Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Algemeen mandaatbesluit Geertruidenberg 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen mandaatbesluit Geertruidenberg 2023
CiteertitelAlgemeen Mandaatbesluit Geertruidenberg 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur I organisatie en beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

tevens vastgesteld door de burgemeester van Geertruidenberg

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 59a van de Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Organisatieregeling Gemeente Geertruidenberg 2016
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2023Gewijzigde regeling

19-12-2023

gmb-2023-565106

27-07-202329-12-2023gewijzigde regeling

25-07-2023

gmb-2023-333226

01-07-202327-07-2023nieuwe regeling

04-04-2023

gmb-2023-283709

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit Geertruidenberg 2023

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Geertruidenberg, ieder voor zover het haar of zijn bevoegdheid betreft;

 

gelezen:

- het collegeadvies van 4 april 2023;

- het advies van de Ondernemingsraad 23 mei 2023

 

gelet op:

- artikel 59a van de Gemeentewet;

- afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

- het Organisatieregeling gemeente Geertruidenberg en

- de Budgethoudersregeling gemeente Geertruidenberg;

 

besluiten vast te stellen het:

 

Algemeen mandaatbesluit Geertruidenberg 2023

Artikel 1. Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, als bedoeld in Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    Ondermandaat: de gemandateerde verleent op zijn beurt mandaat aan een ander.

  • c.

    Volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, als bedoeld in artikel 160 van de Gemeentewet.

  • d.

    Machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • e.

    Gemandateerde/gevolmachtigde/gemachtigde: degene die het mandaat/volmacht of machtiging ontvangt.

  • f.

    Bijlage: een bijlage behorende bij dit mandaatbesluit.

  • g.

    Cluster: een organisatorische eenheid met verschillende teams en vast omschreven werkzaamheden. De verschillende clusters staan opgenomen in de Organisatieregeling.

  • h.

    Teamprofiel: omschrijving van het taakveld, werkzaamheden, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een team.

  • i.

    Programmamanager: degene die een programma/opgave aanstuurt.

  • j.

    Voor het overige definities gelden de definities zoals opgenomen in het Organisatiebesluit gemeente Geertruidenberg en de Budgethoudersregeling gemeente Geertruidenberg.

 

Artikel 2. (Onder)mandaat, volmacht, machtiging
  • 1.

    Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    volmacht

  • b.

    machtiging

  • 2.

    Verlening van ondermandaat is slechts mogelijk voor zover dat uit dit mandaatbesluit of de bijlagen blijkt. Op ondermandaat zijn de artikelen en bijlagen van dit mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 3. Algemeen
  • 1.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden houden de gemandateerden zich aan het daarover gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, nadere regels, beleidsregels, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen

  • 2.

    Degene die bevoegd is in mandaat een besluit te nemen is ook bevoegd dit besluit te ondertekenen.

  • 3.

    De aanwijzing van de (hoofd)budgethouders en de budgetbeheerders (prestatieverklaarder) is geregeld in de Budgethoudersregeling en het aanwijzingsbesluit.

  • 4.

    Daar waar bevoegdheden aan de clustermanager worden gemandateerd is de programmamanager ook bevoegd.

 

Artikel 4. Grenzen aan mandaat
  • 1.

    Geen mandaat wordt verleend indien artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is.

  • 2.

    Gemandateerde is niet gerechtigd het mandaat uit te oefenen wanneer hij tevens belanghebbende is of persoonlijk betrokken is.

  • 3.

    Een in mandaat verkregen bevoegdheid kan slechts worden uitgeoefend binnen de reikwijdte(taken) van het cluster en teamprofiel waarvan de gemandateerde deel uitmaakt dan wel tot de opgave, programma of het project waaraan zij deelnemen.

  • 4.

    Een besluit dat in mandaat kan worden genomen, moet vooraf aan het college c.q. de burgemeester worden voorgelegd, als:

    • a.

      het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid, tenzij dit enkel betrekking heeft op procedurele zaken (waaronder termijnen);

    • b.

      het besluit niet past binnen de daarvoor bestemde budgetten;

    • c.

      de betrokken portefeuillehouder dit kenbaar heeft gemaakt;

    • d.

      bij betrokkenheid van meerdere clusters één van de clusters over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht;

    • e.

      artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is.

 

Artikel 5. Overeenkomsten en het Treasurystatuut
  • 1.

    De bevoegdheid tot het aangaan van een overeenkomst valt onder de mandaatverlening, tenzij er uitzonderingen/voorbehouden in de bijlagen of de Budgethoudersregeling staan opgenomen.

  • 2.

    Het aangaan van een overeenkomst kan enkel onder de voorwaarden bepaald in de Budgethoudersregeling.

  • 3.

    De gemandateerde die bevoegd is tot het aangaan van de overeenkomst is mede bevoegd om de overeenkomst te ondertekenen namens de burgemeester.

  • 4.

    Waar volmacht is verleend tot aangaan van een overeenkomst, wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend om deze te wijzigen, te verlengen en de uitvoering van ervan te bewaken. Hiertoe wordt onder andere gerekend: ingebrekestelling, vorderen van nakoming, ontbinding en opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden.

  • 5.

    De verdeling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden met betrekking tot risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer valt niet onder deze regeling maar is geregeld in het Treasurystatuut van de gemeente Geertruidenberg.

 

Artikel 6. Mandaat aan gemeentesecretaris, adjunct-directeur en clustermanager
  • 1.

    Aan de gemeentesecretaris wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende bevoegdheden, met uitzondering van de in bijlage 1 (voorbehouden aan college en burgemeester) genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Aan de adjunct-directeur wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende bevoegdheden, met uitzondering van de in bijlage 1 (voorbehouden aan college en burgemeester) en bijlage 2 (voorbehouden aan gemeentesecretaris) genoemde bevoegdheden.

  • 3.

    Aan de clustermanager wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende bevoegdheden, met uitzondering van de in bijlage 1 (voorbehouden naan college en burgemeester), bijlage 2 (voorbehouden aan gemeentesecretaris) en bijlage 3 (voorbehouden aan adjunct-directeur) genoemde bevoegdheden.

  • 4.

    De gemeentesecretaris, adjunct-directeur en clustermanager kunnen voor aan hen gemandateerde bevoegdheden rechtstreeks ondermandaat verlenen aan onder hen ressorterende functionarissen.

  • 5.

    De gemeentesecretaris, adjunct-directeur en clustermanager zijn bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan onder hen ressorterende functionarissen zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en bekendgemaakt, tenzij het om een concrete, individuele en eenmalige bevoegdheid gaat.

 

Artikel 7. Mandaat aan specifieke functionarissen

De bevoegdheden opgenomen in bijlage 2 onderdeel b worden door het college en de burgemeester enkel gemandateerd aan de daarbij specifieke genoemde functionarissen.

 

Artikel 8. Ondermandaat aan medewerkers
  • 1.

    De aan de clustermanager gemandateerde bevoegdheden worden doorgemandateerd aan de medewerkers, met uitzondering van in bijlage 4 (voorbehouden aan clustermanager) genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    De medewerkers maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van bevoegdheden die behoren tot hun teamprofiel zoals opgenomen in bijlage 5, dan wel tot de opgave of het project waaraan zij deelnemen.

  • 3.

    In het personeelsinformatiesysteem staat geregistreerd tot welk cluster en tot welk team de medewerker behoort met vermelding van de generiek functie en werktitel.

  • 4.

    Verder ondermandaat door een medewerker is uitgesloten.

 

Artikel 9. Ondertekening
  • 1.

    De bevoegdheid om in mandaat besluiten te nemen impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan, tenzij dit anders is geregeld.

  • 2.

    De ondertekening, als bedoeld in het eerste lid, luidt in voorkomend geval:

  • a.

    Ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden van het college:

------

burgemeester en wethouders van Geertruidenberg,

namens dezen,

 

 

de natte handtekening (indien nog vereist)

naam en de functiebenaming van de gemandateerde

(indien geen natte handtekening is vereist toevoeging: Deze brief is automatisch aangemaakt en bevat daarom geen handtekening.)

--------

  • b.

    Ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden van de burgemeester:

----

burgemeester van Geertruidenberg

namens deze,

 

 

de natte handtekening (indien nog vereist)

naam en de functiebenaming van de gemandateerde

(indien geen natte handtekening is vereist toevoeging: Deze brief is automatisch aangemaakt en bevat daarom geen handtekening.)

---

  • 3.

    Het is de mandataris toegestaan een ondertekening digitaal te laten aanbrengen.

 

Artikel 10. Tussentijdse wijziging wetgeving

Als bij een wijziging van de wetgeving een artikel anders wordt genummerd, wordt geacht dat het mandaat ook voor de gewijzigde wetgeving is verleend, mits de artikelen inhoudelijk met elkaar corresponderen.

 

Artikel 11. Vervanging gemandateerde
  • 1.

    De bevoegdheid die aan een bepaalde functionaris is opgedragen, wordt geacht ook te zijn opgedragen aan diens leidinggevende en aan de plaatsvervanger of waarnemer die als zodanig is aangewezen.

  • 2.

    Als er geen plaatsvervanger of waarnemer is aangewezen en het een speciaal voor de uitvoering van een taak aangewezen functionaris betreft en er anderszins geen regeling bestaat die hierin voorziet, treedt de adjunct-directeur of de algemeen directeur in die volgorde als plaatsvervanger of waarnemer op van de afwezige functionaris.

  • 3.

    Medewerkers die in hetzelfde cluster en tot hetzelfde team behoren kunnen elkaar vervangen in het kader van dit mandaatbesluit.

  • 4.

    Als een plaatsvervanger of waarnemer een bevoegdheid uitoefent, moet dit uit de ondertekening blijken door gebruik te maken van de woorden “bij afwezigheid” of de afkorting “b.a”., gevolgd door naam en functiebenaming.

 

Artikel 12. Mandaat aan externen
  • 1.

    Artikel 8 van dit Mandaatbesluit is tevens van toepassing op ingehuurd personeel. Dit betekent dat aan ingehuurd personeel ondermandaat wordt verleend ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van het betreffende team, dan wel tot de opgave, programma of het project waaraan zij deelnemen.

  • 2.

    Het verlenen van mandaat als bedoeld in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht blijft voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan.

  • 3.

    Verleende externe mandaten worden bijgehouden in een apart extern mandaatregister.

  • 4.

    Verleende externe mandaten wordt ingetrokken na beëindiging van de overeenkomst.

 

Artikel 13. Slotbepalingen
  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit mandaatbesluit worden ingetrokken:

    • -

      de Mandaatregeling Geertruidenberg 2017 en alle nadien vastgestelde mandaten, met uitzondering van de externe mandaten zoals opgenomen in het mandaatregister 2017 (en als bijlage 6 toegevoegd) en de nadien vastgestelde externe mandaten.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: “Algemeen Mandaatbesluit Geertruidenberg 2023”

 

 

Geertruidenberg, 4 april 2023

Ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

burgemeester en wethouders van Geertruidenberg,

de secretaris, de burgemeester,

R.C.J. Nagtzaam M. Witte

burgemeester van Geertruidenberg,

M. Witte

BIJLAGE 1: Bevoegdheden college en burgemeester

Bevoegdheden die zijn voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester

 

A. BESTUURLIJKE-JURIDISCHE AANGELEGENHEDEN

Publiekrecht

Voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester (ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft)

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het vaststellen van het Organisatiebesluit.

