inwoner: diegene die woonachtig is, met een geldige verblijfstatus, in de gemeente ‘s-Hertogenbosch of in een contractgemeente en ook als zodanig staat ingeschreven in de basisregistratie personen;

    • h.

      NVVK: verenging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren;

    • i.

      plan van aanpak: het individuele plan wat na de intake en analyse fase wordt opgesteld en waarin wederzijdse afspraken en aangeboden dienstverlening wordt beschreven;

    • j.

      PW: de Participatiewet;

    • k.

      Recofa: landelijk overlegorgaan van rechter-commissarissen in Faillissementen;

    • l.

      schulddienstverlening: samenhangend integraal aanbod van verschillende diensten ter voorkoming van schulden en/of het beheersbaar maken of oplossen van een schuldensituatie;

    • m.

      schuldregeling: verzamelnaam voor de diensten gericht op de bemiddeling tussen schuldenaar en schuldeisers om een regeling voor de totale schuldenlast te bewerkstelligen;

    • n.

      verzoeker: inwoner die zich tot het college heeft gewend bij EHBG voor sociaaljuridische ondersteuning en schulddienstverlening;

    • o.

      Wgs: de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • p.

      Wsnp: Wet schuldsanering natuurlijke personen.

  • 2.

    Daar waar in deze beleidsregels wordt gesproken over schulddienstverlening heeft dit een gelijke betekenis als het begrip schuldhulpverlening zoals geformuleerd in de Wgs.

  • 3.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wgs, de Awb en de NVVK-gedragscode.

 

Artikel 2. Doelgroep

Alle inwoners van 18 jaar en ouder die als ingezetene in de basisregistratie personen staan ingeschreven in de gemeente ’s-Hertogenbosch of in een samenwerkende contractgemeente komen in aanmerking voor schulddienstverlening.

Artikel 3. De procedure melding, aanvraag en intake

  • 1.

    Inwoners van de gemeente ‘s-Hertogenbosch kunnen zich voor ondersteuning bij (dreigende) financiële en/of sociaal/juridische vragen en problemen melden bij EHBG. Op dat moment is sprake van een melding.

  • 2.

    Er is sprake van een aanvraag schulddienstverlening na het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag van de inwoner is vastgesteld. Dat kan een gesprek zijn bij EHBG of een gesprek naar aanleiding van een signaal vroegsignalering.

  • 3.

    Nadat de hulpvraag is vastgesteld wordt een intakegesprek ingepland bij team Intake en Stabilisatie. Dit intakegesprek vindt plaats binnen vier weken na constatering van de hulpvraag.

  • 4.

    In afwijking van lid 2 en 3 kan een bewindvoerder direct een schriftelijke aanvraag schulddienstverlening indienen.

  • 5.

    Na het eerste gesprek waarin de hulpvraag is vastgesteld (= aanvraag), wordt de beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, binnen een termijn van acht weken, gegeven. Bij de beschikking wordt een plan van aanpak gevoegd.

  • 6.

    Een verzoeker moet zich kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Als geldig legitimatiebewijs gelden de documenten genoemd in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht.

  • 7.

    Bij gehuwden in gemeenschap van goederen of geregistreerde partners kan een aanvraag schulddienstverlening alleen gezamenlijk door beide partners worden gedaan. Bij gehuwden op huwelijkse voorwaarden en/of een beperkte gemeenschap, of samenwonenden moeten beide partners een aanvraag apart indienen als zij beiden in aanmerking willen komen.

 

Artikel 4. Aanbod schulddienstverlening

  • 1.

    Het college biedt de verzoeker schulddienstverlening aan, indien het college dit noodzakelijk acht, en bepaalt het aanbod van de schulddienstverlening.

  • 2.

    Het aanbod schulddienstverlening is individueel maatwerk. Het aanbod is gebaseerd op de analyse van de hulpvraag, de schulden en de onderliggende problematiek en is van meerdere factoren afhankelijk en kan per situatie verschillen.

