Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Loon op Zand

GBA beheersregeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLoon op Zand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGBA beheersregeling
CiteertitelGBA beheersregeling
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 14

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-01-200506-01-2014Onbekend

18-01-2005

Weekjournaal 2005

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

GBA beheersregeling

Beheersregeling ,GBA,voorgeschreven op grond van artikel 14 van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en ter uitvoering van de gemeentelijke verordening verwerking persoonsgegevens.

 

GBA-beheersregeling

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand,

Gelet op artikel 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; Gelet op de gemeentelijke verordening verwerking persoonsgegevens vastgesteld door de gemeenteraad op 24 februari 2005.

 

Besluit:

 

Vast te stellen de navolgende beheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Loon op Zand:

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

Deze regeling verstaat onder:

de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494).

bevroren bevolkingsregister: de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden.

audit:een controle op de integriteit van de persoonsgegevens welke wordt uitgevoerd door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken aangewezen auditinstelling. Op audit bestaat uit aselecte steekproef van actuele en opgeschorte persoonslijsten. De omvang van de steekproef is afhankelijk van het inwonertal van de gemeente.

kwaliteitssteekproef:een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten;

foutverslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;

foutenlijst: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie bevinden;

autorisatie: het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.

verantwoordelijke: het gemeentebestuur die als houder zeggenschap heeft over de basisadministratie.

beheerder: de persoon die door de verantwoordelijke is aangesteld als feitelijke uitvoerder van de werkzaamheden.

bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen maar die geen zeggenschap heeft over de verwerking.

Artikel 2

Het hoofd van de afdeling Burgerzaken is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan de taak van informatiebeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan hem ondergeschikte ambtenaren.

Artikel 3

De informatiebeheerder wijst functionarissen aan die worden belast met:

- het gegevensbeheer;

- het applicatiebeheer;

- het systeembeheer;

- de gegevensverwerking;

- het namens het gemeentebestuur afnemen van de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring.

Artikel 4

De informatiebeheerder voorziet in:

a) een jaarlijkse planning van de beheersactiviteiten;

b) een jaarlijkse rapportage aan het gemeentebestuur over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheersprocedures;

c) een tweejaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in arlikel11 bedoelde kwaliteitssteekproef;

d) administratieve beheersprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;

e) periodiek overleg tussen hem en de gegevens- , de applicatie- en de systeembeheerder;

f) richtlijnen voor de bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Hoofdstuk 2 HET INFORMATIEBEHEER

Artikel 5

De informatiebeheerder adviseert het gemeentebestuur als houder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:

- persoonsinformatievoorziening;

- beveiliging;

- privacy;

- gegevenskwaliteit.

Artikel 6

De informatiebeheerder beslist:

a) over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem;

b) op incidentele verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens;

c)over het toekennen van autorisaties.

Artikel 7

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

a) de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

b) de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding,

alsmede de beveiliging van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden nageleefd;

c) dat alle in artikel 3 genoemde functionarissen op de hoogte zijn van gesteld van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA toepassingsysteem en van de gevolgen van deze installatie;

d) de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het beveiligingsplan worden nageleefd.

Artikel 8

De informatiebeheerder, of een door hem aan te wijzen functionaris opgesomd in artikel 3, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens aangaan.

Hoofdstuk 3 HET GEGEVENSBEHEER

Artikel 9

De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

a) de juistheid, actualiteit, en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b) het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.;

Artikel 10

De gegevensbeheerder is bevoegd vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 11

Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten van ingezetenen onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken aangewezen auditinstelling. De gegevensbeheerder voorziet in een jaarlijkse kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.

Artikel 12

De gegevensbeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

HOOFDSTUK 4 HET SYSTEEMBEHEER

 

Artikel 13

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem;

Artikel 14

De systeembeheerder voorziet in:

a) de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

b) een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA apparatuur is opgesteld;

c) de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

d) de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen (zie bijlage uitwijk)

Artikel 15

De systeembeheerder is bevoegd:

a) direct maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf terzake te rapporteren aan de informatiebeheerder;

b) aanwijzingen te geven over:

- beheer toepassingssystemen;

- beheer van bestanden;

- reconstructiemaatregelen.

Artikel 16

De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

HOOFDSTUK 5 HET APPLICATIEBEHEER

 

Artikel 17

De applicatiebeheerder voorziet in:

a) een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van hel autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken wordt gedaan;

b) de communicatie bij storingen in hard- en software;

c) een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

d) de toekenning van de autorisatieniveaus van actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder en de informatiebeheerder in overleg met de informatiebeheerder;

e) de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

f) het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

g) de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem ;

h) de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die b

ij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan, en tracht eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor een oplossing te zorgen;

i) de voorlichting aan de gegevensverwerkers met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem; j) de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk;

k) de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden ontleend;

l) de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

m) een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.

