Organisatie | Leeuwarden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Inkoop en Aanbestedingen 2007 |
Citeertitel | Beleidsregels Inkoop en Aanbestedingen 2007 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 31-01-2008 | intrekking | 05-12-2006 Huis aan Huis; 20 december 2006 | -- | |
01-01-2007 | nieuwe regeling | 05-12-2006 Huis aan Huis; 20 december 2006 | - |
Artikel 1 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid
Doelstellingen van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn:
dat de Gemeente Leeuwarden een integere en betrouwbare opdrachtgever is die aannemers, leveranciers of dienstverleners eerlijke en gelijke kansen biedt. Het doel is om in te kopen tegen de juiste prijs/kwaliteit verhouding waarbij het inkoopproces transparant is en het beoordelen van aanbiedingen objectief.
Artikel 3 Reglementen en voorwaarden
Voor het inkopen en aanbesteden gelden alle door het Rijk op dit gebied vastgestelde regelingen, zoals:
Voor het inkopen en aanbesteden worden een of meer van de volgende reglementen en/of voorwaarden gebruikt;
Voor het gebruik van de voorwaarden genoemd in artikel 3 lid d, e, f en g geldt dat:
Artikel 4 Verbod op splitsen van opdrachten
Opdrachten mogen op geen enkele wijze worden gesplitst om zo aan de toepasselijkheid van de Europese aanbestedingsrichtlijnen te ontkomen.
Artikel 5 Vergoeding inschrijvingskosten
De gemeente Leeuwarden hanteert het beleid dat in beginsel geen vergoeding van inschrijvingskosten wordt toegekend.
Artikel 6 Definities inkoop- en aanbestedingsvormen
In dit artikel worden de door de gemeente meest gebruikte inkoop- en aanbestedingsvormen beschreven. Het is toegestaan de minder gebruikte aanbestedingsvormen beschreven in de reglementen van artikel 3 te gebruiken.
De gemeente wordt gezien als één aanbestedende dienst. Gemeente zal de regelmatig terugkerende identieke / gelijksoortige (kleinere) opdrachten zoveel mogelijk bundelen en aanbesteden door raamovereenkomsten te sluiten met een looptijd van maximaal 4 jaar.
De te volgen aanbestedingsprocedure (zie artikel 13) wordt bepaald door het totaal van de geraamde kosten gedurende 4 jaar. Bij de aanbestedingen worden de in artikel 3 genoemde aanbestedingsreglementen gebruikt.
Artikel 8 Maatschappelijk verantwoord inkopen
De gemeente wil hierin een voorbeeldfunctie vervullen. In programma’s van eisen en bestekken worden eisen op het gebied van milieu, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden zoveel mogelijk betrokken.
Van bestuurders en ambtenaren wordt verwacht dat zij handelen zoals in de beleidsnota van de gemeente “In bytsje ynteger kin net” is vastgelegd. Ook van aannemers, leveranciers of dienstverleners wordt verwacht dat zij integer handelen.
Artikel 10 Lokale werkgelegenheid
Voor opdrachten onder de drempels voor openbare aanbesteding wordt, voor zover mogelijk en/of wenselijk, zulks ter beoordeling aan de gemeente, ook één of meer lokale aannemers, leveranciers of dienstverleners uitgenodigd om mee te dingen naar een opdracht. Aan dit artikel kunnen door het locale bedrijfsleven geen rechten worden ontleend.
Bij het aanbesteden van een daarvoor geschikte opdracht, zulks ter beoordeling van de gemeente, kan een verplichting worden opgenomen om in het kader van de uitvoering van die opdracht werkzoekenden, en in het bijzonder langdurig werklozen, aan te werven of opleidingsactiviteiten voor werklozen of jongeren te organiseren.
Artikel 12 Beslissingsbevoegdheden
De inkoop en aanbestedingen van zowel dienstspecifieke als dienstoverschrijdende opdrachten vindt plaats onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, dan wel een door het college aangewezen ge(vol)machtigde (lees: directeur) of onderge(vol)machtigde (lees sectormanager of teamleider) zoals daartoe is besloten in het mandaatstatuut van de gemeente Leeuwarden.
Uitvoering kan plaatsvinden door multidisciplinaire inkoopteams, bestaande uit medewerkers van de desbetreffende diensten al dan niet met inbreng van Centrale Inkoop en/of andere aanbestedingsdeskundigen en waar nodig externe expertise. Aan deze teams wordt geen bevoegdheid toegekend om besluiten te nemen tot aanbesteding en gunning.
Artikel 13 Bepaling te volgen werkwijze
Bij het inkopen en aanbesteden wordt afhankelijk van het te besteden bedrag onderstaande werkwijze toegepast:
In navolging van de Europese regelgeving en de doelstellingen genoemd in artikel 1, legt de Gemeente Leeuwarden zichzelf lagere drempels op waarboven een openbare aanbesteding plaats vindt. Bij diensten en leveringen geldt als lagere drempel de huidige Europese drempel voor de rijksoverheid van € 137.000,-. Voor werken is als lagere drempel genomen 20% van het huidige Europese drempelbedrag, is € 1.000.000,- .
Het is verplicht om van elke inkoop van diensten en leveringen met een waarde van € 15.000,- of meer en aanbesteding van werken ter waarde van € 50.000,- of meer een dossier bij te houden. In dit dossier zijn onder andere opgenomen de offerte aanvragen, offertes, correspondentie, een verslag van de beoordeling en indien van toepassing de motivatie voor afwijkingen van deze beleidsregels.
Artikel 16 Informatieverstrekking
Iedere sector informeert Centrale Inkoop over de door de sector uit te voeren openbare aanbestedingen. De aanbestedingen worden daarna door Centrale Inkoop gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Om jaarlijkse rapportage in een inkoopjaarverslag mogelijk te maken, houdt elke sector een overzicht bij met de inkoop en aanbestedingen met offertes boven de € 50.000,-. Een dergelijk overzicht bevat informatie over:
Artikel 18 Evaluatie beleidsregels
Minimaal eens per vier jaar worden de beleidsregels “Inkoop en aanbestedingen” geëvalueerd.