  • De factoren die in ieder geval een rol spelen zijn:

    • a.

      Aard, zwaarte en/of omvang van de schulden;

    • b.

      Sprake van een crisissituatie;

    • c.

      Psychosociale situatie verzoeker;

    • d.

      Houding, gedrag (motivatie) en vaardigheden van verzoeker;

    • e.

      De totale financiële situatie (huidige en verwachtingen in de toekomst);

    • f.

      Een eventueel eerder gebruik van schulddienstverlening.

  • 3.

    Het aanbod van de gemeente bestaat in ieder geval uit een of meer van de volgende producten:

    • a.

      Vroegsignalering en preventie;

    • b.

      Crisisinterventie;

    • c.

      Informatie en advies bij het zelfstandig oplossen van de schulden;

    • d.

      Stabilisatie: begeleiding bij het in evenwicht brengen van inkomen en uitgaven en inzicht krijgen in de financiële situatie;

    • e.

      Herfinanciering;

    • f.

      Schuldregeling: het opstellen van een regeling voor het aflossen van de schuld (volledig of tegen finale kwijting) samen met begeleiding en toezicht tijdens de looptijd van de regeling;

    • g.

      Budgetbeheer;

    • h.

      Duurzame financiële dienstverlening (DFD): langdurige stabilisatie samen met budgetbeheer als er door omstandigheden nog geen zicht is op een schuldregeling;

    • i.

      Verklaring ex art 285 Fw voor toepassing van de WSNP;

    • j.

      Beschermingsbewind;

    • k.

      Nazorg: het hebben van een of meerdere contactmomenten met een natuurlijk persoon na afloop van een traject schulddienstverlening.

  • 4.

    De bovengemelde diensten worden aangeboden en uitgevoerd conform de gedragscode, richtlijnen en modulen van de NVVK.

  • 5.

    Het college kan nadere voorwaarden stellen om te komen tot het aanbod schulddienstverlening via het plan van aanpak of de schuldregelingsovereenkomst.

 

Artikel 5. Verplichtingen

  • 1.

    Om de schulddienstverlening te doen slagen, is de verzoeker verplicht om alle medewerking te geven gedurende de hele looptijd van het traject. Bij geen of onvoldoende medewerking kan de aanvraag schulddienstverlening buiten behandeling gesteld worden, afgewezen of voortijdig worden beëindigd. De medewerking bestaat in ieder geval uit:

    • a.

      meewerken aan het tot stand komen van het plan van aanpak of een overeenkomst in het kader van de schulddienstverlening zoals budgetbeheer en/ of schuldregeling;

    • b.

      meewerken aan de verplichting tot begeleiding door een ketenpartner (hulpverleningsinstelling) als dit is opgelegd;

    • c.

      het tijdig nakomen van afspraken en opgelegde voorwaarden;

    • d.

      geen nieuwe schulden maken;

    • e.

      ontvangen (extra) bedragen inzetten voor de schulden.

  • 2.

    De verzoeker is verplicht om direct en uit eigen beweging dan wel op verzoek van de gemeente alle gegevens en omstandigheden door te geven waarvan hem duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op de schulddienstverlening.

  • 3.

    De verzoeker is verplicht om zich maximaal in te spannen om het inkomen te verhogen, dan wel de lasten te verminderen. Te denken valt hierbij aan:

    • a.

      meewerken aan re-integratie, inburgering;

    • b.

      werk te vinden of meer uren te gaan werken. Dit geldt ook, voor zover van toepassing, voor de partner;

    • c.

      meerderjarige kinderen leveren een financiële bijdrage aan de huishouding;

    • d.

      autobezit te verkopen, in te ruilen voor een goedkoper exemplaar of de waarde te vergoeden aan de schuldeisers indien het bezit niet noodzakelijk is. Hiervoor wordt gehandeld volgens het VTLB-rapport van de Recofa;

    • e.

      overige acties om de financiële ruimte te vergroten.

