Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Reglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023
CiteertitelReglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpReglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2023nieuwe regeling

27-06-2023

gmb-2023-286736

RIS315989 DSO/10542536

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023

Toelichting

 

Met de Subsidieregeling energie uit de wijk challenge Den Haag 2023 (RIS315272) worden groepen inwoners gestimuleerd om activiteiten gericht op de energietransitie (energiebesparing, energieopslag, energiegebruik of opwekking van duurzame energie) binnen 12 maanden tot uitvoering te brengen, waardoor inwoners zelf de overstap kunnen maken van fossiele energiebronnen naar schone energie. Om de aanvragen op deze criteria vakkundig te kunnen beoordelen, benoemt het college de Adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023. De taken van de adviescommissie en andere afspraken staan vastgelegd in onderstaand reglement. Het instellen van de commissie en aanstellen van de leden van de commissie vindt plaats via een separaat besluit.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen het navolgende Reglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023:

 

Artikel 1.  Begripsomschrijving

- adviescommissie:

Adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023;

- college:

burgemeester en wethouders van Den Haag; 

- subsidieregeling:

Subsidieregeling energie uit de wijk challenge Den Haag 2023;

- reglement:

Reglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023. 

 

Artikel 2. Taken

De adviescommissie heeft tot taak om: 

  • a. het college schriftelijk te adviseren over de op basis van de subsidieregeling ingediende aanvragen en de verdeling van het in de subsidieregeling als subsidieplafond vastgelegde budget;

    b. het college te adviseren over onderwerpen die nauw verbonden zijn met het beleidskader en de subsidieregeling, in overleg met de ambtelijk secretaris.

 

Artikel 3. Samenstelling adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie is samengesteld uit vijf tot negen leden, en staat onder voorzitterschap van de voorzitter.

  • 2.

    Commissieleden beschikken over expertise ten aanzien van implementatie van energietransitiemaatregelen in de stad Den Haag en over specifieke expertise op één of meerdere van de in het derde lid genoemde disciplines, sectoren of gebieden, en de toepassing hiervan binnen Den Haag. 

  • 3.

    Binnen de adviescommissie is brede kennis aanwezig met betrekking tot: 

    a. de disciplines en sectoren: energietransitie (duurzame opwekking, opslag en besparing van energie), gebouwde omgeving (ruimtelijke ordening, bouwkunde, installaties en netwerken); en

    b. de gebieden projectmanagement, projectfinanciering, vergunningen en doelgroepen in de stad Den Haag. 

 

Artikel 4. Benoeming, ontslag en aftreden 

  • 1.

    Commissieleden worden door het college benoemd binnen een specifieke discipline bedoeld in artikel 3, derde lid, onder a, of op een specifiek gebied, bedoeld in artikel 3, derde lid, onder b.

  • 2.

    Commissieleden worden door het college benoemd voor een periode van één jaar of totdat de daaropvolgende adviescommissie is ingesteld en kunnen worden herbenoemd voor vier periodes van maximaal één jaar.

  • 3.

    Tussentijdse benoeming van nieuwe commissieleden vindt plaats uiterlijk drie maanden na het ontstaan van de vacature waarbij de overige commissieleden van de adviescommissie worden gehoord. Tussentijds benoemde nieuwe commissieleden treden af op het tijdstip waarop hun voorganger zou zijn afgetreden. 

  • 4.

    Commissieleden kunnen tussentijds aftreden en melden hun ontslag schriftelijk bij het college. 

  • 5.

    Het college kan een commissielid tussentijds gemotiveerd uit zijn functie ontslaan.

 

Artikel 5. Voorzitter, vicevoorzitter en ambtelijk secretaris 

  • 1.

    Het college benoemt de voorzitter.

  • 2.

    De adviescommissie benoemt uit haar midden één van de leden tot plaatsvervangend voorzitter. 

  • 3.

    De adviescommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris, aangesteld vanuit de ambtelijke organisatie van de gemeente Den Haag en een secretariaat. 

  • 4.

    De ambtelijk secretaris woont de vergaderingen van de adviescommissie bij, maar is geen lid en heeft geen stemrecht. 

  • 5.

    De voorzitter stelt de agenda vast, leidt de vergadering, bewaakt de kwaliteit en integriteit van het beoordelingsproces, de beoordelingen en de commissieleden, ondertekent de adviezen, vertegenwoordigt de adviescommissie en is het aanspreekpunt van de adviescommissie. 

  • 6.

    De ambtelijk secretaris voert het secretariaat van de adviescommissie.

 

Artikel 6. Werkwijze adviescommissie 

  • 1.

    Bij de uitoefening van haar taak, bedoeld in artikel 2, onder a, toetst de adviescommissie de aanvragen aan de in de subsidieregeling opgenomen criteria en met inachtneming van de daarin opgenomen voorschriften. 

  • 2.

