Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Subsidieverordening Wijkorganen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening Wijkorganen 2023
CiteertitelSubsidieverordening Wijkorganen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpSubsidies; wijk;

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Algemene Subsidieverordening gemeente Enschede 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-06-2023Nieuwe regeling

26-06-2023

gmb-2023-283979

2300044137

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening Wijkorganen 2023

De raad van de gemeente Enschede;

 

gelezen het voorstel van het college van 6 juni 2023 (Corsanummer 2300044137);

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2022;

 

besluit:

 

vast te stellen de Subsidieverordening Wijkorganen 2023

 

 

 

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Asv: de op het moment van de subsidieaanvraag geldende Algemene subsidieverordening van de gemeente Enschede;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede

  • d.

    Wijkorgaan: een gestructureerde vorm van bewonersvertegenwoordiging in het landelijk gebied (buurtkring) of op dorps- of wijkniveau.

  • e.

    Samenwerkingsverband: samenwerking tussen twee of meerdere wijkorganen die behoren tot een en hetzelfde stadsdeel.

Artikel 2 Afstemming Asv

Voor zover in deze verordening daarvan niet wordt afgeweken, is de geldende Asv van de gemeente Enschede van toepassing.

 

 

Hoofdstuk 2 Subsidiebepalingen

Artikel 3 Toepassingsbereik; doel

  • 1.

    Deze verordening is een bijzondere subsidieverordening als bedoeld in artikel 3 van de Asv.

  • 2.

    Deze subsidieverordening heeft als doel te stimuleren dat wijkorganen bijdragen aan de sociale samenhang in een wijk en dat ze op uitvoerend niveau en beleidsniveau als gesprekspartner voor de gemeente optreden.

Artikel 4 Vereisten subsidieaanvrager

  • 1.

    Subsidie wordt, behoudens de uitzondering genoemd in lid 4 van dit artikel, slechts verstrekt aan wijkorganen die bij de Kamer van Koophandel zijn ingeschreven als rechtspersoon zonder winstoogmerk.

  • 2.

    Bij rechtspersonen als bedoeld in lid 1 zijn in de statuten drie verschillende personen benoemd in de functies van voorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 3.

    Rechtspersonen als bedoeld in lid 1 hebben volgens hun statuten het doel het algemeen belang van de wijk te behartigen en hiertoe contacten te onderhouden met bewoners, bewonersgroepen en de gemeentelijke organisatie.

  • 4.

    Subsidie wordt, in het geval het gaat om subsidies voor activiteiten op stadsdeelniveau, uitsluitend verstrekt aan samenwerkingsverbanden van meerdere wijkorganen die behoren tot een en hetzelfde stadsdeel. In het samenwerkingsverband worden personen benoemd die door de wijkorganen afgevaardigd worden.

Artikel 5 Werkgebied wijkorganen

  • 1.

    De wijkorganen zijn werkzaam in een bepaald deel van de gemeente Enschede. Dit geografische gebied is opgenomen in de bij deze verordening behorende kaart van Enschede die als bijlage aan deze verordening is toegevoegd.

  • 2.

    Per werkgebied kan jaarlijks aan slechts één wijkorgaan subsidie worden toegekend.

  • 3.

    Het college kan het overzicht zoals bedoeld in lid 1 waarin de werkgebieden van de wijkorganen zijn opgenomen jaarlijks wijzigen.

Artikel 6 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor:

    • a.

      Activiteiten op basisniveau:

      • I

        Het leggen en onderhouden van contacten met bewoners;

      • II

        het versterken van de sociale samenhang in de wijk;

      • III

        het stimuleren van ideeën en initiatieven;

      • IV

        het volgen van cursussen of trainingen;

    • b.

      activiteiten op uitvoerend niveau in de wijk;

      • I

        bijdragen aan projecten die gericht zijn op de ontwikkeling van de wijk.

    • c.

      activiteiten op niveau van ontwikkeling van beleid:

      • I

        Bijdragen aan de vorming van gemeentelijk beleid;

      • II

        Het leveren van een actieve bijdrage aan de agenda van de stadsdeelcommissie;

    • d.

      activiteiten op stadsdeelniveau:

      • I

        Als collectief bijdragen aan de vorming van gemeentelijk beleid;

      • II

        Als collectief een actieve bijdrage leveren aan de agenda van de stadsdeelcommissie;

  • 2.

