Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Aanwijzingsbesluit parkeren van grote voertuigen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit parkeren van grote voertuigen
CiteertitelAanwijzingsbesluit parkeren van grote voertuigen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAanwijzingsbesluit parkeren van grote voertuigen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-09-2000regeling

11-09-2000

Gemeenteblad Weekblad Waalwijk

2023/019

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit parkeren van grote voertuigen

 

Parkeren van grote voertuigen

Inleiding

In toenemende mate wordt de gemeente geconfronteerd met het parkeren van vrachtauto's op plaatsen waar dit niet wenselijk is. De gevaren en ongemakken die als gevolg van dit parkeergedrag ontstaan zijn velerlei; buitensporige inbeslagname van de (schaarse) parkeerruimte, belemmering van het uitzicht uit woningen, afbreuk van het uiterlijk aanzien van de gemeente, overlast bij het (veelal vroeg) wegrijden van vrachtauto's, onvoldoende opvallendheid van geparkeerde vrachtauto's bij schemer en duisternis, onvoldoende zichtbaarheid van tussen en achter deze voertuigen spelende kinderen etc.

De Algemene Plaatselijke Verordening biedt (door artikel 5.1.7.) het college van Burgemeester en Wethouders de mogelijkheid beperkingen te stellen aan de plaatsen waar het parkeren van grote voertuigen is toegestaan. De voormalige gemeenten Waalwijk, Sprang­-Capelle en Waspik hadden elk op basis van dit artikel de bebouwde kom aangewezen als gebied waar het parkeren van grote voertuigen niet is toegestaan met uitzondering van een aantal locaties. Na de herindeling zijn de afzonderlijke besluiten niet geharmoniseerd. Als gevolg hiervan zijn deze besluiten komen te vervallen. Er zal dus een nieuw besluit genomen moeten worden voor de hele gemeente.

De regeling

In de APV wordt in artikel 5.1.7 het parkeren van grote voertuigen geregeld:

  • 1.

    Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door burgemeester en wethouders aangewezen plaats, waar dit parkeren naar hun oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

  • 2.

    Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door burgemeester en wethouders aangewezen weg, waar dit parkeren naar hun oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.

  • 3.

    Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden ontheffing verlenen.

 

Het parkeren van grote voertuigen in de bebouwde kom wordt zowel maatschappelijk als ook in de rechtspraak niet langer als "normaal" verkeer beschouwd. Veel gemeenten zijn er al toe overgegaan om het parkeren van grote voertuigen binnen de bebouwde kom te verbieden.

In bovenstaand artikel van de APV worden twee gronden genoemd waarop het college van Burgemeester en Wethouders een verbod tot parkeren van grote voertuigen kan baseren, het uiterlijk aanzien van de gemeente en verdeling van de beschikbare parkeerruimte. Alhoewel beide gronden in veel situaties van toepassing zijn, is de verdeling van de beschikbare parkeerruimte binnen de bebouwde kom een probleem dat in de hele gemeente speelt.

In verband met de verdeling van de beschikbare parkeerruimte moet dus het parkeren van grote voertuigen in de bebouwde kom verboden worden. Deze regeling geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur (artikel 5.1.7 lid 3 APV).

Uitzonderingen

Het van dit verbod uitzonderen van bepaalde plaatsen getuigt van grote zorgvuldigheid bij het vaststellen van het verbod binnen de bebouwde kom te parkeren. Een werkgroep bestaande uit Jan van Dinther (EZ), Sharon Blair (BD), Bart Steens (CCT), Leon Otten (politie) en Nicole Heijmens Visser (CCT) heeft de mogelijke uitzonderingsplaatsen besproken. De werkgroep heeft een keuze gemaakt voor navolgende locaties:

In Waalwijk

- Taxandriaweg noordzijde tussen de Heulstraat en de Zomerdijkse Stoep

- Zanddonkweg vanaf de Prof. Minckelersweg tot het einde (nabij de Bachlaan)

- Haven industrieterrein

In Sprang-Capelle

- het parkeerterrein aan de Bernhardstraat

- het parkeerterrein aan de Vier Heultjes

In Waspik

- parkeerstrook ter hoogte van lndustrieweg 3 (tijdelijk)

 

Om te voorkomen dat bovengenoemde uitzonderingsplaatsen worden gebruikt als extra stallingsruimte voor bedrijven, is het parkeren op deze plaatsen slechts toegestaan voor complete voertuigen d.w.z. dat aanhangwagens, opleggers e.d. inclusief het voertuig wat hen voortbeweegt (het "trekkende" voertuig) geparkeerd moeten worden.