    De adviescommissie voorziet ieder advies van een deugdelijke onderbouwing en motivering. 

  • 3.

    De voorzitter wijst per aanvraag een subcommissie in, die is samengesteld uit minimaal drie leden. 

  • 4.

    De subcommissie is belast met de voorbereiding van de beoordeling van de aanvraag en maakt daartoe een eerste afweging. 

  • 5.

    De uiteindelijke integrale afweging en beoordeling van de aanvraag vindt plaats ter vergadering van de adviescommissie.

  • 6.

    De adviescommissie ziet erop toe dat de beoordeling van alle aanvragen op een eenduidige en consistente wijze geschiedt. 

 

Artikel 7. Vergaderorde en advies 

  • 1.

    Ieder commissielid heeft het recht schriftelijke voorstellen te doen, die bij de voorzitter of ambtelijk secretaris worden ingediend.

  • 2.

    De voorstellen worden door de voorzitter geagendeerd en meegezonden met de stukken voor de eerstvolgende vergadering, waarin over de voorstellen wordt besloten. 

  • 3.

    Ieder commissielid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen, dat vervolgens door de voorzitter in stemming wordt gebracht. 

  • 4.

    De adviescommissie kan in overleg met de ambtelijk secretaris (een) externe deskundige(n) uitnodigen de vergadering (deels) bij te wonen voor het geven van een deskundige voordracht, toelichting of advies. 

  • 5.

    De vergaderingen van de adviescommissie zijn besloten. 

  • 6.

    Een advies van de adviescommissie is openbaar, tenzij het college nadrukkelijk om een niet-openbaar advies heeft gevraagd. 

 

Artikel 8. Besluitvorming 

  • 1.

    Adviezen worden door de adviescommissie vastgesteld indien ten minste twee derde van de commissieleden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor aanvang van de vergadering getekende presentielijst. 

  • 2.

    Besluiten betreffende de adviezen worden genomen met meerderheid van stemmen. Bij staking der stemmen beslist de voorzitter.

 

Artikel 9. Integriteit

  • 1.

    Een commissielid is objectief en onpartijdig, vervult zijn taak zonder vooringenomenheid en misbruikt zijn positie op geen enkele wijze.

  • 2.

    Een commissielid meldt bestaande en aankomende (neven)functies schriftelijk bij het college. 

  • 3.

    Het lidmaatschap van de adviescommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad en het college van de gemeente Den Haag. 

  • 4.

    Commissieleden hebben geen persoonlijke belangen in organisaties die vanuit deze subsidieregeling een subsidie aanvragen, treden daarmee niet in concurrentie, nemen geen schenkingen aan en bedingen deze niet voor zichzelf of hun naasten.

  • 5.

    Van een persoonlijk belang is in elk geval sprake als het commissielid, diens partner of een familielid in de eerste of tweede graad: 

    a. zelf subsidie heeft aangevraagd; 

    b. bestuurder of directielid is bij een organisatie die subsidie heeft aangevraagd; 

    c. een dienstverband heeft bij een aanvrager of anderszins inkomen verwerft als een aanvraag wordt gehonoreerd, bijvoorbeeld als freelancer; 

    d. werkzaam is voor een organisatie die niet zelf heeft aangevraagd, maar wel rechtstreeks profiteert van een subsidieverlening. 

  • 6.

    Bij functionele of persoonlijke belangen, anders dan omschreven in het vorige lid, wordt een expliciete afweging gemaakt door de voorzitter, of, indien het de voorzitter betreft, de vicevoorzitter, in overleg met het secretariaat en het college, of en onder welke voorwaarden het desbetreffende commissielid kan deelnemen aan de advisering.

 

Artikel 10. Geheimhouding 

  • 1.

    Een commissielid behandelt de hem toegezonden stukken als vertrouwelijk en laat ze bij de secretaris achter ter vernietiging. 

  • 2.

    Alles wat in een vergadering wordt besproken, is strikt vertrouwelijk. Commissieleden doen geen mededelingen aan derden over wat ter vergadering is besproken.

  • 3.

    Commissieleden die worden benaderd over de inhoud van een advies of een besluit verwijzen de vraagsteller naar de ambtelijk secretaris.

 

Artikel 11. Vergoedingen 

Een commissielid ontvangt een vergoeding voor bijgewoonde vergaderingen in overeenstemming met de Verordening geldelijke vergoedingen commissielid niet zijnde raadsleden. 

 

Artikel 12. Wijziging of intrekking van dit reglement 

Bij wijziging of intrekking van dit reglement wordt de adviescommissie door het college gehoord.

 

Artikel 13. Inwerkingtreding 

Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte in het Gemeenteblad en vervalt op een door het college te bepalen tijdstip. 

 

Artikel 14. Citeertitel 

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement adviescommissie energie uit de wijk challenge Den Haag 2023. 

 

Den Haag, 27 juni 2023

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de locoburgemeester,

Robert van Asten