Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Nadere regels deelscooters 2023 gemeente Groningen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels deelscooters 2023 gemeente Groningen
CiteertitelNadere regels deelscooters 2023 gemeente Groningen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2023nieuwe regeling

20-06-2023

gmb-2023-290526

190193-2023

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels deelscooters 2023 gemeente Groningen

Het college van de gemeente Groningen;

 

Gelet op artikel 5:12b van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021;

 

BESLUIT:

 

de Nadere regels deelscooters 2023 gemeente Groningen vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deelscooter:

een motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/uur, uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4kW, met een maximale lengte van 2,0 meter, een maximale breedte van 0,74 meter en een maximale hoogte van 1,14 meter welke bedrijfsmatig ter gebruik aan derden wordt aangeboden op of aan de weg

College:

het college van Burgemeester en Wethouders van Groningen

Interoperabiliteit:

set aan standaarden en afspraken, gericht op wederzijdse openstelling van dienstverlening

MaaS:

het aanbod van verschillende soorten mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform met real-time informatie aan klanten worden aangeboden, door klanten worden geboekt, betaald en transacties worden afgehandeld

Vergunning:

vergunning om deelscooters op of aan de weg ter gebruik aan derden aan te bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden als bedoeld in artikel 5.12b van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021

Parkeerzone:

digitaal en/of fysiek aangeduid gebied waarbinnen deelscooterritten beëindigd moeten worden

Artikel 2  

Het college verleent maximaal twee vergunningen aan aanbieders van deelscooters.

Artikel 3  

  • 1.

    Een vergunning is geldig voor het aanbieden van in ieder geval 200 deelscooters.

  • 2.

    Op verzoek kunnen er meer deelscooters worden aangeboden als bijzondere omstandigheden daartoe nopen.

Artikel 4  

  • 1.

    Een aanvraag om vergunning dient te voldoen aan de criteria zoals verwoord in artikel 6.

  • 2.

    Een aanvraag om vergunning dient minimaal 55 punten te behalen zoals verwoord in de bijlage Beoordelingscriteria.

  • 3.

    In geval meer dan twee aanvragen worden gedaan, vindt een vergelijkende toets plaats.

Artikel 5  

Een vergunning wordt verleend voor de duur van in ieder geval twee jaar.

Artikel 6  

Het college kan in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen aan een vergunning verbinden:

 

  • a.

    vergunninghouder draagt er zorg voor dat de deelscooters voldoen aan de geldende regelgeving en kwaliteitsnormen;

  • b.

    vergunninghouder biedt de deelscooters enkel aan vanaf de daarvoor aangewezen parkeerzones;

  • c.

    vergunninghouder zorgt ervoor dat de deelscooters geparkeerd worden in de daarvoor aangewezen parkeerzones;

  • d.

    de aanbieders zorgen ervoor dat als er een door de gemeente bepaalde maximaal aantal deelscooters per parkeerzone is vastgesteld, deze niet wordt overschreden;

  • e.

    de gemeente is bevoegd om te allen tijde de parkeerzones van de aanbieders aan te passen;

  • f.

    vergunninghouder wijst een vaste contactpersoon aan;

  • g.

    vergunninghouder zorgt ervoor dat deelscooters alleen aangeboden worden aan personen van 18 jaar of ouder;

  • h.

    vergunninghouder zorgt ervoor dat deelscooters tussen 01.00 en 06.00 uur niet gebruikt worden;

  • i.

    vergunninghouder stimuleert het gebruik van de deelscooters en biedt deelscooters aan overeenkomstig het aangeleverde aanbod- en bijdrageplan;

  • j.

    vergunninghouder biedt een duurzame dienstverlening van deelscooters overeenkomstig met het aangeleverde duurzaamheidsplan;

  • k.

    vergunninghouder handelt in overeenstemming het bij de aanvraag aangeleverde parkeer- en klachtenplan;

  • l.

    vergunninghouder verwijdert defecte deelscooters of deelscooters die anderszins niet kunnen worden gebruikt van de openbare weg in overeenstemming met het bij de aanvraag aangeleverde onderhoudsplan;

  • m.

    vergunninghouder participeert actief in platforms die MaaS ondersteunen;

  • n.

    vergunninghouder beschikt over een controlemechanisme die er bij klanten op stuurt dat een deelscooter op de juiste manier wordt gestald;

  • o.