  • 3.

    Het vaststellen, wijzigen en intrekken van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 4.

    Het verlenen van mandaat/volmacht of machtiging aan niet-ondergeschikten (externe mandaten).

  • 5.

    - Tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet: het besluiten op een verzoek om omgevingsvergunning om gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, beheersverordening of exploitatieplan, dan wel regels krachtens art. 4.1, derde lid of 4.3, derde lid van de Wro te mogen gebruiken voorzover de vergunning verleend kan worden met toepassing van artikel 12, eerste lid, sub a, 3° van de Wabo (zogenaamde projectbesluiten).

    - Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet: Het besluiten op een verzoek om omgevingsvergunning met een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA), uitgezonderd de aangewezen gevallen van categorieën uit bijlage 1.1. (opgenomen na bijlage 1).

  • 6.

    Het nemen van besluiten, indien ter voorbereiding van deze besluiten een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd of burgerparticipatie is toegepast en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht (met uitzondering van toepassing artikel 4:8 Awb).

  • 7.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 8.

    Het opleggen van geheimhouding als bedoeld in de artikelen 25 en 55 van de Gemeentewet en het opheffen daarvan.

  • 9.

    Besluiten op verzoeken tot het structureel aan- of afwijzen van een huwelijkslocatie. Niet voorbehouden is de eenmalige aanwijzing van panden/locaties als trouwlocaties voor de duur van de huwelijksvoltrekking (incl. aangaan eenmalige gebruiksovereenkomst).

  • 10.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade en nadeelcompensatie.

 

Subsidies

  • 11.

    Het beslissen op verzoeken om beleidsgestuurde contractfinanciering (BCF) en de eventuele vaststelling hiervan. Niet voorbehouden is het vaststellen van BCF-subsidies als een en ander conform de beschikking tot subsidieverlening is (zowel voor wat betreft het financieel budget als inhoudelijke (prestatie) afspraken). En het achteraf aangaan en ondertekenen van de bijbehorende uitvoeringsovereenkomst.

 

Kinderopvang

  • 12.

    Besluiten tot een exploitatieverbod in het kader van toezicht en handhaving kinderopvang op grond van art. 1.66 van de Wet Kinderopvang (Wko).

  • 13.

    Besluiten tot intrekken van de toestemming tot exploitatie en verwijdering van de registratie uit het Landelijk Register Kinderopvang (art. 1.46 leden 5 en 6, art. 1.47a Wko en art. 8 lid 1 Besluit landelijk register kinderopvang en register buitenlandse kinderopvang).

  • 14.

    Het nemen van beslissingen gericht tot:

  • a.

    de raad;

  • b.

    de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

  • c.

    de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onder raad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

  • d.

    de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

  • e.

    de vice-president van de Raad van State;

  • f.

    de president van de Algemene Rekenkamer;

  • g.

    de Ombudsvoorziening, voor zover het correspondentie betreft terzake van formele klachten over het functioneren van de gemeentesecretaris;

  • h.

    enig bestuursorgaan van een provincie, waterschap of een hoogheemraadschap, voor zover geen sprake is van een aanvraag voor een subsidie, vergunning, ontheffing of vrijstelling ten behoeve van de gemeente Geertruidenberg.

 

Verder voorbehouden aan de burgemeester

  • 15.

    Het nemen van een beslissing op bezwaar ten aanzien van haar/hem eigen bevoegdheden.

  • 16.

    Het nemen van besluiten op schriftelijk ingediende klachten die zijn gericht tegen het functioneren van een lid van het college of de algemeen directeur (klachten in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht).

  • 17.

    Het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod (er is wel sprake van extern mandaat aan de Hulpofficier van justitie verleend voor de uitvoering van de Wet tijdelijk huisverbod).

  • 18.

    Het nemen van een besluit op grond van de Opiumwet. Niet voorbehouden zijn het opleggen van een waarschuwing, het opleggen van een voornemen last onder dwangsom of bestuursdwang ingevolge het gemeentelijk Opiumbeleid.

  • 19.

    Het nemen van een besluit inzake een crisismaatregel op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

  • 20.

    Het nemen van een besluit inzake inbewaringstelling op grond van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.

  • 21.

    Het beslissen op de in de Gemeentewet aan haar/hem toegekende openbare orde bevoegdheden.

  • 22.

    Het afgeven van een machtiging tot binnentreden ingevolge de Algemene wet op het binnentreden.

  • 23.

    Het beslissen op de in hoofdstuk 2, afdeling 12 van de geldende Algemene plaatselijke verordening (APV) aan haar/hem toegekende bevoegdheden.

 

Voorbehouden aan de portefeuillehouder/wethouder

  • 24.

    Het nemen van een beslissing op bezwaar. Kanttekening: mandatering is niet mogelijk voor zover het bestreden besluit door de portefeuillehouder/wethouder zelf of het college is genomen.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van besluiten in afwijking van het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid.

 

Overeenkomsten

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van Publiek Private Samenwerk-constructies, convenanten, bestuursovereenkomsten en tot daartoe strekkende intentieverklaringen.

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten waarvan de financiële waarde meer bedraagt dan €150.000,= of waarvan de financiële waarde de toegekende budgetten en vastgestelde kaders overstijgt.

  • 4.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

  • a.

    op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

  • b.

    op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

  • c.

    de raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

  • 5.

    Het nemen van besluiten tot het afgeven /verstrekken van garanties, borgstellingen, leningen, kapitaal aan instellingen en dergelijke van vergelijkbare strekking, hoe ook genaamd.

  • 6.

    Het aangaan van een overeenkomst met een ander bestuursorgaan. Hierbij is geen sprake van een voorbehoud voor wat betreft de ondertekening van deze overeenkomst. In het geval de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, kan i.p.v. de burgemeester de wethouder tot wiens portefeuille het hoort de overeenkomst op grond van artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet ondertekenen.

  • 7.

    Het aankopen van onroerende zaken voor zover de koopsom en eventuele vergoedingen meer bedragen dan €100.000,00 en in gevallen waarvan niets in de begroting staat, artikel 7, eerste lid onder a, van de Financiële Verordening 2022 Gemeente Geertruidenberg.

  • 8.

    Het verkopen van onroerende zaken voor zover de koopprijs meer bedraagt dan €35.000,= excl. BTW.

  • 9.

    Het verkopen van grond aan nutsbedrijven voor zover de koopprijs meer bedraagt dan €35.000,= excl. BTW ten behoeve van de bouw of aanleg van voorzieningen van openbaar nut voor zover passend binnen de daartoe gestelde randvoorwaarden in het toepasselijke raadsbesluit tot delegatie aan het college.

  • 10.

    Het stop zetten en beëindigen van overeenkomsten c.q. het verlenen van kwijtschelding aan huurders, pachters of gebruikers van gemeente-eigendommen van aan de gemeente uit hoofde vanuit gesloten overeenkomst voortvloeiende betalingen en kwijtschelding aan hen die hebben aangenomen t.b.v. de gemeente iets te doen of te leveren, voor zover het bedrag en eventuele overige kosten meer bedragen dan € 2.000.

  • 11.

    Het vestigingen van beperkte rechten op onroerende zaken.

 

 

Civiele procedures

  • 12.

    Het nemen van besluiten betreffende alternatieve geschilbeslechting, zoals arbitrage en dergelijke. Niet voorbehouden is het inzetten van een mediator of een mediationtraject.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 13.

    Het besluiten tot oprichting van en/of deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, en tot fusie, omzetting en dergelijke van rechtspersonen.

  • 14.

    Het besluiten tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen/legaten/schenkingen.

  • 15.

    Het besluiten tot aanvaarding of afwijzing van een aanbod tot sponsoring.

  • 16.

    Het besluiten tot het al dan niet aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

 

B. PERSONEELSAANGELEGENHEDEN

De onderstaande bevoegdheden blijven voorbehouden aan het college en hebben hun grondslag in onder andere het Burgerlijk Wetboek (BW), CAO Gemeenten, het Personeelshandboek, Ambtenarenwet 2017, Wet arbeid en zorg, Wet arbeidsmarkt in balans, Wet flexibel werken, Wet arbeid vreemdelingen, Wet op de medische keuringen, Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd, Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen, Arbeidsomstandighedenwet, Ziektewet, Werkloosheidswet, Wet verbetering poortwachter, Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd, Wet op de ondernemingsraden, Arbeidstijdenwet, Arbeidstijdenbesluit.

  • 1.

    Algemeen handelen

    • bekrachtiging de CAO Gemeenten

    • het vaststellen en wijzigen van het Personeelshandboek

    • het vaststellen en wijzigen van geselecteerde normbeschrijvingen, lokale functiebeschrijvingen en de functiewaarderingen

    • het vaststellen van de formatie, niet voorbehouden is:

      - het tijdelijk uitbreiden van de formatie indien binnen het product budget/ruimte is gevonden;

    • wijzigingen binnen de bestaande formatie, niet voorbehouden zijn:

      - wijzigingen binnen de bestaande formatie voor zover het gaat over ombuigingen en/of splitsingen mits dit meerjarig budgettaire neutraal is, gemeentesecretaris bevoegd maar enkel en na overeenstemming in DT-overleg;

      - wijzigingen binnen de bestaande formatie voor wat betreft overhevelingen inclusief bijbehorende werkzaamheden van het ene cluster naar het ander cluster, gemeentesecretaris bevoegd maar enkel na overeenstemming in DT-overleg;

      - wijzigingen binnen de bestaande formatie voor wat betreft overhevelingen inclusief bijbehorende werkzaamheden binnen het cluster (clustermanager bevoegd)

  • 2.

    Overeenkomsten:

    • uitvoering geven aan de regeling eed en belofte;

    • het beëindiging van een arbeidsovereenkomst op grond van artikel 7:669 lid 3 onder a en c t/m i BW;

    • selecteren van personen voor selectiecommissie t.b.v. sollicitatiegesprekken voor de functie algemeen directeur/gemeentesecretaris;

    • opzeggen arbeidsovereenkomst van de algemeen directeur/gemeentesecretaris tijdens proeftijd;

    • besluiten tot het aangaan, verlengen, wijzigen, aanzeggen, beëindigen van (tijdelijke) arbeidsovereenkomst voor de functie algemeen directeur/gemeentesecretaris, inclusief besluiten over terugbetalingsverplichtingen en het verrichten van de daarvoor benodigde handelingen;

    • het opstellen en uitreiken getuigschrift bij einde arbeidsovereenkomst van de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

  • 3.

    Salaris, salaristoelagen en vergoedingen:

    • het besluiten tot het toekennen, wijzigen of beëindigen van een toelage onregelmatige dienst, buitendagvenstertoelage, toelage beschikbaarheidsdienst, garantietoelage, afbouwtoelage, overwerkvergoeding, vergoeding BHV, EHBO en interventieteam, reis- en verblijfskostenvergoeding, reiskostenvergoeding woon-werkverkeer, maaltijdvergoeding en toelage overgangsrecht in geval van de algemeen directeur/gemeentesecretaris;

    • het toekennen van een eenmalige beloning voor uitstekend functioneren of bijzondere prestaties aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

  • 4.

