Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drimmelen

Algemeen mandaat-, volmacht –en machtigingsbesluit 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrimmelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen mandaat-, volmacht –en machtigingsbesluit 2023
CiteertitelMandaatregeling gemeente Drimmelen 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Mandaatregeling gemeente Drimmelen 2018 van 9 en 11 april 2018.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-06-2023nieuwe regeling

20-06-2023

gmb-2023-285189

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen mandaat-, volmacht –en machtigingsbesluit 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen en;

de burgemeester van de gemeente Drimmelen;

ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

 

Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Gelezen het positieve advies van de Ondernemingsraad gemeente Drimmelen d.d. 24 mei 2023 ex artikel 25, eerste lid, sub e van de Wet op de Ondernemingsraden;

 

B E S L U I T E N

 

  • I.

    Vast te stellen het Algemeen mandaat-, volmacht –en machtigingsbesluit 2023;

  • II.

    In te trekken de Mandaatregeling gemeente Drimmelen 2018, vastgesteld bij besluiten van 9 en 11 april 2018;

  • III.

    Ten aanzien van de uitoefening van de in dit besluit bedoelde mandaten, volmachten en machtigingen de hieronder volgende algemene bepalingen vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

  • b.

    Volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • c.

    Machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, geen besluiten of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde.

  • d.

    Mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in het mandaatregister genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen.

  • e.

    Mandans: degene die het mandaat verleent;

  • f.

    Mandataris: degene die het mandaat ontvangt.

  • g.

    Volmachtverlener: degene die de volmacht verleent;

  • h.

    Volmachtontvanger: degene die de volmacht ontvangt;

  • i.

    Machtigingverlener: degene die de machtiging verleent;

  • j.

    Machtigingverkrijger: degene die de machtiging ontvangt.

Artikel 2 Algemeen

  • 1.

    Met uitzondering van de aangelegenheden als vermeld in bijlage 1 wordt aan de voor de uitvoering van een taak belaste medewerkers, adviseurs en budgethouders, mandaat verleend ten aanzien van de tot het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester behorende aangelegenheden die betrekking hebben op deze taak.

  • 2.

    In het geval dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht of de Omgevingswet van toepassing is op een aanvraag voor een omgevingsvergunning, en er sprake is van een meervoudige vergunning, volgen de lichtere vergunningen de zwaardere vergunning. Degene die de bevoegdheid heeft om over de zwaardere vergunning te besluiten, besluit daarom ook over de lichtere vergunning.

  • 3.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.

  • 4.

    Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijk gesteld de verlening van:

    • a.

      Volmacht;

    • b.

      Machtiging.

  • 5.

    De regels van een bijzondere mandaatregeling gaan voor op deze algemene mandaatregeling.

Artikel 3 Bevoegde personen bij mandaatverlening en vervangingsregeling

  • 1.

    Het aan een bepaalde functionaris opgedragen mandaat, volmacht of machtiging wordt geacht eveneens opgedragen te zijn aan diens leidinggevende.

  • 2.

    Indien een manager van een afdeling aan de aan hem toegewezen bevoegdheden geen uitvoering kan geven, vindt waarneming in deze bevoegdheden plaats door de manager van een andere afdeling.

  • 3.

    De in het tweede lid omschreven vervanging geschiedt bij voorkeur op de volgende wijze:

    • a.

      De manager van de afdeling Dienstverlening en Ondersteuning wordt in voorkomende gevallen vervangen door de manager van de afdeling Middelen en vice versa;

    • b.

      De manager van de afdeling Maatschappelijke Aangelegenheden wordt in voorkomende gevallen vervangen door de manager van de afdeling Dienstverlening en Ondersteuning en vice versa;

    • c.

      De manager van de afdeling Openbare Werken wordt in voorkomende gevallen vervangen door de manager van de afdeling Grondgebied en vice versa.

  • 4.

    Voorzover de in het derde lid opgenomen vervangingsregeling in een concrete situatie niet toereikend is, is elk afdelingshoofd bevoegd voor horizontale vervanging.

  • 5.

    Indien een bevoegdheid aan een externe functionaris wordt gemandateerd wordt daarmee het mandaat eveneens geacht te zijn opgedragen aan de manager van de betrokken functionele afdeling binnen de gemeentelijke organisatie.

  • 6.

    Daar waar een bevoegdheid is gemandateerd, gevolmachtigd of gemachtigd, wordt tevens de bevoegdheid tot bekendmaking hiervan verleend.

Artikel 4 Grenzen aan mandaat, volmacht of machtiging

  • 1.

    De besluitvormings – en ondertekeningsbevoegdheid is voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan indien het betreft:

    • a.

      het vaststellen van algemene verbindende voorschriften;

    • b.

      het vaststellen van beleidsregels;

    • c.

      een beslissing op bezwaar, behalve in de gevallen dat de bezwaarschriftencommissie adviseert het bezwaar niet ontvankelijk te verklaren;

    • d.

      besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom, behalve in die gevallen waarbij de wegsleepregeling van toepassing is en bij spoedeisende gevallen als bedoeld in artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5.17 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

    • e.

