Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dalfsen

Verordening Rekenkamer Dalfsen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDalfsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Rekenkamer Dalfsen 2023
CiteertitelVerordening Rekenkamer Dalfsen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81k van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

26-06-2023

gmb-2023-284528

RIS 1606

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Rekenkamer Dalfsen 2023

De raad van de gemeente Dalfsen;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 26 april 2023

 

gelet op artikel 81a, 81k en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen “Verordening Rekenkamer Dalfsen 2023

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

 

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.

  • 3.

    De taak van de rekenkamer is het (laten) onderzoeken van de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.

 

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep bestaande uit raadsleden voor de rekenkamer die optreedt als adviseur.

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit 3 raadsleden die uit het midden van de raad worden aangewezen.

 

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer kan worden ondersteund door een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    Een ambtelijk secretaris wordt in overleg met de rekenkamer en de griffier door het presidium aangewezen. Op verzoek van de voorzitter kunnen ambtenaren van de griffie of uit de ambtelijke organisatie worden aangewezen als ambtelijk secretaris dan wel als - tijdelijke – ondersteuning van de ambtelijk secretaris.

 

Artikel 6. Selectie onderzoeksonderwerpen

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    Het onderzoeksprogramma over meerdere jaren wordt ter kennisname naar de raad gestuurd.

  • 3.

    Bij de keuze van een onderzoeksonderwerp zijn richtinggevende criteria:

    • a.

      Het onderwerp moet op effectiviteit van beleid en/of efficiency van de uitvoering en/of de rechtmatigheid daarvan kunnen worden getoetst;

    • b.

      Het onderwerp moet bestuurlijk relevant zijn, waarbij het maatschappelijk effect zwaar weegt;

    • c.

      Het gemeentebestuur moet van de uitkomsten kunnen leren.

  • 4.

    De raad wordt bij het opstellen van het onderzoeksprogramma gevraagd om onderwerpen aan te dragen via een shortlist.

 

Artikel 7. Werkwijze en afstemming

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van het onderzoek.

  • 2.

    De rekenkamer verzoekt om mondelinge en/of schriftelijke inlichtingen met inachtneming van de artikelen 183 en 184 van de Gemeentewet.

  • 3.

    De rekenkamer past tijdens haar onderzoek onverminderd het principe van hoor en wederhoor toe.

  • 4.

    De rekenkamer stelt voor haar functioneren een reglement van orde vast, dat zij ter kennisneming aan de raad stuurt.

  • 5.

    De rekenkamer kan de raad tussentijds informeren over de voortgang van het onderzoek.

  • 6.

    De rekenkamer stelt elk jaar voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het afgelopen jaar en stuurt deze ter kennisname naar raad en college.

 

Artikel 8. Resultaten van het onderzoek

  • 1.

    Het onderzoek van de rekenkamer resulteert in een openbaar onderzoeksrapport, waarin bevindingen, conclusies en aanbevelingen zijn opgenomen. Eventuele minderheidsstandpunten worden weergegeven.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders geeft binnen zes weken na het gereedkomen van het onderzoeksrapport een reactie op de conclusies en aanbevelingen van het onderzoeksrapport.

  • 3.

    Het onderzoeksrapport wordt samen met de reactie van het college van burgemeester en wethouders aan de raad aangeboden.

  • 4.

    De raad neemt besluiten naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen van het onderzoeksrapport met inachtneming van de reactie van het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 9 Vergaderingen en geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de rekenkamer worden in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen nadat raad en college geïnformeerd zijn.

  • 3.

    De rekenkamer kan geheimhouding opleggen over het in de vergadering behandelde en over de inhoud van stukken die aan de rekenkamer zijn overgelegd.

  • 4.

    De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de rekenkamer haar opheft. Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is opgelegd, of het verslag van de behandeling van dergelijke stukken, dan blijft geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan deze opheft.

 

Artikel 10. Budget

De rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

 

Artikel 11. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per vergadering.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 200 per vergadering en voor gewone leden € 160 per vergadering. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten conform de verordening rechtspositie raads- en commissieleden.

 

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening Rekenkamercommissie Dalfsen wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rekenkamer Dalfsen 2023.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 26 juni 2023.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. E. van Lente drs. J. Leegwater