Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stichtse Vecht

Wijziging Algemeen mandaatbesluit Stichtse Vecht 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieStichtse Vecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWijziging Algemeen mandaatbesluit Stichtse Vecht 2021
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

overheid.nl

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-06-2023Wijziging Algemeen mandaatbesluit Stichtse Vecht 2021

13-06-2023

gmb-2023-291560

Tekst van de regeling

Intitulé

Wijziging Algemeen mandaatbesluit Stichtse Vecht 2021

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Stichtse Vecht, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het Algemeen mandaatbesluit Stichtse Vecht 2021;

Overwegende dat aanpassing van het Algemeen mandaatbesluit 2021 en de daarbij behorende bijlagen noodzakelijk is vanwege behoefteveranderingen met betrekking tot bepaalde mandaten en vanwege enkele technisch noodzakelijke aanpassingen;

Besluiten:

Artikel I

Het Algemeen mandaatbesluit 2021 en de daarbij behorende bijlagen worden als volgt gewijzigd:

A

Artikel 8, eerste lid, komt te luiden:

Artikel 8 Ondermandaat

1. De managers kunnen voor de aan hen gemandateerde bevoegdheden ondermandaat verlenen aan medewerkers en aan daarvoor in aanmerking komende personen die niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van de mandaatverlener. Bij het verlenen van ondermandaat aan medewerkers kan binnen een functiegroep (een groep medewerkers met dezelfde functie) onderscheid worden gemaakt. Voor de bevoegdheden genoemd in bijlage 4 kan alleen ondermandaat verleend worden als die mogelijkheid expliciet in bijlage 4 is opgenomen, met inachtneming van de daarbij vermelde voorwaarden.

B

Bijlage 1, onder A (Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden) onderdeel Publiekrecht, nummer 3 vervalt.

C

Bijlage 1, onderdeel A (Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden) onderdeel ‘Publiekrecht’, nummer 9, komt te luiden

9. Het nemen van besluiten over verzoeken om nadeelcompensatie (niet zijnde verzoeken om vergoeding van planschade of aanvragen om vergoeding van schade waarop de ‘Beleidsregel Nadeelcompensatie Kockengen Waterproof’ van toepassing is).

D

Bijlage 1, onderdeel A (Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden) onderdeel ‘Publiekrecht’, nummer 22, komt te luiden

22. De beschikking tot inbewaringstelling krachtens de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg dan wel het nemen van een crisismaatregel krachtens de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.

E

Bijlage 2, onderdeel B, ‘Personeelsaangelegenheden’, onder 1, 3e bullet komt te luiden:

• het nemen van beslissingen ten aanzien van nevenwerkzaamheden en financiële belangen van directeuren en de concerncontroller.

F

Voor de bestaande tekst van Bijlage 3, onderdeel A, ‘Publiekrecht’ wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst. Toegevoegd worden twee nieuwe leden, luidende:

2. Besluiten te nemen op aanvragen om vergoeding van schade op grond van de ‘Beleidsregel Nadeelcompensatie Kockengen Waterproof’, voor zover het gaat om het toekennen van vergoedingen van schade boven een bedrag van €15.000,-

3. Het periodiek doorvoeren in de ‘Leidraad Inrichting Openbare Ruimte’ van actualisaties (wijzigingen in beleid, aanpassing in de (landelijke) regelgeving, aanpassingen in de gemeentelijke organisatie, werkprocessen of technieken)

G

Aan bijlage 3, onderdeel B, ‘Personeelsaangelegenheden’, onder 1, wordt toegevoegd een derde bullet, luidende:

• het nemen van beslissingen ten aanzien van nevenwerkzaamheden en financiële belangen van managers.

H

Aan bijlage 4, onderdeel A, ‘Algemeen’, wordt toegevoegd een nieuw lid, luidende:

8. het nemen van beslissingen ten aanzien van nevenwerkzaamheden en financiële belangen van medewerkers.

I

Bijlage 4, onderdeel E, ‘werkterrein team Ruimtelijke Regie en Ontwikkeling’ vervalt en wordt vervangen door een nieuw onderdeel E, ‘werkterrein team Ruimtelijke Regie en Ontwikkeling’, luidende:

1. Besluiten nemen op aanvragen om vergoeding van schade op grond van de ‘Beleidsregel Nadeelcompensatie Kockengen Waterproof’, met inachtname van het in bijlage 3, onderdeel A ‘Publiekrecht’ onder 2 gemaakte voorbehoud ten aanzien van de directeur.

J

Aan de toelichting, onderdeel ‘artikelsgewijs’, ‘artikel 2’, onderdeel ‘algemeen’, wordt toegevoegd:

Een algemeen volmacht voor wethouders om de gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen is ook niet in dit algemeen mandaatbesluit geregeld. De bevoegdheid de gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen ligt op grond van artikel 171, eerste lid, van de Gemeentewet bij de burgemeester. Indien uitoefening van deze bevoegdheid door een wethouder nodig is, draagt de burgemeester de vertegenwoordiging separaat en voor dat geval op aan de betreffende wethouder.

K

De toelichting, onderdeel ‘artikelsgewijs’, ‘artikel 2’, onderdeel ‘algemeen’, komt te luiden:

Gevoelige kwesties zijn bijvoorbeeld gevallen waarbij uit toepassing van de bevoegdheid aanzienlijke financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke, maatschappelijke en/of publicitaire consequenties kunnen voortvloeien;

Artikel II

Het op 11 oktober 2022 door burgemeester en wethouders en de burgemeester vastgestelde ‘mandaatbesluit Nadeelcompensatie Kockengen Waterproof’, wordt ingetrokken.

Artikel III

1. Artikel I, onderdeel A en B, treden in werking met ingang van de dag volgend op die van de bekendmaking en werken terug tot en met 1 november 2021;

2. Artikel I, onderdeel C, D, E, F, G, H, I, J, K en artikel II treden in werking met ingang van de dag volgend op die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 juni 2023.

Het college van burgemeester en wethouders,

De gemeentesecretaris, De burgemeester,

drs. R.C.L. Heijdra drs. A.J.H.T.H. Reinders

De burgemeester van Stichtse Vecht,

drs. A.J.H.T.H. Reinders