  • 4.

    Bij het niet (of niet volledig) nakomen van de verplichtingen kan het college besluiten om een sanctie op te leggen van een uitsluiting van een schulddienstverleningstraject bij de gemeente van 6 maanden tot 1 jaar bij voortijdige beëindiging van de intakefase, stabilisatiefase, budgetbeheer of DFD. Bij voortijdige beëindiging van een schuldregeling vanwege het niet nakomen van de verplichtingen kan het college een sanctie opleggen van uitsluiting van een schuldregeling tot maximaal 3 jaar.

 

Artikel 6. Weigeren en beëindigen schulddienstverlening

  • 1.

    De toegang tot EHBG en schulddienstverlening kan geweigerd en/of beëindigd worden als verzoeker zich ten opzichte van de medewerkers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit EHBG en/of schulddienstverleningstraject, (ernstig) misdraagt.

  • 2.

    De toegang tot schulddienstverlening wordt door het college geweigerd indien:

    • a.

      de verzoeker op grond van artikel 5 lid 4 een uitsluitingstermijn heeft gekregen welke nog nietis beëindigd;

    • b.

      verzoeker niet beschikt over een verblijfstatus.

  • 3.

    De toegang tot schulddienstverlening kan door het college worden geweigerd/beëindigd indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 (inlichtingenplicht) en 7 (medewerkingsplicht) van de Wgs en/of van de verplichtingen zoals genoemd in artikel 5 van deze beleidsregels.

  • 4.

    Het college gaat over tot beëindiging van de schulddienstverlening als er sprake is van een van onderstaande situaties:

    • a.

      het schulddienstverleningstraject is succesvol afgerond;

    • b.

      de belanghebbende wil zijn beschikbare aflossingscapaciteit niet gebruiken voor de aflossing van schulden;

    • c.

      de belanghebbende komt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen na zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de Wgs, artikel 5 van deze beleidsregels en het plan van aanpak. Er zal niet eerder tot beëindiging worden overgegaan dan nadat belanghebbende een redelijke hersteltermijn is geboden om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen;

    • d.

      als belanghebbende niet instemt met het individuele plan van aanpak;

    • e.

      op basis van verkeerde en onjuiste informatie – zo later is gebleken – schulddienstverlening aan betrokkene is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;

    • f.

      de inkomens-, woon- of leefsituatie van belanghebbende dermate onzeker is geworden, dat schulddienstverlening niet meer mogelijk is;

    • g.

      belanghebbende niet in staat is om zijn financiën of schulden zelf te regelen dan wel in staat is de financiën of schulden zelfstandig te beheren en geen ondersteunde hulp (budgetbeheer) accepteert;

    • h.

      de geboden schulddienstverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de belanghebbende, niet (langer) passend is;

    • i.

      op verzoek van de belanghebbende zelf.

 

Artikel 7. Middelen en Inkomen

Voor de schulddienstverlening worden middelen van verzoeker in aanmerking genomen. Tot de middelen worden alle vermogens – en inkomensbestanddelen gerekend waarover de verzoeker beschikt of redelijkerwijs kan beschikken. Voor de beoordeling of en in hoeverre middelen bij de uitvoering van schulddienstverlening in aanmerking worden genomen, wordt aangesloten bij de werkgroep Rekenmethode Vrij te laten bedrag (VTLB) van de Recofa.

 

Artikel 8. Nazorg

Bij beëindiging van de schulddienstverlening beoordeelt het college in welke vorm nazorg wordt aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden.

 

Artikel 9. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het college kan in zeer bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

 

Artikel 10. Aanduiding en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Beleidsregels Eerste Hulp bij Geldzaken en Schulddienstverlening gemeente ’s-Hertogenbosch 2021.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Eerste Hulp bij Geldzaken en Schulddienstverlening ‘s-Hertogenbosch 2023.

 

De secretaris,

Drs. B. van der Ploeg

De burgemeester,

Drs. J.M.L.N. Mikkers