    Subsidie voor activiteiten op uitvoerend niveau in de wijk wordt uitsluitend verstrekt als de subsidieaanvrager op grond van de criteria in deze verordening ook in aanmerking komt voor subsidie voor activiteiten op basisniveau.

  • 3.

    Subsidie voor activiteiten op niveau van ontwikkeling van beleid wordt uitsluitend verstrekt als de subsidieaanvrager op grond van de criteria in deze verordening ook in aanmerking komt voor subsidie voor activiteiten op basisniveau en voor subsidie voor activiteiten op uitvoerend niveau in de wijk.

  • 4.

    Subsidie wordt in ieder geval niet verstrekt voor:

    • a.

      Loonkosten of vergoeding voor inzet van uren door bestuursleden of andere vrijwilligers

    • b.

      Juridische bijstand aangaande procedures tegen de gemeente of diens uitvoeringsbedrijven

Artikel 7 Subsidiecriteria

  • 1.

    Subsidiecriteria voor activiteiten op basisniveau

    Subsidie voor activiteiten op basisniveau wordt uitsluitend verstrekt als het wijkorgaan;

    • a.

      openbare vergaderingen, bijeenkomsten, spreekuur of (digitale) contacten met inwoners houdt;

    • b.

      de gemeente actief informeert over problemen of vraagstukken in de wijk;

    • c.

      bewoners stimuleert om bij te dragen aan de verbetering van de eigen leefomgeving; en,

    • d.

      deelneemt in het wijkradenoverleg en stadsdeelcommissievergaderingen in het stadsdeel bijwoont.

  • 2.

    Subsidiecriteria voor activiteiten op uitvoerend niveau in de wijk

    Subsidie voor activiteiten op uitvoerend niveau van beleid wordt uitsluitend verstrekt als het wijkorgaan:

    • a.

      minimaal drie leden telt en een actief netwerk heeft;

    • b.

      actief meedenkt, meepraat en bewoners betrekt bij vraagstukken en uitvoeringsplannen in de wijk; en,

    • c.

      in samenwerking met beroepskrachten activiteiten organiseert die de betrokkenheid van bewoners bij de eigen leefomgeving versterken.

  • 3.

    Subsidiecriteria voor activiteiten op niveau van ontwikkeling van beleid

    Subsidie voor activiteiten op niveau van ontwikkeling van beleid wordt uitsluitend verstrekt als het wijkorgaan:

    • a.

      minimaal op raadplegend of adviserend niveau samenwerkt met de gemeente;

    • b.

      tenminste 5 leden telt en een aantoonbare organisatievorm kent zoals een gekozen wijkorgaan, netwerkorganisatie, commissiestructuur en/of themagroepen, buurtvertegenwoordigers en/of straatambassadeurs; en,

    • c.

      actief bezig is met ontwikkelingen in de eigen wijk door bijvoorbeeld bij te dragen in projectgroepen, het maken van wijkplannen en een actieve bijdrage levert aan de agenda van de stadsdeelcommissie en stadsdeelagenda.

  • 4.

    Subsidiecriteria voor activiteiten op stadsdeelniveau

    Subsidie voor activiteiten op stadsdeelniveau wordt uitsluitend verstrekt aan een samenwerkingsverband van meerdere wijkorganen die behoren tot een en hetzelfde stadsdeel.

    Voor het samenwerkingsverband geldt dat:

    • a.

      De wijkorganen die deel uitmaken van het samenwerkingsverband structureel samenwerken op stadsdeelniveau

    • b.

      Het samenwerkingsverband functioneert op het niveau van ontwikkeling van beleid zoals genoemd lid 3 van dit artikel; en,

    • c.

      de aangesloten wijkorganen bij het samenwerkingsverband functioneren in de eigen wijk op basisniveau zoals genoemd in lid 1 van dit artikel;

  • 5.

    Aanvullende subsidiecriteria

    Voor alle activiteiten geldt dat deze moeten plaatsvinden in de gemeente Enschede met uitzondering van het volgen van cursussen of trainingen zoals genoemd in artikel 6 lid 1 sub a onder IV .

