Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Beleidslijn Cameratoezicht Gemeente Waddinxveen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidslijn Cameratoezicht Gemeente Waddinxveen
CiteertitelBeleidslijn Cameratoezicht Gemeente Waddinxveen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. Algemene Plaatselijke Verordening Waddinxveen 2009
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2023nieuwe regeling

13-10-2022

gmb-2023-286208

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidslijn Cameratoezicht Gemeente Waddinxveen

de burgemeester van de gemeente Waddinxveen,

gelet op het bepaalde in artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de APV Waddinxveen 2009;

 

besluit vast te stellen de

 

BELEIDSLIJN CAMERATOEZICHT GEMEENTE WADDINXVEEN

 

1. Inleiding

 

Als er op een openbare plaats een probleem is met het handhaven van de openbare orde, kan de burgemeester besluiten tot plaatsing van camera's op die plaats voor een bepaalde duur om zo beter toezicht te kunnen houden. Hij is hiertoe bevoegd overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2.77 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Cameratoezicht is een instrument dat bijdraagt aan het bevorderen van de veiligheid. Het speelt een belangrijke rol bij de overlast- en criminaliteitsbestrijding. Camera’s in de gemeente vergroten de

efficiëntie en effectiviteit van het optreden van politie en gemeentelijke handhavers. Ook dragen ze bij aan de preventie van openbare-ordeproblemen en strafbare feiten. Cameratoezicht bevordert de proactieve functie van politie en handhavers en helpt om hen sneller op de plaats te krijgen waar hun inzet nodig is. Daarnaast leveren de camerabeelden een grote bijdrage aan opsporingsonderzoeken. Dit varieert van een betere informatiepositie van de politie tot daadwerkelijke aanhoudingen en veroordelingen. Cameratoezicht maakt altijd deel uit van een afgewogen pakket maatregelen om criminaliteit of overlast op een locatie te bestrijden. Daarbij geldt dat de inzet van het instrument zorgvuldig en weloverwogen plaatsvindt vanwege privacyaspecten en het effect op de veiligheidsbeleving.

 

In de beleidslijn staat beschreven de wijze waarop afweging wordt gemaakt voor cameratoezicht en hieraan invulling wordt gegeven door de burgemeester.

2. Wettelijk grondslag

 

Verschillende wetten en nadere regelgeving geven en begrenzende mogelijkheden voor het gebruik van cameratoezicht bij het handhaven van de openbare orde en veiligheid.

  • -

    Gemeentewet;

  • -

    Wet Politiegegevens;

  • -

    Algemene Plaatselijke Verordening.

3. Doelstelling beleidslijn cameratoezicht

 

De doelstelling van de beleidslijn cameratoezicht is om vastgestelde richtlijnen te hebben in de afweging of cameratoezicht in de openbare ruimte bij de handhaving van de openbare orde een geschikte maatregel is en zo ja, in welke vorm en met welke duur dit cameratoezicht er moet komen.

4. Afwegingskader cameratoezicht

 

Het afwegingskader behandelt de overwegingen die ten grondslag liggen aan het besluit over het inzetten van cameratoezicht en in welke vorm dit cameratoezicht adequaat toepgast kan worden

Het cameratoezicht is dus een uiterst middel (ultimum remedium) en kan enkel worden ingezet voor zover dit noodzakelijk is en bijdraagt aan:

  • -

    het bevorderen van de veiligheid en het verhogen van het veiligheidsgevoel bij inwoners en ondernemers;

  • -

    het verhogen van de efficiëntie en effectiviteit van het optreden van de politie en de handhavers door het signaleren van situaties waar hun optreden gewenst is (proactief);

  • -

    het voorkomen van openbare-ordeproblemen en strafbare feiten in een gebied (preventie);

  • -

    de camerabeelden kunnen worden gebruikt bij een strafrechtelijk onderzoek.

4.1 Voorwaarden

Voor de inzet van het cameratoezicht dient aan de onderstaande voorwaarden te worden voldaan:

  • -

    probleemanalyse/veiligheidsanalyse: Voordat een gemeente besluit om cameratoezicht toe te passen, moet zij aantonen dat dit noodzakelijk is voor de handhaving van de openbare orde. Hiertoe wordt een veiligheidsanalyse gemaakt. Voor de analyse maakt gemeente Waddinxveen onder andere gebruik van de politiecijfers;

  • -

    noodzakelijkheid: Gemeenten mogen cameratoezicht alléén toepassen op openbare plaatsen als dit aantoonbaar noodzakelijk is voor de handhaving van de openbare orde. De eerdergenoemde veiligheidsanalyse is onmisbaar bij de beoordeling of dat het geval is. Uit deze eis komen ook de volgende twee criteria (c en d) voort;

