Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Rectificatie: Verordening rekenkamer Oostzaan 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRectificatie: Verordening rekenkamer Oostzaan 2023
CiteertitelVerordening Rekenkamer Oostzaan 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie gemeente Oostzaan 2015 (4e wijziging).

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-06-2023nieuwe regeling

11-05-2023

gmb-2023-285280

Tekst van de regeling

Intitulé

Rectificatie: Verordening rekenkamer Oostzaan 2023

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat Artikel 3. Selectiecommissie ontbrak. De oorspronkelijke publicatie is op 16 juni 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 260845.]

 

De raad van de gemeente Oostzaan

 

Gezien het advies van de rekenkamercommissie d.d. 28 maart 2023 en het advies van het presidium d.d. 4 april 2023;

 

Besluit:

  • 1.

    In te stemmen met de oprichting van een rekenkamer met drie leden per 1 juni 2023;

  • 2.

    De verordening rekenkamercommissie gemeente Oostzaan 2015 (4e wijziging) in te trekken;

  • 3.

    In te stemmen met benoeming van de huidige externe leden van de rekenkamercommissie als nieuwe leden van de rekenkamer voor een periode van zes jaar.

  • 4.

    De verordening rekenkamer Oostzaan 2023 vast te stellen:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: de Gemeentewet;

  • b.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer, niet zijnde raads- of commissielid;

  • c.

    Rekenkamer: de rekenkamer van gemeente Oostzaan;

  • d.

    Gemeenteraad: de gemeenteraad van Oostzaan

  • e.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Oostzaan

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamer Oostzaan als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 externe leden.

Artikel 3. Selectiecommissie

  • 1.

    Voorafgaand aan de benoeming van de leden voert de raad overleg met de rekenkamer. Dit gebeurt in de selectiecommissie. Deze commissie bestaat uit de voorzitter van de rekenkamer, een lid van de rekenkamer en twee leden van het presidium.

  • 2.

    Het Presidium benoemt uit zijn midden twee leden voor de selectiecommissie.

  • 3.

    De selectiecommissie heeft als taak:

    • a.

      het werven en selecteren van kandidaten;

    • b.

      het voeren van gesprekken met geselecteerde kandidaten;

    • c.

      het opstellen van een voordracht tot benoeming;

    • d.

      het voeren van overleg met de Rekenkamer over benoemingen, zoals bedoeld in GW art81c lid 5.

  • 4.

    De selectiecommissie doet de voordracht vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • e.

      dat de kandidaat een benoeming zal aanvaarden;

    • f.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat bekleedt.

Artikel 4. Benoeming leden

  • 1.

    De leden van de rekenkamer waaronder de voorzitter worden voor een periode van 6 jaar bij besluit van de raad van gemeente Oostzaan benoemd.

  • 2.

    Deze periode gaat in op de 1e van de maand, volgende op de datum van benoeming door de raad. De leden kunnen maximaal één keer worden herbenoemd.

Artikel 5. Eed en gedragscode

  • 1.

    Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen leggen de leden van de rekenkamer in een vergadering van de raad de eed, dan wel verklaring en belofte af, conform artikel 81g van de gemeentewet.

  • 2.

    Ten aanzien van de leden van de rekenkamer is de eigen gedragscode van toepassing.

Artikel 6. Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-actief.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een rekenkamerlid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie als lid van de rekenkamer te vervullen;

    • c.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap;

    • d.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • e.

      indien het lid naar oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.

Artikel 7. Vergoeding voor werkzaamheden

  • 1.

    De leden ontvangen een vergoeding per vergaderingen t.b.v. de werkzaamheden van de rekenkamer;

    • a.

      voorzitter € 195,-

    • b.

      leden € 185,-

    • c.

      De leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor reis- en parkeerkosten, gemaakt in verband met reizen buiten het grondgebied van de gemeente, welke wordt vastgesteld overeenkomstig de regels welke gelden voor het gemeentepersoneel.

  • 2.

    Indien leden van de rekenkamer expliciet onderzoek verrichten ontvangen zij daarvoor een uurtarief van € 70,- bruto per uur. De gewerkte uren moeten, volgend uit de vooraf begrote uren in de onderzoeksopzet, door tijdschrijven worden verantwoord bij de voorzitter, respectievelijk bij de rekenkamer (voor de voorzitter).

  • 3.

    De hoogte van de vergoeding wordt telkens voor een periode van drie jaar door de raad vastgesteld.

Artikel 8. Ambtelijk secretaris

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris maakt deel uit van de organisatie van de griffie gemeente Oostzaan, functioneel is deze verantwoording verschuldigd aan de voorzitter van de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 4.

    De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 9. Reglement van orde

Conform artikel 81i Gemeentewet stelt de rekenkamer een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Daarnaast stelt de rekenkamer een onderzoeksprotocol op. Beide stukken zendt zij na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad

Artikel 10. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen twee maanden in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor gronden aanvoeren.

Artikel 11. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer redelijk gestelde termijn te verstrekken. De rekenkamer is ter vervulling van haar taak ook bevoegd onder wettelijk bepaalde voorwaarden onderzoek te verrichten bij derden die een financiële band hebben met de gemeente.

  • 4.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar.

  • 6.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste 15 werkdagen bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest.

  • 8.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

  • 9.

    Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Als de stemmen staken heeft de voorzitter de doorslaggevende stem.

  • 10.

    De rekenkamer evalueert jaarlijks haar werkzaamheden. Deze evaluatie is onderdeel van het wettelijk verplichte jaarlijkse verslag.

Artikel 12. Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juni 2023.

Artikel 14. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Rekenkamer Oostzaan 2023".

Aldus vastgesteld op 11 mei 2023

De voorzitter,

M.D. Polak

De griffier,

M. van Engelshove