Artikel 8 Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt maximaal:

a. op basisniveau € 2.000,-;

b. samenwerkend met de gemeente op uitvoerend niveau € 3.000,-, bestaande uit basisniveau plus € 1.000,-

c. samenwerkend met de gemeente op niveau vorming van beleid € €4.000,-, bestaande uit samenwerkend met de gemeente op uitvoerend niveau plus € 1.000,-

d. samenwerkingsverband op stadsdeelniveau € 4.000, -

 

 

Hoofdstuk 3 Procedurele bepalingen

Artikel 9 Vereisten aanvraag

  • 1.

    De subsidie kan overeenkomstig artikel 9 Asv via een e-formulier, via e-mail of schriftelijk worden aangevraagd bij het college met gebruikmaking van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag gaat vergezeld van het verslag van het gesprek dat voorafgaand aan de aanvraag is gehouden met stadsdeelmanagement.

Artikel 10 Aanvraagtermijn

De aanvraag wordt uiterlijk 1 oktober van het jaar, voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, ingediend.

Artikel 11 Beslistermijn

Het college beslist uiterlijk 31 december tenzij de aanvraag later dan 1 oktober is ingediend. In het laatste geval beslist het college binnen 12 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

Artikel 12 Subsidieplafond en verdeelregels

Het college kan een subsidieplafond en bijbehorende verdeelregels vaststellen.

 

 

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 13 Intrekking oude verordening

De Subsidieverordening wijkorganen, vastgesteld door de raad op 17 maart 2008, wordt ingetrokken.

Artikel 14 Overgangsrecht

Subsidieaanvragen en aanvragen om vaststelling die zijn ingediend voor de datum van inwerkingtreding van deze verordening worden afgehandeld volgens de bepalingen van de ingetrokken verordening.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Subsidieverordening wijkorganen

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 26 juni 2023

De Griffier, De Voorzitter,

Toelichting bij bijzondere subsidieverordening

 

 

ALGEMEEN

 

Subsidieregelgeving is te vinden in de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening en de bijzondere subsidieverordeningen. Algemene bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn nader ingevuld in de Algemene subsidieverordening.

 

Op grond van de Awb en artikel 3 van de Asv worden voor een aantal beleidsterreinen bijzondere subsidieverordeningen vastgesteld. Bijzondere subsidieverordeningen zijn een uitwerking van artikel 4:23 Awb. In dit artikel staat vermeld dat voor het verstrekken van subsidies in principe een wettelijke grondslag (verordening) vereist is. De gelaagde structuur van subsidieregelgeving (Awb, Asv en bijzondere subsidieverordeningen) leidt er toe dat voor die onderdelen die niet afwijkend of aanvullend geregeld zijn in een bijzondere verordening, de wet en de Asv van toepassing zijn. De regelgeving moet dus in onderlinge samenhang worden bezien.

 

In de Participatieverordening staat beschreven hoe de gemeente inwoners betrekt bij vraagstukken, gemeentelijke plannen, beleid, visies en projecten. In artikel 10 staat beschreven hoe de gemeente met wijkorganen samenwerkt en betrekt bij de plannen die betrekking hebben op het werkgebied van de wijkorganen en bij de vorming van het gemeentelijk beleid. Deze Bijzondere Subsidieverordening beschrijft hoe wijkorganen daar een rol in vervullen en daarvoor een subsidie kunnen aanvragen.

 

Het doel van deze subsidieregeling is om per wijk één actieve bewonersvertegenwoordiging te subsidiëren voor de werkzaamheden die zij uitvoeren voor de bewoners. Dat kan door activiteiten te organiseren waardoor meer inwonerbetrokkenheid ontstaat. Het wijkorgaan vormt een belangrijke schakel en is gesprekspartner van de gemeente bij plannen die de wijk betreffen. Dat kan op informerend, uitvoerend of beleidsniveau zijn.

 

 

Voor zover een artikel uit de verordening om een toelichting vraagt, wordt die hieronder gegeven.

 

ARTIKELSGEWIJS

 

Artikel 2 Afstemming Asv

Dit artikel is opgenomen om de relatie met de Asv te verduidelijken.

 

Artikel 3 Toepassingsbereik; doel

De Bijzondere Subsidieverordening is gebaseerd op artikel 3 van de ASV.