    vergunninghouder exploiteert binnen twaalf weken na vergunningverlening ten minste de helft en binnen 26 weken na vergunningverlening het volledige aantal van de vergunde deelscooters;

  • p.

    deelscooters dragen uitsluitend reclame-uitingen met betrekking tot de onderneming van vergunninghouder;

  • q.

    vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving;

  • r.

    vergunninghouder werkt mee aan onderzoeken van de gemeente, zoals aangegeven in het aangeleverde monitorings- en interoperabiliteitsplan;

  • s.

    de vergunninghouder is bereid om mee te werken aan de platforms die de gemeente gebruikt voor monitoring van het gebruik van deelvervoer (op dit moment CROW), en daarvoor een real-time GPS-trace aan de voertuigen te koppelen waarbij de aanvrager gebruik maakt van de landelijk voorgeschreven standaarden (zoals CDS-M) en waarbij de GPS-trace – die in voertuig of app kan zitten – informatie geeft over de locatie met een interval tijd van 15-30 seconden met een nauwkeurigheid van maximaal 60 meter en idealiter maximaal 20 meter. Per trace is de volgende informatie te lezen:

    • 1.

      de start- en eindlocatie van de rit;

    • 2.

      de duur van de rit;

    • 3.

      het tijdens de rit afgelegde aantal kilometers.

Artikel 7  

Het college kan een vergunning intrekken als vergunninghouder handelt in strijd met deze nadere regels of met de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning.

Artikel 8  

Het college kan een vergunning weigeren wanneer blijkt dat aanvrager niet zal voldoen aan het gestelde in deze nadere regels of aan de voorschriften als bedoeld in artikel 6.

Artikel 9  

  • 1.

    Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van een aanvraag.

  • 2.

    De beslissing kan met acht weken verdaagd worden.

  • 3.

    Indien een vergelijkende toets plaatsvindt als bedoeld in artikel 4 lid 3 beslist het college op de aanvraag binnen twaalf weken na de dag van ontvangst daarvan. Het college kan de beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen.

Artikel 10  

Het college kan ten gunste van de aanvrager het bij of krachtens deze nadere regels bepaalde buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onevenredigheid van overwegende aard.

Artikel 11  

Deze regeling treedt in werking op 1 november 2023.

Artikel 12  

Deze regeling kan worden aangehaald als Nadere regels deelscooters 2023 gemeente Groningen.

Aldus besloten in de collegevergadering van 20-06-2023.

De burgemeester,

Koen Schuiling

De secretaris,

Christien Bronda

DE BIJLAGE BEOORDELINGSCRITERIA, ALS BEDOELD IN ARTIKEL 4 VAN DE NADERE REGELS DEELSCOOTERS 2023

 

Voor het aanvragen van een vergunning voor het aanbieden van deelscooters in de gemeente Groningen hanteren wij onderstaande beoordelingscriteria. In geval meer dan twee aanvragen worden gedaan, vindt een vergelijkende toets plaats op basis van onderstaande beoordelingscriteria. Wij verzoeken u in uw aanvraag aan te sluiten bij de volgorde zoals wij die hanteren.

 

  • 1.

    De beoordeling van de aanvragen geschiedt op basis van de volgende door de aanvrager aan te leveren plannen en beschrijvingen, waarbij geldt dat ieder(e) plan of beschrijving maximaal twee A4 mag beslaan:

    • a.

      een parkeer- en klachtenplan, waarin in ieder geval wordt beschreven:

      • hoe de deelscooters correct gestald worden in de openbare ruimte en welke maatregelen u treft wanneer deelscooters hinderlijk en/of verkeerd geplaatst worden;

      • hoe klachten van derden (niet-zijnde klanten) kunnen worden ingediend;

      • op welke wijze de aanvrager samenwerkt met andere (deel)mobiliteitsaanbieders, om ervoor te zorgen dat klachten eenvoudig en centraal kunnen worden ingediend;

      • binnen welke termijn en op welke wijze klachten worden opgevolgd, hoe de afhandeling van klachten wordt geregistreerd en hoe de indiener van de klacht op de hoogte wordt gesteld;

      • welke maatregelen u treft om te voorkomen dat deelscooters te veel clusteren of langer dan 96 uur ongebruikt op dezelfde locatie staan;

      • welke maatregelen u treft bij grote evenementen, bijvoorbeeld de inzet van parkeercoaches.

