Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels subsidiëring monumenten 2002, wijziging 2004 + toelichting |
Citeertitel | Beleidsregels subsidiëring monumenten 2002, wijziging 2004 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Regeling ingetrokken bij vaststelling subsidieverordening gemeentelijke monumenten 2008.
N.V.T.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-05-2004 | 24-01-2008 | Intrekking | 22-04-2004 Nieuwsbode, 05-05-2004 | B&W voorstel 16-03-2004 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Voorzieningen tot opheffing van bouwtechnische gebreken aan het casco, het periodieke onderhoud te boven gaand:Hiermee wordt bedoeld de zogenaamde restauratiewerkzaamheden die noodzakelijk zijn om bouwtechnische gebreken aan het casco op te heffen, zoals werkzaamheden aan:- het dak; vernieuwen riet, dakbeschot, pannen- de gevels; vernieuwen ramen, kozijnen, deuren, luiken, voegwerk, metselwerk, oplossen/tegengaan vochtproblemen- de goten en hemelwaterafvoeren (vernieuwen)Werkzaamheden die niet noodzakelijk maar wenselijk zijn, zijn niet subsidiabel. Het gaat hier bijvoorbeeld om isolatie, verbetering van comfort, aanbrengen installaties als centrale verwarming, water- en elektrische leidingen, riolering, sanitair.
casco:de hoofdstructuur van een pand, bestaande uit de dragende onderdelen (fundering, balkdragende muren en balklagen), de vloeren en het omhulsel (buitenmuren en kap). Tot het casco wordt ook gerekend het binnenpleisterwerk van de muren die er deel van uit maken, alsmede de buitenafwerking, kozijnen en ramen.
periodieke onderhoud:bouwkundige onderhoudswerkzaamheden, die noodzakelijk zijn om een monument in goede staat te houden, aan:- het dak: repareren van pannen, leiwerk, dakbeschot of zink en het aanbrengen respectievelijk goed plaatsen van lood en het opstoppen en andere werkzaamheden ter reparatie van een rieten dak;- schoorstenen: reparaties- goten en hemelwaterafvoeren: herstel en reparaties- gevels: reparatie aan voegwerk, metselwerk, pleisterwerk, natuursteen, hout en beton;- vensterwerk; herstel van beglazing, glas-in-lood, buitenkozijnen, buitendeuren, raampartijen en luiken;- schilderwerkzaamheden
kosten van voorzieningen:de door burgemeester en wethouders goedgekeurde bedragen van:1 de aanneemsom;2 de risicoverrekening van loon‑ en materiaalprijsstijgingen;3 de kosten van de architect overeenkomstig de vigerende SR en van de constructeur, voor zover inschakeling hiervan noodzakelijk is;4 leges voor de bouwvergunning en voor enige andere vergunning die nodig is voor het treffen van de voorzieningen;5 de verschuldigde BTW, voor zover deze niet kan worden verrekend;6 de bouwhistorische opname, gericht op de restauratie;
eigenaar:hieronder wordt verstaan:1 degene die het recht van eigendom heeft;2 de houder van een recht van opstal;3 de eigenaar van een appartementsrecht;4 degene aan wie door een rechtspersoon een deelnemings‑ of lidmaatschapsrecht is verleend dat recht geeft op gebruik van een woning;5 een toekomstig eigenaar die in het bezit is van een voorlopig koopcontract van/met betrekking tot een gemeentelijke monument.
Artikel 2 Grondslag en werkingssfeer
Op grond van deze beleidsregels kunnen burgemeester en wethouders aan de eigenaar van een gemeentelijk monument subsidie beschikbaar stellen voor het treffen van:
periodieke onderhoudswerkzaamheden aan een in goede bouwkundige staat verkerend monument, welke werkzaamheden dienen om dat monument in goede staat te houden.Voorzieningen aan niet-monumentale onderdelen van het monument, worden niet gesubsidieerd. Of er wel of niet sprake is van een monumentaal onderdeel van het monument is ter beoordeling aan de monumentencommissie.
Een eigenaar dient de aanvraag om subsidie, vergezeld van een afschrift van het inspectierapport van de Monumentenwacht Noord-Brabant, een restauratieplan en een begroting van de restauratiekosten, voor 1 april voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd in bij burgemeester en wethouders.