  • -

    proportionaliteit: Het filmen en bewaren van camerabeelden moet in verhouding belangrijker zijn (een grotere noodzaak hebben) dan de inbreuk op de privacy van inwoners en bezoekers. Dat betekent dat cameratoezicht alleen mag worden ingezet als de omvang van de criminaliteit, de onveiligheid of overlast zo groot is dat het de schending van de persoonlijke levenssfeer van inwoners rechtvaardigt. De gemeente moet in elk afzonderlijk geval de afweging maken of cameratoezicht evenredig is aan het doel dat bereikt moet worden. Het gebied/de locatie waar de camera wordt geplaatst dan wel op uitkijkt, moet beperkt blijven tot wat voor de handhaving van de openbare orde noodzakelijk is. De noodzaak van cameratoezicht moet dus worden afgewogen tegen de belangen van de personen die door de camera in beeld worden gebracht;

  • -

    subsidiariteit: Subsidiariteit heeft raakvlakken met de noodzakelijkheidseis, maar richt zich meer op de vervangbaarheid van cameratoezicht door andere interventies. Wanneer een veiligheidsprobleem door andere maatregelen dan cameratoezicht kan worden opgelost, is de gemeente verplicht om voorrang te geven aan de maatregel die het minste inbreuk maakt op de privacy van de inwoners. Cameratoezicht moet dan ook aantoonbaar nodig zijn om in aanvulling op andere interventies het beoogde doel te bereiken;

  • -

    op basis van de probleemanalyse worden er expliciete doelen, cameraposities en uitkijktijden vastgesteld.

5. Privacy

 

Bij de inzet van (mobiel) cameratoezicht worden de beginselen van noodzakelijkheid, proportionaliteit en subsidiariteit gehanteerd. Daarnaast vindt toetsing plaats op de rapportages van overlast en maatregelenpakket, verwerken van beelden door de politie op grond van de Wet politiegegevens en regelgeving met betrekking tot informatiebeveiliging en technische beveiliging. Dit is om te voorkomen dat er ongeoorloofde inbreuk op de privacy van betrokkenen kan worden gepleegd. Door borden te plaatsen en aanwijzingsbesluiten te publiceren, worden betrokkenen geïnformeerd over dit instrument. Met de privacy van betrokkenen wordt dan ook zeer zorgvuldig omgegaan. De camerabeelden worden uitsluitend uitgekeken door de politie en er wordt voor gezorgd dat de camera’s geen opnames maken van niet- toegestane ruimten (zoals huiskamers/ tuinen).

6. Reikwijdte beleidslijn cameratoezicht

 

Het cameratoezicht is van toepassing op de publieke ruimte. Het cameratoezicht op een privéruimte valt buiten de werkingssfeer van cameratoezicht. Dit geldt ook voor verkeerscamera’s, milieuzone camera’s en bewakingscamera’s van gemeentelijke eigendommen.

7. Plaatsing camera’s

 

De burgemeester stelt de plaatsing van camera’s in overleg met de politie en de officier van Justitie (OM) vast. De burgemeester trekt het besluit tot het plaatsen van camera’s in zodra de inzet niet langer noodzakelijk is in het belang van de openbare orde.

8. Duur van de plaatsing

 

De burgemeester bepaalt de duur van de plaatsing in overleg met de politie en de officier van Justitie (OM).

9. Aanwijzen gebieden

 

De burgemeester wijst gebieden aan waar cameratoezicht wordt uitgeoefend.

10. Uitkijken beelden

 

Het uitkijken van camerabeelden vindt plaats door de politie (uitkijkcentrale).

11. Gegevensverwerking

 

De persoonsgegevens worden in beginsel verwerkt ten behoeve van toezicht op de openbare orde. Deze persoonsgegevens zijn, volgens artikel 151c lid 9 Gemeentewet, politiegegevens. Voor de verwerking van gegevens de Wet politiegegevens van toepassing is.

12. Bewaringstermijn

 

De met de camera’s gemaakte beelden mogen maximaal 28 dagen worden verwerkt tenzij er een strafbaar feit is vastgelegd op de beelden. In dat geval gelden de termijnen conform de Wet politiegegevens. De camerabeelden zijn volgens artikel 151c lid 9 Gemeentewet, gegevens die onder de Wet politiegegevens vallen. Uitsluitend de politie heeft toegang tot de camerabeelden en kan deze veiligstellen in geval van een schending van de openbare orde, van een overtreding of van een misdrijf.

13. Informatieplicht

 

  • 14.

    In het kader van cameratoezicht is het noodzakelijk dat iedereen die verblijft in het gebied of op de locatie van het cameratoezicht wordt geïnformeerd over het feit dat zij gefilmd worden. Cameratoezicht dient altijd breed te worden gecommuniceerd. Het besluit waarin de burgemeester bekendmaakt dat er camera's worden geplaatst wordt gepubliceerd op www.overheid.nl en www.waddinxveen.nl Inwoners hebben de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen. De gemeente plaatst op de website een actueel overzicht van de geplaatste camera's.

15. Evaluatie

 

De toepassing van het cameratoezicht wordt bij langdurig cameratoezicht jaarlijks en bij mobiel camerateozict zes maandelijk geëvalueerd door de gemeente in samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie (OM).

16. Inwerkingtreden

 

De beleidslijn treedt de dag na bekendmaking in werking.

17. Citeertitel

 

De beleidslijn wordt aangehaald als Beleidslijn Cameratoezicht Gemeente Waddinxveen.

Vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Waddinxveen d.d. 13 oktober 2022

E.J. Nieuwenhuis