    Individueel keuzebudget:

    • het vaststellen van toevoegen van bronnen en doelen aan het IKB of het wijzigen van deze bronnen en doelen

  • 5.

    Arbeidsduur en werktijden:

    • het vaststellen van functies waarvoor de bijzondere regeling voor de werktijden van toepassing is

  • 6.

    Van werk naar werk:

    • het beoordelen of een werknemer boventallig is of wordt en vanaf welke datum i.h.k.v reorganisatie/organisatiewijzingen

  • 7.

    Rechten en plichten:

    • het beoordelen van een melding financiële belangen en/of nevenwerkzaamheden t.a.v. de algemeen directeur/gemeentesecretaris en adjunct-directeur

 

C. BENOEMINGEN/AANWIJZING EN OVERIGE AANGELEGENHEDEN

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen/-commissies van het college en de burgemeester, niet voorbehouden is de benoeming van een planschade-adviseur.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 en/of 84 van de Gemeentewet.

  • 4.

    Het aanwijzen van de heffings- en invorderingsambtenaar ingevolge artikel 231 Gemeentewet en artikel 1 van de Wet waardering onroerende zaken.

  • 5.

    Het aanwijzen van de leerplichtambtenaar ingevolge artikel 16 van de leerplichtwet 1969.

  • 6.

    Het aanwijzen van de ambtenaar van de burgerlijke stand ingevolge artikel 1:16, tweede lid van het Burgerlijk wetboek.

  • 7.

    Het aanwijzen van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ingevolge artikel 1:16, derde lid van het Burgerlijk wetboek. Niet voorbehouden is de tijdelijke aanwijzing van een onbezoldigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van een huwelijksvoltrekking.

  • 8.

    Advisering door de burgemeester bij aanvragen Koninklijke onderscheiding/predicaten Koninklijk of Hofleverancier.

  • 9.

    De toekenning van een gemeentelijke onderscheiding zoals de Penning van Verdienste en de Oorkonde van Verdienste.

  • 10.

    Externe mandaten. Raadpleeg het register van externe mandaten (bijlage 6) over de bevoegdheden die toebedeeld zijn aan externen ingevolge artikel 10:4 Awb

 

 

Bijlage 1.1 Uitgezonderde gevallen BOPA (Omgevingswet)

Aangewezen categorieën van gevallen waarbij geen sprake is van een voorbehoud zoals opgenomen in bijlage 1, onder 5 van het Algemeen mandaatbesluit 2023. Ten aanzien van het besluiten op een verzoek om een omgevingsvergunning met een buitenplanse omgevingsplanactiviteit zijn de volgende aangewezen gevallen van categorieën niet voorbehouden:

  • 1.

    Het bouwen van een bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, wordt voldaan aan de volgende eisen:

  • a.

    niet hoger dan 5 m, tenzij sprake is van een kas of bedrijfsgebouw van lichte constructie ten dienste van een agrarisch bedrijf,

  • b.

    de oppervlakte niet meer dan 150 m2.

  • 2.

    Het bouwen van een gebouw ten behoeve van een infrastructurele of openbare voorziening als bedoeld in artikel 2.29 onder p van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving, dat niet voldoet aan de in dat subonderdeel genoemd eisen, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

  • a.

    niet hoger dan 5 m, en;

  • b.

    de oppervlakte niet meer dan 50 m².

  • 3.

    Het bouwen van een bouwwerk, geen gebouw zijnde, of een gedeelte van een dergelijk bouwwerk, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

  • a.

    niet hoger dan 10 m, en;

  • b.

    de oppervlakte niet meer dan 50 m².

  • 4.

    Het realiseren van een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte aan of op een gebouw, een dakkapel, dakopbouw of gelijksoortige uitbreiding van een gebouw, de uitbreiding van een bouwwerk met een bouwdeel van ondergeschikte aard dan wel voorzieningen gericht op het isoleren van een gebouw.

  • 5.

    Het bouwen van een antenne-installatie, mits niet hoger dan 40 m.

  • 6.

    Het realiseren van een installatie bij een glastuinbouwbedrijf voor warmtekrachtkoppeling als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder w, van de Elektriciteitswet 1998.

  • 7.

    Het realiseren van een installatie bij een agrarisch bedrijf waarmee duurzame energie wordt geproduceerd door het bewerken van uitwerpselen van dieren tot krachtens artikel 5, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet aangewezen eindproducten van een krachtens dat artikellid omschreven bewerkingsprocedé dat ziet op het vergisten van ten minste 50 gewichtsprocenten uitwerpselen van dieren met in de omschrijving van dat procedé genoemde nevenbestanddelen.

  • 8.

    het gebruiken van gronden voor een niet-ingrijpende herinrichting van openbaar gebied;

  • 9.

    Het gebruiken van bouwwerken, eventueel in samenhang met bouwactiviteiten die de bebouwde oppervlakte of het bouwvolume niet vergroten, en van bij die bouwwerken aansluitend terrein, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, het uitsluitend betreft een logiesfunctie voor werknemers of de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen.

  • 10.

    Het gebruiken van een recreatiewoning voor bewoning, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

  • a.

    de recreatiewoning voldoet aan de bij of krachtens de Woningwet aan een bestaande woning gestelde eisen;

  • b.

    de bewoning niet in strijd is met de bij of krachtens de Wet milieubeheer, de Wet ammoniak en veehouderij, het Besluit Kwaliteit Leefomgeving, of het gemeentelijk geldende Omgevingsplan;

  • c.

    de bewoner op 31 oktober 2003 de recreatiewoning als woning in gebruik had en deze sedertdien onafgebroken bewoont, en;

  • d.

    de bewoner op 31 oktober 2003 meerderjarig was.

  • 11.

    ander gebruik van gronden of bouwwerken dan bedoeld in de bovenstaande categorieën 1 tot en met 10, voor een termijn van ten hoogste tien jaar.

 

 

BIJLAGE 2: Bevoegdheden gemeentesecretaris en specifieke functionarissen

ONDERDEEL A Voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur

A. BESTUURLIJKE-JURIDISCHE AANGELEGENHEDEN

 

Publiekrecht

  • 1.

    Bevoegdheden m.b.t. het (niet) in behandeling nemen of afhandelen van klachten tegen het functioneren de adjunct directeur, interne control, controller en de functionaris gegevensbescherming.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

n.v.t.

 

Overeenkomsten

n.v.t.

 

Civiele procedures

  • 1.

    Het besluiten tot het verlenen van deelroyement op een hypothecaire inschrijving.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 2.

    Vorderen dat een persoon zich verwijderd uit gemeentelijke gebouwen en opstallen die bij de gemeente in beheer zijn, alsmede het uitvaardigen van een waarschuwing of een toegangsverbod.

 

B. PERSONEELSAANGELEGENHEDEN

De onderstaande bevoegdheden blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur en hebben hun grondslag in onder andere het Burgerlijk Wetboek, CAO Gemeenten, het Personeelshandboek, Ambtenarenwet 2017, Wet arbeid en zorg, Wet arbeidsmarkt in balans, Wet flexibel werken, Wet arbeid vreemdelingen, Wet op de medische keuringen, Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd, Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen, Arbeidsomstandighedenwet, Ziektewet, Werkloosheidswet, Wet verbetering poortwachter, Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd, Wet op de ondernemingsraden, Arbeidstijdenwet, Arbeidstijdenbesluit.

  • 1.

    Algemeen, handelingen verrichten met betrekking tot:

    • het tijdelijk uitbreiden van formatie in het geval er binnen het product budget/ruimte is gevonden, enkel na overeenstemming in het DT;

    • wijzigingen binnen de bestaande formatie voor zover het gaat over ombuigingen en/of splitsingen mits dit meerjarig budgettaire neutraal is en na overeenstemming in DT overleg (ombuiging houdt het opheffen van formatie in/splitsing houdt het opbreken van formatie in andere uren/schalen binnen bestaande generieke functies in);

    • wijzigingen binnen de bestaande formatie voor wat betreft overhevelingen inclusief bijbehorende werkzaamheden van het ene cluster naar het ander cluster. Enkel na overeenstemming in DT overleg.

  • 2.

    Overeenkomsten: handelingen verrichten met betrekking tot:

    • het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst op grond van ontslag bij bedragen boven de €5000,-. Waaronder het toewijzen of afwijzen van een verzoek van de werknemer tot afkoop van de na-wettelijke uitkering en/of reparatie-uitkering;

    • aanwijzen regionale geschillencommissie;

    • starten verzoekschrift ontbindingsprocedure bij kantonrechter;

    • ontslag op staande voet;

    • het beëindiging van een arbeidsovereenkomst op grond van artikel 7:677 BW (dringende reden);

    • selecteren van personen voor selectiecommissie t.b.v. sollicitatiegesprekken voor de functie adjunct-directeur;

    • het opzeggen van de vaste arbeidsovereenkomst van de adjunct-directeur door organisatie en eventueel aangaan en ondertekenen vaststellingsovereenkomst;

    • opzeggen arbeidsovereenkomst van de adjunct-directeur tijdens proeftijd;

    • besluiten tot het aangaan, verlengen, wijzigen, aanzeggen, beëindigen van (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten voor de functie adjunct-directeur, inclusief besluiten over terugbetalingsverplichtingen en het verrichten van de daarvoor benodigde handelingen;

    • het opstellen en uitreiken getuigschrift bij einde arbeidsovereenkomst adjunct-directeur.

  • 3.

    Salaris, salaristoelagen en vergoedingen: handelingen verrichten met betrekking tot

    • het toekennen, wijzigen of beëindigen van een toelage onregelmatige dienst, buitendagvenstertoelage, toelage beschikbaarheidsdienst, garantietoelage, afbouwtoelage, overwerkvergoeding, vergoeding BHV, EHBO en interventieteam, reis- en verblijfskostenvergoeding, reiskostenvergoeding woon-werkverkeer, maaltijdvergoeding en toelage overgangsrecht in geval van de adjunct-directeur;

    • het toekennen van een eenmalige beloning voor uitstekend functioneren of bijzondere prestaties aan de adjunct-directeur;

    • het toekennen van een arbeidsmarkttoelage, na overeenstemming in DT overleg.

  • 4.

    Vakantie en verlof:

    • het toewijzen of afwijzen van een verzoek tot politiek verlof.

  • 5.

    Arbeidsongeschikt:

    • het geven van een opdracht aan de arbodienst in geval van organisatie brede en team overstijgende opdrachten.

  • 6.

    Medezeggenschap:

    • het afsluiten van een convenant met de ondernemingsraad.

  • 7.

    Rechten en plichten:

    • het beoordelen van een melding financiële belangen en/of nevenwerkzaamheden t.a.v. de adjunct-directeur, clustermanager, treasurer of controller;

    • het aanwijzen van de werknemer om bij buitengewone omstandigheden als bedoeld in artikel 11.6 van de CAO gemeenten (zoals deze bepaling thans luidt of komt luiden ) andere werkzaamheden te verrichten of om werkzaamheden te verrichten in het kader van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 8.