Burgemeester en wethouders besluiten tot subsidieverlening op volgorde van bouwtechnische urgentie, uitsluitend voor zover het subsidieplafond toereikend is. De volgorde van bouwtechnische urgentie wordt door burgemeester en wethouders bepaald aan de hand van de door de eigenaars ingediende inspectierapporten van de Monumentenwacht Noord-Brabant.
Artikel 8 Vaststelling subsidie
Vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van de werkelijke kosten, nadat de in de aanvraag opgenomen werkzaamheden bij burgemeester en wethouders schriftelijk zijn gereedgemeld, door burgemeester en wethouders zijn gecontroleerd en akkoord bevonden.
De raad van de gemeente Haaren,raadsgriffier, voorzitter,Drs. S.H.G.A. van der Schans-Jacobs. F.H.G.M. Ronnes.
1 op de beleidsregels subsidiëring monumenten.
Artikel 2- Het vernieuwen van het dakbeschot valt onder de voorzieningen genoemd in lid 1 sub a. Meestal worden er isolerende dakplaten gebruikt. Hier is sprake van isolatie en is niet subsidiabel. Maar aangezien het noodzakelijk kan zijn dat het dakbeschot vernieuwd wordt, worden deze isolerende dakplaten voor 50% meegenomen in de kosten van voorzieningen.Het aanbrengen van isolerend glas is niet subsidiabel. Het is wel noodzakelijk dat er glas geplaatst wordt in een vernieuwd kozijn. Derhalve wordt een bedrag op basis van de kosten van enkel glas opgenomen in de kosten van voorzieningen.- Met de in lid 1, sub b bedoelde "overige voorzieningen" wordt met name gedoeld op in een beschermd monument aanwezige bijzondere behoudenswaardige elementen die bij de restauratie worden betrokken, zoals gevelbekroningen en monumentale stoepen, interieuronderdelen zoals plafonds met decoratief stucwerk, schoorsteenpartijen, wandafwerkingen (tegels) en betimmeringen.- In lid 1, sub c wordt ook een subsidiemogelijkheid geopend voor de normale periodieke onderhoudswerkzaamheden aan een monument, ervan uitgaande dat er sprake is van een in goede bouwkundige staat verkerend monument. Achterliggende gedachte hierbij is dat het accent steeds meer zal verschuiven van restauratie naar onderhoud. Het is immers zaak om pas gerestaureerde monumenten in goede staat van onderhoud te houden, waarmee dure ingrijpende restauraties kunnen worden voorkomen.Omdat onderhoud aan een monument over het algemeen duurder is dan onderhoud aan een pand dat geen monumentale waarde bezit, wordt dit onderhoud gesubsidieerd, zodat hiervan een stimulerende werking uit kan gaan naar monumenteneigenaren.- De belangrijke bepaling in lid 2 kan voorhands niet gemist worden, gelet op de onzekerheid over het toekomstige rijksbeleid. De bedoeling ervan is te voorkomen dat voor dezelfde voorzieningen meerdere bijdragen kunnen worden verkregen van het Rijk, de provincie of de verzekering.Artikel 3Dit artikel betreft de gegevens die bij een aanvraag moeten worden ingediend.In afwijking van de Algemene Subsidie Verordening is de termijn van indiening gesteld op 1 april i.p.v. 1 mei. Dit is omdat voor het vaststellen van het subsidieplafond, de subsidiabele kosten bepaald moeten worden en advies gevraagd moet worden aan de monumentencommissie.Artikel 5Subsidieverlening geschiedt op volgorde van bouwtechnische urgentie, zodat de meest urgente restauratieplannen gesubsidieerd worden.Lid 4 regelt de inschakeling van de monumentencommissie.Artikel 7Er mag niet begonnen worden met de voorzieningen voordat een besluit tot verlening op de aanvraag is genomen. Door de aanvang van de werkzaamheden te melden wordt dit hiermee gecontroleerd.Met de bepalingen in lid b en c wordt beoogd te voorkomen dat de verleende subsidiebedragen onnodig lang blijven liggen.