Artikel 18

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

a) de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

b) het tijdig opschonen van de database van via het netwerk ontvangen berichten waarvan de cycli zijn afgehandeld;

c) de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het gemeentebestuur vastgestelde verordening verwerking persoonsgegevens.

d) het beheer van de tabel/en van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

e) het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 19

De applicatiebeheerder is bevoegd:

a) gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de basisadministratie persoonsgegevens aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

b) over het gebruik van de basisadministratie persoonsgegevens gedragsregels op te stellen.

Artikel 20

De applicatiebeheerder beslist -na overleg met de informatiebeheerder- over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen.

Artikel 21

De applicatiebeheerder ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het beveiligingsplan, vastgesteld op 18 januari 2005 worden nageleefd.

Artikel 22

De applicatiebeheerder neemt deel aan:

a) het overleg genoemd in artikel 4, onder e;

b) het externe gebruikersoverleg.

 

Hoofdstuk 6 HET PRIVACYBEHEERArtikel 23Artikel 24

HOOFDSTUK 6 HET PRIVACYBEHEER

 

Artikel 23

De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

a. de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de door het gemeentebestuur vastgestelde verordening verwerking persoonsgegevens; (zie bijlage ‘reglement basisadministratie waarin is opgenomen verstrekkingen, inzage, correctie, geheimhouding en protocollering)

b. het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de Wet GBA en de Wet Bescherming Persoonsgegevens (stb. 2001, …).

Artikel 24

De privacybeheerder voorziet in:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage en correctie overeenkomstig artikel 78 t/m 87 de wet;

  • b.

    de behandeling van alle verzoeken om geheimhouding die op basis van artikel 103 t/m 106 van de wet worden ontvangen.

Artikel 25

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 18 genoemde toezicht, alle gebruikers van het toepassingssysteem aanwijzingen te geven;

  • b.

    -ongevraagd-advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Artikel 26

De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet en daarbij behorende regelingen, de Wet bescherming Persoonsgegevens

(Stb. 2001, ... ) voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Artikel 27

De privacybeheerder heeft het toezicht op de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (zie bijlage reglement basisadministratie waarin is opgenomen verstrekkingen, inzage, correctie, geheimhouding en protocollering)

Hoofdstuk 7 DE GEGEVENSVERWERKING

Artikel 28

De gegevensverwerker voorziet in:

  • a.

    het verwerken van de gegevens overeenkomstig de krachtens de wet, middels het Logisch Ontwerp, handleiding uitvoeringsprocedures, voorgeschreven wijze, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

  • b.

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • c.

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan hij de gegevens heeft verwerkt;

  • d.

    de behandeling van verzoeken als bedoeld in artikel 81en 82 van de wet;

  • e.

    de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;

  • f.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • g.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de . hand van artikel 36 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen "ontleningsstatus" is gegeven;

  • h.

    de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;

  • i.

    de kennisgeving aan de geregistreerde voor wat betreft de verwerking van:

    -wijziging van het naamgebruik;

    -vervolginschrijving voor zover het betreft een binnengemeentelijke verhuizing en een vervolginschrijving die leidt tot opname in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • j.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde ingeval van een:

    - 1° inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    - een vervolginschrijving uit het buitenland.

Artikel 29
  • 1.

    De burger die op grond van een mededeling ingevolge artikel 83 van de wet er prijs op stelt zijn zienswijze mondeling toe te lichten wordt daartoe uitgenodigd. De zitting wordt gehouden binnen vier weken na ontvangst van zijn kennisgeving.

  • 2.

    De zitting vindt plaats onder voorzitterschap van een daartoe aangewezen medewerker, die de zaak in eerste instantie niet heeft behandeld en inhet bijzijn van een notulist, die tijdens de zitting de hoofdpunten noteert.

Artikel 30

De gegevensverwerker beslist op aangiften en/of verzoekschriften die op grond van de Wet worden gedaan, voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien.

Hoofdstuk 8 SLOTBEPALINGEN

Artikel 31

De indeze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens tevens voor het bevroren bevolkingsregister en de in de gemeentelijke basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming Persoonsgegevens vallen.

Artikel 32

Deze regeling is vastgesteld op 18 januari 2005.

Artikel 33

Deze regeling wordt aangehaald als "GBA-beheersregeling gemeente Loon op Zand".

 

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van Loon op Zand,

De secretaris, de voorzitter