    Duurzame inzetbaarheid

    • het vaststellen van een jaarlijks opleidingsplan, na overeenstemming in DT overleg.

  • 9.

    Overige onderwerpen:

    • het aanwijzen van in- en externe vertrouwenspersonen;

    • Bevoegdheden en verplichtingen die voortvloeien uit het werkgeverschap als bedoeld in de Arbeidsomstandighedenwet.

 

C. BENOEMINGEN/AANWIJZING EN OVERIGE AANGELEGENHEDEN

  • 1.

    Benoeming van de secretaris van adviescommissies.

  • 2.

    Het aanwijzen van een klachtencoördinator en zijn plaatsvervanger ingevolge de Klachtenregeling van de gemeente Geertruidenberg (zin van hoofdstuk 9 van de Awb).

 

ONDERDEEL B Specifiek aangewezen functionarissen

In deze deel van bijlage 2 is geen sprake van de omgekeerd methodiek. Hierbij worden bevoegdheden specifiek toebedeeld aan een bepaalde functionaris.

Hoofdbudgethouder

 

  • 1.

    Het aangaan, verlengen, buitenrechtelijk ontbinden en opzeggen van een overeenkomst tot een maximumbedrag van €150.000,- (totale opdrachtwaarde en inclusief BTW en binnen de voorwaarden van de Budgethoudersregeling). Let op: Bij bedragen boven de €150.000 moet het voor besluitvorming voorgelegd worden aan het college.

 

Budgethouder

  • 2.

    Het aangaan, verlengen, buitenrechtelijk ontbinden en opzeggen van een overeenkomst binnen het taakveld van de budgethouder tot een maximumbedrag van €100.000,- (totale opdrachtwaarde en inclusief BTW en binnen de voorwaarden van de Budgethoudersregeling).

  • 3.

    Het ondertekenen van een overeenkomst namens de burgemeester (vertegenwoordiging gemeente) in het geval deze door het college is aangegaan (ondertekeningsmandaat bij overeenkomsten van meer dan €150.000,-).

  • 4.

    Het in gebreke stellen van derden t.g.v. wanprestatie en veiligstellen van rechten in dat verband.

  • 5.

    Het opleggen van kortingen en boetes aan opdrachtnemers voor zover deze voortvloeien uit de bepalingen van een overeenkomst.

  • 6.

    Het aankopen en leveren van onroerende zaken voor zover de koopsom en eventuele vergoedingen minder bedragen dan € 100.000,00.

  • 7.

    Het verkopen en leveren van grond voor zover de koopprijs minder bedraagt dan €35.000,= excl. BTW. Bij een verkoopwaarde tussen de €17.000,= en €35.000,= excl. BTW in overleg met de portefeuillehouder.

  • 8.

    Het verlenen van volmacht aan een notaris voor uitvoeringstaken bij verkoop, koop en bij vestiging van beperkte en zakelijke rechten. Het gaat hierbij om volmacht van de burgemeester ingevolge artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet om namens de gemeente:

  • over te gaan tot de levering van registergoederen;

  • de koopsom te ontvangen en daarvoor kwijting te leveren;

  • het verkochte te leveren, huren en lasten te verlenen;

  • te verlijden en te tekenen;

  • woonplaats te kiezen en

  • verder al datgene te verrichten wat de gevolmachtigde raadzaam zal oordelen, een en ander met de macht van substitutie.

  • 9.

    Het verhuren of op andere wijze in gebruik geven van onroerende gemeente-eigendommen en de beëindiging van dat gebruik, alsmede over de verpachting van jacht- en visrechten.

  • 10.

    De overige taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Budgethoudersregeling.

     

Budgetbeheerder

  • 11.

    De in de Budgethoudersregeling opgenomen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

 

Officier van dienst bevolkingszorg

  • 12.

    Het aangaan van een overeenkomst binnen het taakveld van de Officier van dienst bevolkingszorg tot een maximumbedrag van €10.000.

 

Functionaris Gegevensbescherming en de Chief Information Security Officer

  • 13.

    Het melden van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens en bij de betrokkene ingevolge de Algemene Verordening Gegevensbescherming

 

Beveiligingsfunctionaris BRP

  • 14.

    Het namens de burgemeester uitvoering geven aan de Paspoortuitvoeringsregeling 1995 (PUN 1995) van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

 

Aangewezen betalings-fiatteurs

  • 15.

    Het doen van betalingen middels elektronic banking. Betalingen geschieden op basis van handtekeningen van eerste en tweede betalingsfiatteur en de daarvoor geldende instructie.

 

Aangewezen heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar:

  • 16.

    Heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar: het toepassen van de hardheidsclausule ingevolge artikel 63 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR).

  • 17.

    Invorderingsambtenaar: het ingevolge Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021 geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingschulden en het afboeken hiervan, ingevolge artikel 255, vijfde lid, van de Gemeentewet.

  • 18.

    Heffingsambtenaar: het beslissen op administratief beroep inzake kwijtschelding ingevolge artikel 24 en 25 van de Uitvoeringsregeling invorderingswet 1990 en artikel 231, tweede lid, onder a, van de Gemeentewet.

 

Aangewezen klachtencoördinator en plaatsvervanger

  • 19.

    het verdagen van de afhandeling van de klacht met vier weken ingevolge hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de klachtenregeling

 

Aangewezen marktmeester (tevens aangewezen als gemeenteambtenaar in de zin van artikel 231, tweede lid, onder d, van de Gemeentewet)

  • 20.

    Het innen van marktgelden.

  • 21.

    Het treffen van tijdelijke maatregelen in bijzondere omstandigheden in het belang van de goede gang van zaken op de markt met betrekking tot het aantal standplaatsen, de afmetingen daarvan, de opstelling en indeling van de markten en de plaatsen op de markt, artikel 2 van de Marktverordening.

  • 22.

    Het toelaten voor beperkte tijd van vervanging van een standplaats-houder in bijzonder omstandigheden;

  • 23.

    Het toewijzen van een losse dagplaats en standwerkerplaats.

  • 24.

    Het laten staan op de markt van een transportmiddel van een standplaatshouder, tijdens de markturen, in geval van bijzondere omstandigheden, artikel 2 van de Marktverordening.

  • 25.

    Diegene te verwijderen van de markt, die zich schuldig maakt aan bedrog, wangedrag verstoring van de openbare orde, overtreding van de bepalingen en van de verordening op de markten, dan wel andere krachtens deze verordening van toepassing zijnde regel, artikel 7 t/m 10 van de Marktverordening.

  • 26.

    Het beslissen op aanvragen om een vergunning tot het innemen van standplaatsen op de weekmarkt en het al dan niet plaatsen op de wachtlijsten voor de weekmarkten, artikel 5 Marktverordening

  • 27.

    Het aanschrijven van de marktstandplaatshouders vanwege de noodzaak tot verplaatsing van de weekmarkt tijdens evenementen.

  • 28.

    Het wijzigen van het tijdstip van de weekmarkten in verband met zomer- en wintertijd.

  • 29.

    Het aanschrijven van een marktkoopman i.v.m. een te verplaatsen kraam.

  • 30.

    Het nemen van overige besluiten voor wat betreft de uitvoering van de Marktverordening.

  • 31.

    In het kader van het Besluit wegslepen van voertuigen en/of de Wegsleepverordening Geertruidenberg:

  • het besluiten tot het opleggen last onder bestuursdwang;

  • het uitreiken van bestuursdwangaanschrijving;

  • het opstellen proces-verbaal;

  • het innen van de verschuldigde kosten;

  • het bijhouden bewaringsregister van weggesleepte voertuigen;

  • Op verzoek van belanghebbenden verstrekken van gegevens uit bewaringsregister ingevolge artikel 11 Besluit wegslepen van voertuigen.

 

Aangewezen havenmeester (tevens aangewezen als gemeenteambtenaar in de zin van artikel 231, tweede lid, onder d, van de Gemeentewet)

  • 32.

    Het verlenen van toestemming of het weigeren hiervan inzake het innemen of het blijven innemen van een ligplaats voor een beroepsvaartuig ingevolge de geldende lokale regelgeving.

  • 33.

    Het verlenen van een ligplaatsvergunning ingevolge de geldende lokale regelgeving.

  • 34.

    Het innen van havengelden.

 

Aangewezen Kermismeester

  • 35.

    Het beslissen omtrent de gunning van standplaatsen aangaande de kermissen in de gemeente Geertruidenberg, krachtens de geldende Verhuurvoorwaarden van standplaatsen voor de kermissen gemeente Geertruidenberg.

 

Aangewezen BAG-beheerder en plaatsvervanger.

*Uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden inzake de onderstaande bevoegdheden is uitbesteed aan een derde/externe.

  • 36.

    Het opstellen van ambtelijke verklaringen.

  • 37.

    Het vaststellen van definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten ingevolge artikel 8 Wet BAG.

  • 38.

    Het inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- dan wel gebouwenregister en het opmaken van een proces-verbaal van constatering en schriftelijke verklaringen ingevolge artikel 10 Wet BAG.

  • 39.

    Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk gebouwenregistratie ingevolge artikel 14 Wet BAG. Hierbij is tevens sprake van ondermandaat aan de medewerker van het cluster ondersteuning team ICT.

  • 40.

    Het onderhouden of doen onderhouden van het berichtenverkeer met de landelijke voorziening basisregistraties adressen en gebouwen ingevolge artikel 31 Wet BAG

  • 41.

    Het op verzoek van eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister , de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de gegevens in de adressen- en gebouwenregistratie ingevolge artikel 32, eerste lid, onder a wet BAG.

  • 42.

    Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken van bouwwerken, inclusief de verwerking daarvan ingevolge artikel 39 t/m 41 Wet BAG

  • 43.

    Het nummeren van verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen ingevolge artikel 3 van de Verordening naamgevingen nummering.

 

BIJLAGE 3: Bevoegdheden adjunct-directeur

Voorbehouden aan de adjunct directeur

A. BESTUURLIJKE-JURIDISCHE AANGELEGENHEDEN

 

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten inzake klachten tegen de clustermanager/programmamanager en opgavemanager.

  • 2.

    Bevoegdheden en verplichtingen over veiligheid en gezondheid voor tijdelijke en mobiele bouwplaatsen voor de opdrachtgever, die voortvloeien uit de Arbeidsomstandighedenwet.

  • 3.

    Het opstellen van proces verbaal op het moment overgegaan wordt tot het vernietigen van archiefbescheiden.

  • 4.

    Be- en afhandeling van klachten, gericht tegen gedragingen of handelingen van het college in de zin van hoofdstuk 9 Awb.

     

Privaatrecht

Aanbestedingen

n.v.t.

 

Overeenkomsten

n.v.t.

 

Civieleprocedures

n.v.t.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het uitvoeren van besluiten van de gemeenteraad tot het garanderen van geldleningen aan te gaan door rechtspersonen, met uitzondering van de niet-nakoming van voorwaarden en ingebrekestellingen.

