Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemsdelta

Subsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta 2022-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemsdelta
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta 2022-2024
CiteertitelSubsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta 2022-2024
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpSubsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta 2022-2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Eemsdelta 2021

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-06-202331-12-2023Subsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta 2022-2024

27-06-2023

gmb-2023-286874

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta 2022-2024

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eemsdelta;

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de organisatiekracht en zeggenschap van bewoners over hun eigen leefomgeving, de leefbaarheid en de duurzaamheid van de wijken en dorpen binnen Eemsdelta bevorderen en die de sociale cohesie bevorderen en in stand houden;

 

gelet op artikel 2, derde lid, artikel 3 en artikel 6, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Eemsdelta 2021;

 

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta 2022-2024

 

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening Eemsdelta 2021;

  • 2.

    Groep inwoners: vier of meer personen uit verschillende huishoudens woonachtig in de gemeente Eemsdelta. Hieronder wordt ook verstaan een maatschappelijke vereniging of stichting die statutair gevestigd is in de gemeente Eemsdelta, die zonder winstoogmerk werkzaam is;

  • 3.

    Leefbaarheid: het totaal van de omgevingscondities, zoals de kwaliteit van de woningvoorraad, de publieke ruimte, veiligheid, sociale samenhang, het voorzieningenniveau en de samenstelling van de bevolking, die de geschiktheid van het wonen, leven en werken bepalen.

 

Artikel 2 Doel

Het doel van deze subsidieregeling is om de organisatiekracht en zeggenschap van bewoners over hun eigen leefomgeving te bevorderen, de leefbaarheid en de duurzaamheid van de wijken en dorpen binnen Eemsdelta blijvend te verbeteren en de sociale cohesie te bevorderen en in stand te houden.

 

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor het organiseren en/of uitvoeren van een niet-commerciële activiteit door een groep inwoners die een bestendige verbetering opleveren op het gebied van leefbaarheid of natuur & klimaat (bewonersinitiatief). Een activiteit die bestaat uit een eenmalig, tijdelijk evenement zonder langdurig effect op de leefbaarheid of natuur & klimaat, kan niet gesubsidieerd worden op basis van deze regeling.

  • 2.

    De activiteit moet passen binnen beleid dat in nota's of programma's door de gemeenteraad of burgemeester en wethouders is vastgelegd

  • 3.

    Ter uitvoering van een bewonersinitiatief kan een subsidie op grond van deze regeling gedurende de looptijd van deze regeling slechts één keer worden verstrekt. Samenhangende activiteiten worden aangemerkt als één bewonersinitiatief.

     

Artikel 4 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • 1.

    met de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen;

  • 2.

    als er onvoldoende draagvlak binnen de eigen buurt, dorp of wijk is voor het bewonersinitiatief;

  • 3.

    indien van toepassing: als niet is voorzien in beheer en onderhoud;

  • 4.

    als de activiteit geen blijvend effect heeft op de leefbaarheid of natuur en/of klimaat.

 

Artikel 5 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die de belangen behartigt van een groep inwoners.

Artikel 6 Procedurebepalingen

Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de Algemene subsidieverordening legt de aanvrager de volgende gegevens over:

  • 1.

    gegevens waaruit blijkt dat er sprake is van voldoende maatschappelijk draagvlak (men moet in grote mate achter het plan of idee staan) in de eigen buurt, dorp of wijk en dat het bewonersinitiatief de betrokkenheid van de bewoners bij de eigen buurt, dorp of wijk vergroot. Het draagvlak kan bijvoorbeeld als volgt aangetoond worden (geen limitatieve opsomming): als het voortkomt uit de gedragen dorpsvisie, de concrete inzet van vrijwilligers, aan de hand van handtekeningenlijsten of voldoende respons op enquêtes, aantal stemmen op een inloopavond of een gecodeerde stelling op een website.

  • 2.

    een beschrijving waaruit blijkt welke visie inwoners hebben op het bewonersinitiatief en de impact daarvan en dat het initiatief een bestendige verbetering oplevert op het gebied van leefbaarheid of natuur en klimaat;

  • 3.

    indien van toepassing moet uit de aanvraag blijken hoe het beheer en onderhoud in de toekomst is geregeld en wordt bekostigd;

  • 4.

    gegevens waaruit de vorm van zelfwerkzaamheid blijkt;

  • 5.

    gegevens waaruit blijkt dat de aanvrager in het bezit is van eventueel benodigde geldige vergunningen.

 

Artikel 7 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de activiteit.

  • 2.

    Voor zover de subsidie niet geheel gebruikt is voor de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, mag de aanvrager een verzoek indienen om een aanvullende activiteit passend binnen deze subsidieregeling toe te voegen aan de subsidieaanvraag met daarbij het verzoek om de subsidieverlening te wijzigen. Burgemeester en wethouders zullen binnen acht weken een beslissing nemen op het wijzigingsverzoek.

  • 3.

    Indien (daarna nog) een restbedrag van de niet gebruikte subsidie overblijft, wordt de subsidie dienovereenkomstig lager vastgesteld.

  • 4.

    De verleende subsidie, dat geacht wordt niet te zijn gebruikt, wordt bepaald op basis van een toerekening van de niet benodigde middelen aan de verschillende subsidiegevers naar rato van het door ieder verstrekte subsidiebedrag.

  • 5.

    Indien sprake is van een onverschuldigd betaald voorschot wordt dit teruggevorderd.

 

Artikel 8 Berekening van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal € 60.000.

  • 2.

    Bij een te verlenen subsidie tot en met € 10.000, bedraagt de subsidie op basis van deze subsidieregeling maximaal 80% van de totale begroting.

  • 3.

    Bij een te verlenen subsidie tussen de € 10.000 tot en met € 60.000, bedraagt de subsidie op basis van deze subsidieregeling maximaal 50% van de totale begroting.

  • 4.

    Een voorschot wordt alleen uitgekeerd als er sprake is van een sluitende begroting waarbij alle uitgaven gedekt zijn.

 

Artikel 9 Verdeling van het subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond bedraagt € 1,5 miljoen in totaal waarvan € 1.2 miljoen voor leefbaarheid en € 300.000 voor natuur of klimaat.

  • 2.

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Als meerdere subsidieaanvragen op hetzelfde tijdstip binnenkomen, wordt er zo nodig door middel van loting besloten aan welke subsidieaanvraag tegemoet wordt gekomen.

  • 4.

    Het tweede en derde lid zijn alleen van toepassing wanneer het subsidieplafond bijna is bereikt en wanneer door het tegemoet komen aan een van deze aanvragen het subsidieplafond zou worden overschreden.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Indien sprake is van een bijzondere of schrijnende situatie kan worden afgeweken van de artikelen 3, 6 en 8 van deze regeling.

 

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag nadat zij bekend is gemaakt.

  • 2.

    Deze regeling vervalt op 31 december 2023.

  • 3.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling bewonersinitiatieven Eemsdelta.

  • 4.

    Subsidieaanvragen die zijn ingediend voor inwerkingtreding van de eerste wijziging van deze subsidieregeling, worden afgehandeld krachtens de regeling zoals deze luidde voor inwerkingtreding van de wijziging. Voor de toepassing van deze overgangsregeling dienen de verstrekte gegevens en bescheiden voor de inwerkingtreding van de wijziging van de regeling voldoende te zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking. Onvolledige aanvragen en aanvragen ingediend na de inwerkingtreding van de wijziging worden afgehandeld krachtens de regeling zoals deze luidt na inwerkingtreding van de wijziging.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta op 27 juni 2023

Ben Visser

(burgemeester)

Ronald Koch

(secretaris)