Organisatie | Hilvarenbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de behandeling van klachten gemeente Hilvarenbeek 2023 |
Citeertitel | Verordening op de behandeling van klachten gemeente Hilvarenbeek 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de behandeling van klachten gemeente Hilvarenbeek 2010.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2023 | nieuwe regeling | 08-06-2023 | 1004667 |
Hoofdstuk I Begrips- en algemene bepalingen
Artikel 1.1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Hoofdstuk II Behandeling schriftelijke klachten
Artikel 2.4 Behandelaar van de klacht
Indien de op grond van lid 1, sub a tot en met c aangewezen klacht behandelaar bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken is geweest, wijzen burgemeester en wethouders een andere klacht behandelaar aan. Indien er een klacht tegen de klachten coördinator wordt ingediend, wordt deze behandeld door diens afdelingsmanager.
Artikel 2.5 Vereisten voor het in behandeling nemen van een klacht
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien zij naar het oordeel van de klachten coördinator betrekking heeft op een gedraging:
zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld. Bij de kennisgeving wordt vermeld binnen welke termijn de klager vervolgens bij de Nationale Ombudsman een verzoekschrift kan indienen.
Artikel 2.7 Uitbrengen van het advies en beslissing bestuursorgaan
Indien de klacht niet redelijkerwijs binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, is het mogelijk om de afdoening voor ten hoogste vier weken te verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Verder uitstel is mogelijk voor zover de klager daarmee schriftelijk instemt.