 

B. PERSONEELSAANGELEGENHEDEN

De onderstaande bevoegdheden blijven voorbehouden aan de adjunct-directeur en hebben hun grondslag in onder andere het Burgerlijk Wetboek, CAO Gemeenten, het Personeelshandboek, Ambtenarenwet 2017, Wet arbeid en zorg, Wet arbeidsmarkt in balans, Wet flexibel werken, Wet arbeid vreemdelingen, Wet op de medische keuringen, Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd, Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen, Arbeidsomstandighedenwet, Ziektewet, Werkloosheidswet, Wet verbetering poortwachter, Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd, Wet op de ondernemingsraden, Arbeidstijdenwet, Arbeidstijdenbesluit.

  • 1.

    Overeenkomsten:

  • uitvoering geven aan de regelingen zoals opgenomen in het Personeelshandboek en overige lokale regelingen;

  • het opzeggen van de vaste arbeidsovereenkomst van een clustermanager of medewerker door de organisatie;

  • het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst op grond van ontslag bij bedragen onder de €5000,-. Waaronder het toewijzen of afwijzen van een verzoek van de werknemer tot afkoop van de na-wettelijke uitkering en/of reparatie-uitkering;

  • het selecteren van personen voor selectiecommissie t.b.v. sollicitatiegesprekken voor de functie clustermanager;

  • het opzeggen arbeidsovereenkomst van de clustermanager tijdens proeftijd;

  • het besluiten tot het aangaan, verlengen, wijzigen, aanzeggen, beëindigen van (tijdelijke) arbeidsovereenkomst voor de functie clustermanager, inclusief besluiten over terugbetalingsverplichtingen en het verrichten van de daarvoor benodigde handelingen;

  • het aanvraag ontslagvergunning voor clustermanager bij UWV;

  • het opstellen en uitreiken getuigschrift bij einde arbeidsovereenkomst clustermanager;

  • het overeenkomen van plaatsing van de clustermanager in meerdere functies.

  • 2.

    Salaris, salaristoelagen en vergoedingen:

  • het schorsen of opschorten van de betaling van het salaris en salaristoelagen;

  • het toekennen van een eenmalige beloning voor uitstekend functioneren of bijzondere prestaties aan een clustermanager en/of medewerker;

  • het toekennen, wijzigen of beëindigen van een functioneringstoelage en waarnemingstoelage.

  • 3.

    Arbeidsduur en werktijden:

  • het vaststellen van de werktijden als met de werknemer geen overeenstemming kan worden bereikt over de werktijden bij de standaardregeling;

  • het overeenkomen om de formele arbeidsduur per week van de medewerker of clustermanager tijdelijk uit te breiden van 36 uur per week naar maximaal 40 uur per week.

  • 4.

    Van werk naar werk

  • het tussentijds beëindigen van een van werk naar werk-traject;

  • het uitvoeren van een van werk naar werk-onderzoek en het opstellen en uitvoeren van een werk naar werk-contract;

  • het al dan niet overnemen van het advies van de loopbaanadviseur over het vervolgtraject;

  • het verlengen of beëindigen van een van werk naar werk-traject bij einde van de duur.

  • 5.

    Vakantie en verlof

  • het toewijzen of afwijzen van een verzoek van een medewerker of clustermanager om in het volgende kalenderjaar meer uren te werken dan de overeengekomen arbeidsduur per jaar.

  • 6.

    Rechten en plichten:

  • het aanwijzen van functies waarvoor voorgeschreven kleding en/of bedrijfslogo’s gelden, inclusief de beoordeling wanneer deze gedragen mogen worden;

  • het schorsen van de werknemer als ordemaatregel;

  • het toekennen van een schadevergoeding tijdens uitvoering geven van werkzaamheden voor gemeente.

 

C. BENOEMINGEN/AANWIJZING EN OVERIGE AANGELEGENHEDEN

  • 1.

    Het besluiten tot het aanwijzen en intrekken van de aanwijzing van een functie of een persoon als opsporingsambtenaar of als toezichthouder (Algemene wet bestuursrecht) voor het uitoefenen van toezicht op de naleving van de bij of krachtens wetgeving gegeven voorschriften.

  • 2.

    Het besluiten tot het aanwijzen en intrekken van de aanwijzing van een functie of een persoon als

    • a.

      havenmeester ingevolge de geldende lokale regelingen over havens en als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder d, van de Gemeentewet;

    • b.

      kermismeester ingevolge de geldende Verhuurvoorwaarden kermissen Geertruidenberg en als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder d, van de Gemeentewet;

    • c.

      marktmeester ingevolge de geldende Marktverordening van de gemeente Geertruidenberg en als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder d, van de Gemeentewet.

    • d.

      bag-beheerder voor de uitvoering van de Wet Basisregistraties adressen en gebouwen.

       

BIJLAGE 4: Bevoegdheden clustermanager

Voorbehouden aan de clustermanager

A. BESTUURLIJKE-JURIDISCHE AANGELEGENHEDEN

Publiekrecht

Algemeen

  • 1.

    Het instellen van (gerechtelijke) middelen, waaronder begrepen verhaals- en incassoprocedures, het aanspannen van bezwaar, het instellen (hoger) beroep en cassatie.

  • 2.

    Het besluiten bij geschillen een mediationtraject te volgen, uit te voeren en te bewaken waaronder het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst, m.u.v. HR aangelegenheden.

  • 3.

    Het afwijken van in beleid gestelde procedurele bepalingen (waaronder termijnen).

  • 4.

    Het toekennen van dwangsommen op grond van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen

  • 5.

    Het nemen van een besluit op een verzoek ingevolge de Wet open overheid.

  • 6.

    Het nemen van een besluit op een verzoek ingevolge de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

  • 7.

    Het nemen van beslissingen op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het doen van meldingen aan de Autoriteit Persoonsgegevens in het kader van de AVG.

  • 8.

    Het aanvragen van een advies bij het Landelijk Bureau Bibob.

  • 9.

    De bevoegdheden inzake het (niet) in behandeling nemen of afhandelen van klachten tegen medewerkers.

  • 10.

    Het nemen van besluiten tot het aanvragen van subsidie ten behoeve van de gemeente.

 

Beleid

  • 11.

    Het nemen van besluiten tot het verlenen, weigeren en vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies boven de €100.000,- (m.u.v. beleidsgestuurde contractfinanciering). Bevoegdheden m.b.t. subsidies liggen tevens bij Buitenruimte en de Gemeentewinkel. Niet voorbehouden is:

  • besluiten onder de €100.000,- mits de clustermanager eerder een overeenkomstig subsidieverzoek heeft goedgekeurd. Tussen het eerste verzoek dat verleend is door de clustermanager en de daaropvolgende gemandateerde verleningen door medewerkers mag geen sprake zijn van een onderbreking langer dan een jaar.

  • het beslissen op wijkbudget-subsidie

  • 12.

    Het ondertekenen van een subsidiebeschikking waartoe het college heeft besloten.

 

Gemeentewinkel

  • 13.

    Het nemen van een besluit in het geval door de vinder een gevonden/verloren voorwerpen wordt opgeëist.

 

Buitenruimte

  • 14.

    Het nemen van het besluit tot het toepassen, het weigeren toe te passen of het beëindigen van de toepassing van handhavingsinstrumenten. Niet voorbehouden:

  • de externe mandatering aan de OMWB;

  • het opleggen van een last onder dwangsom waarbij de maximaal te verbeuren dwangsom onder de €10.000 ligt.

  • het opleggen van een last onder bestuursdwang bij spoedeisendheid (bijvoorbeeld in het geval van: stillegging van (wabo)activiteiten/wegslepen (wegsleepverordening) /marktverordening/standplaatsen/haven en artikel 2:10 APV (bijv. handhaving bij huisraad op of aan de weg));

  • het beslissen tot een bouw- en sloopstop in spoedeisende situaties.

  • 15.

    Het toezenden van een handhavingsbeschikkingen aan andere bevoegde organen.

  • 16.

    Het ondertekenen van een definitief handhavingsbesluit waartoe het college heeft besloten (ondertekeningsmandaat).

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

N.v.t.

 

Overeenkomsten

n.v.t.

 

Civiele procedures

  • 1.

    Het instellen van civielrechtelijke procedures. Het voeren van verweer is niet voorbehouden.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Beleid

  • 2.

    Het verlenen van ontheffing van de plicht tot zelfbewoning en het verbod tot vervreemding, en andere soortgelijke bepalingen, welke door de gemeente middels een anterieure, of enig andere vorm van, overeenkomst bedongen zijn. In het geval van ‘andere door de koper aan te tonen omstandigheden dan verandering van werkkring waarvoor redelijkerwijs verhuisd dien te worden, overlijden, echtscheiding of ontbinding van een samenlevingsovereenkomst of geregistreerd partnerschap of verhuizing vanwege gezondheid, die handhaving van de plicht en het verbod onredelijk maken’ pas na overleg met de portefeuillehouder.

 

B. PERSONEELSAANGELEGENHEDEN

De onderstaande bevoegdheden blijven voorbehouden aan de clustermanager en hebben hun grondslag in onder andere het Burgerlijk Wetboek, CAO Gemeenten, het Personeelshandboek, Ambtenarenwet 2017, Wet arbeid en zorg, Wet arbeidsmarkt in balans, Wet flexibel werken, Wet arbeid vreemdelingen, Wet op de medische keuringen, Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd, Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen, Arbeidsomstandighedenwet, Ziektewet, Werkloosheidswet, Wet verbetering poortwachter, Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd, Wet op de ondernemingsraden, Arbeidstijdenwet, Arbeidstijdenbesluit.

  • 1.

    Algemeen, handelingen verrichten met betrekking tot:

  • wijzigingen binnen de bestaande formatie voor wat betreft overhevelingen inclusief bijbehorende werkzaamheden binnen het cluster;

  • het openstellen van een vacature (tijdelijke of structurele invulling) binnen bestaande formatie en binnen het cluster waar de vacature is ontstaan;

  • het wijzigen van bezetting, handelend binnen de beschikbare financiële ruimte en enkel in het geval er sprake is van continuering van de totale werkzaamheden;

  • 2.

    Overeenkomsten:

  • het openstellen van een vacature (tijdelijke of structurele invulling) binnen bestaande formatie en binnen het cluster waar de vacature is ontstaan.

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst, oproepovereenkomst, stageovereenkomst, werkervaringsplaats, een overeenkomst met een persoon uit de doelgroep banenafspraak, of een ander bijzonder dienstverband (waaronder een vakantiekracht of een vrijwilliger (niet zijnde vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer) en hieruit voortvloeiende vergoedingen binnen de vastgestelde kaders;

  • werving en selectie externe adviseurs/medewerkers, tijdelijk en/of bijzonder personeel, (zoals uitzendkrachten, oproepkrachten, arbeidscontractanten, banenpools) en het verrichten van de daarvoor benodigde rechtshandelingen;

  • selecteren van personen voor selectiecommissie t.b.v. sollicitatiegesprekken voor de functie medewerker;

  • opzeggen arbeidsovereenkomst van de medewerker tijdens proeftijd;

  • besluiten tot het aangaan, verlengen, wijzigen, aanzeggen, beëindigen van (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten voor de functie medewerker, inclusief besluiten over terugbetalingsverplichtingen en het verrichten van de daarvoor benodigde handelingen;

  • het aangaan, wijzigen en beëindigen van een inhuuropdracht voor tijdelijk personeel (waaronder detachering, payrollwerknemers en uitzendkrachten);

  • aanvraag ontslagvergunning bij UWV in het geval er sprake is van wederzijds goedvinden;

  • overeenkomen, wijzigen en beëindigen van beschikbaarheidsdienst;

  • het opstellen en uitreiken getuigschrift bij einde arbeidsovereenkomst medewerker;

  • het overeenkomen, wijzigen en beëindigen van werkzaamheden als BHV-er, EHBO-er of lid van het interventieteam;

  • het overeenkomen van plaatsing van de werknemer in meerdere functies;

  • het bepalen voor welke personen een VOG nodig is en het aanleveren van gegevens voor de aanvraag van een VOG;

  • het ter beschikking stellen van een laptop, telefoon, i-pad enz. aan de medewerker.

