Organisatie | Edam-Volendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam houdende de vaststelling van tijdelijke regels voor het verlenen van subsidie aan door hogere energiekosten in financiële nood verkerende amateursportverenigingen (Subsidieregeling gedeeltelijke energiecompensatie amateursportverenigingen Edam-Volendam 2023) |
Citeertitel | Subsidieregeling gedeeltelijke energiecompensatie amateursportverenigingen Edam-Volendam 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-07-2023 | 01-01-2022 | 01-07-2024 | nieuwe regeling | 20-06-2023 | Z23123628/D-ADV-23276687 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam,
gelet op de Regeling specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen van de Minister voor Langdurige Zorg en Sport van 9 mei 2023, kenmerk 3584767-1047110-S;
gelet op artikel 3, eerste lid van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam alsmede gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
overwegende dat artikel 4:23, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht vereist dat voor het verstrekken van subsidie een wettelijk voorschrift is vastgesteld dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt;
vast te stellen de volgende Subsidieregeling gedeeltelijke energiecompensatie amateursportverenigingen Edam-Volendam 2023.
Artikel 5 Termijn en indieningsvereisten
In afwijking van artikel 6, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam omvat een aanvraag in ieder geval:
bewijs dat het tarief dat de aanvrager betaalt per m3 gas en kWh voor elektra excl. BTW in de periode van 1 januari 2022 tot 31 december 2023 is gestegen ten opzichte van 2019,of in geval van een gebroken boekjaar is gestegen ten opzichte van een periode die 2018/2019 beslaat, én het prijsplafond zoals bepaald door de Rijksoverheid overstijgt;
De subsidie als bedoeld in artikel 3 wordt uitsluitend verstrekt voor het energienadeel door de kostenstijging van energie in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023. De stijging van de energiekosten exclusief BTW is het gevolg van tariefverhoging(en) en niet van toegenomen verbruik.
Artikel 7 Berekening en hoogte subsidie
Het energienadeel voor de amateursportvereniging met een energiecontract wordt bepaald door het verschil aan energiekosten voor gas en stroom tussen het jaar 2019, of dan wel het gebroken boekjaar 2018/2019 en de energiekosten van de aanvrager per m3 gas en KWh stroom, uitstijgende het energieprijsplafond van de Rijksoverheid vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.
Het energienadeel voor de amateursportvereniging met een huurcontract wordt bepaald door het verschil tussen de huur- en servicekosten voor 2019 of dan wel over het gebroken boekjaar voor 2018/2019 en de huur- en servicekosten vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023 als gevolg van de gestegen prijzen voor gas en/of stroom.
Indien een aanvraag onvolledig is of anderszins niet voldoet aan de vereisten ten tijde van het sluiten van de indieningstermijn, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen 14 dagen te completeren. Indien de aanvraag niet binnen deze periode wordt aangevuld wordt deze buiten behandeling gesteld.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 20 juni 2023,
het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam,
de secretaris,
H. van der Woude.
de burgemeester,
L.J. Sievers.
Amateursportverenigingen werden hard getroffen door inflatie en snel stijgende energielasten. Om noodzakelijke ondersteuning te bieden is de Subsidieregeling gedeeltelijke energiecompensatie amateursportverenigingen Edam-Volendam vastgesteld. Deze tijdelijke regeling maakt het mogelijk om amateursportverenigingen financieel te ondersteunen in geval er sprake is van een energienadeel en financiële nood, waardoor dreigt dat zij hun activiteiten moeten staken of in hun voortbestaan worden bedreigd. Zo wordt ervoor gezorgd dat de amateursportverenigingen de prijsstijging niet hoeven door te berekenen in de prijs aan hun leden. Hiermee wordt het activiteitenaanbod betaalbaar gehouden voor inwoners.
Dit artikel bevat de begripsbepalingen.
De subsidie is bedoeld ter compensatie van energiekosten, die uitstijgen boven het door het rijk gestelde prijsplafond energie. Met deze eenmalige subsidie worden amateursportverenigingen die een locatie hebben in onze gemeente in de vaste lasten voor energie ondersteund. Het kan daarbij om de kosten van stroom en/of de kosten van gas gaan. Het is dus niet nodig dat de amateursportvereniging zowel voor gas als voor stroom boven het prijsplafond zit.