 

In verband met de vele klachten van geluidsoverlast voor omwonenden is het voormalig spoorwegemplacement in Waspik niet meer aangewezen als vrachtwagenparkeerplaats. In eerste instantie heeft de werkgroep een voorstel gemaakt waarbij het parkeren werd toegestaan op het hele industrieterrein Scharlo/Maasoever (op de weg). In een later stadium is hiervan afgezien vanwege de vrees voor het veelvuldig kapot rijden van de bermen. Als alternatief is gekozen voor de parkeerstrook (een gedeelte hiervan moet nog worden aangelegd) ter hoogte van Industrieweg 3. Dit is slechts een tijdelijke oplossing in afwachting van de definitieve bestemming van het westelijk deel van het industrieterrein Scharlo. Gestreefd wordt op dit deel van het industrieterrein een parkeergelegenheid aan te leggen.

 

Verdere regulering

Uitgangspunt is dat ondernemers zelf verantwoordelijk zijn voor parkeervoorzieningen voor hun voertuigen. Om dit uitgangspunt te kunnen behalen is overwogen het parkeren op de genoemde uitzonderingsplaatsen te koppelen aan een ontheffingensysteem. Het parkeren op die plaatsen is dan slechts toegestaan indien de chauffeur hiervoor een ontheffing heeft. Van het invoeren van een dergelijk systeem is afgezien vanwege de te verwachte hoge interne kosten die dit met zich meebrengt. Indien in een later stadium blijkt dat een dergelijk systeem, bijvoorbeeld als gevolg van parkeerexcessen op de aangewezen parkeerplaatsen, noodzakelijk is kan dit verder uitgewerkt en ingevoerd worden.

 

Ondernemersverenigingen

In een eerder stadium (medio 1999) zijn de drie ondernemersverenigingen gevraagd te reageren op de vastgestelde plaatsen (voor Waspik werd toen nog uitgegaan van het parkeren op industrieterrein Scharlo/Maasoever en m.u.v. het Haven Industrieterrein, omdat deze locatie in een later stadium aan de uitzonderingsplaatsen is toegevoegd). Onderstaand hun reactie:

 

WBP:

  • -

    Taxandriaweg is te smal en problemen met éénrichtingsverkeer

  • -

    Zanddonkweg is een mogelijkheid

  • -

    parkeergelegenheid Vier Heultjes wordt nagenoeg geheel in beslag genomen door één plaatselijke transportonderneming

  • -

    Bernhardstraat is te klein en i.v.m. de veiligheid te ver uit het zicht

  • -

    Scharlo/Maasoever een te beperkte ruimte, er moet duidelijk aangegeven worden hoe er geparkeerd moet worden.

VOSC: 

  • -

    pleiten voor een behoorlijke controle (bij de diverse parkeergelegenheden) van politie om diefstal en vandalisme te voorkomen.

  • -

    parkeergelegenheid Vier Heultjes wordt nagenoeg geheel in beslag genomen door één plaatselijke transportonderneming

ICW:

  • -

    is van mening dat de problematiek t.a.v. het vrachtwagen parkeren op deze wijze niet wordt opgelost echter slechts verschoven wordt naar een maatschappelijk meer aanvaardbaar gebied.

  • -

    pleit voor verlichte vrachtwagenparkeerplaatsen los van de openbare weg en op voldoende afstand van de woongebieden

  • -

    het door de gemeente gedane voorstel wordt afgewezen.

     

Tegen de opmerkingen van de ondernemersverenigingen kunnen de volgende verweren gevoerd worden.

  • -

    In tegenstelling tot hetgeen het WBP stelt is en wordt de Taxandriaweg geen éénrichtingsweg.

  • -

    Het gedeelte van de Taxandriaweg noordzijde tussen de Heulstraat en de Zomerdijkse Stoep wordt op dit moment herstraat en verbreed. Na deze werkzaamheden zal deze parkeerstrook breed genoeg zijn om vrachtwagens te parkeren.

  • -

    Het parkeerterrein aan de Bernhardstraat ligt aan een doorgaande weg en dus voldoende in het zicht. Er zullen wel extra lichtmasten geplaatst worden.

  • -

    Gelet op het huidige gebruik van de parkeerplaatsen alsmede de in de wijk gesignaleerde voertuigen is de verwachting dat het totaal aantal (aangewezen) parkeerplaatsen binnen de gemeente voldoende zal zijn om aan het aanbod van vrachtwagens te voldoen.

  • -

    De transporteur welke nu nog veelvuldig gebruik maakt van de parkeerplaats aan de Vier Heultjes is drukdoende het probleem van het parkeren van zijn voertuigen op te lossen.