  • 3.

    Salaris, salaristoelagen en vergoedingen:

  • het overeenkomen van het salaris en wijzigingen hierin;

  • het toekennen, wijzigen of beëindigen van een toelage onregelmatige dienst, buitendagvenstertoelage, toelage beschikbaarheidsdienst, garantietoelage, afbouwtoelage, overwerkvergoeding, vergoeding BHV, EHBO en interventieteam, reis- en verblijfskostenvergoeding, reiskostenvergoeding, maaltijdvergoeding en toelage overgangsrecht in geval van een medewerker

  • het toekennen van een jubileumuitkering voor overheidsdienst;

  • de ondertekening van de berekening voor uitbetalen van een overlijdensuitkering.

  • 4.

    Individueel keuzebudget:

  • goedkeuring geven aan inzet IKB bronnen en doelen

  • 5.

    Arbeidsduur en werktijden:

  • het overeenkomen om de formele arbeidsduur per week te verminderen, of uit te breiden tot maximaal 36 uur per week;

  • het vaststellen van de werktijden van de werknemer waarvoor de bijzondere regeling geldt;

  • het maken en wijzigen van afspraken met de werknemer over de werktijden, de vakantie, het verlof en de planning van de werkzaamheden voor het komende jaar (standaardregeling voor de werktijden);

  • het beoordelen of het noodzakelijk is dat een werknemer buiten het dagvenster, buiten de vastgelegde werktijden, of op zaterdag, zondag en/of feestdagen werkt;

  • het beoordelen of het onvermijdelijk is dat de werknemer de arbeidsduur per jaar overschrijdt.

  • 6.

    Vakantie en verlof:

  • het toestemming geven aan medewerker voor vakantie-opname;

  • het toekennen van bovenwettelijke vakantie-uren bij onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst;

  • het toewijzen of afwijzen van een verzoek voor verkoop van bovenwettelijke vakantie-uren (binnen gestelde kaders);

  • het toewijzen of afwijzen van een bijzonder verlof, bijvoorbeeld verzoek tot kortdurend zorgverlof, langdurend zorgverlof, zwangerschaps- en bevallingsverlof, WIEG, onbetaald verlof, ouderschapsverlof, adoptie- en pleegzorgverlof, verlof voor huwelijk of geregistreerd partnerschap en vakbondsverlof, etc.;

  • het toewijzen of afwijzen van overige verzoeken op grond van de Wet arbeid en zorg.

  • 7.

    Arbeidsongeschikt:

  • het toepassen van de regels met betrekking tot het doorbetalen van salaris en salaristoelage(n) tijdens arbeidsongeschiktheid en het toekennen van een aanvullende uitkering bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst;

  • het geven van een opdracht aan de arbodienst (m.u.v. organisatie brede en team overstijgende opdrachten);

  • het vrijstellen van werkzaamheden op grond van artikel 7.4 Cao Gemeenten;

  • het fungeren als casemanager bij arbeidsongeschiktheid i.h.k.v. Wet verbetering poortwacht

  • opleggen van sancties i.h.k.v. niet meewerken aan re-integratie;

  • aanvragen ontslagvergunning bij arbeidsongeschiktheid (UWV).

  • 8.

    Duurzame inzetbaarheid:

  • het bespreken en beoordelen van het functioneren van de werknemer;

  • het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan voor de werknemer;

  • het beoordelen of voor een functie een opleiding noodzakelijk is en het verstrekken van de daarbij behorende faciliteiten;

  • het beoordelen of een terugbetalingsverplichting geldt bij een opleiding;

  • het aanwijzen van een deskundige binnen of buiten de organisatie voor loopbaanadvies.

  • 9.

    Uitkeringen:

  • het beoordelen van het recht op een bijzondere uitkering in artikel 10.21 Cao Gemeenten en het vaststellen van het bedrag en de duur van deze uitkering;

  • de ondertekening van de berekening voor uitbetalen van een overlijdensuitkering.

  • 10.

    Rechten en plichten:

  • het beoordelen of de werknemer zijn functie kan uitoefenen wanneer hij contact heeft of heeft gehad met iemand met een besmettelijke ziekte;

  • het beoordelen van een melding financiële belangen en/of nevenwerkzaamheden t.a.v. medewerkers.

 

C. BENOEMINGEN/AANWIJZING EN OVERIGE AANGELEGENHEDEN

N.v.t.

 

BIJLAGE 5: Teamprofielen

Hieronder de teams en hun werkvelden. Het personeelsinformatiesysteem is actueel en leidend v.w.b. de teamprofielen. Daarin staat geregistreerd tot welk cluster en tot welk team een medewerker behoort met vermelding van de generiek functie en werktitel.

 

Cluster Beleid

Cluster Gemeentewinkel

Cluster Buitenruimte

Cluster Ondersteuning

Cluster Advies

Team Duurzaamheid & Economie

Team Klant Contact Centrum

Team Buitendienst

Team Belastingen/WOZ

Team AOV

Duurzaamheid, economie, recreatie & toerisme (o.a. haven), kabinet zaken (o.a. onderscheidingen), stadspromotie,

Receptie/ontvangst, telefonie, eerste aanspreekpunt bij vragen, maken van afspraken. Verwerken meldingen, afgifte rijbewijzen en paspoorten.

Verwerken verloren/gevonden voorwerpen.

Onderhoud en beheer openbare ruimte. Behandeling meldingen van inwoners. Snoeiwerkzaamheden

Gladheidsbestrijding

Belastingen, WOZ, gegevensbeheer, basisregistratie en GEO (uitvoering Wet BAG en daaraan gerelateerde besluiten/wet en regelgeving).

Uitvoering WKPB

Regiefunctionaris - zicht en grip houden op hetgeen dat uitbesteed is aan WOZ, BAG en belastingen. En kwaliteitsborging.

Advies op het gebied van openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing en rampenbestrijding

Team Ruimte

Team Loket WIZ

Team Afval/milieu

Team bestuurssecretariaat

Team Financiën

Ruimtelijke ordening, wonen, volkshuisvesting, planeconomie en stedenbouw, grondzaken, vastgoed, accommodatiebeleid.

Procesregie/realisatie Optimale Toegang Sociaal Domein/vraagverheldering voor: WMO, Sociale Zaken Participatie, leerlingenvervoer en schuldhulpverlening

Milieu, bodem (ondergrond), natuur en landschap, beleid rondom afval.

Ondersteuning bestuurders, directie en managers, overige secretariële zaken, representatie.

Financieel advies, P&C producten, treasury.

Team Sociaal domein

Team Burgerzaken

Team Groen

Team Documentaire informatievoorziening (DIV)

Team HR

Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en armoedebeleid niet zijnde gericht op casusbehandeling. En beleid op de gebieden: onderwijs, onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, welzijn, sport, volksgezondheid, en subsidies.

Basisregistratie personen, rijbewijzen, Paspoorten/ID-kaarten, geboorte, trouwen, geregistreerd partnerschap overlijden, verkiezingen, VOG, begraafplaatsen, Naturalisaties

Plantsoenen en parken, gazononderhoud, sloten en bermen, bomen, natuurontwikkeling, dierenparkje en sportveldonderhoud.

postregistratie, zaakgericht werken en archivering. Uitvoering Archiefwet

Verantwoordelijk voor en adviserend over o.a. het werven, aannemen, onboarden, trainen, opleiden en ontslaan van werknemers; en voor het beheren van secundaire arbeidsvoorwaarden.

Adviserend over organisatieontwikkelingen.

Team Wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Team Civiel

Team Financiële administratie

Team Communicatie

uitvoering van de WMO en daaraan gerelateerde besluiten, wet en regelgeving. Contractbeheer zorgaanbieders Wmo. Uitvoering leerlingenvervoer, GPK.

wegen en verkeer, bruggen en viaducten, parkeren, water, riolering, gebouwenbeheer, kabels en leidingen, openbare verlichting, kunstwerken, marktkasten/evenementenkasten.

Verwerking facturen en

afboeken privaatrechtelijke vorderingen

Verzorgen van informatie naar inwoners via verschillende kanalen (o.a. website, social media, nieuwsbrief en De Langstraat), communicatie van en naar de pers. Bewaken huisstijl en gebruik schrijfwijzer, advies over communicatie, voorlichting en bekendmakingen

Team soza Participatie

Team Handhaving & Toezicht

Team Facilitair/keuken

Team Juridisch Zaken

Activering naar werk

Inburgering

integrale handhaving en coördinatie, toezicht en handhaving (incl. bestuurlijke boete (oplegging/invordering/kwijtschelding).

Bode diensten, overige facilitaire zaken en klein onderhoud. Verzorgen van koffie en lunches Marktmeester, havenmeester en kermismeester (uitvoering geven aan de Wegsleepregeling en Marktverordening en regelgeving rondom schepen/haven)

juridisch advies, secretariaat bezwaarschriften commissie coördinatie klachten, Woo, Wet Hergebruik Overheidsinformatie, Wet Dwangsom, bekendmakingen, verzekeringen en aansprakelijkstellingen, schades aan gemeentelijke eigendommen en scholen, Wet Markt en Overheid, staatsteun en privaatrechtelijk handhaving.

Team Soza Rechtmatigheid

Team Wijkgericht werken

Team ICT

Teem Eenpitters

uitvoering van de Participatiewet en daaraan gerelateerde wet en regelgeving (gericht op casusbehandeling).

Diverse vormen van uitkeringen en toeslagen.

leefbaarheid, leefomgeving en veiligheid

ICT waaronder systeem en applicatiebeheer. Hardware en software

directie en bestuursadvies, dienstverlening, burgerparticipatie, opgavegericht werken, coördinator op de planning en control producten van de verschillende Verbonden Partijen (gemeenschappelijke regelingen), inkoop en aanbesteding, informatiemanagement, privacy

Team Schuldhulpverlening

Team Eenpitters

Team Administratie sociale zaken

Schuldhulpverlening gericht op casusbehandeling

Verhuur van een aantal gemeentelijke gymzalen en gebouwen (contracten, sleutelverklaringen, roosters en facturen)

Facturering cluster Buitenruimte

Uitvoering Subsidieregeling stimulering Groene daken en afkoppelen

administratie sociaal domein en het uitbrengen van het (voorlopig) verslag over de uitvoering van alle sociale uitkeringen aan het Ministerie. Gebruiksbeheer Suwi

Team bijzondere Wetten

Team Eenpitters

APV, bijzondere wetten en subsidies

Schoonmaak gebouwen, aanschaf meubilair, onderhoud ed.

Team Wabo

vergunningverlening fysieke leefomgeving, monumenten, erfgoed, welstand en archeologie. Omgevingswet

Team opvang ontheemden

Uitvoering Regeling opvang Ontheemde Oekraïne.

 

BIJLAGE 6: Externe mandaten

 

EXTERNE MANDATEN

Bevoegdheid

Wettelijke basis

Wie bevoegd

Mandataris

Onder mandaat?

Verleend aan

Specifieke bepalingen

Mandaat, volmacht machtiging

Gemeente Breda

1

Het verlenen en vaststellen van subsidies in het kader van het Steunpunt huiselijk geweld West-Brabant.

Wet tijdelijk huisverbod bij huiselijk geweld

college

Hoofd directie Maatschappelijke ontwikkeling gemeente Breda

ja

daartoe aangewezen ambtenaar van de Directie Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Breda

basis is samenwerkings-convenant huiselijk geweld en kindermishandeling West-Brabant d.d. 17 juni 2013

MAN

2

Het nemen van beslissingen op bezwaarschriften tegen besluiten tot verlening en vaststelling van subsidies in het kader van het Steunpunt huiselijk geweld West-Brabant.

Wet tijdelijk huisverbod bij huiselijk geweld

college

het college van burgemeester en wethouders te Breda

nee

basis is samenwerkings-convenant huiselijk geweld en kindermishandeling West-Brabant d.d. 17 juni 2013

MAN

3

Het aanwijzen, schrappen of wijzigen van toezichthouders belast met het toezicht op de naleving van bepaalde voorschriften van de Alcoholwet voor het grondgebied van de gemeente Geertruidenberg

artikel 41 Alcoholwet

college

het college van burgemeester en wethouders te Breda

nee

De gemeente Breda is aangewezen als beheerder van de horecapool

GGD West- Brabant

4

Het houden van toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang.

artikel 1.61 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

college

directeur van de GGD West-Brabant

ja

(eerstelijns) toezichthouders kinderopvang

MACH

4

Het nemen van beslissingen, zoals genoemd in artikel 5 a t/m d van de Dienstverlenings-overeenkomst Veilig Thuis d.d. 27 januari 2014

Artikel 1.61 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

college

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda

nee

MAN

5

Het benoemen van (eerstelijns) toezichthouders Wet Kinderopvang.

artikel 1.61 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

college

directeur van de GGD West-Brabant

nee

1. Alleen door de GGD West-Brabant aangestelde inspecteurs kinderopvang kunnen worden benoemd tot (eerstelijns) toezichthouders kinderopvang. 2. Jaarlijks moet een geactualiseerd overzicht van de benoemde toezichthouders kinderopvang worden verstrekt aan het college van burgemeester en wethouders van Geertruidenberg.

MAN

POLITIE

6

Opleggen tot een huisverbod.

artikel 3 lid 1 Wet tijdelijk huisverbod

burgemeester

hulpofficieren van Politie Midden-en West-Brabant belast met de uitvoering van een huisverbod

nee

MAN

7

Voorafgaand aan het al dan niet opleggen van een huisverbod overleg te plegen met het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan.

artikel 3 lid 1 jo. artikel 2 lid 3 Wet tijdelijk huisverbod

burgemeester

hulpofficieren van Politie Midden-en West-Brabant belast met de uitvoering van een huisverbod

nee

MACH

8

Het huisverbod mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon in een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift kan worden gesteld.

artikel 3 lid 1 jo. artikel 2 lid 7 Wet tijdelijk huisverbod

burgemeester

hulpofficieren van Politie Midden-en West-Brabant belast met de uitvoering van een huisverbod

nee

MACH

9

Het mededelen van het huisverbod en de consequentie van niet naleven, aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies en/of hulpverlening en het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling in geval van kindermishandeling of een vermoeden daarvan.

artikel 3 lid 1 jo. artikel 2 lid 8 Wet tijdelijk huisverbod

burgemeester

hulpofficieren van Politie Midden-en West-Brabant belast met de uitvoering van een huisverbod

nee

MACH

10

Het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat hij/zij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor voorlopige voorziening bij de rechtbank.

artikel 3 lid 1 jo. artikel 5 lid 1 Wet tijdelijk huisverbod

burgemeester

hulpofficieren van Politie Midden-en West-Brabant belast met de uitvoering van een huisverbod

nee

MACH

Gemeente Tilburg

11

De uitvoering van de bepalingen, opgenomen in het Archiefbesluit 1995.

artikel 32 Archiefbesluit 1995

college

Gemeente- archivaris

nee

Gemeente-archivaris is ex art. 32 Archiefwet 1995 benoemd bij besluit van 19 februari 2004

MAN

RDW

12

Het vaststellen, bekendmaken en invorderen in eerste aanleg van het verschuldigde bedrag aan leges betreffende een ontheffing.

artikel 87 RVV of in art. 7.1 van het Voertuigreglement

college

Directeur van de Dienst Wegverkeer (RDW)

ja

Door directeur RDW aangewezen medewerker

De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid vindt plaats in overeenstemming met hetgeen tussen de gemeente en de Dienst Wegverkeer (RDW) is afgesproken.

MAN

13

Het verlenen van ontheffing voor bijzondere transporten zoals bedoeld in de mandaatbesluiten van 01-04-1997, 29-09-1997 en 28-04-1998.

Wegenverkeerswet 1994

college

Directeur van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW)

ja

Door directeur RDW aangewezen medewerker

MAN

WAVA GO

14

Verstrekken van statistische basisgegevens uit artikel 11 van de Regeling Uitvoering Sociale Werkvoorziening en Begeleid Werken 2008 aan de bewerker 'Research voor Beleid'.

artikel 11 Ruswbw

college

GR WAVA en GO! BV

ja

aangewezen medewerker

MACH

15

Het college ter zake in rechte te vertegenwoordigen.

artikel 11 Ruswbw

college

adjunct dir.

nee

MACH

Kredietbank Nederland

16

Afgifte verklaring, alsmede de weigering van een verklaring.

artikel 285 lid 1 sub f Faillissementswet inzake schuldsanering natuurlijke personen

college

De directie van Stichting Kredietbank Nederland kredietbank Nederland

nee

MAN

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Het college in de hoedanigheid van zorgdrager voor de gemeentelijke archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet machtigen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om met in achtneming van de bepalingen in de Archiefwet en het Archiefbesluit 1995:

17

Namens het college de verplichte ontwerp-selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen opgemaakt of ontvangen vanaf 1 januari 1996 ter vaststelling aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan te bieden.

artikel 5 Archiefwet

college

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

nee

MACH

18

Namens de privaatrechtelijke rechtspersoon met openbaar gezag bekleed zoals bedoeld in artikel 160 Gemeentewet alsmede namens de gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt en waarvoor geen openbaar lichaam in het leven is geroepen door wie een aparte voorziening omtrent de zorg voor de archiefbescheiden is getroffen zoals bedoeld in artikel 40, eerste lid Archiefwet, de hiervoor genoemde ontwerp-selectielijst ter vaststelling aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan te bieden.

artikel 160 gemeentewet en artikel 40, eerste lid Archiefwet

college

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

nee

MACH

19

Namens het college de hiervoor bedoelde privaatrechtelijke rechtspersoon en gemeenschappelijke regelingen waar nodig een Ontwerp voor de volgende wijzigingen te maken met behulp van een door de Archiefwet voorgeschreven commissie.

artikel 30 Archiefwet

college

Vereniging van Nederlandse Gemeenten

nee

a) wettelijke verplichte wijziging; b) wijzigingen in bewaartermijnen die op basis van jurisprudentie of de gemeentelijke praktijk problematisch blijken te zijn; c) indien de opname van een categorie dermate spoedeisend is dat een formele wijziging van de lijst niet kan worden afgewacht.

MACH

20

De hiervoor bedoelde Ontwerp zelfstandig ter vaststelling aan de minister aan te bieden.

artikel 30 Archiefwet

college

Vereniging van Nederlandse Gemeente

nee

MACH

21

Op de daartoe geëigende termijn de lijst geheel of modulair (c.q. hoofdstuksgewijs) te actualiseren met behulp van een door de Archiefwet voorgeschreven commissie.

artikel 30 Archiefwet

college

Vereniging van Nederlandse Gemeente

nee

Het Ontwerp daarvan eerst ter ondertekening aanbieden aan het college en vervolgens ter vaststelling aan de minister.

MACH

Openbare Gezondheidszorg West-Brabant

22

Het benoemen van de bij de OGZ West-Brabant (Openbare Gezondheidszorg West-Brabant) nieuw aangestelde forensisch geneeskundigen tot gemeentelijke lijkschouwers.

artikel 4 Wet op de Lijkbezorging

burgemeester

Directeur van OGZ West-Brabant

nee

MAN

Regionaal Bureau Leerplicht West- Brabant

23

Het verlenen van ontheffingen en vrijstellingen, waarover de leerplichtambtenaar een positief advies heeft uitgebracht.

artikel 3a en 3b Leerplichtwet 1969

college

Regionaal Bureau Leerplicht West- Brabant

ja

gemeente Breda

MAN

24

Het beslissen over verzoeken tot vrijstelling waarover de leerplichtambtenaar een positief advies heeft uitgebracht.

artikel 15 Leerplichtwet 1969

college

Regionaal Bureau Leerplicht West- Brabant

ja

gemeente Breda

MAN

25

Het beslissen en verrichten van de feitelijke handelingen die verband houden met de vrijstelling van geregeld schoolbezoek.

artikel 5 Leerplichtwet 1969

college

Regionaal Bureau Leerplicht West- Brabant

ja

gemeente Breda

MACH/MAN

Brandweer

26

Uitvoering van bepalingen van de Brandbeveiligings-verordening, voor zover die uitvoering tot de bevoegdheden van college behoort.

Brandbeveiligingsverordening

college

Regionaal Commandant Brandweer Veiligheidsregio

ja

Medewerker brandpreventie Veiligheidsregio

MAN

27

Het aanwijzen van toezichthouders belast met het toezicht op de naleving van de bij of krachten de Wabo, Woningswet, Wet Milieubeheer, Algemene plaatselijke verordening, Wet veiligheidsregeio’s gestelde regels, voor deze betrekkking hebben op de brandveiligheid.

artikel 10:3 e.v van de Awb artikel 61, lid 3 Wet veiligheidsregio's

artikel 5.10 Wabo artikel 92 Woningwet

artikel 6:2 APV

college, burgemeester

Regionaal Commandant Brandweer Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

ja

Door regionaal commandant aangewezen medewerkers

Zie college en burgemeester besluit d.d. 17 december 2019 met titel “Collegevoorstel aanwijzing toezichthouders brandveiligheid”. Besluit: 1. College en burgemeester besluit, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, de Regionaal Commandant Brantweer te mandateren om toezichthouders aan te wijzen voor het toezicht op de naleving van de regels met betrekking tot brandveiligheid (zie bijlage I); 2. Het onder 1 verleende mandaat van toepassing te verklaren bij inwerkingtreding van de Omgevingswet en – besluiten voor zover deze nieuwe regels de huidige regels vervangen.