Deze regeling is bedoeld voor amateursportverenigingen die belangrijk zijn voor de leefbaarheid in onze gemeente. Er wordt verondersteld dat de amateursportverenigingen niet-commerciële activiteiten uitvoeren door inzet van vrijwilligers. Zij kunnen de hoge energielasten daardoor moeilijk opvangen.
Het Rijk en de Provincie Noord-Holland hebben inmiddels een reeks steunmaatregelen ter compensatie van de gestegen energielasten opengesteld waarop ook een aantal amateursportverenigingen maatschappelijke organisaties beroep op kunnen doen. Onze regeling is bedoeld voor de amateursportverenigingen binnen onze gemeente die als energie-intensief kunnen worden gezien, maar geen gebruik (mogen) maken van de TEK-regeling. Als deze verenigingen in continuïteitsproblemen raken, is het wenselijk dat deze verenigingen alsnog ondersteund kunnen worden. Daarom bakenen we onze regeling daarop af.
Wij verwachten dat de amateursportverenigingen zelf ook moeite doen om hun energielasten te verlagen. Dit is een noodzaak om ook in de toekomst het eigen bestaan veilig te stellen en veerkrachtig te kunnen blijven. De amateursportvereniging is aan set om haar bestaan veilig te stellen binnen een door crisissen gekenmerkte periode.
Met deze regeling wordt voorzien in het compenseren van hoge energielasten die zijn ontstaan door extreme stijgingen van de energiekosten en als de eigen financiële mogelijkheden uitgeput zijn, waardoor het eigen bestaan in het geding kan komen.
In het compenseren van gestegen energielasten wegens een hoger verbruik aan energie wordt niet voorzien. Daarom wordt ook het verbruik van voor de energiecrisis vergeleken met het huidige verbruik.
Om snel en gemakkelijk de juiste gegevens te kunnen aanleveren (en ontvangen) werken we met een digitaal aanvraagformulier.
Om de aanvragen goed te kunnen beoordelen, vragen we gegevens over de aanvrager en de ruimte of locatie waarop het energieverbruik betrekking heeft.
Daarnaast vragen we om kopieën van de jaarafrekeningen of een servicekostenafrekening en overzichten van de energieleverancier of verhuurder zodat we kunnen controleren of de aangeleverde cijfers passen bij de gegevens ingevuld in het formulier. Dit is geen 100% controle, maar het geeft een indicatie.
Omdat de door ons verstrekte subsidie een aanvulling is op de eigen financiële inspanning en alleen voor die amateurverenigingen is bedoeld die geen beroep op andere financiële steunmaatregelen van de Rijksoverheid kunnen doen, wordt ook om beschikkingen gevraagd of een uitgevoerde toets bij de RVO.
Daarmee is een globale controle mogelijk om eventueel misbruik en fouten op tijd te kunnen signaleren en herstellen.
Tussen 3 juli 2023 en 21 juli 2023 kunnen de amateursportverenigingen hun aanvraag indienen. Deze termijn is gekozen om over de gegevens te beschikken die wij in het kader van onze verantwoordingsplicht moeten kunnen overleggen. Tegelijk is de indieningsperiode wel zo lang dat de amateursportverenigingen een redelijke termijn hebben om hun aanvraag te doen en goed voor te kunnen bereiden.
De subsidie is niet bedoeld om het afgenomen eigen vermogen weer aan te vullen.
Alleen de meerkosten voor gestegen energietarieven exclusief BTW worden als subsidiabel beschouwd. Er wordt daarom geen rekening gehouden met ontstane netbeheerkosten en vaste leveringskosten. Deze moeten altijd al worden bekostigd door de amateursportvereniging en vormen geen extra aanvullende meerkosten voor energie.
