Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woensdrecht

Verordening commissie Omgeving Woensdrecht 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoensdrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie Omgeving Woensdrecht 2023
CiteertitelVerordening commissie Omgeving Woensdrecht 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting verordening commissie Omgeving

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-2023Verordening commissie Omgeving Woensdrecht 2023

22-06-2023

gmb-2023-282301

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie Omgeving Woensdrecht 2023

De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 22 juni 2023;

gelezen het voorstel van het presidium van 11 mei 2023;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

B E S L U I T

vast te stellen de Verordening op de commissie Omgeving Woensdrecht

Artikel 1 De commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de (opinie)raad, genaamd de commissie Omgeving (verder commissie genoemd).

Artikel 2 Taken

  • 1.

    De commissie heeft als opdracht ter voorbereiding op de bespreking in de opinieraad en besluitvorming in de gemeenteraad het voorbereidende werk van het college van advies te voorzien, met als bijzondere aandachtspunten de samenhang van de doelstellingen en ambities binnen het Domein Omgeving, de Omgevingswet, Omgevingsplannen en de inregeling van participatie rondom omgevingsplannen en vergunningen, de klimaat- en duurzaamheidsambities van de gemeente, beheer en onderhoud van gemeentelijke voorzieningen, eigendommen, de openbare ruimte vastgoed met uitzondering van onderwijshuisvesting.

  • 2.

    De commissie heeft als opdracht ter voorbereiding op de bespreking in de opinieraad en besluitvorming in de gemeenteraad te overleggen met de portefeuillehouder(s) over de uitvoering van de in lid 1 genoemde taken.

  • 3.

    Ten aanzien van het bepaalde in lid 1 kan de commissie zich laten informeren door (samen)werkingspartners en uitvoerenden binnen dit domein.

  • 4.

    De commissie overlegt en adviseert over de opzet van en de verbetering van de rapportages van het onder lid 1 genoemde taken, waaronder ook worden verstaan de (prestatie)indicatoren.

  • 5.

    De commissie adviseert en/of informeert de opinieraad Ruimte over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen binnen het werkgebied van het programma’s Leefomgeving en Ruimte.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie wordt samengesteld uit alle fracties uit de raad. De fracties wijzen maximaal twee (burger)raadsleden aan als vertegenwoordiger in de commissie.

  • 2.

    De commissie wijst uit haar midden een raadslid aan als voorzitter en een plaatsvervanger.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raads- c.q. burgerlid.

  • 4.

    De collegeleden belast met de portefeuilles binnen het taakgebied van de commissie, leidinggevenden waaronder het werkgebied van de commissie berust alsmede de teamleiders daarbinnen zijn vaste adviseur van de commissie.

Artikel 4 Secretaris commissie

  • 1.

    De griffier of een van diens plaatsvervangers is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De notulen worden verzorgd door een ambtelijk notulist.

Artikel 5 Vergaderingen en werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee fracties onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen – spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden.

  • 3.

    Het annuleren van een vergadering wordt onder opgave van redenen voorgelegd aan de agendacommissie.

  • 4.

    De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden zo mogelijk tegelijkertijd aan de leden toegezonden. De oproep wordt gepubliceerd in het vergaderkalender van de gemeenteraad en in een lokaal huis- aan-huis-blad.

  • 5.

    De commissie is bevoegd om leden van het college, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 6.

    Indien de commissie ambtenaren uitnodigt, informeert zij de gemeentesecretaris hierover.

  • 7.

    De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement en eventuele latere wijzigingen hierop na vaststelling onverwijld naar de gemeenteraad. Het reglement mag niet strijdig zijn met hetgeen in deze verordening is geregeld.

Artikel 6 Bevoegdheden

  • 1.

    De commissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde taken voorstellen uit te brengen te voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten.

  • 2.

    Ter voorbereiding op de advisering op de in artikel 2 genoemde taken kan de commissie werkgroepen instellen en opheffen.

  • 3.

    In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 genoemde taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college van B&W en de rekenkamer(commissie).

  • 4.

    De commissie kan de gemeenteraad verzoeken om een externe deskundige om de commissie van advies te dienen.

  • 5.

    Leden van de commissie kunnen de zogenaamde Omgevingstafels bijwonen, de agenda daarvoor wordt een week tevoren aan de commissie bekend gemaakt.

  • 6.

    De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie worden in beginsel in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Er wordt niet vergaderd als niet tenminste 2/3 van het aantal fracties dat in de raad is vertegenwoordigt aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter of diens plaatsvervanger doet in de eerstvolgende (opinie)raadsvergadering kort mondeling verslag van de onderwerpen die in de commissie aan de orde zijn geweest.

  • 4.

    De vastgestelde verslagen van de vergadering wordt als ingekomen stuk ter kennis gebracht van de opinieraad Ruimte.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening commissie Omgeving Woensdrecht 2023".

Artikel 9 Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking op de achtste dag na publicatie.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 22 juni 2023

 

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter

 

Hoogerheide, 28 juni 2023