Organisatie | Loon op Zand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | GBA beheersregeling |
Citeertitel | GBA beheersregeling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 14
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2005 | 06-01-2014 | Onbekend | 18-01-2005 Weekjournaal 2005 | Onbekend |
Beheersregeling ,GBA,voorgeschreven op grond van artikel 14 van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en ter uitvoering van de gemeentelijke verordening verwerking persoonsgegevens.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand,
Gelet op artikel 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; Gelet op de gemeentelijke verordening verwerking persoonsgegevens vastgesteld door de gemeenteraad op 24 februari 2005.
Vast te stellen de navolgende beheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Loon op Zand:
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494).
bevroren bevolkingsregister: de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden.
audit:een controle op de integriteit van de persoonsgegevens welke wordt uitgevoerd door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken aangewezen auditinstelling. Op audit bestaat uit aselecte steekproef van actuele en opgeschorte persoonslijsten. De omvang van de steekproef is afhankelijk van het inwonertal van de gemeente.
kwaliteitssteekproef:een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten;
foutverslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;
foutenlijst: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie bevinden;
autorisatie: het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.
verantwoordelijke: het gemeentebestuur die als houder zeggenschap heeft over de basisadministratie.
beheerder: de persoon die door de verantwoordelijke is aangesteld als feitelijke uitvoerder van de werkzaamheden.
bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen maar die geen zeggenschap heeft over de verwerking.
Het hoofd van de afdeling Burgerzaken is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan de taak van informatiebeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan hem ondergeschikte ambtenaren.
De informatiebeheerder wijst functionarissen aan die worden belast met:
- het namens het gemeentebestuur afnemen van de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring.
De informatiebeheerder voorziet in:
a) een jaarlijkse planning van de beheersactiviteiten;
b) een jaarlijkse rapportage aan het gemeentebestuur over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheersprocedures;
c) een tweejaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in arlikel11 bedoelde kwaliteitssteekproef;
d) administratieve beheersprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;
e) periodiek overleg tussen hem en de gegevens- , de applicatie- en de systeembeheerder;
f) richtlijnen voor de bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Hoofdstuk 2 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder adviseert het gemeentebestuur als houder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:
De informatiebeheerder beslist:
a) over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem;
b) op incidentele verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens;
De informatiebeheerder ziet er op toe dat:
a) de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;
b) de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding,
alsmede de beveiliging van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden nageleefd;
c) dat alle in artikel 3 genoemde functionarissen op de hoogte zijn van gesteld van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA toepassingsysteem en van de gevolgen van deze installatie;
d) de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het beveiligingsplan worden nageleefd.
Hoofdstuk 3 HET GEGEVENSBEHEER
De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:
a) de juistheid, actualiteit, en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b) het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.;
De gegevensbeheerder is bevoegd vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten van ingezetenen onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken aangewezen auditinstelling. De gegevensbeheerder voorziet in een jaarlijkse kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem;
De systeembeheerder voorziet in:
a) de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;
b) een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA apparatuur is opgesteld;
c) de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;
d) de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen (zie bijlage uitwijk)
De systeembeheerder is bevoegd:
a) direct maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf terzake te rapporteren aan de informatiebeheerder;
De applicatiebeheerder voorziet in:
a) een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van hel autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken wordt gedaan;
b) de communicatie bij storingen in hard- en software;
c) een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;
d) de toekenning van de autorisatieniveaus van actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder en de informatiebeheerder in overleg met de informatiebeheerder;
e) de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;
f) het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;
g) de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem ;
h) de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die b
ij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan, en tracht eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor een oplossing te zorgen;
i) de voorlichting aan de gegevensverwerkers met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem; j) de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk;
k) de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden ontleend;
l) de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;
m) een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
a) de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;
b) het tijdig opschonen van de database van via het netwerk ontvangen berichten waarvan de cycli zijn afgehandeld;
c) de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het gemeentebestuur vastgestelde verordening verwerking persoonsgegevens.
d) het beheer van de tabel/en van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
De applicatiebeheerder is bevoegd:
a) gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de basisadministratie persoonsgegevens aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;
b) over het gebruik van de basisadministratie persoonsgegevens gedragsregels op te stellen.
De applicatiebeheerder beslist -na overleg met de informatiebeheerder- over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen.
De applicatiebeheerder ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het beveiligingsplan, vastgesteld op 18 januari 2005 worden nageleefd.
De applicatiebeheerder neemt deel aan:
a) het overleg genoemd in artikel 4, onder e;
De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:
a. de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de door het gemeentebestuur vastgestelde verordening verwerking persoonsgegevens; (zie bijlage ‘reglement basisadministratie waarin is opgenomen verstrekkingen, inzage, correctie, geheimhouding en protocollering)
b. het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de Wet GBA en de Wet Bescherming Persoonsgegevens (stb. 2001, …).
De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet en daarbij behorende regelingen, de Wet bescherming Persoonsgegevens
(Stb. 2001, ... ) voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.
De privacybeheerder heeft het toezicht op de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (zie bijlage reglement basisadministratie waarin is opgenomen verstrekkingen, inzage, correctie, geheimhouding en protocollering)
De indeze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens tevens voor het bevroren bevolkingsregister en de in de gemeentelijke basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming Persoonsgegevens vallen.