Organisatie | Son en Breugel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Rekenkamer Son en Breugel 2023 |
Citeertitel | Verordening op de Rekenkamer Son en Breugel 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening op de Rekenkamer Son en Breugel 2023 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2023 | Nieuwe regeling | 22-06-2023 | 1678354 |
De rekenkamer verricht onderzoek naar en adviseert aan de raad over de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
Aldus vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 22 juni 2023.
de griffier, de voorzitter,
Moniek Weerts Suzanne Otters-Bruijnen
Bijlage 1 Verordening op de Rekenkamer Son en Breugel 2023
De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen (artikel 81a van de wet). Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar. Daarnaast moet de raad op grond van 81k van de wet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de wet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
De verplichting tot het instellen van een rekenkamer en het vaststellen van het aantal leden van de rekenkamer vloeit rechtstreeks voort uit artikel 81a en 81b van de wet. Met deze verordening wordt gekozen voor een rekenkamer met twee leden, waaronder een voorzitter.
In dit artikel zijn de taken van de rekenkamer vastgelegd. Deze taakomschrijving is ook wettelijk vastgelegd op grond van artikel 182 lid 1 van de wet. Om de taak expliciet zichtbaar te maken is de taakomschrijving ook in de verordening opgenomen.
Rekenkamers hebben in de praktijk soms behoefte om informatie in te winnen bij een afvaardiging van de raad. Voor vragen als wat leeft er binnen de raad en hoe is de organisatie van de raad geregeld. Met deze verordening wordt gekozen een al ingesteld gremium, de auditcommissie, als aanspreekpunt aan te wijzen.
De leden van de rekenkamer alsook de voorzitter van de rekenkamer worden door de raad benoemd en kunnen ook door de raad worden herbenoemd (artikel 81c, lid 1 en 4, van de wet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar gesteld.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De raad moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j van de wet). De rekenkamer is verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.
De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 81k van de wet).
De rapporten van de rekenkamer zijn in beginsel openbaar, maar op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
In dit artikel is onder lid 3 een afspraak opgenomen over het aantal door de rekenkamer uit te (laten) voeren onderzoeken.