We berekenen het energienadeel voor alle amateursportverenigingen op dezelfde manier en met vergelijkbare cijfers. Daarbij gebruiken wij twee variabelen:
1. de prijsstijging per kWh/m3 en
Meerkosten voor energie konden ontstaan doordat een vast contract van de amateursportvereniging in de loop van 2022 of 2023 is afgelopen waardoor nu een variabel (hoger) tarief moet worden betaald, of in die periode een nieuw energiecontract met hogere tarieven is afgesloten. Daardoor kan een amateursportvereniging meerkosten hebben voor energie ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor de energiecrisis en de coronacrisis waarin verenigingen volledig open waren en een volledige bedrijfsvoering hebben gehad. Voor deze systematiek is gekozen omdat in het jaar 2020 de coronacrisis begon en amateursportverenigingen deels gesloten moesten blijven. Daarom zijn energiekosten over die periode niet representatief voor een volledige bedrijfsvoering van de amateursportvereniging
Omdat jaarcontracten voor energie en de boekjaren van sportverenigingen niet in alle gevallen een kalenderjaar omvatten, maar vaak een sportseizoen volgen (bijvoorbeeld van augustus t/m juli), is de mogelijkheid opgenomen om in dat geval een contract of financieel verslag over te leggen dat de jaren 2018 en 2019 beslaat.
Voor de prijsstijging nemen we het verschil tussen het tarief van de energieleverancier volgens het energiecontract 2019.
Ook voor het verbruik wordt gerekend met de werkelijke getallen uit het energiecontract en de afrekening van de energieleverancier of de verhuurder en het verbruik volgens de servicekosten voor energie. Hier nemen we het werkelijke verbruik in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 en het werkelijke of te verwachten verbruik gedurende in de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. Dit vertalen wij naar het gemiddelde daarvan over twaalf maanden.
Als de aanvrager een tegemoetkoming heeft gekregen door het prijsplafond, wordt dit in mindering gebracht op de prijsstijging. Dit geldt ook voor de € 190 die iedereen in november 2022 en december 2022 heeft gekregen van de energieleverancier.
De subsidie is het berekende energienadeel en wordt gemaximeerd op € 5.000,-- per amateursportvereniging. Het is bewust voor een maximaalbedrag aan subsidie gekozen omdat de amateursportvereniging gestimuleerd zal worden om maatregelen voor de toekomst te nemen en wij de verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen niet volledig willen overnemen. Het is ook maximaal € 5000,--, omdat zo meer amateursportverenigingen in aanmerking voor subsidie kunnen komen. Verder geven we maximaal € 5.000, omdat we streven naar een redelijke onderlinge verhouding in de bedragen die de amateursportverenigingen ontvangen.
Dit artikel spreekt voor zich.
De subsidie wordt direct vastgesteld. Er vindt geen verantwoording achteraf plaats over de besteding van de subsidie. Wel is er een steekproefcontrole mogelijk.
In het subsidieplafond wordt het bedrag aangegeven, dat gedurende de werking van deze regeling beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Het subsidieplafond is naar zijn aard een beperking van de verplichting van het bestuursorgaan om aan aanspraken op financiële middelen te voldoen. Met het aangeven van het maximale volume van subsidiëring ten behoeve van deze regeling wordt bereikt, dat een subsidie wordt geweigerd (artikel 4:25 Awb) als de middelen zijn uitgeput die in de begroting beschikbaar zijn gesteld. Het is de bedoeling dat de aanvragers financieel tegemoet wordt gekomen en niet dat een volledige compensatie van gemaakte kosten centraal staat.
Pas als alle aanvragen zijn ontvangen, weten we of we alle amateursportverenigingen compensatie van hun hogere energiekosten kunnen geven, zonder het subsidieplafond te overschrijden. Daarom bekijken we dat in één keer als alle aanvragen binnen zijn.
Indien minder middelen beschikbaar zijn dan aan subsidie is gevraagd wordt het beschikbare subsidiebedrag voor deze regeling verdeeld over alle complete aanvragen op basis van een verdeelpercentage (€ 100.000,- gedeeld door het totaal gevraagd subsidiebedrag van alle complete aanvragen keer honderd is de verdeelpercentage).
Dit betekent dat de verhouding tussen de energiekosten en de bijdrage van de gemeente voor alle amateursportverenigungen gelijk blijft.
De bekendmaking en inwerkingtreding van de regeling is gebaseerd op de Bekendmakingswet. De regeling moet worden gepubliceerd in het officiële publicatieblad. Dat is het Gemeenteblad Edam-Volendam (artikel 6 Bekendmakingswet). De doorlopende (geconsolideerde) tekst wordt daarbij beschikbaar gesteld via de decentrale regelingenbank op overheid.nl (artikel 19 Bekendmakingswet).
De citeertitel bepaalt hoe deze regeling heet. Dit vergemakkelijkt de vindbaarheid.