      De overige aangelegenheden als vermeld in bijlage 1.

  • 2.

    Een in mandaat-, volmacht- of machtigingverhouding te nemen besluit dient aan de mandans, volmachtverlener c.q. machtigingverlener te worden voorgelegd, indien:

    • a.

      het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het dan toe gevoerde beleid;

    • b.

      het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten;

    • c.

      de betrokken portefeuillehouder of de burgemeester dit kenbaar heeft gemaakt;

    • d.

      bij betrokkenheid van meerdere afdelingen één van de afdelingen over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht;

    • e.

      voorzienbaar is, dat het besluit politiek gevoelige en publicitaire consequenties heeft;

    • f.

      er persoonlijke betrokkenheid van de mandataris, volmachtontvanger of machtigingverkrijger bij het te nemen besluit bestaat;

    • g.

      artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is; of indien de mandataris, volmachtontvanger of machtigingverkrijger enige twijfel koestert of zulks het geval is.

  • 3.

    Ingeval de mandataris, volmachtontvanger of machtigingverkrijger op basis van het bepaalde in het tweede lid een te nemen besluit voorlegt aan het college c.q. de burgemeester, nemen deze bestuursorganen het besluit zelf en ondertekenen deze zelf.

  • 4.

    Ingeval artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is neemt het college het besluit zelf.

  • 5.

    Indien door de mandataris wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, doet dit niets af aan de rechtsgeldigheid van het in mandaat genomen besluit, met uitzondering van het besluit dat is genomen in strijd met het tweede lid onder f van dit artikel.

  • 6.

    De bevoegdheden in het kader van het budgethouderschap dienen in acht te worden genomen.

Artikel 5 Reikwijdte mandaat-, volmacht- of machtigingverstrekking

  • 1.

    Indien mandaat, volmacht of machtiging wordt verleend ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords, onverminderd het bepaalde in het derde lid van artikel 2. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder dan ook mede verstaan:

    • a.

      het nemen van alle voorbereidende besluiten c.q. ontwerpbesluiten;

    • b.

      het uitreiken van een gespecificeerd bewijs van ontvangst e.d.;

    • c.

      het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.;

    • d.

      verzoeken om kosteloze advisering aan derden (bijvoorbeeld politie, brandweer, Rijksdiensten, nutsbedrijven e.d.);

    • e.

      het nemen van beslissingen in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen in de Awb (verdaging, opschorting, vaststelling hoogte dwangsom e.d.);

    • f.

      verdagen, opschorten en/of uitstellen;

    • g.

      verzoeken om aanvullende informatie;

    • h.

      het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;

    • i.

      het stellen van nadere voorwaarden;

    • j.

      het toekennen van bedragen in termijnen;

    • k.

      het toekennen van voorschotten;

    • l.

      het afleggen van verantwoording aan het rijk;

    • m.

      het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • n.

      het toezenden van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • o.

      en alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

  • 2.

    De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij mandaat opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie en geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen.

  • 3.

    Waar volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan een volmachtontvanger wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden.

Artikel 6 Ondertekening

  • 1.

    Daar waar door het college c.q. de burgemeester een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit, wordt tevens de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit niet wettelijk is uitgesloten.

  • 2.

    In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:

    Namens burgemeester en wethouders / namens de burgemeester van Drimmelen

    [Handtekening indien wettelijk verplicht]

    [Naam]

    [Functienaam]

  • 3.

    Voor zover ondertekening betrekking heeft op artikel 5, lid 2 wordt op persoonlijke titel ondertekend en niet namens het college. Volstaan kan worden met:

    [Naam]

    [Functienaam]

    Een handtekening is niet vereist

  • 4.

    In publicaties en openbare kennisgevingen wordt volstaan met het vermelden van het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 7 Schakelbepaling

Deze mandaatregeling is ingevolge artikel 10:12 van de Awb van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 8 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als de “Mandaatregeling gemeente Drimmelen 2023”.

  • 2.

    Het besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3.

    De Mandaatregeling gemeente Drimmelen 2018 van 9 en 11 april 2018, alsmede het bijbehorend register, vervalt op het in het tweede lid genoemde tijdstip.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen van 20 juni 2023;

A.J.M. Martens

secretaris

B.H.G. Scholtze

burgemeester

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 20 juni 2023;

burgemeester van Drimmelen

B.H.G. Scholltze

BIJLAGE 1  

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

     

    Publiekrecht

    • 1.

      Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.

    • 2.

      Het informeren van de gemeenteraad.

    • 3.

      Het beantwoorden van raadsvragen (artikel 37-vragen).

    • 4.

      Het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

    • 5.

      het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels.

    • 6.

      Het vaststellen, wijzigen of intrekken van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

    • 7.

      Het nemen van een beslissing op bezwaar, behalve in de gevallen dat de bezwaarschriftencommissie adviseert het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren.