    • b.

      een aanbod- en bijdrageplan, waarin in ieder geval wordt beschreven:

      • op welke manier u ervoor zorgt dat de deelscooters toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen in Groningen, waarbij u ten minste aandacht besteed aan de tarifering, korting voor Stadjerspashouders, de werking van de applicatie en het gebruiksgemak en comfort van de deelscooter;

      • welke maatregelen worden genomen om het gebruik van de deelscooters te vergroten, en waarin wordt ingegaan op communicatie en marketing en (andere) effectieve maatregelen om het gebruik van deelscooters te vergroten (ook bij slecht weer);

      • hoe een bijdrage geleverd wordt aan een verbetering van de prestatie-indicatoren uit ons Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit, zoals: directe vervanging autoritten en het aantrekkelijker maken van de ketenreis;

      • welke maatregelen u treft om deelscooters te promoten bij grote onderwijsinstellingen en werkgevers;

    • c.

      een duurzaamheidsplan, waarin in ieder geval wordt beschreven hoe een duurzame en energie-efficiënte dienstverlening wordt gerealiseerd, waarbij u ten minste aandacht besteed aan de wijze waarop accu’s opgeladen worden en het proces van de productie, het onderhoud en (einde) levensduur van de deelscooters, en het type voertuig dat gebruikt wordt voor ritten door de gemeente voor het wisselen van accu’s en onderhouden van deelscooters.

    • d.

      een onderhoudsplan, waarin in ieder geval wordt beschreven:

      • hoe ervoor gezorgd wordt dat er een aanhoudend kwalitatieve deelscooter aangeboden wordt in onze openbare ruimte, waarbij u ten minste aandacht besteed aan de wijze waarop onze lokale economie en (sociale, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) werkgelegenheid betrokken wordt bij uw dienstverlening;

      • op welke manier deelscooters gecontroleerd worden op onderhoud;

      • hoe snel kapotte deelscooters van straat gehaald worden;

      • hoe snel deelscooters met een (bijna) lege accu opgeladen of van straat gehaald worden.

    • e.

      een monitorings- en interoperabiliteitsplan, waarin in ieder geval wordt beschreven:

      • op welke wijze u de gemeente inzicht kan geven in het (realtime) gebruik van de deelscooter;

      • op welke wijze de aanvrager deelneemt aan MaaS-initiatieven;

      • op welke manier de aanbieder ervoor zorgt dat reizigers nu en later op de hoogte kunnen zijn van de mogelijkheid om een deelscooter te gebruiken via landelijke en regionale MaaS-initiatieven voor hun reis;

      • op welke wijze de aanvrager samenwerkt met andere (deel)mobiliteitsaanbieders, bijvoorbeeld in het aanbieden van een maximaal aantal (deel)voertuigen per parkeerzone;

      • op welke wijze de aanvrager waarborgt dat het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens en data voldoet aan geldende wet- en regelgeving.

  • 2.

    De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen vindt plaats door een beoordelingscommissie bestaande uit drie medewerkers van de gemeente Groningen. Zij beoordelen eerst individueel en daarna gezamenlijk de plannen. Elk plan krijgt uiteindelijk een gezamenlijk cijfer op basis van een vijfpuntsschaal: 1. Zeer slecht, 2. Slecht, 3. Voldoende, 4. Goed, 5. Zeer goed. Elk individueel kent een maximaal aantal punten. Deze worden hieronder aangegeven. Op basis van de cijfers wordt een percentage van de totale punten toegekend. Deze betreffen: 1. 0%, 2. 10%, 3. 20%, 4. 70%, 5. 100%.

    • 1.

      Zeer slecht: er ontbreekt dusdanig veel gevraagde informatie dat de gemeente het aanbod niet inhoudelijk kan beoordelen.

    • 2.

      Slecht: een aantal onderdelen binnen het plan ontbreken waardoor de gemeente het aanbod slechts deels kan beoordelen, een volledig beeld van het voorgestelde aanbod heeft de gemeente niet.

    • 3.

      Voldoende: alle onderdelen binnen het betreffende plan zijn inhoudelijk behandeld waardoor de gemeente voldoende inzicht heeft gekregen in het voorgestelde aanbod.

    • 4.

      Goed: alle onderdelen binnen het betreffende plan zijn inhoudelijk behandeld waardoor de gemeente goed inzicht heeft gekregen in het voorgestelde aanbod. Daarbij sluit het plan goed aan bij het doel van de gemeente waarmee het betreffende plan is uitgevraagd.

    • 5.

      Zeer goed: alle onderdelen binnen het betreffende plan zijn inhoudelijk behandeld waardoor de gemeente zeer goed inzicht heeft gekregen in het voorgestelde aanbod. Daarbij sluit het plan zeer goed aan bij het doel van de gemeente waarmee het betreffende plan is uitgevraagd. Dat het zeer goed is, komt ook omdat de aanbieder de verwachting van de gemeente overtreft en zich positief onderscheid van de andere aanbieders.

  • 3.

    Puntentoekenning

    • a.

      Parkeer- en klachtenplan: maximaal 30 punten

    • b.

      Aanbod- en bijdrageplan: maximaal 25 punten

    • c.

      Duurzaamheidsplan: maximaal 20 punten

    • d.

      Onderhoudsplan: maximaal 15 punten

    • e.

      Monitorings- en interoperabiliteitsplan: maximaal 10 punten

Totaal: 100 punten

 

TOELICHTING:

Groningen is een magneet voor mensen en bedrijvigheid in Noord-Nederland. Het is één van de sterkst groeiende gemeenten van Nederland en de banenmotor voor Noord-Nederland. Naar verwachting groeit Groningen naar 250.000 inwoners in 2035 en neemt het aantal arbeidsplaatsen toe met 15.000. Met als gevolg dat de dagelijkse pendel tussen Groningen en de omliggende regio gaat toenemen. Om Groningen ook in de toekomst duurzaam, bereikbaar én aantrekkelijk te houden, is een verandering in mobiliteit nodig. De impact van verkeer op het stedelijk gebied dient in balans te worden gebracht met aantrekkelijke en leefbare ruimtes. En het terugdringen van de CO2-uitstoot in het kader van de klimaatdoelstellingen vraagt een transitie naar emissievrije mobiliteit.

 

Deelmobiliteit biedt de kans om deze maatschappelijke doelen te bereiken. Vervoersmiddelen in Groningen kennen in overgrote meerderheid één eigenaar en staan voor 95% van de tijd stil op straat. Door in te zetten op deelscooters kan de groeiende hoeveelheid vervoersbewegingen met minder vervoersmiddelen gemaakt worden. Dit zorgt voor een verschuiving van bezit naar gebruik, van product naar dienst en van modaliteit naar mobiliteit. De elektrische deelscooter is een welkome aanvulling voor de reis van deur-tot-deur in combinatie met bijvoorbeeld de auto of het openbaar vervoer op een P+R terrein of andere openbaar vervoer hub.

 

Bovendien, om de afhankelijkheid van de eigen auto verder te kunnen verlagen, dienen inwoners te beschikken over andere vervoersalternatieven. De deelscooter draagt hieraan bij en vergroot de keuzevrijheid voor vervoersmiddelen. Dit verlaagt de parkeerdruk op straat en geeft daarmee voorrang aan de gewenste invulling van de openbare ruimte: meer ruimte voor voetgangers, ontmoeting, spelen, recreëren en groen. Ten slotte zijn deelscooters een aanvulling op het openbaar vervoer in gebieden die minder goed ontsloten zijn en houden ze plaatsen bereikbaar tijdens grote bouwwerkzaamheden en omleidingen.

 

Met het verlenen van vergunningen voor deelscooters geven wij aanbieders de mogelijkheid om in onze gemeente deelscooters aan te bieden binnen de door ons gestelde voorwaarden. Daarmee houden we de regie over de wijze waarop deelscooters worden aangeboden en minimaliseren we eventuele overlast in de openbare ruimte. Daarmee sturen we op het wenselijk gebruik van de deelscooter in Groningen. Indien aanbieders van deelscooters zich niet houden aan de nadere regels of de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning voor het aanbieden van deelscooters, zullen maatregelen worden getroffen. Lichte overtredingen leiden tot een waarschuwing. Meerdere overtredingen van dezelfde aard kunnen zelfs leiden tot een (gedeeltelijke) intrekking van de vergunning. Dat geldt ook als de overtredingen veroorzaakt worden door de gebruikers van de deelscooters en de aanbieder daar niet adequaat tegen optreedt of anderszins passende maatregelen neemt.