  • -

    Als het parkeren op de industrieterreinen een gevaarlijke situatie oplevert zal hiervoor een passende oplossing gevonden moeten worden.

  • -

    Door het parkeren in de bebouwde kom te verbieden en het aanwijzen van uitzonderingsplaatsen wordt een goede oplossing geboden voor de huidige problemen veroorzaakt door het in de hele gemeente parkeren van de vrachtwagens. Het is niet slechts het verschuiven van het probleem.

 

Alhoewel de opmerkingen van de ondernemersverenigingen niet zomaar terzijde geschoven kunnen worden, is het van groot belang op korte termijn parkeerplaatsen aan te wijzen.

 

Daarnaast kan de discussie gestart worden over de wenselijkheid van een centrale parkeervoorziening met eventuele faciliteiten. Een dergelijke discussie zal naar verwachting geruime tijd in beslag nemen terwijl er op korte termijn een oplossing moet komen voor de nu nog her en der geparkeerde vrachtwagens.

 

Om de ondernemersverenigingen goed te informeren alsmede het feit dat hun schriftelijke reactie (op de aan te wijzen plaatsen) dateert van ongeveer 1 jaar geleden is er onlangs een gesprek geweest met vertegenwoordigers van de drie ondernemersverenigingen. Alhoewel er duidelijke wensen waren ten aanzien van de parkeerterreinen zijn er tijdens dit gesprek geen onoverkomelijke bezwaren naar voren gekomen.

 

Kosten

Door middel van het plaatsen van verkeersborden(P02) met onderborden (tijdaanduidening) zal de regeling kenbaar gemaakt moeten worden. Deze borden zullen aan het begin en het einde van het verbodsgebied (niet in alle gevallen de bebouwde kom grens) geplaatst moeten worden. Op vele plaatsen in de gemeente staan reeds de benodigde borden. Door BOR is een inventarisatie gemaakt waar nog borden moeten worden bijgeplaatst. De kosten hiervan alsmede van het plaatsen bedragen ca. f 7.500,00. Dekking van deze kosten geschied middels het krediet bewegwijzering, nr. 922993300.

 

Daarnaast zal het parkeerterrein aan de Bernhardstraat geegaliseerd moeten worden en zullen er één of enkele lichtmasten geplaatst moeten worden om vandalisme zoveel mogelijk te voorkomen. Ook moet de groenstrook voor lndustrieweg 3 in Waspik (voormalig McCain) bestraat worden.

 

Overtreding

Nadat het besluit in werking is getreden kan overtreding van artikel 5.1.7 lid 2 APV worden beboet met een proces verbaal van 90,00.

 

Overgangsregeling

Na goedkeuring door het college en publicatie zal de regeling met ingang van 1 oktober 2000 van kracht worden. In het kader van de zorgvuldigheid is met de politie afgesproken dat de eerste maand na inwerkingtreding slechts waarschuwingen worden uitgedeeld. Met verbaliseren wordt 1 november 2000 gestart.

 

Andere relevante regelgeving in de APV

In het kader van het parkeren van voertuigen zijn nog meer relevante regelingen opgenomen in de APV. Artikel 5.1.8 betreft het parkeren van uitzicht belemmerende voertuigen en artikel 5.1.10 gaat over de aantasting van groenvoorzieningen door voertuigen. Voor deze regelingen is het niet nodig een aanwijzingsbesluit te nemen en er is geen beperking in tijd.

 

Samenvattend wordt geadviseerd:

Op basis van artikel 5.1.7 lid 2 APV het parkeren van grote voertuigen binnen de bebouwde kom van de gemeente Waalwijk te verbieden met uitzondering van navolgende plaatsen:

Waalwijk

- Taxandriaweg noordzijde tussen de Heulstraat en de Zomerdijkse Stoep

- Zanddonkweg vanaf de Prof. Minckelersweg tot het einde (nabij de Bachlaan)

- Haven Industrieterrein

Sprang-Capelle

- Parkeerterrein aan de Bernhardstraat

- Parkeerterrein aan de Vier Heultjes Waspik

- Parkeerstrook ter hoogte van Industrieterrein 3

 

Op bovengenoemde uitzonderingsplaatsen is slechts het parkeren van complete voertuigen toegestaan d.w.z. dat aanhangwagens, opleggers etc. inclusief het voertuig dat hen voortbeweegt (het "trekkende" voertuig) geparkeerd moeten worden. Het parkeren van losse aanhangwagens, opleggers etc op bovengenoemde uitzonderingsplaatsen is niet toegestaan.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 11 september 2000.

 

Het college van Waalwijk,

De secretaris, De burgemeester,

Namens deze,

A. Rikken, R.H.J. van Schaik