    • 8.

      Het besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom, behalve in die gevallen waarbij de wegsleepregeling van toepassing is en bij spoedeisende gevallen als bedoeld in artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5.17 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

    • 9.

      Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

    • 10.

      Het nemen van besluiten om bezwaar of (administratief) (hoger) beroep aan te tekenen of een verzoek om (wijziging of opheffing van) een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen namens de gemeente of het gemeentebestuur in administratiefrechtelijke procedures.

    • 11.

      Het nemen van besluiten op schriftelijk ingediende klachten als bedoeld in Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

    • 12.

      Het opleggen van geheimhouding als bedoeld in artikel 87 van de Gemeentewet en het opheffen daarvan.

    • 13.

      Het nemen van een besluit tot het al dan niet verlenen van inspraak op grond van de inspraakverordening als bedoeld in artikel 150 Gemeentewet.

    • 14.

      Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

    • 15.

      Het nemen van besluiten op subsidieverzoeken voor zover deze niet zijn gebaseerd op een wettelijk voorschrift, met uitzondering van het bepaalde in artikel 4:23, derde lid onder c, Awb.

    • 16.

      Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van het beleid, richtlijnen en/of voorschriften, bij omgevingsrechtaangelegenheden met uitzondering van binnenplans afwijken van een bestemmingsplan en bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen (voorheen zogenaamde kruimelgevallen) of de daarmee vergelijkbare regelingen krachtens de Omgevingswet.

    • 17.

      Het nemen van besluiten, indien ter voorbereiding van deze besluiten een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht.

    • 18.

      Besluiten tot het aangaan van een exploitatieovereenkomst of anterieure overeenkomst ten behoeve van gebiedsontwikkeling.

    • 19.

      Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod en de Opiumwet.

    • 20.

      Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit inzake een crisismaatregel op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

    • 21.

      Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit inzake inbewaringstelling op grond van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.

    • 22.

      Aan de burgemeester blijven voorbehouden de in de Gemeentewet aan hem toegekende openbare orde bevoegdheden.

    • 23.

      Aan de burgemeester blijven voorbehouden de in Afdeling 15 van de geldende Algemene plaatselijke verordening (APV) aan hem toegekende bevoegdheden (artikelen 2:75 tot en met 2:80 APV).

Privaatrecht

 

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van besluiten om af te wijken van het vastgestelde aanbestedingsbeleid.

  • 2.

    Het nemen van gunningsbesluiten en het afsluiten van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten boven het bedrag van de budgetten waarover de budgethouder een bevoegdheid is verstrekt middels het vaststellen van de programmabegroting.

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen, en bestuursovereenkomsten.

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde buiten de toegekende budgetten en/of vastgestelde kaders.

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat

    • a.

      de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      de raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

  • 4.

    Het afgeven van garanties, borgstellingen en dergelijke, hoe ook genaamd.

Civiele (en strafrechtelijke) procedures

  • 1.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of het gemeentebestuur in civiele procedures.

  • 2.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde: - arbitrage of - het voorleggen van geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd, of geschilbeslechting als bedoeld in artikel 11.5 CAO Gemeenten.

  • 3.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor geen financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen, niet zijnde vorderingen in het kader van belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure.

  • 3.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen/legaten/schenkingen.

  • 4.

    Het besluit tot het doen van een schenking.

  • 5.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.

  • 6.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 7.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag ad € 5.000,- voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

  • 8.

    Bevoegdheden zoals opgenomen in het Treasurystatuut.

  • 9.

    Het nemen van besluiten over het opnemen van geldleningen op de kapitaalmarkt met een looptijd van een jaar of langer.

  • 10.

    Het nemen van besluiten over het verstrekken van geldleningen via de kapitaalmarkt.

  • 11.

    Het nemen van besluiten over het doen van beleggingen op de kapitaalmarkt.

  • 12.

    Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een machtiging kan verlenen aan een wethouder.

  • B.

    Personeelsaangelegenheden

    • 1.

      Aanwijzingsbesluit gemeentesecretaris als bedoeld in artikel 102 Gemeentewet.

    • 2.

      De vervanging van de gemeentesecretaris als bedoeld in artikel 106 Gemeentewet.

    • 3.

      Alle onderwerpen die onderdeel uitmaken van het personeelshandboek.

    • 4.

      Aanwijzing van ambtenaren en/of financiële belangen als bedoeld in artikel 5, lid 1, aanhef en onder d, Ambtenarenwet.

    • 5.

      Uitvoering geven aan artikel 8 Ambtenarenwet waar het nevenfuncties van de gemeentesecretaris betreft.

    • 6.

      Verzoek om vrijstelling aan het LOGA, als bedoeld in artikel 1.3, lid 1 CAO Gemeenten.

  • C.

    Overige aangelegenheden

    • 1.

      Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Drimmelen in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

    • 2.

      Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

    • 3.

      Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

    • 4.

      Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

    • 5.

      Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

    • 6.

      Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet