Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Wijkorganen 2023 |
Citeertitel | Subsidieverordening Wijkorganen 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Subsidies; wijk; |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2023 | Nieuwe regeling | 26-06-2023 | 2300044137 |
Hoofdstuk 2 Subsidiebepalingen
Artikel 4 Vereisten subsidieaanvrager
Subsidie wordt, in het geval het gaat om subsidies voor activiteiten op stadsdeelniveau, uitsluitend verstrekt aan samenwerkingsverbanden van meerdere wijkorganen die behoren tot een en hetzelfde stadsdeel. In het samenwerkingsverband worden personen benoemd die door de wijkorganen afgevaardigd worden.
Artikel 6 Subsidiabele activiteiten
Subsidie voor activiteiten op niveau van ontwikkeling van beleid wordt uitsluitend verstrekt als de subsidieaanvrager op grond van de criteria in deze verordening ook in aanmerking komt voor subsidie voor activiteiten op basisniveau en voor subsidie voor activiteiten op uitvoerend niveau in de wijk.
De subsidie bedraagt maximaal:
b. samenwerkend met de gemeente op uitvoerend niveau € 3.000,-, bestaande uit basisniveau plus € 1.000,-
c. samenwerkend met de gemeente op niveau vorming van beleid € €4.000,-, bestaande uit samenwerkend met de gemeente op uitvoerend niveau plus € 1.000,-
Hoofdstuk 3 Procedurele bepalingen
De aanvraag wordt uiterlijk 1 oktober van het jaar, voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, ingediend.
Artikel 13 Intrekking oude verordening
De Subsidieverordening wijkorganen, vastgesteld door de raad op 17 maart 2008, wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 26 juni 2023
De Griffier, De Voorzitter,
Toelichting bij bijzondere subsidieverordening
Subsidieregelgeving is te vinden in de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening en de bijzondere subsidieverordeningen. Algemene bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn nader ingevuld in de Algemene subsidieverordening.
Op grond van de Awb en artikel 3 van de Asv worden voor een aantal beleidsterreinen bijzondere subsidieverordeningen vastgesteld. Bijzondere subsidieverordeningen zijn een uitwerking van artikel 4:23 Awb. In dit artikel staat vermeld dat voor het verstrekken van subsidies in principe een wettelijke grondslag (verordening) vereist is. De gelaagde structuur van subsidieregelgeving (Awb, Asv en bijzondere subsidieverordeningen) leidt er toe dat voor die onderdelen die niet afwijkend of aanvullend geregeld zijn in een bijzondere verordening, de wet en de Asv van toepassing zijn. De regelgeving moet dus in onderlinge samenhang worden bezien.
In de Participatieverordening staat beschreven hoe de gemeente inwoners betrekt bij vraagstukken, gemeentelijke plannen, beleid, visies en projecten. In artikel 10 staat beschreven hoe de gemeente met wijkorganen samenwerkt en betrekt bij de plannen die betrekking hebben op het werkgebied van de wijkorganen en bij de vorming van het gemeentelijk beleid. Deze Bijzondere Subsidieverordening beschrijft hoe wijkorganen daar een rol in vervullen en daarvoor een subsidie kunnen aanvragen.
Het doel van deze subsidieregeling is om per wijk één actieve bewonersvertegenwoordiging te subsidiëren voor de werkzaamheden die zij uitvoeren voor de bewoners. Dat kan door activiteiten te organiseren waardoor meer inwonerbetrokkenheid ontstaat. Het wijkorgaan vormt een belangrijke schakel en is gesprekspartner van de gemeente bij plannen die de wijk betreffen. Dat kan op informerend, uitvoerend of beleidsniveau zijn.
Voor zover een artikel uit de verordening om een toelichting vraagt, wordt die hieronder gegeven.
Dit artikel is opgenomen om de relatie met de Asv te verduidelijken.
Artikel 3 Toepassingsbereik; doel
De Bijzondere Subsidieverordening is gebaseerd op artikel 3 van de ASV.
Artikel 5 Werkgebied wijkorganen
Bij deze subsidieverordening hoort een plattegrond van de stad waarin de grenzen van een werkgebied van een wijk zijn opgenomen. Per werkgebied is één wijkorgaan werkzaam. Dit betekent dat per werkgebied jaarlijks aan slechts één wijkorgaan subsidie wordt toegekend. Het is mogelijk dat wijken zich opsplitsen en de kaart daardoor wordt gewijzigd. Het nieuwe wijkorgaan komt pas in aanmerking voor subsidie na aanpassing van de kaart door het college. Het college kan jaarlijks besluiten de kaart waarop een overzicht van de werkgebieden van de wijkorganen vinden is aan te passen.
Artikel 6 Subsidiabele activiteiten
Subsidiabele activiteiten (term uit de Awb) is een begrip met een ruime betekenis. Concreet wordt bedoeld alle bestuurskosten, kosten voor de organisatie van bijeenkomsten, communicatie(middelen), accommodatiekosten en cursussen en trainingen.
De raad heeft bij de vaststelling van de ASV 2022 een amendement aangenomen waarin het volgende is bepaald:
Dat het college in de subsidieverlening en verantwoording streng toeziet op de overheadkosten. Als naar het oordeel van het college bepaalde kosten niet bijdragen aan de verwezenlijking van de gesubsidieerde activiteiten, worden die uitgesloten van subsidiëring. En dit uitgangspunt ook te laten gelden voor salariskosten.
Daarom is opgenomen dat loonkosten of vergoedingen voor de uren van bestuursleden of vrijwilligers niet gesubsidieerd worden .
Subsidie mag ook niet worden aangewend voor kosten van juridische bijstand tegen de gemeente of de uitvoeringsbedrijven van de gemeente.
In dit artikel worden de eisen genoemd waaraan de subsidieaanvraag in ieder geval moet voldoen. Die eisen houden verband, eventueel in ruime zin, met de activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt.
In het algemeen geldt dat de activiteiten moeten bijdragen aan het bereiken van het doel zoals omschreven in artikel 3 van deze verordening.
Specifiek over artikel 7.4 samenwerken op stadsdeelniveau:
Als wijkorganen wensen samen te werken op het niveau van beleidsontwikkeling (niveau 3) kan het samenwerkingsverband een subsidie aanvragen horend bij niveau 3. De deelnemende wijkorganen in het samenwerkingsverband kunnen voor het eigen werkgebied een subsidie aanvragen van maximaal het basisniveau.
Afhankelijk van het niveau waarop het wijkorgaan functioneert is de bijdrage aan de wijk en de gemeente groter. Dat brengt meer kosten met zich mee. Als basis ontvangt een wijkraad die voldoet aan de vereisten zoals omschreven in artikel 4 en taken uitvoert zoals omschreven in artikel 6.1 een basisbedrag van € 2.000,-. Wijkorganen die functioneren op niveau 2 ontvangen daar een extra vergoeding voor van € 1.000,-. Wijkorganen die functioneren op niveau 3 ontvangen een extra vergoeding van € 2.000,-. Stadsdeelmanagement is gemandateerd door het college om op basis van de omschrijvingen in artikel 6 jaarlijks de subsidiehoogte vast te stellen.
Stadsdeelmanagement gaat elk jaar met de leden van het wijkorgaan in gesprek. In het gesprek komt aan de orde hoe de samenwerking verloopt en worden de taken van niveau 1, 2 en 3 besproken. Samen wordt besproken waar de wijkraad zich het komend jaar op wil richten en op welk niveau het wijkorgaan wilt functioneren. Stadsdeelmanagement stuurt daarvan een verslag naar het wijkorgaan.
Het wijkorgaan vraagt bij het College van B&W de subsidie aan voor het daaropvolgende kalenderjaar en voegt het gespreksverslag als bijlage bij, eventueel aangevuld met een eigen toelichting op de inhoud van het verslag.
Omdat op deze subsidieverordening de Asv van de gemeente Enschede van toepassing is geldt het volgende. Subsidies van minder dan € 10.000,- worden in principe zonder voorafgaande verlening vastgesteld (artikel 17 Asv). Een aparte aanvraag om de subsidie vast te stellen is in dat geval niet nodig. De subsidies voor de activiteiten die in de verordening worden genoemd bedragen maximaal € 4.000,- en die zullen in de regel direct worden vastgesteld.