 

Artikel 5 Werkgebied wijkorganen

Bij deze subsidieverordening hoort een plattegrond van de stad waarin de grenzen van een werkgebied van een wijk zijn opgenomen. Per werkgebied is één wijkorgaan werkzaam. Dit betekent dat per werkgebied jaarlijks aan slechts één wijkorgaan subsidie wordt toegekend. Het is mogelijk dat wijken zich opsplitsen en de kaart daardoor wordt gewijzigd. Het nieuwe wijkorgaan komt pas in aanmerking voor subsidie na aanpassing van de kaart door het college. Het college kan jaarlijks besluiten de kaart waarop een overzicht van de werkgebieden van de wijkorganen vinden is aan te passen.

 

Artikel 6 Subsidiabele activiteiten

Subsidiabele activiteiten (term uit de Awb) is een begrip met een ruime betekenis. Concreet wordt bedoeld alle bestuurskosten, kosten voor de organisatie van bijeenkomsten, communicatie(middelen), accommodatiekosten en cursussen en trainingen.

 

De raad heeft bij de vaststelling van de ASV 2022 een amendement aangenomen waarin het volgende is bepaald:

 

Dat het college in de subsidieverlening en verantwoording streng toeziet op de overheadkosten. Als naar het oordeel van het college bepaalde kosten niet bijdragen aan de verwezenlijking van de gesubsidieerde activiteiten, worden die uitgesloten van subsidiëring. En dit uitgangspunt ook te laten gelden voor salariskosten.

 

Daarom is opgenomen dat loonkosten of vergoedingen voor de uren van bestuursleden of vrijwilligers niet gesubsidieerd worden .

 

Subsidie mag ook niet worden aangewend voor kosten van juridische bijstand tegen de gemeente of de uitvoeringsbedrijven van de gemeente.

 

Artikel 7 Subsidiecriteria

In dit artikel worden de eisen genoemd waaraan de subsidieaanvraag in ieder geval moet voldoen. Die eisen houden verband, eventueel in ruime zin, met de activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt.

In het algemeen geldt dat de activiteiten moeten bijdragen aan het bereiken van het doel zoals omschreven in artikel 3 van deze verordening.

 

Specifiek over artikel 7.4 samenwerken op stadsdeelniveau:

Als wijkorganen wensen samen te werken op het niveau van beleidsontwikkeling (niveau 3) kan het samenwerkingsverband een subsidie aanvragen horend bij niveau 3. De deelnemende wijkorganen in het samenwerkingsverband kunnen voor het eigen werkgebied een subsidie aanvragen van maximaal het basisniveau.

 

Artikel 8 Subsidiehoogte

Afhankelijk van het niveau waarop het wijkorgaan functioneert is de bijdrage aan de wijk en de gemeente groter. Dat brengt meer kosten met zich mee. Als basis ontvangt een wijkraad die voldoet aan de vereisten zoals omschreven in artikel 4 en taken uitvoert zoals omschreven in artikel 6.1 een basisbedrag van € 2.000,-. Wijkorganen die functioneren op niveau 2 ontvangen daar een extra vergoeding voor van € 1.000,-. Wijkorganen die functioneren op niveau 3 ontvangen een extra vergoeding van € 2.000,-. Stadsdeelmanagement is gemandateerd door het college om op basis van de omschrijvingen in artikel 6 jaarlijks de subsidiehoogte vast te stellen.

 

Artikel 9 vereisten aanvraag

Stadsdeelmanagement gaat elk jaar met de leden van het wijkorgaan in gesprek. In het gesprek komt aan de orde hoe de samenwerking verloopt en worden de taken van niveau 1, 2 en 3 besproken. Samen wordt besproken waar de wijkraad zich het komend jaar op wil richten en op welk niveau het wijkorgaan wilt functioneren. Stadsdeelmanagement stuurt daarvan een verslag naar het wijkorgaan.

Het wijkorgaan vraagt bij het College van B&W de subsidie aan voor het daaropvolgende kalenderjaar en voegt het gespreksverslag als bijlage bij, eventueel aangevuld met een eigen toelichting op de inhoud van het verslag.

 

Artikel 11 Beslistermijn

Omdat op deze subsidieverordening de Asv van de gemeente Enschede van toepassing is geldt het volgende. Subsidies van minder dan € 10.000,- worden in principe zonder voorafgaande verlening vastgesteld (artikel 17 Asv). Een aparte aanvraag om de subsidie vast te stellen is in dat geval niet nodig. De subsidies voor de activiteiten die in de verordening worden genoemd bedragen maximaal € 4.000,- en die zullen in de regel direct worden vastgesteld.