MAN/VOL/ MACH

Omgevingsdienst Midden- West Brabant

28

Extern mandaatbesluit OMWB 2024

GR en diverse overeenkomsten

college

Directeur

Ja

Door directeur OMWB aangewezen medewerker

Zie Extern Mandaatbesluit OMWB 2024 (apart gepubliceerd)

MAN/VOL/ MACH

Jeugdzorg CJG: Centrum voor Jeugd en Gezin

a

Het beslissen op aanvragen om een individuele (jeugdhulp)voor-ziening in natura of als persoons-gebonden budget

Artikel 2.3 / 2.5 Jeugdwet, Artikel 8.1.1 Jeugdwet juncto artikel 6, 7, 8, 10 geldende Verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager Jeugdprofessional CJG met instemmings-verklaring

MAN

b

Ontvangen van hulpvragen

Artikel 3 van de geldende Verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

c

Het verrichten van (voor)onderzoek, al dan niet op basis van een ondersteuningsplan naar de hulpvraag, het gewenste resultaat en mogelijke oplossingsrichtingen

Artikel 4 en 5 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

d

Het in overleg met de jeugdige/ouders afzien van een gesprek

Artikel 4 lid 5 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

e

Het opstellen van een ondersteuningsplan als bedoeld in de verordeningen jeugdhulp van de betreffende deelnemers en het verstrekken hiervan aan de jeugdige/ouders

Artikel 5 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

Het toezicht en de coördinatie geschiedt door de coördinator CJG

MACH

f

Het wijzen van jeugdigen, ouders op pleegouders op de mogelijkheid dat zij een beroep kunnen doen op een onafhankelijke vertrouwenspersoon

Artikel 2.5, eerste lid Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

g

Het ontvangen van aanvragen voor individuele voorzieningen in natura of in de vorm van een pgb

Artikel 6 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

h

Het ontvangen van notificaties ten behoeve van de regiefunctie via de Collectieve opdrachtrouteer-voorziening (CORV)

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

AVG in acht nemen

MACH

i

Het versturen van berichten en ontvangen van notificaties in het kader van kinderbeschermings-en jeugd-reclasseringsmaatregelen via de Collectieve opdrachtrouteer-voorziening (CORV)

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

AVG in acht nemen

MACH

j

Inwinnen van advies bij specialisten t.b.v. de beoordeling aanvraag individuele voorziening of de voortgang hiervan

Artikel 4 en 6 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en medewerkers CJG

MACH

k

Beslissingen aangaande het herzien dan wel intrekken van een pgb of een zorg in natura (zin) voorziening, zoals bedoeld in de Jeugdwet c.q. de verordening

Artikel 8.1.4 van de Jeugdwet jo. artikel 11 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Jeugdprofessionals CJG met instemmingsverklaring

MAN

l

Het nemen van een besluit tot toepassing hardheidsclausule als bedoeld in de verordeningen jeugdhulp van de betreffende deelnemers

Artikel 17 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg en artikel 11 van de geldende uitvoeringsbesluiten Jeugdhulp van de gemeente Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

Vooraf dient overlegd te worden met de verantwoordelijk wethouder

MAN

m

Het bij het treffen van een individuele voorziening zo nodig in overleg treden met het bevoegd gezag van de school waar de jeugdige schoolgaan is

Artikel 2.7 lid 1 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en medewerkers van de BVO CJG

MAN

n

Het zo spoedig mogelijk treffen van een passende tijdelijke maatregel in spoedeisende gevallen

Artikel 3 lid 2 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Jeugdprofessional CJG met instemmingsverklaring

MAN/MACH

o

Pgb zorgovereenkomsten inhoudelijk goedkeuren

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Jeugdprofessional CJG Ondersteunend medewerker CJG

MACH

p

Informatie uitwisselen met de sociale verzekeringsbank (SVB) over pgb-cliënten via de webportal “mijn pgb voor gemeenten” van de SVB of enige andere daarvoor op enige moment beschikbare voorziening

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Jeugdprofessional CJG Ondersteunend medewerker CJG

MACH

q

Het vooraf inlichten van de jeugdige en zijn ouder(s) over de keuze voor een pgb dan wel een individuele voorziening in natura

Artikel 8.1.6 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

r

Doen van een verzoek tot onderzoek of een maatregel met betrekking tot het gezag over een minderjarige overwogen moet worden bij de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)

Artikel 2.4 Jeugdwet jo. artikel 3.1 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG

Waarna de Stichting Veilig Thuis West-Brabant dit administratief verwerkt via CORV

MACH

s

Voeren van overleg met de gecertificeerde instelling (GI) over de wijze van verlening van jeugdhulp ter uitvoering van kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering

Artikel 3.5, lid 1 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

t

Het nemen van een besluit dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf, niet zijnde verblijf bij een pleegouder, nodig is als bedoeld in artikel 6.1.2, lid 5 Jeugdwet

Artikel 6.1.2, lid 5 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Kwaliteitsmedewerker CJG

Uitsluitend bij afwezigheid Manager CJ en college én na telefonisch overleg met dienstdoende (loco) burgemeester en (loco) secretaris via piketnummer

MAN

u

Doen van een verzoek aan de kinderrechter tot het verkrijgen van een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging tot het opnemen van een jeugdige in een gesloten accommodatie

Artikel 6.1.2, artikel 6.1.3, artikel 6.1.4 en artikel 6.1.8 Jeugdwet

College

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Kwaliteitsmedewerker CJG

Uitsluitend bij afwezigheid Manager CJG en college én na telefonisch overleg met dienstdoende (loco) burgemeester en (loco) secretaris via piketnummer

MACH

v

Overleggen van bescheiden als bedoeld in artikel 6.1.9 lid 1 Jeugdwet

Artikel 6.1.9 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Jeugdprofessionals CJG Kwaliteitsmedewerkers CJG Ondersteunend medewerker CJG

MACH

w

Gehoord worden door de kinderrechter in geval van het verlenen van een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging of in geval van een vervallenverklaring als bedoeld in artikel 6.1.7 Jeugdwet

Artikel 6.1.10 Jeugdwet

College

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

x

Doen van een mededeling aan de RvdK van het vervallen van de machtiging als bedoeld in artikel 6.1.12, lid 4, Jeugdwet, alsmede van het besluit om geen nieuwe machtiging aan te vragen na afloop van de geldigheidsduur van een machtiging

Artikel 6.1.12 lid 4 jo. artikel 6.1.12 lid 6 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

MACH

y

Richten van een verzoek aan de rechter om in zijn beschikking inzake de machtiging (ex art. 6.1.2, 6.1.3, 6.1.4 Jeugdwet) te bepalen dat deze in plaats van in een geregistreerde gesloten accommodatie ten uitvoer wordt gelegd in een inrichting als bedoeld in artikel 1 Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen

Artikel 6.2.2, lid 2 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG

MACH

z

Het nemen van besluiten over verlengen of opschorten van beslistermijnen in verband met aanvragen om individuele voorzieningen en, naar aanleiding van ingebrekestellingen, vaststellen van eventuele dwangsommen op grond van artikel 4:18 van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 4:14, 4:15, 4:18 Awb en artikel 6, lid 5 van de geldende verordeningen Jeugdhulp van Drimmelen en Geertruidenberg

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG en Jeugdprofessional CJG

Geen ondermandaat voor het vaststellen van eventuele dwangsommen op grond van artikel 4:18 Awb

MAN

aa

Het verwerken van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van artikel 7.4.0 van de Jeugdwet

Artikel 7.4.0 Jeugdwet

college

Bestuur CJG

ja

Directie CJG Manager CJG Jeugdprofessional CJG Kwaliteitsmedewerker Ondersteunend medewerker

MACH

ab

Het vertegenwoordigen van de colleges in bezwaar- en beroepsprocedure(s) en andere juridische procedures in verband met de uitvoering van wettelijke taken op grond van de Jeugdwet

Awb en Artikel 160, eerst lid onder e Gemeentewet

college

Bestuur CJG

ja

Manager CJG Kwaliteitsmedewerker CJG

MACH

ac

Het aanwijzen van een archivaris voor het beheer van archiefbescheiden

Artikel 40 en 41 jo. artikel 32, derde lid, archiefwet 1995

college

Bestuur CJG

ja

Directie CJG

MAN

Nederlandse Organisatie voor Debiteurenbeheer en Rechtsvordering B.V.

59

Het afhandelen van schaden aan wegmeubilair en overige objecten in de openbare ruimte in eigendom van de gemeente Geertruidenberg. Specifiek: de NODR is gemachtigd: - op te treden in het afhandelen van hiervoor genoemde schadegevallen;

-aangifte te doen van schades bij de politie;

-de gemeente Geertruidenberg te vertegenwoordigen als benadeelde partij bij politie en justitie, waaronder begrepen het opvragen van processtukken;

-te voegen als benadeelde partij in het strafproces.

college, burgemeester

Nederlandse Organisatie voor Debiteurenbeheer en Rechtsvordering B.V. (NODR)

nee

VOL/MACH

60

Het opstellen van een lijst van de te vernietigen archiefbescheiden. Die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het daadwerkelijk vernietigen (collegebesluit d.d. 8 december 2020)

Artikel 3 en 5 Archiefwet 1995, Artikel 8 Archiefbesluit 1995

college

Afdelingshoofd informatievoorziening

ja

Verder ondermandaat toegestaan

Gebruik mandaat na door de gemeentearchivaris te zijn geadviseerd

MAN

61

Het opstellen van een lijst van de te migreren archiefbescheiden, die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het daadwerkelijk migreren (collegebesluit d.d. 8 december 2020)

Artikel 3 Archiefwet 1995, artikel 11, lid 1 Archiefbesluit 1995 en artikel 25 Archiefregeling 2009

college

Afdelingshoofd informatievoorziening

ja

Verder ondermandaat toegestaan

MAN

Extern Elektronisch Veiligheidsadviseur (EEV)

62

De taken binnen de installatie verantwoordelijkheid uit te voeren

Arbowet en Burgerlijk wetboek

college

De Extern Elektronisch Veiligheidsadviseur (EEV-er) en meerdere Proces Regisseurs InstallatieVerantwoor-delijkheid (IV-regisseurs)

nee

Het e.e.a. conform de vastgestelde kwaliteitshandboeken deel 1 en 2 (collegebesluit d.d. 7 februari 2019). De EEV-er en IV-regisseurs worden ingehuurd van een extern bedrijf.

MAN/MACH

Gemeente Drimmelen

63

Het verrichten van BRP-registratie voor de gemeente Geertruidenberg van opgevangen vluchtelingen uit Oekraïne

BRP

college

Drie genoemde medewerkers van de gemeente Drimmelen (collegebesluit d.d. 22 maart 2022)

nee

Zie collegebesluit 22 maart 2022 voor de medewerkers van de gemeente Drimmelen die gemandateerd zijn tot het doen van BRP registraties namens de gemeente Geertruidenberg.

MAN